Zin en onzin van een sidearm?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jan
  • Startdatum Startdatum
ik heb er ook eentje en dat is een simpele springer die rond de 220 fps schiet maar ik gebruik hem niet als backup maar voor als ik tussen de 5/10 meter ben of in de rug van mn tegestander ben. Simpel gezegd ik heb geen zin om iemand pijn te doen dus dan met zo weinig fps op onderlichaam puur uit respect voor mn tegenstander dus :)

• Leuk
Waarderingen: Robin2k7 en Vladimir
Side-arm nuttig?
Zeker!
Gisteren gespeeld met mijn M14 bij RSL.
Ik sloop op het houten fort af waar 2 snipers bovenin zaten te loeren.
Met mijn main zou ik te veel van mijzelf bloot moeten geven om een kans te maken om alleen al de exacte locaties van de 2 snipers te kunnen achterhalen.
Laat staan ze te hitten.
Dus mijn M14 aan de kant gezet en met mijn side-arm eropaf.
Localiseren lukte daardoor een stuk sneller en onopvallender en ik kon gelijk dekkingsvuur geven om mijzelf weer terug te brengen bij mijn main.
Daarna op mijn gemakkie 1 van de 2 snipers van het fort geschoten.
Heerlijke momenten om een side-arm te dragen.:p

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
Owja, vergeet bij het gebruik van een GBB het stukje intimidatie door het geluid niet :) zeker bij nieuwere / huurkits spelers is het een middel om mensen te laten vluchten zonder daadwerkelijk wat te doen :D

Owja, vergeet bij het gebruik van een GBB het stukje intimidatie door het geluid niet :) zeker bij nieuwere / huurkits spelers is het een middel om mensen te laten vluchten zonder daadwerkelijk wat te doen :D

Hahaha ja,daar weten Lotte en ik alles van.
Met haar Dessert Eagle op full auto gaat iedereen in dekking,ook je crew-mates.:D

• Leuk
Waarderingen: Toothpick en Eviltwin-NL
Of een side-arm kopen direct bij het begin van een airsoft-carriere nut heeft hangt van een aantal zaken af. Belangrijkste zal zijn op welk veld men het vaakst zal spelen of welk type men het meest bezoekt. Gaat iemand veel woodland doen zal het niet noodzakelijk zijn, maar gaat iemand veel cqb spelen zou ik een directe aanschaf toch zeker aanraden.

Verder vindt ik dat side-arms vaak qua effectiviteit zwaar onderschat worden. Een goede sidearm (kuch... TM's kuch....) heeft een even groot bereik als vele out of the box aeg's (TM pistolen hebben hetzelfde hopup rubber als een VSR-10). Enkel aan accuracy zullen ze iets inboeten.
Verder biedt een side-arm nog het voordeel dat je precies kunt zien hoeveel bb's je nog in een magazijn hebt zitten, wat helpt bij het beter kiezen van een herlaad moment.

Verder vindt ik dat side-arms vaak qua effectiviteit zwaar onderschat worden. Een goede sidearm (kuch... TM's kuch....) heeft een even groot bereik als vele out of the box aeg's (TM pistolen hebben hetzelfde hopup rubber als een VSR-10). Enkel aan accuracy zullen ze iets inboeten.
Inderdaad! Mijn KWA PTP had op de laatste introdag ook een giga bereik! Hop-up stond zo te zien precies goed, het was warm genoeg ;) en de maan en de sterren stonden schijnbaar goed. Afhankelijk van het merk kan je inderdaad nog prima meekomen met AEG's. Goeie tip!

• Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Het enige vervelende aan airsoften met een side-arm vind ik dat je niet lekker een tactical reload kan doen, oftewel gewoon mag release indrukken, zodat je lege mag richting aarde gaat, een nieuw mag erin jammen en weer verder schieten.... correctie: het KAN wel, maar dan moet je wel bereid zijn iedere keer of je mag te willen repareren of iedere keer nieuwe magazijnen te kopen o_O

Je zou kunnen overwegen om een magazijn te pakken uit je pouch met je 'vrije hand', je mag-release in te drukken met je duim, het magazijn in je hand te laten vallen in de hand waar je reeds een magazijn vast hebt, om vervolgens je pols een slag te draaien om je magazijn in je airsoftapparaat te plaatsen en je lege mag in je dump pouch of mag pouch te plaatsen. Je hebt je replica maar tijdelijk met een hand vast, maar eerlijk gezegd moet dat met de 'terugslag' van een replica niet heel erge gevolgen hebben.

Met wat oefenen is dit best te doen, je moet alleen zorgen dat je alle spulletjes op een praktische manier vastpakt en opbergt. Werkt overigens ook met je primary, maar dan ligt het zwaartepunt wat anders. Dat werkt voor mij op deze manier in een geknielde houding, waarbij mijn elleboog van de arm waar ik mijn replica mee vasthoud op mijn knie laat steunen.

Kost wat meer tijd dan de mag drop, maar je laat ze in ieder geval niet op de grond butsen!

EDIT: Oh ja, en misschien is het de overweging waard om juist niet je sidearm te herladen, maar juist weer te switchen naar je primary en die te herladen (mits dat kan).

Ik drop mijn mags in mijn droppouch. De mags zitten daar naast in hun pouches dus is snel te pakken.

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Ik drop mijn mags in mijn droppouch. De mags zitten daar naast in hun pouches dus is snel te pakken.
Maar dan breng je je hele side-arm daar heen? Wat @Blade bedoelt is gewoon in schiethouding blijven staan en de magazijnen op de grond laten vallen terwijl je ondertussen een nieuwe mag er in stopt.

