co2 en het geven van "cheat" advies

Ik heb een 2tal testen gedaan. Hierbij gebruikte ik 0.28 bb's van Green BB. Let niet op de FPS waarde van de L85A2 omdat ik nog met de npas bezig ben.
Wat wel duidelijk zichtbaar is is vooral bij de L85A2 het verschil in fos bij vol magazijn en wanneer ik de bb's er uit geschiten heb (met nog wel gas er in)

Ik test altijd mijn replica's in het veld voordat ik naar de FPS ga. Dit is overigens meer om te voorkomen dat ik in een lange rij sta om er daarna achter te komen dat de replica niet werkt(in het ergste geval). En ja het klopt dat ik dan wel een stuk of 3 schoten met mijn co2 mag heb gelost maar dat doe ik overigens met al mijn magazijnen. Ik wil zeker zijn dat alle magazijnen werken zodra het spel start dus zal ik ze moeten testen. Het kan zijn dat mijn pistolen met een verse capsule te hard schieten, maar ik heb dan ook geen verse op zak in het veld. Naar mijn idee problem solved.

De regels over de FPS zijn nu wat ze zijn.
Ik vind het geen probleem als iemand een side-arm heeft die met een verse Co2-patroon 2 a 3 schoten net ff te hard schiet.
Gezond verstand word van ons ieder verwacht,net zoals met het gebruik van bijv.lasers.
Mits je rekening houd met het gegeven dat je replica eventueel de eerste paar schoten te hard schiet dan moet het gewoon kunnen in mijn ogen.(ehhh.....,liever niet in mijn blauwe kijkertjes):eek:

Wat betreft Joule Creep; dat is een veel moeilijker te constateren probleem want er word overal getest met 0.20.
Maar als je in het veld overtuigd bent van een tegenstander die (veel) te hard schiet dan kan je dat aangeven aan de desbetreffende orga en die zal dan als het goed is de speler opnieuw chrono'en.
Als daar met 0.20 een getal onder de 360 verschijnt maar je bent overtuigd van de te harde schietwijze van die replica,vraag dan aan de marshall of hij hem wil checken op joule creep.
Een goede orga zal daar gehoor aan moeten geven.o_O

• Leuk
Waarderingen: Foodie88
Joule creep is ook zo'n dingetje. Ei-gen-lijk is het cheaten maar iedere sniper maakt er gretig gebruik van. Kan me voorstellen dat die hele groep begint te stuiteren wanneer dat aan banden gelegd wordt...

Zolang een orga in zijn regels heeft staan dat de fps limiet 360 is met 0.20 heeft het geen poot om op te staan in geval van joule creep. Simpelweg omdat de fps regels niet worden overtreden.

• Leuk
Zolang een orga in zijn regels heeft staan dat de fps limiet 360 is met 0.20 heeft het geen poot om op te staan in geval van joule creep. Simpelweg omdat de fps regels niet worden overtreden.

Dat klopt maar dit kan natuurlijk veranderd worden. Er zijn landen waar in Joule gemeten wordt ipv in FPS. Dan wordt het anders. Voor de volledigheid: ik ben hier geen voorstander van, vind het eigenlijk prima zoals het nu is. Maar 'fps = schotkracht' gaat niet meer op zodra joule creep om de hoek komt kijken.

Er zijn mensen binnen de NABV die wel degelijk de switch willen maken van FPS naar Joule.
Ik denk dat dat wel een goede ontwikkeling kan zijn.

• Leuk
Misschien wel, maar er komt wel een hoop gedoe bij kijken. Zoals:
  • Spelers moeten met eigen BBs chrono'en en/of aangeven met welk gewicht ze spelen (en liegen mogelijk over het gewicht van hun BB)
  • Chrono moet ingesteld worden op het gewicht van de BB (en dus duurt de chrono langer)
  • Opeens zijn er een hoop replica's die niet meer door de beugel kunnen (snipers/DMRs vooral)
Dat laatste punt is discutabel omdat door deze verandering er replica's zullen zijn die met de oude regels wel legaal waren maar met de nieuwe niet. Toegegeven, de meeste mensen die dit hebben zullen wel weten dat joule creepen een 'maas in de wet' is.

Voordelen én nadelen, denk ik. Voor snipers en DMRs heb ik er zelf overigens minder moeite mee, door de hogere minimale aanvalsafstand. Voor replica's die vanaf 3-5m gebruikt mogen worden, wel. Daarbij is hoge joule creep problematisch.

Hele probleem is voor een groot deel op te lossen door met .30 te chronoen.
Zal ongeveer 280fps mogen schieten met .30 en zit je daar boven heb je joule creep.

Er zijn hele mooie omrekentabellen voor gewicht vs joule. Dus de instellingen veranderen is niet nodig. Maar het niet aangeven van het correcte gewicht zal het grootste euvel worden. Toch ben ik voor het meten van joule. De manier van TwinFromHell zou er 1 kunnen zijn.

@Oddball In de NABV regelementen staat dat voor een AEG 1,87 Joule de Max is. En wij uitgemak met 0,20 gr meten. Voor een correcte meting zijn de joules dus het belangrijkste.

Mmh, geen edit knop op mijn telefoon. 1,87 J moet 1,2 J zijn. Ben in de war met een DMR of sniper denk ik.

Er zijn hele mooie omrekentabellen voor gewicht vs joule. Dus de instellingen veranderen is niet nodig. Maar het niet aangeven van het correcte gewicht zal het grootste euvel worden. Toch ben ik voor het meten van joule. De manier van TwinFromHell zou er 1 kunnen zijn.

@Oddball In de NABV regelementen staat dat voor een AEG 1,87 Joule de Max is. En wij uitgemak met 0,20 gr meten. Voor een correcte meting zijn de joules dus het belangrijkste.

Het kan aan mij liggen maar ik kan niks vinden over Joule.
Wel over FPS. Er staat dat 360fps gemeten met 0.20 de maximale fps is voor aeg.

In de statuten staat alleen dat de maximale schotkracht niet hoger dan 3,5 joule mag zijn. Voor de rest word gerefereerd aan het veiligheids reglement

Zal eens kijken of ik morgen tijd hem om te kijken waar ik het dan vandaan heb. Is volgens mij ook wel eens een nieuwsbrief of magazine van de NABV geweest, met een artikel over joule creep. Misschien dat ik het daar dan van heb.

er heeft ooit een stukje over joule creep in de papieren nieuwsbrief gestaan, echter was dit, bij mijn weten, een ingezonden stuk en is het geplaatst ter informatie en niet als officieel standpunt/regel van de nabv.

Ik was laatst in arnhem bij paintbal world en bij de fps meeting zag ik ook mensen met co2 sidearm eerst 1/2 x naast de chrono schieten en dan pas voor de meting.
Ze deden daar niet echt moeilijk weet niet hoe dat is op andere locaties maar daar was het geen probleem