DMR in Nederland: Is het speelbaar?

Kroeskoppie

Well-Known Member
19 okt 2015
318
185
Trophies
14
In mijn hoofd speelt al enige tijd het idee om mogelijk in de toekomst een DMR setup aan te schaffen. Als ik naar mijzelf kijk heb ik niet het idee dat er een echte sniper in mij zit. Ik speel daar veelste actief en 'zichtbaar' voor. Assault vindt ik wel leuk, al komt dat in mijn ogen af en toe wel wat neer op 'sprayen' om mee te komen.

Ik merk dat ik met een shotgun spelen erg leuk vindt. Nu werkt dat wat minder op buitenvelden, maar het tactische timen van schoten, in combinatie met een korte wachttijd past mij goed.

Een DMR leek mij dan ook een leuke afwisseling, omdat je veel tactischer kan spelen omdat je net iets meer range hebt, maar geen full-auto capaciteiten. Je moet iets meer timen, zeg maar.

Ik loop alleen tegen ontzettend veel wisselende regelgeving aan. De NABV is de reglementen in mijn ogen tamelijk duidelijk: semi-only apparaten met gearbox = 450 FPS.

In de praktijk merk ik echter dat dit nogal tamelijk anders ligt bij velden waar ik vaker kom/geweest ben/heen wilt gaan:
- Veluwe Airsoft: Semi only: 450 FPS.
- Balls & Arrows: Semi only: 450 FPS met 2 sec delay.
- Delta Outpost 19 Gasselte: 450 FPS.
- Wild Mountain Weert: 450 FPS met 2 sec delay.
- Bunker Hill: 450 FPS met 2 sec delay.

Bij mij heerst de vraag of de 2 sec delay een DMR nog wel speelbaar houdt. Tuurlijk, op deze manier voorkomen organisaties het sprayen met een 450 FPS replica. Ik kan begrijpen dat dit misschien in het verleden is voorgekomen met de problemen van dien. Maar is het dan nog wel leuk spelen en kun je niet direct beter voor een sniper rifle gaan? Het leuke aan een DMR lijkt mij dat je redelijk vlug semi-only kan spelen, met aanvullende regels voor minimale afstand.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn op dit forum met ervaring rondom DMR's in Nederland en wat jullie ervaringen.

Ter info: mocht ik dan DMR gaan spelen, dan wordt het waarschijnlijk SVD Dragunov replica. Ik vindt de look ronduit gewelding en het houd echt wat hebben. Die van Cyma hoor ik opzich redelijke dingen over, al moet die natuurlijk nog wel geupgrade worden. Dat snap ik natuurlijk. Daar ben ik ook wat meer onderzoek over aan het doen. Dingen schijnen in Rusland (verrassend!) veel gebruikt te worden. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
He Kroes,

Ik heb zelf ook een DMR en het is m'n main. Het is zeker speelbaar maar je moet denk ik wel altijd een backup hebben voor de velden die de 2 sec delay hanteren. Mits je geen 2 sec delay erop wilt zetten. Zelf heb ik er voor gekozen om geen 2sec delay erop te zetten omdat mijn ARES een quick change functie heeft. Ik kan dus makkelijk switchen tussen 360 en 450 fps maar dat haalt wel alle fun weg voor me :p
Let er wel op dat je op je DMR alleen maar single shot moet hebben als je naar de 450 fps gaat, anders telt het gewoon als een AEG met full auto. En als je de 2 sec delay er WEL op zet kom je al gauw in de buurt van een sniper, terwijl een goede sniper sneller dan 2 seconde herlaad.

Toen ik de keuze ging maken voor m'n eerste replica heb ik met alle 3 de types eerst even gespeeld (ieder 1 skirm) en kwam al snel uit op de DMR vanwege de range, speelstijl en gave looks (SR25 ... oh goddelijk!) Met een sniper duurt het me te lang en kan ik niet semi-aggresief mee pushen met m'n squad (tegenwoordig stel ik me vrijwillig op als Squadlead.) en kan ik vaak m'n vijanden rakn terwijl ze mij niet halen. Daarmee is mijn speelstijl echt een mix tussen assault en sniper, ik doe het meestal beide een beetje tegelijk.

Dus als je DMR gaat moet je rekening houden met de "paar" velden die de 2sec delay hanteren, daarvoor een backup hebben en voor de rest gewoon lekker DMR gaan (ik zie te weinig DMRs op het veld :( )

Btw, Bunker hill hanteert gewoon de NABV regels, 450 fps met semi-only. Van de website :
  • Sidearm: Pistolen en revolvers maximaal 360FPS
  • Shotguns: maximaal 360FPS
  • Assault Rifles en SMG’s: maximaal 360FPS
  • Support replica’s: maximaal 360FPS
  • Sniper: Bolt Action: maximaal 500 FPS
  • Sniper: Single shot elektrisch (zonder bolt action) 450 FPS
 
  • Leuk
Waarderingen: Yadus en Jan
Met de huidige regels zou ik ook gewoon een DMR bouwen zonder 2 sec delay gezien het qua processors zowieso niet veel keuze is die een 2 sec delay kunnen en het daarbij voor een hoop onnodig gezeur zorgt. Ik zou liever een 1 sec delay zien als er een delay moet zijn, dan is het gewoon net iets beter lijkt me.

Wat ik ook vaak minder vind is mensen die een replica als DMR gebruiken terwijl die er totaal niet op lijkt, dat neemt voor mij ook veel weg als je kijkt naar de DMR rol, oftewel shorty M4 met een te grote scope.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek en Camilo
Hoi Kroes,

Tja wat je al zegt. Regelgeving is inderdaad beetje brak en dan nog de verschillinde regels per locatie.

Zondag bij Veluwe Airsoft dagje met mijn DMR wezen knallen op single only.
Eerlijk gezegd vond ik er niet zo heel veel aan. Afwachtend en dom weg bb`s weg tikken.

Bij wild Mountain 2 x met DMR met 2 Sec gespeeld. En ja dat beviel me stukken beter.
Moet zeggen dat het veld er ook beter voor geschikt is.
Maar je moet inderdaad iets meer moeite doen en een betere timing hebben, maar word naar mijn idee met een leukere skirm beloond.

Gasselte heeft trouwens volgens mij ook 2 sec maar begin nu wel ff te twijfelen.

Greetings
 
Dus als je DMR gaat moet je rekening houden met de "paar" velden die de 2sec delay hanteren, daarvoor een backup hebben en voor de rest gewoon lekker DMR gaan (ik zie te weinig DMRs op het veld :( )

Btw, Bunker hill hanteert gewoon de NABV regels, 450 fps met semi-only. Van de website :
  • Sidearm: Pistolen en revolvers maximaal 360FPS
  • Shotguns: maximaal 360FPS
  • Assault Rifles en SMG’s: maximaal 360FPS
  • Support replica’s: maximaal 360FPS
  • Sniper: Bolt Action: maximaal 500 FPS
  • Sniper: Single shot elektrisch (zonder bolt action) 450 FPS
Ik had ook niet het idee dat ik veel DMR's zie op de vele airsoftvelden. Ik had dus het idee dat dat was vanwege de 2 sec delay en ik zat daar dus toch enigsinds goed mee.

Dat van de FPS limieten van Bunker Hill toch nog maar eens dubbelgecheckt: mijn dank voor de correctie. :)
Ik zou liever een 1 sec delay zien als er een delay moet zijn, dan is het gewoon net iets beter lijkt me.

Mocht er sprake zijn van 1 seconde delay dan zou ik dit ook minder als een probleem zien als 2 sec, denk ik. Heb zelf het idee dat 1 seconde wel te doen is.
Wat ik ook vaak minder vind is mensen die een replica als DMR gebruiken terwijl die er totaal niet op lijkt, dat neemt voor mij ook veel weg als je kijkt naar de DMR rol, oftewel shorty M4 met een te grote scope.
Een shorty M4 met scope? ik heb ze nog nooit gezien, maar het praktische nut ontbreekt bij mij ook even...
Hoi Kroes,

Gasselte heeft trouwens volgens mij ook 2 sec maar begin nu wel ff te twijfelen.

Greetings
Omdat ik nu ook begon te twijfelen, heb ik even gezocht. Ik kom dit tegen bij de de ACS organisatie, 1 van de 2 orga's die daar skirms organisseert:
- AEG’s en pistolen max. 360 FPS met .20 BB’s.
- S-AEG en S-GBBr (airsoft apparaten die NIET vol automatisch kunnen schieten en NIET onder de categorie pistool vallen) max 450 FPS met .20 BB’s.
- Bolt action snipers max 500 FPS met .20 BB’s.

Alleen al het feit dat ik zo goed moet kijken per locatie qua regelgeving vind ik wel bijzonder. Dat is met een standaard 360 FPS AEG wel makkelijker...:cool:
 
Gasselte hanteert de NABV regels, dus gewoon 450 fps op semi, 500 fps met 2-sec delay. B&A en Wild Mountain zijn voor zover ik weet de enige locaties die moeilijk doen met de fps regels.

Mijn main replica is sinds kort ook een DMR. Als je hem fatsoenlijk upgraded dan schiet je de meeste, zo niet alle AEG's er uit. En ondanks dat je op semi speelt kun je alsnog meerdere bb's per seconde afdrukken. In dat opzicht is het een beetje overpowered. Ik ben het met @Rebelattack eens dat een DMR wel met een DMR-platform gespeeld moet worden. In ieder geval een lange replica, het liefst zou ik ook de regel willen zien dat de replica gebaseerd moet zijn op een 7.62 platform.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
In mijn hoofd speelt al enige tijd het idee om mogelijk in de toekomst een DMR setup aan te schaffen. Als ik naar mijzelf kijk heb ik niet het idee dat er een echte sniper in mij zit. Ik speel daar veelste actief en 'zichtbaar' voor. Assault vindt ik wel leuk, al komt dat in mijn ogen af en toe wel wat neer op 'sprayen' om mee te komen.

Ik merk dat ik met een shotgun spelen erg leuk vindt. Nu werkt dat wat minder op buitenvelden, maar het tactische timen van schoten, in combinatie met een korte wachttijd past mij goed.

Een DMR leek mij dan ook een leuke afwisseling, omdat je veel tactischer kan spelen omdat je net iets meer range hebt, maar geen full-auto capaciteiten. Je moet iets meer timen, zeg maar.

Ik loop alleen tegen ontzettend veel wisselende regelgeving aan. De NABV is de reglementen in mijn ogen tamelijk duidelijk: semi-only apparaten met gearbox = 450 FPS.

In de praktijk merk ik echter dat dit nogal tamelijk anders ligt bij velden waar ik vaker kom/geweest ben/heen wilt gaan:
- Veluwe Airsoft: Semi only: 450 FPS.
- Balls & Arrows: Semi only: 450 FPS met 2 sec delay.
- Delta Outpost 19 Gasselte: 450 FPS.
- Wild Mountain Weert: 450 FPS met 2 sec delay.
- Bunker Hill: 450 FPS met 2 sec delay.

Bij mij heerst de vraag of de 2 sec delay een DMR nog wel speelbaar houdt. Tuurlijk, op deze manier voorkomen organisaties het sprayen met een 450 FPS replica. Ik kan begrijpen dat dit misschien in het verleden is voorgekomen met de problemen van dien. Maar is het dan nog wel leuk spelen en kun je niet direct beter voor een sniper rifle gaan? Het leuke aan een DMR lijkt mij dat je redelijk vlug semi-only kan spelen, met aanvullende regels voor minimale afstand.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn op dit forum met ervaring rondom DMR's in Nederland en wat jullie ervaringen.

Ter info: mocht ik dan DMR gaan spelen, dan wordt het waarschijnlijk SVD Dragunov replica. Ik vindt de look ronduit gewelding en het houd echt wat hebben. Die van Cyma hoor ik opzich redelijke dingen over, al moet die natuurlijk nog wel geupgrade worden. Dat snap ik natuurlijk. Daar ben ik ook wat meer onderzoek over aan het doen. Dingen schijnen in Rusland (verrassend!) veel gebruikt te worden. :)

Ik heb ook een SVD, met echt hout en een echte ''old-school soviet'' scope ^^
Das m'n favoriet van m'n verzameling bij wijze haha (E&L AKSU, WE Makarov PMM (defect) Dragunov SVD en als nieuwste aanwinst de TM G17 ter vervanging van m'n Makarov voor de sniper rol :D

Ze gaat ook mee naar Bunker Hill de 26ste, wordt m'n 1e skirm daar als sniper (op een uurtje bij B&A na bij de markt in Mei xD). Ben erg benieuwd. Er zijn upgrades zoals bijvoorbeeld de scope, het hout en de internals aan gedaan door @Stey , had d'r van hem overgekocht .

Edit: Schiet ongeveer 440-450 fps, en is bolt action. En een effectief bereik van +- 80M :D
 
Ben het niet hellemaal eens met de 7.62 regel die je voorstelt.

Bull pops zijn door hun loop lengte in het echt ook vaak als DMR in gebruik ondanks het 5.56 platform.
Denk dat barrel lengt(zonder silencer en shizzle), en type replica dan eerlijker is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
7.62 is aan de ene kant logisch gezien dat vaak in DMR rifles zit maar er zijn inderdaad uitzonderingen, zo ook de Mk12 ook al is dat weer een SPR en nog een aantal andere. Een M4 kan ook in een DMR worden omgetoverd, maar dat is niet een veel te korte M4 met een scope erop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
7.62 is aan de ene kant logisch gezien dat vaak in DMR rifles zit maar er zijn inderdaad uitzonderingen, zo ook de Mk12 ook al is dat weer een SPR en nog een aantal andere. Een M4 kan ook in een DMR worden omgetoverd, maar dat is niet een veel te korte M4 met een scope erop.

Dan zou ik zelf eerlijk gezegd eerder voor een M16A2 / A4 gaan, als je de standaard STANAG M4 magazijnen wilt gebruiken in eeb DMR setup. Ik loop nog steeds met het idee om mijn Cyma M14 eens onder handen te laten nemen en daar een DMR kit in te laten zetten.

Of als ik ooit nog aan de Scar-H GBB begin, NPAS erin en dan kun je daar ook al snel als DMR mee aan de slag. (Extra realisme zijn dan de low-caps met max 30bb's. DMR met high-caps doet het voor mij niet helemaal...)
 
Ik ben net begonnen met een DMR (M1 garand en in de toekomst de AK), maar ik vind zelf dat de NABV iets van een 1 sec delay moet gaan hanteren.
Nu misbruiken mensen de single only regel erg vaak door enorm snel te gaan schieten op single only, waardoor het bijna long range CQB wordt.
Als je DMR speelt moet je ook een beetje de stijl erbij nemen, namelijk dat je tactisch op lange afstand met zo min mogelijk schoten iemand raakt. En niet als een idioot je trekker gaan spammen in de hoop dat de iets op 75m raakt.
 
Ga alsjeblieft niet weer vragen om een x aantal sec vertraging. Er zijn zoveel mooie gas aangedreven buksen op de markt waarvan men een heel mooi dmr platform kan maken (of al zo ontworpen zijn) en die zouden dan nergens gebruikt mogen worden.
 
Ga alsjeblieft niet weer vragen om een x aantal sec vertraging. Er zijn zoveel mooie gas aangedreven buksen op de markt waarvan men een heel mooi dmr platform kan maken (of al zo ontworpen zijn) en die zouden dan nergens gebruikt mogen worden.

Er is echter al een 2-sec delay die een aantal velden aanhouden, ik zou zien dat op deze velden het een 1 sec delay wordt. Velden die al geen delay hebben mogen het best houden, maar de 2 sec is gewoon net te lang.
 
Een 2 sec delay is voor airsoft wellicht te lang, omdat je soms door bladeren of takken heen moet schieten om je target te halen. Met 7.62 heb je daar niet zo'n probleem mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Dus als je DMR gaat moet je rekening houden met de "paar" velden die de 2sec delay hanteren, daarvoor een backup hebben en voor de rest gewoon lekker DMR gaan (ik zie te weinig DMRs op het veld :( )

Mocht ik een 2e replica gaan halen dan wordt het ook een DMR. Ik frusteer me af en toe dat ik een ememy wel zie maar niet haal.
 
Je moet een DMR echt niet bouwen om super veel meer range te halen, zeker als je sub 360 fps nog niet geupgrade is. