6 euro per maand is pittig? Ik denk dat dat wel meevalt, zeker in vergelijking met andere sporten.
Zeker, daar krijg je van die sporten meer voor, maar je betaald ook minder dan de helft van de contributie.
Daarvoor is de sport georganiseerd, is er een nationaal airsoft centrum, worden wedstrijden georganiseerd, heb je een verzekering voor schade bij derden en het allerbelangrijkst: je mag replica's bezitten.
Dat je daar niet allemaal gebruik van maakt snap ik, maar dat laatste punt is toch al wel 6 euro waard lijkt me?
Ik doe naast airsoft ook aan kungfu. Voor de contributie die ik daar betaal, krijg ik 4x per maand een leraar, en een locatie om te trainen voor enkele uren.
Om airsoft te beofenen moet ik zelf nog naar een veld toe, entree betalen, munitie etc.
Verschil = locatie en middelen om te beoefenen
De sport is georganiseerd - toch zijn er nog verschillen per veld, en velden zouden zelf ook hun regels kunnen stellen.
De gestelde regels zijn voor; veiligheid, wat gepaard gaat met verzekering.
Wedstrijden worden georganiseerd - For some reason zou het me niet verbazen dat hier een entree prijs aan hangt alsnog (ik weet niet uit mn hoofd of dit het geval is). Ook locatie waar dit gebeurd ligt voor mij op een niet echt nuttige plek, dus ik kan er niet echt gebruik van maken, al zou ik dat willen.
Je mag je replica bezitten - Dit is een interessant punt. Maar het is een beetje een proces wat zichzelf bestaansrecht geeft. Ik heb lidmaatschap nodig om mee te mogen doen aan evenementen en in winkels te kopen in Nederland (buitenland niet eens). Wanneer ik stop en de replica's niet mag hebben, komt er geen hond kijken of ik ze nog heb. Alleen als de politie binnen zou komen zou ik problemen hebben.
Het enige wat de NABV toevoegd is; er word bekeken of je een VOG kan hebben. Maar als dat niet de meest flinterdunne en nietszeggende barriere is, dan weet ik het ook niet =X
Verzekering bij derden - Dit is de reden dat veld eigenaren je weigeren als je geen pas hebt, je bent niet verzekerd omdat het NABV lidmaadschap vereist is, voor de flinterdunne vetting process en ''recht hebben op houden van''.
In theorie zouden velden dit zelf ook kunnen, hoe zit het anders met lasergame / paintball ongelukken voor bijv bedrijfs uitjes etc.
tl ; dr / samenvatting
NABV is een organisatie met als voordeel dat veiligheid en verzekering voor derden niet op de schouders van de spelers vallen.
De rest van de eisen en functies zijn flinterdun, een verlenging van verzekering en veiligheid, of om zichzelf bestaansrecht te geven.
Als laatste, georganiseerde dingen, waar veel mensen (aanname) niet nuttig gebruik van kunnen of willen maken.
Niet om de mensen van de NABV een rotdag te geven.
Maar is de NABV
nodig? press x to doubt.
Ik vind het persoonlijk niet veel geld, al helemaal niet voor een jaar. Maar wat je er voor krijgt? In mijn optiek niets wat niet anders ook functioneel had gekund of wel geregeld was.