Adviesrapport "Ontwikkelingen op het gebied van Wet Wapens Munitie"

QuickFix

Well-Known Member
26 mrt 2015
348
279
Trophies
15
Voor hen die de email van vanmiddag gemist hebben:

Op 20 december presenteert de commissie Wet Wapens en Munitie haar adviesrapport aan de minister van Justitie. Diezelfde dag zal dat advies gepubliceerd worden. De NABV heeft zitting in die commissie, maar neemt afstand van de adviezen die worden gegeven. Ze is teleurgesteld over de adviezen en maakt zich zorgen over de maatschappelijke veiligheid als die adviezen gaan worden uitgevoerd.

Wat is Wet Wapens Munitie?

Airsoft en veiligheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Veiligheid staat bij airsoft altijd centraal. Iedere airsofter in Nederland die in het bezit van een replica of airsoft apparaat dient zich te houden aan de regelgeving vanuit de Wet Wapens Munitie.

Wat is de commissie Wet Wapens Munitie?

De minister van justitie heeft eerder dit jaar een commissie ingesteld om een probleemanalyse van de Wet Wapens Munitie (WWM) te maken en te komen met oplossingen voor die problemen. Oud-kamerlid (CDA) Chris van Dam zit de commissie voor die verder bestaat uit vertegenwoordigers van maatschappelijke partijen (o.a. KNSA, KNTS, KNJV, Wapenhandel etc.) en overheidsdiensten (o.a. Politie, OM, douane, Justis). De NABV werd vertegenwoordigd door Dhr. Mooren (medewerker NABV).

Wat adviseert de commissie Wet Wapens Munitie over airsoft?

De commissie adviseert een totale herziening van de Wet Wapens Munitie en onderliggende regelgeving. Ze adviseert ook een aantal wijzigingen die grote impact zullen hebben op het bezitten, kopen en gebruiken van airsoftwapens. Hieronder een aantal highlights van het advies dat zij richting de kamer willen uitbrengen.
  • Einde verbod bezitten nepwapens
De commissie adviseert om de term ‘sprekende gelijkenis’ te schrappen uit de wet. Nu is het bezit van alle objecten die lijken op vuurwapens (waaronder airsoftwapens) verboden.
  • Airsoftwapens vrij om te bezitten en makkelijker om te kopen
De commissie adviseert dat iedere meerderjarige airsoftwapens mag kopen en bezitten. Ze wil airsoftwapens naar de nieuwe categorie C verplaatsen. Die is vergelijkbaar met de huidige categorie IV. Een redelijk belang (nu: sportbeoefening en lidmaatschap NABV) zal dan geen vereiste meer zijn om airsoftwapens te kunnen kopen.
  • Verbod op dragen en gebruiken airsoftwapens: hogere straf
De strafmaat voor het dragen (gebruiken en misbruiken) van airsoftwapens in de publieke ruimte moet omhoog. De commissie vreest een toename van incidenten en wil dit beteugelen door de straffen zwaarder te maken.
  • Lidmaatschap NABV verplicht bij gebruik >1 persoon
De commissie wil een verbod om het gebruik van airsoftwapens door meer dan één persoon (zowel binnen als buiten). Airsoftwapens gebruiken is “strikt verboden” tenzij men lid is van de NABV (erkende vereniging).
  • Eisen lidmaatschap zwaarder
Voor nieuwe leden wil de commissie een toets van bekwaamheid of geschiktheid. Die zal nodig zijn om airsoftsport te kunnen doen, naast de al verplichte Verklaring Omtrent Gedrag.
  • Jeugdlidmaatschap mogelijk
De commissie adviseert dat de NABV jeugdleden mag toelaten die voldoen aan de toegangseisen. Jeugdleden mogen geen airsoftwapens bezitten, maar -onder voorwaarden- wel gebruiken bij lidorganisaties.
  • Recreatie mogelijk bij wapenhandelaars
De commissie wil dat erkenninghouders en schietsportcentra feesten en partijen met airsoftwapens kunnen organiseren zonder relatie met de NABV. Ze vergelijkt airsoft met kleiduifschieten.
  • Nieuwe definitie airsoftwapens
De definitie van airsoftwapens wordt aangepast. Omdat ‘sprekende gelijkenis’ wordt geschrapt, is dat niet langer wat bepaalt of iets een airsoftwapen is. Airsoftwapens worden alle lucht-, gas- en veerdrukwapens die ronde objecten schieten tot 8mm groot en onder 3,5J, waardoor ook alle gelblasters en Star Ika Zuchis hieronder vallen.

Wat adviseert de NABV?

De NABV staat niet achter het advies van de commissie. Wij zijn er geen voorstander van om het kopen en bezitten van airsoftwapens makkelijker te maken om het beoefenen van de airsoftsport vervolgens moeilijker maken. De NABV adviseerde daarom om het huidige verbod om nepwapens te bezitten, juist te verstevigen door de uitspraak van de Hoge Raad over sprekende gelijkenis te codificeren (in de wet op te nemen).

De berichtgeving is puur ter informatie, het betreft op dit moment slechts een advies, er is nog geen definitief besluit genomen. Lees meer in onze FAQ over het advies en het standpunt van de NABV.​

Bron: NABV website
 
Jammer als de drempel om te kunnen airsoften zou worden verhoogd. Naast de bestaande drempel van een vog en natuurlijk de financiële drempel (airsoft is natuurlijk niet bepaald goedkoop qua skirm kosten en replica's) maakt nog een drempel toevoegen de toestroom van nieuwe spelers kleiner en dat is natuurlijk nadelig voor het voortbestaan van de sport.

Ik begrijp alleen minder goed hoe het kopen et cetera dan ingevuld zou worden. Iedereen mag ze kopen, maar je mag er alleen mee schieten als je nabv lid bent? Of mag je in je achtertuin lol hebben en heb je pas nabv lidmaatschap nodig als je naar een (open) skirm gaat?

Logisch dat de NABV hier tegen is, die zouden door deze ontwikkeling een belangrijk stukje bestaansrecht en een grote reden om lid te zijn verliezen.
Daarnaast weet ik ook niet of het een positieve ontwikkeling is dat niet-airsofters wel replica's mogen bezitten.. wanneer hiermee dingen worden uitgevreten wordt de gehele sport hierop aangekeken.
Het nut er van is natuurlijk te betwisten, want als je er nu een wilt hebben, is er ook zonder NABV pas redelijk makkelijk aan te komen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
De NABV verliest hiermee geen enkel bestaansrecht daar voor elke activiteit buitenshuis je toch een lidmaatschap nodig hebt. Als je het heel strikt wil nemen is dat zelfs nodig zodra meerdere mensen in 1 huishouden replica's willen hanteren. Om het nog leuker te maken: de werkdruk van de NABV (en daardoor kosten) zal met de voorgestelde toetsing/cursus voor nieuwe leden enkel en alleen maar toenemen.

Het hele "vrije verkoop maar voor elke activiteit nabv nodig" ruikt naar iets wat vanuit de handelaren is bedacht want dat zijn echt de enigen die hiervan een voordeel hebben en ik ben het met de NABV eens, het lost niks op en zal uiteindelijk alleen maar meer problemen veroorzaken, want wees nou eerlijk, wel bezitten maar niet mogen gebruiken, wat is daar het nut van?
De hogere straffen die er op overtredingen zouden moeten komen zijn leuk bedacht maar ik denk dat er in de praktijk vrij weinig mee gedaan zal worden tenzij we echt over minimaal 6 maanden cel gaan spreken voor het op straat dragen van een replica. Ik denk dat met vrije verkoop binnen de kortste keren half "stoer tuig" met een replica over straat loopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Het hele "vrije verkoop maar voor elke activiteit nabv nodig" ruikt naar iets wat vanuit de handelaren is bedacht want dat zijn echt de enigen die hiervan een voordeel hebben en ik ben het met de NABV eens, het lost niks op en zal uiteindelijk alleen maar meer problemen veroorzaken, want wees nou eerlijk, wel bezitten maar niet mogen gebruiken, wat is daar het nut van?

De reden is alleen maar gissen, maar met deze wijziging worden airsoft replica's volgens mij gelijkwaardig aan luchtbuksen toch? Wat wapencategorie betreft. Dat vind ik op zich wel weer een voordeel. Alhoewel ik het dan liever andersom had gezien: dat je voor de aanschaf / het bezit van een luchtbuks ook lid moet zijn van een schietvereniging en een VOG hebt moeten overlegen. Ik vind de beweging van de wapencategorie van airsoft wapens naar die van luchtbuksen op zijn zachts gezegd vreemd.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix