Kroeskoppie

Well-Known Member
19 okt 2015
318
185
Trophies
14
Hallo mede-airsofters!

Een tijd terug alweer heb ik jullie lastig gevallen met dit topic over de MK23 (waarvoor dank voor alle reacties, ik heb nu een goed werkende STTI MK23 met upgrades) en nu ben ik aan het kijken naar mogelijk een nieuwe replica.

Een replica waar mijn oog op gevallen is, is de M14. Het lijkt mij een interessant, ander platform met de mogelijkheid om een DMR te maken.

Omdat ik al door heb dat je voor een goedwerkende DMR simpelweg flink wat upgrades zou moeten doorvoeren, vond ik het wel interessant om een replica te halen met wat lagere kwaliteit internals en een goedkopere prijs, aangezien je internals toch gaat vervangen. Ik kwam dan ook eigenlijk uit op de Cyma M14 Socom (CM.032A), aangezien die standaard rond een prijs zitten van maximaal €150,-. Dit viel mij op omdat ikzelf prima ervaringen heb met Cyma apparaten.

Ikzelf heb echter nog nooit deze replica gezien of vastgehouden. Ik was dan ook benieuwd wat de meningen hierover zijnen en of het eigenlijk wel een goed upgradebaar platform is.

Waar ik in de tussentijd al achterben gekomen:
- De Cyma M14 is gebouwd als een Tokyo Marui kloon. Hij zou dus Tokyo Marui compatible moet zijn?
- Het kost wat moeite om bij de gearbox te komen, demontage zou wat lastiger zijn zoals bijvoorbeeld M4's.
- De Hop-up unit zou wat moeilijk vervangbaar zijn qua afterparts?
- Het geheel heeft een V7 gearbox. Daar zijn een stuk minder upgrades voor als bijvoorbeeld M4, maar ze zijn er wel.

Verder ben ik dit topic toevallig al tegengekomen, daar stond ook al een beetje info in.

Graag hoor ik van jullie wat jullie ervaringen rond deze replica zijn. Bedankt alvast. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Prima replica om uit te bouwen naar een DMR, zoals je al zei iets uitdagender dan een M4 of AK vanwege de wat complexere gearbox. Neemt niet weg dat je er best coole dingen mee kan doen, begadi heeft er bijvoorbeeld een houten stock voor gehad (mogelijk komt die nog terug) en er zijn nog wel andere toffe externals ook. Intern is het meeste goed te doen qua onderdelen, vooral de gears, CH, tappet plate en nozzle kunnen moeilijker zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Prima replica om uit te bouwen naar een DMR, zoals je al zei iets uitdagender dan een M4 of AK vanwege de wat complexere gearbox. Neemt niet weg dat je er best coole dingen mee kan doen, begadi heeft er bijvoorbeeld een houten stock voor gehad (mogelijk komt die nog terug) en er zijn nog wel andere toffe externals ook. Intern is het meeste goed te doen qua onderdelen, vooral de gears, CH, tappet plate en nozzle kunnen moeilijker zijn.
Ah, ik merk dat ik het redelijk goed dan hen ingeschat. :)

Qua externals kwam ik inderdaad ook nog wat dingen tegen. Ik kwam o. a. deze frontrail tegen, welke mij idealer lijkt met optics en dergelijk. Zal wel wat gewicht toevoegen aan de voorkant..

Die houten stock heb ik in de review van het Duitse Reapers Youtube Channel voorbij zien komen. Heeft niet direct mijn voorkeur, denk dat ik persoonlijk liever de groen OD-kleur hebt. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Prima replica om uit te bouwen naar een DMR, zoals je al zei iets uitdagender dan een M4 of AK vanwege de wat complexere gearbox. Neemt niet weg dat je er best coole dingen mee kan doen, begadi heeft er bijvoorbeeld een houten stock voor gehad (mogelijk komt die nog terug) en er zijn nog wel andere toffe externals ook. Intern is het meeste goed te doen qua onderdelen, vooral de gears, CH, tappet plate en nozzle kunnen moeilijker zijn.
De cyma m14-socom is een prima platform om naar dmr om te bouwen, wat rebelattack al zei dat het iets uitdagender is om aan te werken maar dat went ook wel.
Voor al de volgorde van uit en in elkasr zetten daar moet je even opletten.
Een oppassen dat je de schoeven niet dol draait.(de juiste kopmaat van schroevendraaier gebruiken). De v7 gearbox is opzich makkelijk om aan te werken om dat een deel van de onderdelen die bij v2 en v3 gearboxen aan de binnen kant zitten, extern zitten (trigger, cutoff lever, ed.)
Intern heb ik de airseal kompleet aangepakt, dus nieuwe pisten, pistenhead, cylinderhead, nozzle en een goede bucking en nub. De hubup unit zou ik niet vervangen als hij niet beschadigd is. Het is de zelfde als in de tokyo marui m14(clone). Je zou er nog een goede inner barrel in kunnen zetten misschien een promitheus?
Ik heb er zelf nu een m120 spring in zitten van Lonex. Daarmee zit ik op 1.47 joule (dmr mag 1.7) met 0.30 bb's.
Ik schiet uit met 0.32 bb's maar met 0.40 schiet hij zuiverder.
Ik heb er een mosfet inzitten zo dat ik met 11.1lipo kan gebruiken en met een zwaardere veer is dat ook nodig.
Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel.

Mvg M14shooter
H9DGFfI.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie