Airsoft op Schietvereniging

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yair
  • Startdatum Startdatum

Yair

Active Member
16 dec 2018
40
9
Trophies
5
Goedemiddag allemaal,

Ik ben relatief nieuw in deze tak van de schietsport. Ik heb een vraag over het kaartschieten met een replica op een schietvereniging. Bij mij op de SV schieten we alleen met lucht en met vuurwapens, (nog) niet met airsoft replica's.

Nu mijn vraag. Kan ik als NABV-lid kaartschieten op een SV (mits uiteraard schriftelijke toestemming) dat geen NABV-lid of gecertificeerd is? Zo ja, mogen er dan alleen NABV-leden en introducé's op de baan staan of mogen de andere lucht en vuur schutters ook op de baan aanwezig zijn en hun eigen competitie schieten met hun lucht- of vuurwapen?

Als ik het goed heb begrepen geldt er voor het vervoer naar SV's een vrijstelling op grond van de RWM en hoeft er geen evenement te worden aangemaakt (correct me if I'm wrong).

Alvast bedankt!

Beste Yair,

Je hebt kractens art. 17a lid 2 sub a van de Regeling wapens en munitie een vrijstelling voor het vervoeren van jouw airsoftapparaat(en) tussen jouw woning en een schietvereniging. Hiervoor hoeft dus geen evenement aangemaakt te worden maar alles moet verder wel in lijn zijn met de regels van de schietbaan zelf.

De achtergrond/bedoeling van deze regeling was om gebruik te kunnen van de in Nederland aanwezige (vuur)schietbanen. Het staat er niet handig want ipv 'schietvereniging' zou er eigenlijk 'schietcentrum' (=daar waar de schietbaan staat) moeten staan maar de doelstelling van de wetgever was duidelijk.

Een hiaat in de regelgeving is het ontbreken van een regeling voor introducees, andere (vuur)schutters mogen uiteraard aanwezig zijn maar zij mogen de airsoft apparaten niet voor handen hebben door bijv. er even mee te schieten. Dit is naar mijn mening geen opzet van de wetgever geweest maar bij de invoering van de regeling voor airsoft is simpelweg geen uitzondering gemaakt voor tijdelijke overdracht op schietbanen (is ook een ander artikel in de regelgeving) terwijl deze er dus wel is voor de vuurwapens.

De makkelijkste oplossing lijkt te zijn dat een schietvereniging zich gewoon als organisator bij de NABV aanmeld zodat zij zelf introducees kunnen aanmaken.

Geachte heer van der Kolk,
is uw bovenstaande verhaal nog steeds kloppend?
Ik zou graag het airsoften willen introduceren op onze vereniging voor de jeugd.

Ik krijg het gevoel dat het niet mogelijk is voor mensen tot 18 jaar hetgeen best raar is aangezien ik wel een jeugd lid een vuurwapen in de handen mag geven.

• Leuk
Waarderingen: Crix
Maar iedereen hier kan de vraag eigenlijk beantwoorden:
Mensen onder de 18 mogen geen airsoft in handen hebben.
Het is volgens mij 2 keer voorgekomen dat het wel mocht voor van die wens van ziek kind verenigingen en dat waren aparte evenementen met een speciale ministeriële vrijstelling.

• Leuk
Waarderingen: Maffo en Crix
Maar iedereen hier kan de vraag eigenlijk beantwoorden:
Mensen onder de 18 mogen geen airsoft in handen hebben.
Het is volgens mij 2 keer voorgekomen dat het wel mocht voor van die wens van ziek kind verenigingen en dat waren aparte evenementen met een speciale ministeriële vrijstelling.

Wat hij zegt^

• Leuk
Waarderingen: Maffo
hetgeen best raar is aangezien ik wel een jeugd lid een vuurwapen in de handen mag geven.
Een beetje juridische context.

Een airsoftreplica is een op een vuurwapen gelijkend voorwerp en is (in beginsel) voor iedereen verboden in Nederland (dus ook voor verlofhouders).
Na lobbyen door diverse partijen is er in 2013 een wet doorgevoerd die een ontheffing/vrijstelling op dit verbod mogelijk maakt, indien er aan een aantal strikte voorwaarden wordt voldaan (oa. lid zijn van een belangenvereniging en de minimale leeftijd van 18 jaar bereikt hebben).

Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan is het nog steeds verboden een airsoft replica te bezitten of zelfs maar vast te houden.

Er wordt wel af en toe gesproken over mogelijkheden om de minimumleeftijd naar beneden te krijgen bij de minister, maar daar is niet veel draagvlak voor op dit moment.

• Leuk
Waarderingen: Maffo, Dodgy en victor
hetgeen best raar is aangezien ik wel een jeugd lid een vuurwapen in de handen mag geven.

QuickFix geeft wat juridische context en ik hierbij wat context qua omstandigheden.

Schietsport is statisch, in afgeschermde hokjes, alle vuurwapens in dezelfde richting onder begeleiding van een baancommandant.
Ook mogen jeugdleden proeven van de schietsport in de vorm van .22 munitie.

Airsoft is verre van statisch waar veel intensiever gespeeld wordt, waar sportmanship en eigen veiligheid veel meer in eigen beheer is.
Tuurlijk is de mondingssnelheid maar een fractie van een vuurwapen, maar de kans op letsel veel hoger (de KANS op letsel, niet de ernstigheid van het letsel zelf natuurlijk). Dan nog niet te spreken over het nemen van hits, algemeen gedrag op een dag. Hier heb je natuurlijk brave jongens en meisjes, maar ook minder brave gevallen.

Maar IPSC openstellen voor jeugdigen zou misschien wel een tussenweg kunnen zijn, aangezien dit erg tegen de schietsport aanleunt en het leuker maakt voor jeugdigen om dynamisch te kunnen schieten terwijl er tegelijkertijd betere controle kan zijn over hun doen en laten op de baan.

• Leuk
Ik denk dat er niet zo heel groot verschil zit tussen de beide vormen van de schietsport hoor.
Vuurschieten hoeft niet statisch te zijn en is ook niet onder begeleiding van een baancommandant. Een baancommandant is er alleen als er een wedstrijd is en gaat kort gezegd over de wedstrijdregels. Ook is er een Veiligheids Verenigingsfunctionaris die toe ziet op de veiligheid op de schietbanen. Deze is er niet voor de begeleiding. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen. Als er een nieuw lid is, krijgt deze een individuele introductie met niemand anders op de baan. Pas als de vereniging overtuigt is van zijn of haar kunnen mag deze alleen de baan op.

Je hebt inderdaad gelijk dat er mensen tussen zitten die het niet zo nauw nemen met veiligheid. Ik ben wel is mensen op het NAC tegen gekomen die ik als Veiligheids Verenigingsfunctionaris niet op mijn baan wil hebben. Eerlijk is eerlijk. Bij ons op de vereniging hebben we ook wel is mensen gehad voor een introductie die niet door het voorafgaande gesprek zijn gekomen door vreemde houdingen, uitspraken en of gedrag.

Met airsoft is de discipline kaart schieten er ook. In principe zou het dus een mooie opstap kunnen zijn voor de jeugd. Dan kan je gecontroleerd de do's en dont's uitleggen.

• Leuk
Ik denk dat er niet zo heel groot verschil zit tussen de beide vormen van de schietsport hoor.

Zolang je IPSC met IAPS vergelijkt. Terwijl IPSC maar een heel klein deel is van de schietsport, 80% als niet meer komt op een avond gewoon kaartjes schieten. Misschien militair pistool schieten. Ga je dan kijken naar Skirms, dan zijn deze toch totaal niet te vergelijken met iets in de schietsport. Ook komt hier het puntje van gedrag, hits nemen, meegaan in de sfeer van de missies. Als we dan kijken naar andere landen waar jeugdigen mogen spelen, zie je toch regelmatige negatieve berichten. Heb ook genoeg jeugdigen gezien bij de schietsport die perfecte wapendiscipline hadden, maar een karakter

Een baancommandant is er alleen als er een wedstrijd is en gaat kort gezegd over de wedstrijdregels. Ook is er een Veiligheids Verenigingsfunctionaris die toe ziet op de veiligheid op de schietbanen. Deze is er niet voor de begeleiding. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen. Als er een nieuw lid is, krijgt deze een individuele introductie met niemand anders op de baan. Pas als de vereniging overtuigt is van zijn of haar kunnen mag deze alleen de baan op.

Zal per schietvereniging anders zijn, maar Veiligheidsfunctionarissen zijn er op meerdere posities (waaronder ook wapenuitgifte van de verenigingskluis) maar als deze functionaris op de baan staat, heette hij of zij bij ons een baancommandant.

Ik hoop ten zeerste dat de baancommandant overziet op iedereens veilig handelen en ze daarbij begeleid. Ik ken ook verenigingen die het niet zo nauw nemen en niet altijd een kaderlid op de baan hebben, maar dat laten we in het midden voordat we NOG verder afdwalen.

Met airsoft is de discipline kaart schieten er ook. In principe zou het dus een mooie opstap kunnen zijn voor de jeugd. Dan kan je gecontroleerd de do's en dont's uitleggen.

Nou, dan zijn we het hier nog over eens. :D

• Leuk
Waarderingen: Yair en Maffo
Ben 1x bij een schiet vereniging met een airsoft replica's wezen schieten.
Heb daar eerst een evenement voor aan gemaakt bij de NABV (better safe then sorry).
Ook vooraf even informatie in gewonnen bij de schiet vereniging of het geen problemen gaf.
Nadat dit allemaal geregeld was, daadwerkelijk een avond geschoten.
Direct ook 3 instructeurs erbij die wel eens wilde zien hoe het nu daadwerkelijk zat met airsoft replica's en hoe te handelen qua veiligheid van de diverse replica's e.d.
Had die avond de GBB Glock, GBBR M4 en de HPA Tippy bij mij.
De GBB en GBBR waren geen probleem ivm de veiligheids handelingen omdat deze heel dicht bij de real deal lagen, de tippy was wel ffies van, hoe zit dit??
Uitgelegd hoe dat zat en ze er ook daadwerkelijk mee laten schieten.
Vonden het leuk maar miste het geluid van de ontbranding van de patroon.
voor de rest hebben ze prima genoten.
Was alleen vergeten te vertellen dat de mags gevuld waren met meer als 5 rounds.
Dit is tegenwoordig de standaard als je met gewone schiet oefeningen bezig bent.

Mvg Roy aka Smitty

• Leuk
Waarderingen: Dodgy