co2 en het geven van "cheat" advies

Oddball

Well-Known Member
27 jun 2014
1.057
871
Trophies
16
Ik wou hier eens een discussie aanzwengelen over een advies wat regelmatig gegeven wordt en waar ik, ook al bedoeld men het advies goed, ik regelmatig toch zeer mn bedenkingen over heb. Waarover gaat het dan?
Nou, ik heb het over het volgende:

Het advies om na het plaatsen van de co2 capsule alvast een paar schoten te lossen voordat men de fps test ondergaat om op die manier onder de max fps te komen (ofwel, een verse capsule schiet te hard)

Ik zie dit regelmatig voorbij komen, maar ik bedenk me dan; "dat advies is mooi en aardig, maar wat als na een capsule wissel iemand vergeet eerst nog schoten te lossen, of bij de fps test dit maar bij 1 magazijn doet?"
Indien dit gebeurt komt er dus een te hard schietende replica op het veld, zij het enkel voor de eerste paar schoten per magazijn, vandaar dat ik cheaten tussen aanhalingstekens heb geplaatst en er ook een dubbel gevoel over heb.

Ik snap dat het een oplossing is die op een simpele manier meer keuze in replicas aan de nederlandse airsofters geeft, maar aan de andere kant is het wel zo dat we een maximum fps hebben afgesproken waar een replica in principe bij elk schot aan hoort te voldoen, ook het eerste paar schoten bij een vers vervangen capsule.

We zijn altijd strict op de fps, zoveel zelfs dat mensen meestal wordt geadviseert om hun fps te tunen op 10 fps minder dan de max. Waarom zijn we dan lakser hierin als het om co2 aangedreven replica's gaat?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Stey
Kan ook met gbb assault aa.
magazijn voor test vullen met laag fps gas en spelen met hoog fps gas.
 
Tja, ik schiet ook altijd het eerste schot ff in de lucht met mn Co2 of gbb. Het eerste schot is altijd te hard en dan zou je nooit met je gbb kunnen spelen.
En normaal komen ze niet boven de 320 FPS uit.
 
Interessante discussie inderdaad!

Hoeveel fps wisselt het met het eerste en laatste schot?
 
Zelf had ik gezien op de introdag dat iemand een 1911 had en deze ook te hard schoot. Door hem ook opgelost door eerst 4 keer te schieten alvorens de fps.

Cringe? Misschien maar als deze nooit met een verse op iemand schiet ben ik er niet om moeilijk te doen. Maar regels zijn regels en 10 fps verschil is maar 3.3 m/s verschil.

Zelf heb ik specifiek voor een replica gezocht die niet te hard schoot , met ren verse 350fps na het 2e schot 330 dan schommelt hij zo rond de 300 em zwakt hij bij de laatste paar schoten steeds wat sterker af tot ie niets meer doet. Rond de 55-60 schoten op 1 co2 capsule. @Jan mocht je dit willen weten .

Scheelt toch bij iedere replica wel : metal of poly slide en zowiso zuinigheid van het merk.
Er zijn ook npas of reducing valves maar lang niet voor alle replicas en een hoop gbbs schieten idd te hard.. en gaatjes boren in een loop e.d. doet niemand graag.

En lakser ja... het is wat als je 3 mags met co2 op druk staan en de leiding zou zeggen ; nieuwe erin en dan fpsen we hem even. Zou dit een oplossing zijn ? Eerder zou het voor ophef zorgen bij mensen waarbij hij de eerste 2 schoten 3 fps te hard schiet.
 
Ik zou het laten afhangen van de speel dag schiet dat ding zo dat hij echt pijn doet prima maar dan van het veld af met je replica en wat anders ervoor in de plek :)
 
Ik heb mijn mening er al over gegeven, naar mijn mening is het niet cheaten, je kan de FPS niet verhogen zoals bij een AEG door de hop up weer wat losser te draaien en bij de chrono vragen ze vaak ook als het eerste schot te hard is om er nog een paar te lossen, als je daar dan alsnog mee onder de 360 FPS blijft dan laten ze het vaak toch nog toe. Als mensen er werkelijk een probleem van maken wil ik best testen met een volle capsule en als ik hem dan niet mag gebruiken ook prima, ik gebruik hem überhaupt al niet dus mij maakt het niet echt uit XD.

Ik zou het laten afhangen van de speel dag schiet dat ding zo dat hij echt pijn doet prima maar dan van het veld af met je replica en wat anders ervoor in de plek :)

Pijn is relatief, je zou hem dan zijn FPS moeten laten testen om er zeker van te zijn.
 
Ik heb mijn mening er al over gegeven, naar mijn mening is het niet cheaten, je kan de FPS niet verhogen zoals bij een AEG door de hop up weer wat losser te draaien en bij de chrono vragen ze vaak ook als het eerste schot te hard is om er nog een paar te lossen, als je daar dan alsnog mee onder de 360 FPS blijft dan laten ze het vaak toch nog toe. Als mensen er werkelijk een probleem van maken wil ik best testen met een volle capsule en als ik hem dan niet mag gebruiken ook prima, ik gebruik hem überhaupt al niet dus mij maakt het niet echt uit XD.



Pijn is relatief, je zou hem dan zijn FPS moeten laten testen om er zeker van te zijn.
Kan ik wel helemaal mee inkomen. Zeker als je er een besteld en blijkt dat de eerste 2 schoten te hard zijn en de rest niet. Dan zou ik het onzin vinden er nog een bij te moeten kopen om te skirmen en die te hard schiet thuis leggen. Sonde van je geld
 
Dus jullie vinden het dan ook prima dat ik mijn greengas mags ff in de zon leg na de fps test en dan ga spelen??
Ook die koelen weer af daarna dus dan gaat ie weer minder hard.

Feit blijft dat de eerste 2 a 4 schoten te hard zijn. Regels zijn regels. Ik ben het met oddball eens.
Op het moment dat iemand in de "heat of the moment" een magazijn wissel doet en vervolgens vergeet die 4 schoten te lossen dan heb je dus wel 4 keer X fps op je poffertjesporum vanaf pak um beet 5 meter.
Soms vanaf 1 meter (in cqb) daar zit niemand op te wachten denk ik.
 
Ik vind dat je gewoon altijd de juiste fps moet hebben...dus co2 ook, geen 1 a 2 schoten 3 a 4 fps teveel...dan is het einde zoek... en helemaal met wat @Sander zegt...
 
Toevallig afgelopen weekend bij de chrono geholpen op Gasselte. De orga had 2 chronos maar 1 was kaduuk. Dus hebben de twins de orga geholpen.

Toch is het verbazingwekkend hoeveel replica's net even 362 - 370 FPS schieten. Als het bij 1 schot bleef, lieten wij ze ook door, maar bij meerdere schoten >360 FPS was het dikke pech. Uiteindelijk hebben deze personen, na overleg met de organisatie, een andere kleur ti-wrap gekregen en mochten alleen single schieten (en niet in huisjes spelen). De DMR is daar ook zonder delay, dus is enigszins acceptabel . Maar ik vind het belachelijk dat iedereen zo op de 360 FPS gefocused is. Heb je net een keer een merk met "grote BB's" bij de chrono, dan schiet je gewoon te hard.

Daarbij was er ook 1 zo slim om zn hop-up even strak te stellen naast ons en nogmaals te chronoen (zag het al gebeuren). Maar als ti-wrap master naast de chrono controleerde ik ook de baan van de BB's en kreeg deze persoon gelijk een waarschuwing dat we zo niet spelen. En dat hij pas bij een rechte baan een ti-wrap kreeg.

Toen was er ook nog een DMR op HPA welke naar 450 FPS aan het opschroeven was bij de chrono. Toen ontstond bij ons onderling even de discussie of we ook op joule creep moesten gaan controleren, maar dat hebben we uiteindelijk maar niet gedaan. Toch vind ik dat dit wel hoort te gebeuren, aangezien iemand met joule creep met een kinetische energie van meer dan 3 Joule (1.68 J = max) gewoon door de chrono kan komen (heb een forum gelezen waar een factor van uit mijn hoofd 2,6 gehaald werd!). Dus persoonlijk controleer ik liever op joule creep dan de eerste 2 schoten die net 5 FPS te hard zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Zoals ik al zei dan zal ik voortaan met een volle capsule gaan chronoen en voortaan mijn GBB alleen nog bij koud weer gebruiken om minder last te hebben van het cool down effect en zodat de FPS <360 blijft, ik gebruik hem überhaupt bijna nooit, in de afgelopen 5 maanden wat sinds de aanschaf was, ben ik al 4-5 gaan skirmen en heb ik het ding nog nooit mee genomen of nodig gehad.

Echter als we zo gaan doen over CO2 dan mogen ze van mij HPA setups voortaan gaan chrono'en op het gewicht bbs die ze schieten en dat deze dan niet over de 1.2 joule mag komen bij een 360 FPS max replica, dan ben je eerlijk aan het meten. Denk liever dat je door een 370 FPS GBB schot wil worden geraakt dan een dikke joule creep HPA, maar dat is een andere discussie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Ik ben nog mijn mening aan het formuleren in deze interessante discussie. Leuk om ieders mening te lezen en @Oddball bedankt voor het opstarten van deze discussie. (had ik in mijn eerste post nog niet gedaan)

@Eviltwin-NL Kudo's voor jullie controle in ieder geval!
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Offtopic, Hpa en joule creep komt voor, dat ontken ik niet. Maar wat velen vergeten is dat snipers een vele malen hogere joule creep hebben. Daarbij komt het ook bij aeg's voor, alleen moet je daar iets meer moeite voor doen.

Ontopic, het is niet belachelijk dat iedereen gefocust is op 360 fps, het is een regel.
Het is eerder belachelijk dat mensen hun replica zo dicht mogelijk naar die 360 willen hebben.
Als je nou gewoon op 340~ 345 gaat zitten is er niks aan de hand. Dan heb je voldoende uitloop naar de 360 als je eventueel andere bb's erin hebt.
Maar veel mensen denken dat als de fps 359 is dat hun skills veel beter zijn.
 
Offtopic, Hpa en joule creep komt voor, dat ontken ik niet. Maar wat velen vergeten is dat snipers een vele malen hogere joule creep hebben. Daarbij komt het ook bij aeg's voor, alleen moet je daar iets meer moeite voor doen.

Ontopic, het is niet belachelijk dat iedereen gefocust is op 360 fps, het is een regel.
Het is eerder belachelijk dat mensen hun replica zo dicht mogelijk naar die 360 willen hebben.
Als je nou gewoon op 340~ 345 gaat zitten is er niks aan de hand. Dan heb je voldoende uitloop naar de 360 als je eventueel andere bb's erin hebt.
Maar veel mensen denken dat als de fps 359 is dat hun skills veel beter zijn.

Oh nee dat klopt, 330 of 340 is veel beter om te beginnen zeker als je nog wil gaan upgraden, daar ben ik het helemaal met je eens. Mensen zijn nog steeds zo verzot op dat FPS = meer range, ondanks dat hier niks van klopt. Daarom zie ik al dat ik voortaan, maar met volle capsule FPS test.
 
Ik vind eigelijk dat ze bij de chrono niet zo moeilijk moeten doen bij aeg's die 3-4 fps te hard schieten.. Als of die nou 350 schiet of 365.. Neem voorbeeld. Je word geraakt door een aeg op 20-30 meter afstand met 365fps of door een sniper op 20-30 meter afstand met 450-470 fps.. Denk dat je dan liever door de aeg wil worden geraakt. Al schiet die net een paar fps te hard. Mja dat is mijn mening. En met gas en co2 vind ik ook niet cheaten dat ze 1 of 2 schoten lossen voor ze gaan testen. Dus dan zou je alleen niet mogen meedoen met je gas/co2 omdat ie 1/2 schoten van de weet ik veel hoeveel bb's magazijn je hebt te hard schiet en de rest netjes er onder blijft. Lijkt me niet eerlijk. Tuurlijk zal t wel is voorkomen dat iemand perongeluk van te dichtbij op je schiet en dat t pijn doet.. Mja dan kon je beter met je hengels aan de waterkant gaan zitten denk ik ipv te gaan airsoften.. Mijn mening:)
 
Oh nee dat klopt, 330 of 340 is veel beter om te beginnen zeker als je nog wil gaan upgraden, daar ben ik het helemaal met je eens. Mensen zijn nog steeds zo verzot op dat FPS = meer range, ondanks dat hier niks van klopt. Daarom zie ik al dat ik voortaan, maar met volle capsule FPS test.

Ach op de weg rijd men die zich aan de snelheid wil houden toch ook 120 bij 120 en niet 90 of 100?

Ik vind eigelijk dat ze bij de chrono niet zo moeilijk moeten doen bij aeg's die 3-4 fps te hard schieten.. Als of die nou 350 schiet of 365.. Neem voorbeeld. Je word geraakt door een aeg op 20-30 meter afstand met 365fps of door een sniper op 20-30 meter afstand met 450-470 fps.. Denk dat je dan liever door de aeg wil worden geraakt. Al schiet die net een paar fps te hard. Mja dat is mijn mening. En met gas en co2 vind ik ook niet cheaten dat ze 1 of 2 schoten lossen voor ze gaan testen. Dus dan zou je alleen niet mogen meedoen met je gas/co2 omdat ie 1/2 schoten van de weet ik veel hoeveel bb's magazijn je hebt te hard schiet en de rest netjes er onder blijft. Lijkt me niet eerlijk. Tuurlijk zal t wel is voorkomen dat iemand perongeluk van te dichtbij op je schiet en dat t pijn doet.. Mja dan kon je beter met je hengels aan de waterkant gaan zitten denk ik ipv te gaan airsoften.. Mijn mening:)

In BE is het max 350fps met 10fps marge. Zo zie ik het in NL ook. En als je zegt van 360 is max maar 365 mag ook dan gaat men dicht op/over de 365 zitten en is het van 370 kan toch ook etc.
 
In BE is het max 350fps met 10fps marge. Zo zie ik het in NL ook. En als je zegt van 360 is max maar 365 mag ook dan gaat men dicht op/over de 365 zitten en is het van 370 kan toch ook etc.

En dat is precies hoe het is. Op die manier word het een eindeloze cirkel waar we straks allemaal 700 FPS schieten.
 
Ik snap niet helemaal waar je naar doelt met deze vergelijking, zeg ik iets raar of begrijp ik het niet?
Ik denk dat hij bedoelt te zeggen dat als je op de snelweg 120 mag je ook 120 gaat rijden en niet 90 of 100.
Zelf zeg ik dan; ik rij liever 118 om er dan zeker van te zijn dat er geen oom agent naast me staat te zeiken dat ik er 1 over zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick