Camera setup

Tactical Bear

Well-Known Member
24 apr 2017
482
575
Trophies
26
He,

Ik wil uiteindelijk een nette camera setup hebben die ik wil gaan gebruiken voor youtube videos (ja, zoals iedereen!). Nu was ik benieuwd wat de meeste hebben en eventueel tips qua setup? Zelf ben ik erg bekend met het editen e.d. door m'n werk dus dat is allemaal geen moeite maar een goede setup is wel belangrijk.

Ben benieuwd!
 
Wat je veel ziet is het volgende :

- Go-Pro ( Of gelijkwaardige actioncam, het gaat hier vooral om de wide angle ) voorop de loop naar de speler gericht
- Go-Pro ( Of gelijkwaardige actioncam, het gaat hier vooral om de wide angle ) Op je helm, pet of wat je ook maar op je hoofd draagt voor de first person view ( Dit om te laten zien waar je bent, of gewoon de shots tussendoor )
- Scopecam als Foxeer Legend met lens van bijv. 16,25,35 of 50mm ( Je wilt goed kunnen zien wat er gebeurt met je targets )

Cleanshot heeft een mooi voorbeeldje van zo'n scopecam.



Techniek is 1, maar creativiteit is soms nog wel belangrijker. Als iemand een leuke montage kan met enkel 1 camera, doet die gene het ook goed :)
 
Ik heb een gopro 2 met een powerbankje. Die laatste moet ik wel gaan vernieuwen want een hele dag trekt ie niet meer.

Wat betreft gopro of vergelijkbaar; denk wel aan t budget. Goedkope action cams gaan snel flippen met zonlicht en geven dan lelijk beeld.

Wat betreft de setup die Strelok noemt; ik vind een camera op de loop terug naar de speler weinig waarde toevoegen, voor het verhaal dat je wilt vertellen. Dan zou ik eerder nog voor een schouder camera zoals brain exploder heeft gaan. Dan kan je die gebruikej om van first person, third person en scope cam te gaan.

Meestal vertellen de videos met zon "look how cool I am" cam, ook geen verhaal maar zijn t cod montages van hits en coole shots. :) Als dat je doel is, werkt zon camera wel ^_^ het ligt er dus aan wat je wilt doen met je videos.

Wat voor werk heb je? Ben benieuwd naar je edit skills! :)
 
@Jan Zo'n 3rd person setup is wel vet inderdaad. Net even wat videos bekeken.. je ziet het niet echt heel vaak. Denk dat het vooral lastig word om jezelf te onderscheiden nu van de rest.. er zijn er al zoooo veel! Maar denk wel dat ik eerder voor 3rd zou gaan dan barrel cam, puur omdat ik barrel cam meer sniper vind en dat ben ik niet. Kan het wel eens doen, een uurtje ofzo voor wat afwisseling.

Ik werkte (heb net een nieuwe baan vanaf 1 juni) als "visualizer". Was verantwoordelijk voor alle media dingen voor een evenementen-decoratie bureau. Daar heb ik het een en ander gemaakt maar ook vooral gaming videos. Ik heb niet heel veel op m'n kanaal staan maar dit is hem https://www.youtube.com/channel/UCb344LAx5gpxItTuYOb7ObA

Ben opgeleid als fotograaf en heb mezelf al sinds m'n 15en bezig gehouden met grafisch design dus ik heb op zich wel oog voor detail en compositie/kleurgebruik etc..
 
Awesome! Klinkt als een mooie baan ^_^

Het onderscheiden zit wat mij betreft vooral in storyline en kill your darlings.

Iedereen can een stapel cameras op hem of haar plakken, maar dat doet weinig met het "thuiis mee genieten" van jouw te gekke skirm. Behalve dan een scope cam waardoor je tegenstanders een gezicht geeft. Ook voor assault spelers is dat nog wel een mooie. (Het lijkt me zelf alleen zon gedoe...)

Heel veel mensen zetten er gewoon videos op van 20 minuten met alleen montages. Jammer dat je net die ene toffe actie er uit moet knippen maar daardoor is je video wel weer 2 minuten korter.

Zelfs bij de grote jongens zie ik nog relatief vaak een montage langskomen ipv een verhaal. Wat erg jammer is omdat je zo een COD laat zien en geen ARMA. Terwijl die ARMA de sport juist zo mooi maakt.
 
