Airsoft Apperaten of toch replica of wapen, welke is het nou?

welke term past het beste bij Airsoft?

  • Airsoft Apparaat

    Stemmen: 7 26,9%
  • Airsoft Wapen

    Stemmen: 4 15,4%
  • Airsoft Replica

    Stemmen: 13 50,0%
  • Anders

    Stemmen: 2 7,7%

  • Totaal aantal stemmers
    26
  • Opiniepeiling gesloten .

Maple

Well-Known Member
5 okt 2016
47
24
Trophies
4
Mijn eigen mening(ja mijn mening) is dat het woord wapen gewoon terecht is en het beste bij airsoft past.
Definitie van wapen volgens Van Dale:
wa·pen (het; o)1(meervoud: wapens, wapenen) voorwerp, werktuig om iem. aan te vallen, om zich te verdedigen;

wat doen we met airsoft "replicas" elkaar aanvallen, term wapen is volledig van toepassing (alweer in mijn mening).
Ik snap dat het gebruik van wapen zeer negatief kan worden beschouwt door velen buiten het sport, maar het gebruik van het woord "wapen" draagt ook mee dat je je airsoft "replica" met het zelfde respect moet behandelen als een echte vuurwapen, want als je dat niet doet kunnen mensen gewond raken en vandaar dat de regels in veel gevallen gelijk of afgeleid zijn van de regels met betrekking tot vuurwapens.

just my 2 cents.

p.s. heb een leuke poll bij gezet, ben benieuwd hoe veel mensen welke term het beste vinden passen.
 
Maple, eens met het feit dat je een 'replica' net zo moet behandelen als een geladen 'vuurwapen'. Bescherming dragen, loop altijd in een veilige richting gericht, et cetera.

Jouw benadering dat een replica / airsoft apparaat een wapen is, volg ik echter niet. In beginsel worden deze 'dingen' niet gebruikt om aan te vallen of te verdedigen, maar om een sport te beoefenen die het gebruik van 'wapens' nadoet. Een wapen is datgene zelf en is in beginsel gemaakt om fysieke schade aan te richten, danwel een ander buiten gevecht te stellen. Ik geloof niet dat wij met onze replica's dat voor ogen hebben. In ieder geval, ik wil mijn tegenstanders geen (blijvende) schade berokkenen.

De reglementen omtrend vuurwapens enerzijds en airsoft apparaten anderzijds mogen dan enigszins op elkaar lijken (VOG Schietsport) maar ze zijn niet hetzelfde. Daarnaast willen wij op dit forum niet geassocieerd worden met de real steel schietsport door onze replica's te vergelijken met 'wapens'. Het is geen real steel en dat moet het ook niet zijn. Er mag wel gediscussieerd worden over real steel maar dan moet altijd duidelijk zijn dat het enerzijds om wapens (real steel) en anderzijds om replica's (airsoft) gaat. Zelfs in topics waar dit besproken wordt, zul je zien dat het woord 'wapen' vaak vervangen wordt door 'real steel', om zodoende het verschil nog duidelijker aan te geven.

Een verschil tussen airsoft replica of airsoft apparaat is mij om het even. Zolang het maar niet een 'wapen' genoemd wordt. Vergeet niet dat onze sport nauwlettend in de gaten gehouden wordt door de 'buitenwereld' en we mogen hier geen onduidelijkheid over laten bestaan. Negatieve berichtgeving is er al genoeg.

Ik ben geen mod dus ik kan geen regels opleggen, maar ik denk wel dat er straks een mod zal reageren met de vraag of je het vanwege een vergelijkbaar verhaal daarom bij 'airsoft apparaat' of 'replica' zou willen laten.
 
Jouw benadering dat een replica / airsoft apparaat een wapen is, volg ik echter niet. In beginsel worden deze 'dingen' niet gebruikt om aan te vallen of te verdedigen,

hoe noem jij het dan als je op jou tegen partij schiet? ik zie het als een "aanval"
en het feit is, alles waarmee je aanvalt kan beschouwd worden als wapen, bijvoorbeeld een lepel of een blikje cola.

artikel 2 lid 1 onder 7 van WWM geeft aan wat wapen in de zin van de wet zijn voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn. en dat zijn airsoft "blaffers".
 
Laatst bewerkt:
Ik beschouw een replica als een echt vuurwapen. Je kunt er prima zware schade mee aanrichten. Ik krijg soms nog wel eens een schuin gezicht als ik zie hoe sommige mensen met hun replica's omgaan. Die zou je nog geen nerfgun in de handen drukken. Zware lak aan trigger discipline, richten op alles behalve een veilige zone, vuren in de safety, kijken in de loop, en ga zo nog maar even door. Persoonlijk ben ik al lang gewend aan het gebruiken van het woord replica, omdat dat is wat het is. Maar het is zeker geen speelgoed.

Ben dan persoonlijk ook van mening dat NABV leden in ieder geval basiskennis moeten hebben over het hanteren van vuurwapens. Zelfs al schieten ze alleen maar plastic balletjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Foodie88 en Stey
hoe noem jij het dan als je op jou tegen partij schiet? ik zie het als een "aanval"
en het feit is, alles waarmee je aanvalt kan beschouwd worden als wapen, bijvoorbeeld een lepel of een blikje cola.

artikel 2 lid 1 onder 7 van WWM geeft aan wat wapen in de zin van de wet zijn voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn. en dat zijn airsoft "blaffers".

Wat is dan jouw benadering om lepels ook geen wapens te noemen? "Zoon, wil jij de wapens vast op tafel leggen?"

On topic: Het kan dan wel als een 'aanval' gezien worden, er is alsnog geen intentie om de tegenpartij blijvend uit te schakelen. Als ik jou raak, voel jij dat je geraakt wordt. Je roept hit en bent uit het spel. Bij een 'wapen' heb je die kans niet meer, of je bent zodanig toegetakeld dat je waarschijnlijk niet meer vrolijk terug naar je spawn point loopt. Ik zou zelf persoonlijk niet willen dat onze sport, die gekenmerkt wordt door kameraadschap en een goede sfeer, wordt geassocieerd met 'wapens' waarbij vriendelijkheid jegens de tegenpartij geen rol speelt. Ik denk dat je in die mening vs. de mijne nogal 'outnumbered' bent.

Er bestaat voor NABV leden een uitzondering op de WWM clausule, die aangeeft dat wij met ons NABV lidmaatschap airsoft apparaten mogen bezitten. In de WWM wordt aangegeven wat eronder valt, niet dat deze artikelen per sé wapens genoemd moeten worden. Check daarnaast de berichtgeving van de NABV maar eens: nergens zul je daar het woord 'wapen' in terugvinden, behalve als het over real steel gaat.
 
Ik krijg soms nog wel eens een schuin gezicht als ik zie hoe sommige mensen met hun replica's omgaan. Die zou je nog geen nerfgun in de handen drukken. Zware lak aan trigger discipline, richten op alles behalve een veilige zone, vuren in de safety, kijken in de loop,
Ik ken genoeg militairen waar ik zelfs een lepel in de hand niet vertrouw :p
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Ik beschouw een replica als een echt vuurwapen. Je kunt er prima zware schade mee aanrichten. Ik krijg soms nog wel eens een schuin gezicht als ik zie hoe sommige mensen met hun replica's omgaan. Die zou je nog geen nerfgun in de handen drukken. Zware lak aan trigger discipline, richten op alles behalve een veilige zone, vuren in de safety, kijken in de loop, en ga zo nog maar even door. Persoonlijk ben ik al lang gewend aan het gebruiken van het woord replica, omdat dat is wat het is. Maar het is zeker geen speelgoed.

Ben dan persoonlijk ook van mening dat NABV leden in ieder geval basiskennis moeten hebben over het hanteren van vuurwapens. Zelfs al schieten ze alleen maar plastic balletjes.

Hier kan ik mij absoluut in vinden. Safety first, er zijn genoeg oekels die er niet mee om kunnen gaan. Maar alsnog noem ik het een replica of airsoft apparaat.
 
Airsoft Apparaat, Replica ... beide vind ik prima.
Wapen? Liever niet. Een "paintball geweer" heet ook een "Marker" en geen geweer of gun.
Verder eens met @Foodie88 en @Strelok .
 
@Foodie88 een voorwerp is pas een wapen als die gebruikt word om te aanvallen/verdedigen,
NABV is een vereniging, die stelt een reglement op maar de overheid stelt wetten op zoals de wet die jij beschrijft:

van de NABV site
Paragraaf 1, Artikel 1, lid 1 sub h en i
1. Begripsbepalingen
Artikel 1
1. In deze regeling wordt verstaan onder:
h. airsoftapparaat: lucht-, gas-, of veerdrukwapen met een maximum schotkracht van 3,5 joules, welk wapen voor wat betreft zijn vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis toont met vuurwapens;

onder de wet beschouwd als wapen.
 
Een "paintball geweer" heet ook een "Marker" en geen geweer of gun.
een paintball geweer heet een marker omdat de eerste paintball markers gebruikt werden om sneller koeien te "marken" en die term is blijven hangen.
 
@Maple Dit is een uitleg van het begrip 'airsoftapparaat', in het kader van de wet. Anders had er gestaan: 'airsoftwapen', als dat de officiële benaming was.

Even helemaal los van hoe het in de wetsartikelen staat: de benamingen 'replica' en 'airsoft apparaat' zijn in beginsel in het leven geroepen om een duidelijk onderscheid te maken tussen datgene dat kogels schiet en 6mm plastic balletjes cq. het onderscheid te maken tussen de 'wapens' die gebruikt worden om deze sport te beoefenen vs. de wapens die bij schietsport of door defensie en politie gebruikt worden. Een term als 'airsoft wapens' valt dan nog te verdedigen - maar ik heb in een eerdere post reeds aangegeven waarom we de term 'wapen' hier het liefste niet bij willen zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stey
ik snap heus wel dat jullie veel liever replica gebruiken en ik weet ook waarom en ik snap het ook, en ben er ook niet op tegen dat hier "replica" wordt gebruikt, ik vind alleen dat mensen zich wel moeten beseffen dat het een wapen is, en niet dat mensen als een retard er mee omgaan om dat het maar een "replica" is.
In mijn ervaring (hier en in andere landen) mensen die niet serious met airsoft "replicas" omgaan zien ze niet als wapens maar als speelgoed, en dus ook er laks mee omgaan waardoor mensen gewond raken.
 
Helaas houden we retards, daar kom je nooit vanaf.
Ook mensen die "per ongeluk" een schot lossen (al dan niet geladen) in de safe waar iedereen zonder bril rondloopt.
 
Helaas houden we retards, daar kom je nooit vanaf.
Ook mensen die "per ongeluk" een schot lossen (al dan niet geladen) in de safe waar iedereen zonder bril rondloopt.
ik heb op werk iemand die een wapen inspecteur in de beenschoot omdat ze haar wapen niet correct ontladen had en besloot dat boven de inspecteur te doen en oeps, in zijn boven geschoten. ik weet al te goed dat er genoeg retards zijn en zullen blijven.

edit: spelfout
 
@Maple Zoals je uit onze eerdere posts hebt kunnen lezen, zijn 'wij' ons daar heel goed van bewust. Qua veiligheid zijn er altijd wat types (sorry hoor, maar ik zie vaak van die 'stoere' gasten die er helemaal niet thuishoren) die onverantwoord met hun replica omgaan. Ik spreek zulke mensen aan op hun gedrag.
 
en terecht, maar helaas zijn er veel mensen die jammer genoeg dat niet doen of durven of op de verkeerde manier mensen aanspreken.