Airsoft; toch wel gaaf!

• Onderwerp starter Onderwerp starter tvdveeken
  • Startdatum Startdatum
T

tvdveeken

Hi all!

Mijn naam is Theun van der Veeken, woonachtig in Roosendaal in het mooie Brabant :smile: Een tijd geleden heb ik het er met vrienden al eens over gehad: airsoft. Het is toen helaas alleen bij mooie praatjes gebleven haha. Nu, toch weer wat jaartjes verder, ben ik me wat meer gaan verdiepen in airsoft en ik moet zeggen dat het me erg gaaf lijkt. Met vrienden speel ik regelmatig shooter games, maar ben geen die hard gamer ofzo :wink:

Nu wil ik binnenkort eens langs de airsoftwinkel gaan bij ons in de buurt om wat informatie op te vragen en te kijken wat het allemaal inhoud. Op de site heb ik al veel gelezen over vergunningen, replica's, events, etc. zeer interessant!

Wat ik me nog afvraag; mag je ook met je eigen team op privéterrein oefenen? Het moet dan natuurlijk wel opgegeven worden als privé event, maar mag het dan of mag je alleen je replica's demonteren, schoonmaken etc? (ik vraag dit omdat mijn schoonouder een stuk bosgrond hebben :smile: ) Of een terrein van een vereniging, mag je hier altijd naartoe met je eigen team om te oefenen, of ben je afhankelijk van events?

Maar goed! Veel vragen, veel info! Mijn favoriete replica gaat toch wel richting de SCAR-H. Mooie replica, veel opties beschikbaar en oogt bruut vind ik :smiley: Hebben anderen hier misschien al ervaring mee? Of is het misschien niet de geschikte replica voor een beginner?

In elk geval, airsoft lijkt me erg gaaf en ik ga me er zeker verder in verdiepen!

Grts Theun!

Welkom Theun, in de wondere wereld van Airsoft :p

Je mag inderdaad op priveterrein oefenen met een team, mits (zoals je zelf aangeeft) het terrein aangemeld is bij NABV, en mits het terrein vanaf dat moment op geen enkele manier toegankelijk/zichtbaar is voor anderen.

Zelf heb ik geen ervaring met SCAR-H... ik ben een van de AK-type mensen hier :p

Veel plezier op het forum, en wie weet tot ooit op het veld.

hoi @Teun,
welkom op dit leuke en gezellige forum,
ik wil je wel waarschuwen voor 1 ding met airsoften :smile:
Het is Erg Verslavend !!!,
ik heb zelf een Scar-L,
en ben er erg happy mee schiet heerlyk en soepel,
Vraag ivm privee-events alles goed na by de NABV,
wat wel en niet mag,
zorg voor goede gear,en zeer zeker een veiligheidsbril die aan de normen voldoet EN 166 keurmerk,
je kan al goedkoop aan kleding en toebehoren komen,byv. via de dump of zo,of sites,
rep[lica's kan je ook in het buitenland kopen,dat scheelt vaak in kosten,
myn man en ik bestellen op zyn tyd by taiwaingun.com, of gunfire.pl,
dan moet je wel een kopie van de nABV-pas meesturen

succes in/by deze super toffe sport

Hi Stey & Lotte, bedankt! Ik zal indd de regels van de NABV eens goed nalezen.

Misschien ook eerst maar eens een keer meedoen voor ik een (dure) replica koop :smile:

De dump is wel handig ja, zal ik zeker eens gaan kijken!

Grt

Misschien handig te vermelden wat voor merk de Scar-L is want een Scar-L van Dboys, VFC en Tokyo Marui zijn qua kwaliteit werelden van verschil. Vooral tussen de Dboys en de 2 andere merken.

Hi Rebelattack,

Ik had inderdaad reviews op youtube gevonden waarin ze aangaven dat de VFC de beste zou zijn. Ook gelijk de duurste dan natuurlijk :smile:

Maar denken jullie dat dit een goede beginners replica is of niet. Op youtube gezien dat ze aanraden te starten met een m16 of m4.

@lotte hoe is jou ervaring met het gebruik, onderhoud, fps, etc?

Grt Theun

Denk dat de tokyo marui nog wel duurder is, beter durf ik niet te zeggen. Ik zelf ben met een AR-15 model gestart, maar ook omdat ik deze mooi vond. Ja de bijkomstigheid is dat hij makkelijker is in aftermarket parts en breakdown, maar daar houdt het ook wel mee op. Scar-H gebruik ook V2/3 dus qua gearbox onderdelen heb je dan genoeg, alleen de hop up chamber is anders maar dat mag de pret ook niet bederven. Ik zou een replica halen die je mooi vindt .

ik heb een scar-l van dboys,
en hy gaat als een trein @Rebelattack
totaal geen klachten over

lotte;20231 zei:
ik heb een scar-l van dboys,
en hy gaat als een trein @Rebelattack
totaal geen klachten over

Dat is mooi, maar het is belangrijk om dat er bij te vertellen, want ik kan zeggen dat mijn AR-15 ook geweldig is maar dat zegt al helemaal niks XD. Bij een Scar is dat wat minder, omdat er wat minder makers zijn die deze replica maken maar toch. Daarnaast is het nog steeds dat een TM gewoon beter zal schieten out of the box en de constructie beter zal zijn. Ik zeg niet dat de Dboys slecht is, maar op een andere niveau qua kwaliteit wat ook weer reflecteert in de prijs. Ik bedoel ~200 euro voor de Dboys vs 500 euro voor een tokyo marui. Het is aan de OP om te kiezen wat binnen zijn budget past en op basis van reviews te kiezen welke replica hij wil, echter qua range, consistency en accuracy zijn er genoeg aftermarket parts die kunnen zorgen dat die Dboys beter als een stock TM schiet.

@Rebelattack ,
ik heb de Scar-L 2de hands gekocht van een bezoeker hier op het forum,hy had er alleen thuis mee geschoten,de fps was te hoog,en wilde er niet mee doorgaan,
ik vind het eng om 2de hands replica's te kopen,maar de gok gewaagd,
er was iets met een accu en/of oplader,had er iets aan veranderd,en kreeg nog 45 euri korting daarvoor,inclusief verzendkosten heb ik 95 euri betaald voor een gloed nieuwe Scar-L,
En hy schiet goed,zyn geen mankementen aan,
Natuurlyk heeft myn mannetje revieuws gelezen op het net,en die waren positief
Je kan veel replica's wel vergelyken met een TM,
dat is hetzelde als een Corsaatje vergelyken met een Mustang,
sorry voor de vergelyking,
zo zeggen ze dat cyma slecht is,en een ander heeft weer goede ervaringen met cyma
en we kunnen niet in ieders beurs kyken,
@tvdveeken ,ga op je gevoel af,kyk goed rond,en vraag advies aan verschillende mensen,kyk revieuws op i.net,
maak dan je keus

lotte;20237 zei:
@Rebelattack ,
ik heb de Scar-L 2de hands gekocht van een bezoeker hier op het forum,hy had er alleen thuis mee geschoten,de fps was te hoog,en wilde er niet mee doorgaan,
ik vind het eng om 2de hands replica's te kopen,maar de gok gewaagd,
er was iets met een accu en/of oplader,had er iets aan veranderd,en kreeg nog 45 euri korting daarvoor,inclusief verzendkosten heb ik 95 euri betaald voor een gloed nieuwe Scar-L,
En hy schiet goed,zyn geen mankementen aan,
Natuurlyk heeft myn mannetje revieuws gelezen op het net,en die waren positief
Je kan veel replica's wel vergelyken met een TM,
dat is hetzelde als een Corsaatje vergelyken met een Mustang,
sorry voor de vergelyking,
zo zeggen ze dat cyma slecht is,en een ander heeft weer goede ervaringen met cyma
en we kunnen niet in ieders beurs kyken,

Ik gaf ook al aan dat er niks mis mee is en dat afhankelijk van hoeveel iemand wil uitgeven je inderdaad naar replica's moet kijken binnen dat budget. Je zegt het zelf al dat je twee verschillende prijs klasse niet moet vergelijken, wat ik bedoelde is dus dat het dan handig is om te zeggen welk merk de Scar is zodat mensen geen 2 verschillende replica's gaan vergelijken. Daar buiten blijven de merken Dboys, Cyma en etc. nog steeds de lager bugdet merken hier is niks mis mee maar vaak zijn de kwaliteit controles wat minder of is de finish ervan niet zo goed als een duurdere variant van hetzelfde model. Oftewel dit houdt in dat de ene persoon de replica na een paar keer schieten helemaal uit elkaar mag trekken om hem te fixen en de ander er jaren mee speelt zonder problemen. Als laatste is zeggen dat iets goed schiet relatief. Niet vervelend bedoelt maar als ik zeg goed schieten kan ik in hele andere dimensies denken dan wanneer jij goed schiet.

Om mijn gezeur toch positief af te sluiten, de Dboys Scar gebruikt een Versie 2 gearbox oftewel makkelijk voor het vinden van aftermarket upgrades. Hop up chamber is anders maar de rest is wel standaard te upgraden zoals in 99% van de AEG's.

Een Dboys is leuk om mee te starten maar als je iets hogere kwaliteit wil dan raden de meeste toch VFC of G&G en een stap hoger nog is TM. Ligt helemaal aan je budget.

Wat zouden jullie dan uiteindelijk aanraden voor een beginner? De Dboys is een stuk goedkoper en te lezen aan jullie bevindingen ook voldoende en in elk geval voldoende te upgraden. Aan de andere kant, als je 1 keer een goede replica koopt heb je er misschien minder gedoe mee en meer plezier van?

Ik vind een ander punt ook lastig. AEG of GBB. Ik heb al veel filmpjes en reviews bekeken, maar toch lastig. Ik vind persoonlijk de gas replica's gaver. Die geven toch net wat meer aan de replica en de ervaring lijkt me. Maar ik lees dat e AEG's eigenlijk beter zijn omdat deze het altijd doen en minder gedoe geven.

Wat is jullie mening hierover? Is het veel gedoe / problemen met een GBB? Of valt het wel mee.

Alvast weer bedankt! :smiley:

Om mee te beginnen ligt het puur aan wat je budget aan kan, maar ja met een duurdere replica zul je gewoon betere out of the box performance hebben, uiteindelijk is met upgraden elke out of the box performance te overschrijden qua range, consistency en accuracy dat is nou eenmaal zo. Het ligt hierin er dus ook aan hoeveel je wil leren qua techen en upgraden van je replica's. Maakt het niet uit dan zijn er veel meer opties, maar stel dat je niet wil knutselen aan je replica zul je vaker in het duurdere segment gaan kijken.

Ik heb zelf een mid level gepakt van G&G dit is geen super insane performance out of the box zoals bij Tokyo marui, maar de kwaliteit extern en intern is wel beter dan de meeste budget merken. Ik zou eerder als eerste replica voor eentje gaan die wat duurder is (en die jij heel vet vindt), in de airsoft wereld geldt nou eenmaal goedkoop is voor 95% van de gevallen duurkoop en met je eerste replica heb je daar meestal geen zin in.

Ik ben begonnen met een AEG omdat het totaal plaatje hiervan veel goedkoper is dan een GBB en betrouwbaarder gedurende het hele jaar. Een AEG heeft goedkopere magazijnen, batterijen zijn op de lange duur goedkoper dan gas en een goede smart charger hoeft ook niet duur te zijn. Daarnaast hebben GBB's veel moeite met de kou in rond de winter en zul je dus minder performance hebben in deze tijd terwijl bij een AEG misschien de batterij wat minder schoten kan leveren maar voor de rest zal je replica zowel in de zomer en winter altijd even accuraat zijn.

Hey Theun welkom op het forum, ik kom zelf ook uit rsd dus mocht je een keer mee willen laat het maar weten. Ben zelf in het bezit van een Tokyo Marui Scar-L en kan bevestigen dat die out of the box perfect werken. Wel een nadeel van de TM's is dat ze laag zijn in fps hierdoor kan het voor komen dat met name op wat grotere afstand hits niet worden genomen omdat men de bb's gewoon weg niet voelt. Wel haal je makkelijk afstanden die hogere fps replica's halen vanwege de uitstekende hop-up in mijn ervaring. Maar zoals ik al zei moet je het soms voor lief nemen dat mensen hun hits niet nemen. Kreeg van een maat zelfs te horen die ik op zijn wang raakte dat hij het zelfs prettig vond om er door geraakt te worden haha dus ja.... buiten dat is het natuurlijk budget wat je hebt en duurder is natuurlijk niet altijd beter ken ook mensen die geen problemen hebben met een mid end replica en mensen met high end replica's die niks als alleen maar problemen hebben. Het blijft airsoft en je hebt nooit geen 100% garantie.

Hi Heatlock! Leuk hier een plaatsgenoot tegen te komen :smile: Ik zag dat er verschillende clubs waren in Roosendaal. Ben je hier ook lid van? Thnx voor het aanbod! Dat is misschien wel eens leuk!

Ik heb inderdaad al verschillende youtube video's gezien waarin mensen klagen over cheaters of hits die niet gevoeld worden, maarja dat zal er wel bij horen.

@Rebelattack , thnx voor de informatie. Ik heb zelf ook zoiets dat het best wat duurder mag zijn als dat betekend dat ik niet na 2 x al een defecte replica heb. (weet je nooit 100% zeker, maar toch). Sleutelen aan de replica vind ik niet erg, dat lijkt me juist leuk :smiley:

Ik zou het wel jammer vinden als ik een duurdere replica koop en de fps of het gebruik valt tegen. Daarom probeer ik me zo goed mogelijk in te lezen en te vragen. De een heeft natuurlijk ook weer andere ervaringen dan de ander.