Het onderscheiden zit wat mij betreft vooral in storyline en kill your darlings.

Iedereen can een stapel cameras op hem of haar plakken, maar dat doet weinig met het "thuiis mee genieten" van jouw te gekke skirm. Behalve dan een scope cam waardoor je tegenstanders een gezicht geeft. Ook voor assault spelers is dat nog wel een mooie. (Het lijkt me zelf alleen zon gedoe...)

Ik volg sinds kort een fotograaf/film maker op youtube en die kwam gister toevallig met een video waar hij het precies hierover had. Oke niet precies over airsoft, maar filmen in t algemeen. Ik vond het in ieder geval wel een goed verhaal.

 
Awesome! Klinkt als een mooie baan ^_^

Zelfs bij de grote jongens zie ik nog relatief vaak een montage langskomen ipv een verhaal. Wat erg jammer is omdat je zo een COD laat zien en geen ARMA. Terwijl die ARMA de sport juist zo mooi maakt.

@Jan Klinkt inderdaad als een vette baan maar ik vind het nu te veel op kantoor zitten.. helaas. Dus ik heb nu een baan als woning-fotograaf. Race kriskras door Nederland, ook super vet!

En wat je zegt over dat verhaal, iets wat misschien soms lastiger is bij Airsoft aangezien het soms gewoon een open skirm is en "beetje rondrennen en mensen neerschieten" is... tenzij het een OP is met daadwerkelijk verhaal.
Een hele goede youtuber die dit wel onder controle heeft is Frankieonpcin1080p. Zijn videos lijken vaak op gewoon gameplay dat gewoon zo gefilmd is maar bijna alles is gescript en uitbedacht. Goed gedaan dus. Hier een voorbeeld:

Ik denk dat ik het ook zo een beetje ga aanpakken, met verhalen.. grafische elementen en coole overgangen/stijl van grafische toevoegingen (zoals de info in beeld).

Maar de cameras komen denk ik pas over een maandje of twee denk ik, heb al TE veel geld uitgegeven afgelopen maand :p
 
@Jan
Een hele goede youtuber die dit wel onder controle heeft is Frankieonpcin1080p. Zijn videos lijken vaak op gewoon gameplay dat gewoon zo gefilmd is maar bijna alles is gescript en uitbedacht. Goed gedaan dus. Hier een voorbeeld:

Wilde inderdaad net zeggen, maar je weet gelukkig dat bijna alles gescript is wat Frankie doet :p . Maakt voor een leuk geheel, maar het is zeker niet out of the blue. ( Ik ben persoonlijk groot fan van Sovietwomble's Arma 3 video's, daar is bijna alles ongescript )

Eens met je mening wat betreft het bij normale skirms lastiger is om een eind en begin neer te zetten.
 
Wilde inderdaad net zeggen, maar je weet gelukkig dat bijna alles gescript is wat Frankie doet :p . Maakt voor een leuk geheel, maar het is zeker niet out of the blue. ( Ik ben persoonlijk groot fan van Sovietwomble's Arma 3 video's, daar is bijna alles ongescript )

Eens met je mening wat betreft het bij normale skirms lastiger is om een eind en begin neer te zetten.

Sovietwomble en cyanide zijn geweldig, elke keer als ik de bullshitery vids kijk lach ik me kapot, zeker de laatste van ARMA met de invisible rocket launcher of die met Nevil XD.
 
@Strelok @Rebelattack aaaah.. Soviet en Cy... dat zijn toch wel echt DE leukste youtubers die ik tot nu toe heb gevonden. Ik lig altijd in een deuk als ik ze zie. Jammer dat Soviet maar zo weinig videos uitbrengt.. probeer zo nu en dan wel eens een stream te kijken maar de subtitles doen het hem wel.
Cz440lU.png


Maar dat is gewoon een stelletje gasten die zitten te kloten. Erg vermakelijk maar lastig om te doen met Airsoft :p Misschien wel een keer het proberen waard.
 
Sovietwmble en cyanide zijn geweldig, elke keer als ik de bullshitery vids kijk lach ik me kapot, zeker de laatste van ARMA met de invisible rocket launcher of die met Nevil XD.
hahaha ja die zijn heerlijk om te kijken ja!

