And the Darwin award goes to....

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
Ben ik weer eens een lang weekendje in mijn hometown, kom ik weeral gelijk berichten tegen die mij echt weer even aan het gezonde verstand van sommige mensen doet twijfelen :|

Duitse toeristen laten hun 15 jarige zoon hier op het strand bij de zeedijk van Westkapelle (toeristentrekpleister van jewelste) in legerkleding incl bivakmuts met zn airsoft replica rondbanjeren... gevolg: mensen schrikken, bellen politie, politie komt met kogelvrije vesten en getrokken wapens en vervolgens zit je ineens in ons mooie zeeuwse penitentiaire Inrichting met je gezin. Fijne vakantie stelletje nitwits!

pzc.nl/regio/walcheren/jongen-met-geweer-zorgt-voor-paniek-op-strand-westkapelle-1.6179151

pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/heb-ik-daar-mijn-vuurwapen-op-gericht-1.6179920
 
Het gevaar buitenom het feit dat hierdoor de sport snel in problemen gaat komen is niet het enigste. Het gat tussen de overheid/politie en de NABV en Airsoft is zo groot dat de meesten helemaal niet weten wat Airsoft is. Er is veel te weinig kennis bij de sterke arm over wat er nou wel of niet mag in Nederland. Daar krijg ik elke keer jeuk van, er schort zo gigantisch veel aan communicatie.

Er zullen altijd *minder geschikte* personen zijn die aan Airsoft replica's komen en hiermee de gekste dingen uithalen zonder dat zij überhaupt doorhebben wat het in deze tijd aan visuele terror kan teweegbrengen.

Elke keer als er zo'n incident plaatsvindt in Nederland hoop ik het van niet, maar diep van binnen ben ik bang dat airsoft er straks net zo hard weer uit gaat, als deze dingen vaker gaan gebeuren...

end rant
 
Wat bezielt je uberhaupt om je kind in zulke kledij over straat te laten gaan, en dan ook nog eens met een replica erbij. Die ouders kunnen ook gelijk een cursus kond opvoeden geven.
 
@Strelok ik denk niet dat het gat zo groot is, maar dat de agenten die geconfronteerd worden met een replica op straat zich niet kunnen veroorloven om het niet als vuurwapen te behandelen.

Ik ken een aantal agenten en die zeggen allemaal hetzelfde.. je hebt zo ongeveer 3 seconden om de bevelen op te volgen voordat er gericht geschoten gaat worden. Omdat ze niet het risico kunnen lopen dat het geen replica is.
 
Dit is erg dom van de ouders hoop dat die ouders snel hun les geleerd hebben.

En idd iedereen die airsoft hoort en er nog niet mee in aanmerking is geweest ziet het als een vorm van geweld en hoop dat de overheid zelfstandig blijft en niet ons privilege afpakt :)
 
@campesteijn Dat ben ik met je eens, dat is zo, maar er zou wel veel voorlichting gegeven kunnen worden vanuit de NABV. Om in ieder geval eens goed uit te leggen wat Airsoft inhoudt, zodat het in ieder geval bekend is.
 
In deze dag en tijd, je kind er zo bij laten lopen is idd niet erg handig... Dat was het al niet toen ik 12 was, maar tegenwoordig met die aanslagen en onrustige tijd zou ik het al helemaal niet doen nee.
 
Inderdaad niet de slimste actie van die jongen en zijn ouders/verzorgers. Then again, reageren we in Nederland ook altijd wel lekker hysterisch. Heel groot automatisch wapen, en wat ligt er op de foto? Een effing smg-tje.
 
haha ja! Daar moest ik ook wel om gniffelen ja. Zelfde als hoe journalisten de AK47 zien he?

http://www.everydaynodaysoff.com/wp-content/uploads/2009/09/journalist-firearms-identification-guide.jpg
 
En als of dit bericht nog niet genoeg was :

http://www.nu.nl/binnenland/4291853/politie-rotterdam-schiet-bijna-jongens-met-nepwapen-neer.html
 
De berichtgeving over legaliteit is bij dat laatste bericht tenminste op orde.
 
Inderdaad! En de foto bij het artikel is een prachtige M9 ;) Maar lekker bezig... Als ze zo door gaan hebben we een keer geen airsoft meer om te beoefenen?
 
Er is op Facebook al ergens een actie van een Nederlander die een soort flashbang-achtige nade weg geeft...
 
Nou de shit has hit the fan, ik zie net op Nederland 1 een stuk naar aanleiding van die 2 incidenten deze week met de airsoft replica's. En waar ik blij was dat er in de berichtgeving geen enkele term met het woord "Airsoft" gebruikt werd, is er nu net op tv heel duidelijk gesproken over "Airsoft WAPENS" :/ Zelf nog ff een interview met de hoofdman van de NABV en daarbij moet ik zeggen dat de woordvoerder van de politie het heel netjes formuleerde. Hij stuurde niet perse op een verbod aan maar meer op verstandig gebruik van de replica's om dodelijke vergissingen mbt de levensecht lijkende replica's te voorkome. Maar dan heb je weer zo een politiek figuur die dan weer gaat lopen schreeuwen over strengere europese regelgeving en dat replica minder op echte wapens zouden moeten lijken. Dus de toon is weer gezet. :(
 
Maar dit gaat vermoedelijk, gezien de leeftijden niet om de airsoft replica's maar de voor iedereen vrij verkrijgbare <0,5 joule replica's die worden gezien als kinderspeelgoed. Want al deze kiddo's hadden vast geen NABV. Of ze moeten bij een buitenlandse site besteld hebben ofzo. Dan moet dat europees aangepakt worden.


Zoiets als deze: http://www.hesvanzweeden.nl/contents/nl/d489_BB_GUNS_VRIJ_TE_KOOP.html
 
Ja, dat is ook zoiets inderdaad. Volgens mij zijn het van die scaled down modellen van de echte wapens, ik heb er ook naar staan kijken bij Hes.
Maar of ze nou kleiner zijn of maar met een halve joule schieten maakt voor het uiterlijk niet uit. Ze zien er nog steeds uit als een wapen, zeker op afstand en in een oogwenk.
Als ze dat "speelgoed" totaal gaan verbieden voor kinderen ben ik het er helemaal mee eens.
 
Wij kunnen er nog enige nuance in brengen, maar voor het grote publiek maakt het niets uit in welke klasse ze vallen, ze zien iets wat op een vuurwapen lijkt dus er is gelijk paniek. En als airsofter is het al verrekte moeilijk om te zien welke categorie airsoft replica het is, zeker niet van een meter of 10 en een leek ziet dat al helemaal niet en voor de politie is dit ook redelijk moeilijk. Dit snap ik heel goed dat dat moeilijkheden oplevert en het standpunt wat de NABV hier dan bij in nam, vond ik ook erg slecht. Die menen dat het een agent zn werk is om een wapen te herkennen als vuurwapen of als "speelgoed", oftewel niet ons probleem :/
 
Nouja! Dat is inderdaad een erg ongelukkig standpunt ja... Om het maar even zacht uit te drukken. Zoals @Blade zegt, het is voor ons al lastig om het verschil te herkennen. Zeker als er ook gewoon full-scale speelgoed replica's zijn. Dan is het voor een agent toch ook onmogelijk?