Zelf spelen we meer met een vrienden groep die via com-bat.nl een prive veld hebben geregeld. De groep waar ik skirms mee speel zijn uit de richting van Gorinchem enzo vanwege het werk wat ik deed nabij Tilburg. We zijn nu bezig om een wat serieuzer team op te zetten die ook wat fanatieker gaat spelen. Ik moet wel zeggen de mensen waar ik tot nu toe mee gespeeld heb dat die absoluut geen cheaters zijn maar gewoon weg een hit niet namen omdat ze de bb's niet voelde.
Dit was op een afstand van 30+ meter met begroeiing zoals struiken en bladeren overigens. Vandaar dat je heel afhankelijk bent van het soort terrein waar je speelt indien je een replica hebt met een lagere fps. De Scar van mij haalt met gemak de range maar door lage fps niet de power om iemand over afstand en door begroeiing goed te raken. Wat ik vaak doe is wat langer wachten tot ze dichterbij zijn of ik beweeg mijzelf wat meer naar voren.

Kleine kant tekening is dat ik met .25 schiet waardoor de fps tussen 280 en 300 fps zit. 17 april heb ik weer een skirm waarbij ik .20 ga gebruiken om te zien of dat beter gaat, zit dan namelijk tussen 310 en 330 fps.

Ok, das ook wel leuk! Hoe vaak skirmen jullie / willen jullie gaan skirmen?

Is de fps van de scar l dan lager dan een gemiddeld andere replica of niet? Inderdaad ook leuk om meer naar voren te spelen of af te wachten, maar ook leuk om van afstand te kunnen raken.

.25 of .20 wat houd dit precies in, de maat van de BB?

Is de scar l die jij hebt ook met bewegend deel als je schiet? Ik zag de recoil replica filmpjes op youtube. Dat vind ik wel gaaf.

Grt!

0.25 en 0.20 staan voor het gewicht van een BB.
De meeste replica's functioneren het beste met een bb van 0.25 gram, deze zijn minder windgevoelig en accurater als een bb van 0.20 gram. LET WEL: bij de fps test wordt ALTIJD uitgegaan van wat een replica schiet met een 0.20 gram BB. Dus een 350fps met 0.25 is niet goed. Ook de fps op sites wordt 99% van de gevallen aangegeven als de fps dat de replica schiet met een 0.20 gram bb.

Verder is de fps van de marui scar l (en elke andere standaard marui) laag dankzij de japanse wetgeving, die schrijft een lagere energiewaarde (en dus ook minder fps) voor als onze wetgeving. Dit maakt Marui meer dan goed door de beste out of the box hop up's te hebben die er zijn.

tvdveeken;20287 zei:
Ok, das ook wel leuk! Hoe vaak skirmen jullie / willen jullie gaan skirmen?

Is de fps van de scar l dan lager dan een gemiddeld andere replica of niet? Inderdaad ook leuk om meer naar voren te spelen of af te wachten, maar ook leuk om van afstand te kunnen raken.

.25 of .20 wat houd dit precies in, de maat van de BB?

Is de scar l die jij hebt ook met bewegend deel als je schiet? Ik zag de recoil replica filmpjes op youtube. Dat vind ik wel gaaf.

Grt!

Zeker 2 keer per maand en indien mogelijk meer, de fps van een Tokyo Marui Scar-L is inderdaad lager dan de gemiddelde replica i.v.m. de Japanse wetgeving.
Mijn Scar-L is inderdaad met EBB ofwel Electric Blow Back. Het is wel lekker om wat feedback te hebben vindt ik persoonlijk.
.20 en .25 is het gewicht van de bb's, een hoger gewicht houd in dat de bb's stabieler zijn en minder last van omgevingslucht hebben en dus nauwkeuriger zijn.(Hangt ook af van hoe de bb's geproduceerd zijn overigens). Ik ben er ook geen expert in dus als er iemand is die meer weet of het beter kan uitleggen dan graag.

Thnx voor de uitleg beiden! Maakt de lage fps de replica juist niet minder goed dan?

@Oddball , wat bedoel je precies met beste out of the box hop up? Dat hij standaard geleverd van hoge kwaliteit is juist omdat hij niet zon hoge fps heeft?

@Heatlock , dat is wel nice. Dan is het tenminste de moeite om te airsoften :smile: de ebb, precies. Thnx!

Sorry voor al de vragen :blush: wil er graag meer van begrijpen