Airsoft Apperaten of toch replica of wapen, welke is het nou?

welke term past het beste bij Airsoft?

  • Airsoft Apparaat

    Stemmen: 7 26,9%
  • Airsoft Wapen

    Stemmen: 4 15,4%
  • Airsoft Replica

    Stemmen: 13 50,0%
  • Anders

    Stemmen: 2 7,7%

  • Totaal aantal stemmers
    26
  • Opiniepeiling gesloten .
Kijk daar wel mee uit @Foodie88 ... er zijn mensen die het niet accepteren dat jij ze vertelt hoe ze wel of niet met hun spul om moeten gaan. Je zal niet de eerste zijn die een mep krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
@Stey De meeste pakken het wel goed op en het is tot nu toe nog maar één keer nodig geweest. Het is er ook aan gelegen hoe je het zegt. Als je begint met "Hee idioot, doe eens normaal!" pakt het waarschijnlijk anders uit dan "Zou je liever niet willen dry-firen in de safety? Is riskant, er kan nog een BB in zitten". Maar ik snap wat je zegt ;)
 
maar dat is met alles zo, als je calm en vriendelijk blijft dan en uitlegt waarom dan hebben de meeste mensen er geen probleem mee, maar er zijn altijd "those few"
 
Gewoon puur om beeldvorming door derden te voorkomen gebruik ik replica, want dat is het tenslotte ook, of apparaat. En gezien het met de tijd gewoonte is geworden, zal ik het ook zo blijven noemen. Tenzij je bij het uitleggen van een drill transitie van lang wapen naar sidearm ofzo uit moet gaan leggen/ doen dan is wapen veel makkelijker.. maar dan zijn er geen derden bij die last kunnen hebben van bovengenoemde beeldvorming..
 
Call it airsoft gun doesn't mean violation.
There is Air Gun: use to inflatable tires, cleaning, sandblast..etc
There also paint gun (Paint Sprayers).
Water Gun
lubrication grease gun
And to many things called gun but it's not lethal.
So airsoft gun is the correct description or term to use (at lest to me) and i can't call it replica because for example: China replicate the Russian AK47,Sukhoi 27,30 and Mi-8, and tanks..etc that's mean replica is copy from the real steel firearms made under a protocol between the two states or manufacturer.
Now what are we use replica or gun?
 
Laatst bewerkt:
Hulde voor de mooie discussie en de manier waarop deze gevoerd word (like gentleman without bashing)

Los van hoe je het wil noemen, hier op het forum hebben we de ongeschreven regel dat we het AA (airsoft apparaat) noemen of replica, buks etc.
Eigenlijk alle benamingen zijn prima behalve "wapen en alle varianten van gun (denk hierbij aan coole gun / vette gun etc."

Hier in het topic heeft het betrekking op de discussie dus laat ik het staan. Daarbuiten zal je erop aangesproken worden en uiteindelijk zal het verwijderd worden mits het zelf niet aangepast is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Replica of airsoft apparaat zijn naar mijn mening, naast de vele varianten daarvan, de enige correcte termen die je kan/zou moeten gebruiken om je AA aan te duiden, zeker tegen derden die niet weten wat airsoft is, het woord wapen creëert alleen maar onnodige vraagtekens en onrust. Ik denk dat als de politie je staande houd er ook niet zo snel zal worden gezegd dat er iets met ....wapen in de kofferbak ligt. Volgens mij staat er hier ook niet iets in de reglementen van de NABV of mogelijk een ongeschreven regel? Enige momenten dat ik ooit airsoftwapen in de mond neem om mijn AA/Replica aan te duiden is op internationale forums en mogelijk op skirms als ik me verspreek, anders eigenlijk nooit. Dit is er denk ik enigszins in gehamerd om verwarring te voorkomen.
 
Ik begrijp de redenering van Maple maar al te goed, zeker aangezien we hier wel over side arm spreken als het over een pistool of revolver gaat. Is eigenlijk een beetje dubbelzinnig, maar ik begrijp ook de noodzaak om voorzichtig te zijn, aangezien er inderdaad al genoeg negatieve berichtgeving is waarbij airsoft op zijn minst door associatie in een slecht daglicht wordt geplaatst door onwetende (dan wel kwaadwillende) journalisten.

En lomp (lees onveilig) gedrag komt ook bij real steel genoeg voor weet ik uit eigen ervaring. Je schrikt je echt de pleuris als je downrange kaarten bent wezen afplakken en je loop terug en je kijkt in de loop van een 9mm P226 die iemand even ter hand neemt om op de kaart te mikken. Geloof me, dan ziet 9 mm eruit als een rioolbuis. En als je dan te horen krijgt: "Ja, maar hij is ongeladen." dan wordt je wel een beetje boos als je bedenkt dat er na deze opmerking al heel wat ongelukken zijn gebeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Foodie88 en Maple
Call it airsoft gun doesn't mean violation.
There is Air Gun: use to inflatable tires, cleaning, sandblast..etc
There also paint gun (Paint Sprayers).
Water Gun
lubrication grease gun
And to many things called gun but it's not lethal.
So airsoft gun is the correct description or term to use (at lest to me) and i can't call it replica because for example: China replicate the Russian AK47,Sukhoi 27,30 and Mi-8, and tanks..etc that's mean replica is copy from the real steel firearms made under a protocol between the two states or manufacturer.
Now what are we use replica or gun?

Samriey, I think in English 'airsoft gun' is the generally accepted term for an 'airsoft apparaat'. That's because the structure of the language and the general terminology in the English hemisphere is quite different to what it is in Dutch. The 'gun' you refer to, or rather to use 'air gun' as an example, translates to 'lucht pistool' in Dutch.

The word 'pistool' (pistol) can be used to indicate a one-handed small firearm but there's many for lack of a better word accepted uses of this word. Tankpistool for the 'gun' you use while refueling your car, pistoolgreep for the grip which you use to hold the tube of your vacuum cleaner, for instance. The unifying factor: it is the part that is pre-formed to fit your hand perfectly, much like on a sidearm / handgun. However, the similarity here is based on it's form, not it's function.

That's why the word 'wapen' (= weapon) is different. In our language it is only used in context of 'attack' or 'defense'. There are some scarce other uses for it; 'gewapend beton' (literally armed concrete) means concrete which was reinforced with metal rods to make it stronger => defense from outside influence like weathering.

Okay, I'm rambling here :) but you should get the point :D The most important point is that 'wapen' shouldn't be used on the forums.
 
The NABV list it as airsoft gun, and also as i recall when I've been searching for tax and duty cost to import airsoft gun from the U.S.A i found the customs website list it under (gun and weapon and ammunition category).
Source NABV and the belastingdienst.nl
But still not wise or logic to call it weapon since it's not weapon.
 
In den beginne.... nog voor de regulering speelde wij hollanders de sport bij onze zuiderburen. Daar noemen ze het om een of andere reden; "replica".
Na de regulering is die "oude" garde ook in NL gaan spelen en hebben het woord "replica" mee genomen. De nieuwe garde noemde het vaak "airsoft apparaat". Dit omdat de NABV dit zo geïntroduceerd had. Toen kwam ook de discussie over het woord replica omdat dat volgens zegge eigenlijk onklaar gemaakte "vuurwapens"(dit is de term die ik gebruik om verschil tussen airsoft en geen airsoft te maken) zijn.
Nu al 3 jaar later zijn beide termen; "replica" en "airsoft apparaat"(aa) gemengd geraakt in de comunnitie en worden ze door iedereen gebruikt en begrepen.

Daar airsoft onder de wwm en dus een wapen genoemd kan worden in overheidsdocumenten gebruiken wij om verwarring te voorkomen dus aa of replica.

(Hmm bijna een heel boek erover geschreven. En dan dacht ik het nog wel kort te houden).
 
Dit is weer zo typisch Nederland , we worden bang van het woord wapen ?ik vind het overdreven en zelfs onjuist , met een wapen in gedachten ben je misschien wel voorzichtiger omdat en apparaat of replica suggereert onschuldig te zijn , niets is minder waar een balletje in je oog en je weet de gevolgen , als je de politie vertelt je hebt een airsoft wapen in je auto is dat veel duidelijker als dat je zegt apparaat , tis een beetje om de hete brei heen draaien vind ik .
 
  • Leuk
Waarderingen: b.samriey
@Robin2k7 dat betekent dat met alles dat ik in mijn handen heb, ik de politie moet gaan vertellen dat ik in het bezit ben van een wapen... al heb je een vaatdoek in je hand, daarmee kun je ook wurgen etc. De politie zelf is ook op de hoogte van de benaming replica / apparaat maar gebruikt in filmpjes helaas nog het woord nepwapen.
 
sorry stey maar das appels met peren vergelijken , noem het beesje bij zijn naam , als je nu vaatdoeken gaat vergelijken met airsoft(schiettuig) en of wapens dan kun je wel aan de gang blijven , maar goed zo hebben we allemaal bepaalde gedachtes hierover en das goed :)
 
@Robin2k7 Het belangrijkste is dat we hier rekening moeten houden met de opinie van 'Nederland' (lees: de gemiddelde opinie van de inwoners van ons land). Daar leeft inderdaad een angstgevoel dat met het woord 'wapen' te maken heeft. Het gaat immers niet om of wij het een 'wapen' zouden willen/kunnen/moeten noemen maar om, zoals @campesteijn het eerder mooi verwoordde, een verkeerde beeldvorming door derden te voorkomen.

Veiligheidsdrills over het juist hanteren van je replica ben ik zeker een voorstander van. Die moeten in essentie gelijk zijn aan de drills die je krijgt bij het hanteren van een vuurwapen. Alleen de benaming veranderen, zal die 'idioten' niet leren om juist ermee om te gaan. Vooral als je ziet dat @BoomSmurf noemt dat ook bij RS rare incidenten gebeuren...

Dus m.a.w. in het forum is het gewoon 'replica' of 'airsoft apparaat'. Daarbuiten is het eigen keuze, zodra je de sport maar niet in een negatief daglicht zet.
 
  • Leuk
Waarderingen: campesteijn
@Robin2k7 Het belangrijkste is dat we hier rekening moeten houden met de opinie van 'Nederland' (lees: de gemiddelde opinie van de inwoners van ons land). Daar leeft inderdaad een angstgevoel dat met het woord 'wapen' te maken heeft. Het gaat immers niet om of wij het een 'wapen' zouden willen/kunnen/moeten noemen maar om, zoals @campesteijn het eerder mooi verwoordde, een verkeerde beeldvorming door derden te voorkomen.

Verkeerde beeldvorming ? angst ? ik vind het veel belangrijker om te letten op wat je doet , dus geen uiterlijk vertoon , mensen hoeven mij niet te zien met gear en ik hoef ze ook niet uit te leggen wat deze hobby inhoud , krijg je toch al snel scheve gezichten , binnen het forum gelden er natuurlijk ook regels en zal ik me uiteraard aan houden .

En het normaal(veilig) omgaan met zo,n (apparaat) lijkt me vanzelfsprekend daar zal een woordje niks aan veranderen .
 
  • Leuk
Waarderingen: Foodie88
Uiteraard ben je er zelf bij in de omgang met je spullen (replica's uit het zicht, niet in full gear in het openbaar lopen, et cetera). Jij noemt daar een aantal prima maatregelen die je voor jezelf aanhoudt (ik ook en ik neem aan alle andere verstandige airsofters) en ook die hebben als reden om een verkeerde beeldvorming en/of angst te voorkomen (= scheve gezichten). Dus dat komt volgens mij op hetzelfde neer.

Maar OT: vergeet niet dat Google trefwoorden indexeert. Wanneer iedereen het hier over guns/wapens heeft, zal Google dit domein relevant gaan vinden voor die term. Dat is de reden dat de mods het W-woord hier zoveel mogelijk weg willen houden (buiten dit topic).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
dat Google trefwoorden indexeert klopt ja nee das duidelijk heb je een punt maar nog even wat anders over dat veiligheids verhaal (klein stukje of topic) ik ben ook grote voorstander van een battle sock of wat dan ook over de loop , dit weekend hoorde ik weer iets voorbijschieten in de safety , magazijn er uit leuk allemaal maar tis het bekende verhaal er kan nog wat in de loop zitten .
zoals gezegd das natuurlijk een andere discussie .
 
  • Leuk
Waarderingen: Foodie88