Het enige vervelende aan airsoften met een side-arm vind ik dat je niet lekker een tactical reload kan doen, oftewel gewoon mag release indrukken, zodat je lege mag richting aarde gaat, een nieuw mag erin jammen en weer verder schieten.... correctie: het KAN wel, maar dan moet je wel bereid zijn iedere keer of je mag te willen repareren of iedere keer nieuwe magazijnen te kopen o_O
Nou ben ik voorzichtig met wat ik heb dus dont get me wrong.
Maar vorige zaterdag ook maar vaak genoeg een snelle reload uit moeten voeren en dan was het gewoon mag dump nieuwe er in en knallen.
Metal mags kunnen wel tegen een bump van zand of n boom en als je dan kan verplaatsen of je bent gehit dan pak je je mag en ga je verder.
Savonds even schoonmaken en klaar voor de volgende.

Even om verwarring te voorkomen, ik denk dat we uitgaan van een speed reload. Een tactical reload kun je op je gemakje doen, maar doe je enkel omdat je denkt dat je mogelijk niet voldoende in je magazijn hebt zitten om een actie uit te voeren. Je 'halfvolle' magazijn duw je weer terug voor hergebruik. Een speed reload voer je uit om een leeg magazijn snel te wisselen voor een volle, in schiethouding.

Wat @Blade bedoelde is volgens mij een speed reload, waarbij je normaliter je je lege mag op de grond laat droppen en voor een nieuwe te wisselen. Om dat snel te doen, zonder je mag te laten vallen moet je een beetje freubelen met de volgorde waarop je dingen vastpakt en wegduwt.

Even een voorbeeldje van een 'normale' speed reload bij een sidearm:

Een primary speed reload:

Een tactical reload met sidearm:

Een speed reload/tactical reload met een primary voor airsoft in stapjes:

Er zijn tig van manieren om dit te doen. Bovengenoemde filmpjes zijn slechts een voorbeeld van beide manieren van reloads met zowel sidearm als primary. De crux ligt echter bij het moment van herladen:
Leeg en snel een nieuwe nodig: speed reload
Nog munitie, maar voorbereiden: tactical reload

Edit: ik merkte dat het laatste filmpje geen juist beeld gaf. Deze vervangen voor een wat leuker filmpje.

Laatst bewerkt:
Wat @Blade bedoelde is volgens mij een speed reload, waarbij je normaliter je je lege mag op de grond laat droppen en voor een nieuwe te wisselen.

Ja dat dus, speed reload ipv tactical reload, my bad :rolleyes:

maar ik snap dus dat het in een outdoor omgeving makkelijker gaat, omdat de ondergrond vaak zachter is, maar aangezien ik veel CQB speel, heb ik dus al meerdere magazijn bases, feeding lips en zelfs stukken van het metalen magazijn zelf in schroot zien veranderen na impact met de veelal betonnen ondergrond. Een keer door het proberen van een speed reload en daarna meerdere keren door accidental mag releases. Heb nu bij mijn G17 al speed plates gemonteerd.
GetImage.ashx

maar daar is er zelfs al een van kapot gegaan door een onvrijwillige valpartij. En bij mijn CZ P-09 heb ik de kunststof baseplates vervangen door aluminium baseplates om de schade in de toekomst zo veel mogelijk te beperken.

Maar goed, mijn conclusie is dat ik het graag zou willen maar dat ik het beter niet kan doen :D

Rubber magpuls vallen niet zo snel kapot, geen idee in hoeverre die fatsoenlijk passen om een CZ magazijn. Je kunt overwegen om de non-drop reloads thuis te oefenen. Leg een kussen of een deken op de vloer, voor het geval er toch een valt.

Ter info: ja, ik ben zo een mafkees die thuis voor de spiegel transities en reloads oefent :) Train hard or die trying.

Rubber magpuls vallen niet zo snel kapot, geen idee in hoeverre die fatsoenlijk passen om een CZ magazijn. Je kunt overwegen om de non-drop reloads thuis te oefenen. Leg een kussen of een deken op de vloer, voor het geval er toch een valt.

Ter info: ja, ik ben zo een mafkees die thuis voor de spiegel transities en reloads oefent :) Train hard or die trying.

GOTTA GO FULL OPERATOR ON THESE NOOBS.

• Leuk
Waarderingen: Fl4m3s87
Op een CZ mag past niets standaards, is allemaal speciaal voor het model gemaakt, vandaar dat ik slechts 1 producent gevonden heb ergens in Taiwan die metalen mag bases maakt en ze daar heb moeten bestellen. Maar om op @Fl4m3s87 zn reload manier terug te komen, die techniek heb ik me al eigen gemaakt dus geen probleem op dat punt :p, mags gaan na de wissel dan in de dumppouch. Het ging me hier slechts om het "zorgeloos" ejecteren van de mag voor de reload.

Ik had het over een standaard reload in cover. Net even getimed en zit op ca 1 a 2 sec. RS is het drop en go maar met airsoft is het hobbymatig en zijn de mags een stuk kwetsbaarder.

De filmpjes tonen inderdaad effectieve herlaadmethodes.

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Mijn m4 mags gaan gewoon in mijn dump pouch. Ze zijn me toch net ff te duur om gewoon te laten droppen.

ik verdom het om 2de magazijn te kopen voor mijn 226 of mijn glock hahaha dus ik heb het probleem met een nieuw magazijn niet , ik schiet overigens erg zuinig met m'n side arm dus ......

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
Je bent niet de enige hoor Vlammetje ;)
Parcours-schutters doen veelal hetzelfde (ik in ieder geval wel en dat geldt zeker voor mijn schietmaatjes die in de NL-selectie van de NPSA zitten)

• Leuk
Waarderingen: Vladimir en Toothpick