@Tactical Bear Snap je punt over de random skirms. Bij ACN spelen we eigenlijk altijd met minstens 1 squad. Daarmee bedenk je een plan of action. Of het nou simpel capture the flag is of verder gaat dan dat. Die plan of action is je verhaallijn. Tenminste, zo zet ik het in :). De ene keer heb je dan wel een wat boeiender verhaal (Bravo squad die via de radio laat weten hulp nodig te hebben, een heel team dat teamwork gebruikt) tegenover "Ja met onze squad hebben we dit gedaan en toen gingen we dat doen".
 
Hoi Tactical Bear
Dit zijn een beetje mijn specs.

Ik gebruik een GoPro 4 op mijn hoofd (1080p 60fps)
Powerbank op zeikant van mijn Boonie 4000mah, 64 gb sd card.
Met 2 powerbanks kan ik 100% een heledag filmen

Een GoPro 3+ op de front van mijn barrel als selfie cam (1080p 60fps)
3 losse Gopro batterijen, nog geen ervaring met heledag filmen op een skirm, 64 gb sd card.

En een Foxeer legend 1 als scopecam, in een zelf gemaakte behuizing (1080p 60fps)
Powerbank 4000mah in stock van mijn vsr, 64gb sd card.
Hoop dat je hier iets aan hebt :)

Meestal vertellen de videos met zon "look how cool I am"
Dat doe ik nu ook en daar wil ik ook vanaf stappen, ik merk dat mijn video's eentoning worden. Hier moet ik dus ook op gaan letten.
 
@Jan Ik begin nu wel een beetje een duidelijk beeld te krijgen van wat ik wil gaan doen met m'n videos. 1x cam als 1st person 1x cam als 3rd en 1x scope cam. Daarnaast een 2e radio kopen en die in m'n bus naast een opname apparaat zetten om zo de comms op te nemen.
De edits doen aan de hand van strategieën en gave grafische elementen (classified documents idee, die zwarte balken etc) en google maps beelden (uiteindelijk drone? dat zou heel vet zijn)

Nu word het even sparen voor de cameras, daar kom je toch al gauw uit op 700-900 euro denk ik?

@MYSTIX Bedankt voor je loadout delen. Ik zie dat de Foxeer wel echt een must is voor scope cams? Mocht je het interessant vinden wil ik best wel eens een video voor je editen/graphics maken voor je videos. Ook interessant voor mij om mijn skills beetje te oefenen etc.
 
@Tactical Bear , Inderdaad drone shot van een veld lijkt mij ook heel gaaf. Maar als je een redelijke drone wilt dan kost dat wel wat.
Lijkt me leuk! Ik kan een heledag recordings naar je toe sturen als je dat leuk vind en tijd voor hebt haha.
Deze zaterdag ga ik naar Wild Mountain, hoop dan wat leuke beelden te schieten. Let me know! :)

Over de scopecam, er zijn ook een aantal andere alternatieven zoals een Runcam of mobius. Tot nu toe goede ervaringen met de Foxeer legend alleen de batterij is erg klein, maar met een powerbank heb je daar geen last van. Ook heb ik er een 30mm lens op zitten, was ik vergeten te zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tactical Bear
@Jan Ik begin nu wel een beetje een duidelijk beeld te krijgen van wat ik wil gaan doen met m'n videos. 1x cam als 1st person 1x cam als 3rd en 1x scope cam. Daarnaast een 2e radio kopen en die in m'n bus naast een opname apparaat zetten om zo de comms op te nemen..
BRILJANT! ^_^

drone shot gaat je ook niet bijzonder veel opleveren omdat je heel veel bomen hebt op de buiten velden in NL. Ik probeer van een Google Maps altijd een realistisch ogende kaart te maken zoals je wellicht hebt gezien in mijn video's. Vector zodat je er mega ver op kan inzoomen voor wat dynamisch animatie werk :)
 
Ok ok .. misschien heb ik wel WAT gezien.. maar niet bewust? Staan ze op de ACN youtube? Hoe moet ik dan weten welke van El Commandante zijn?!
 
  • Leuk
Waarderingen: campesteijn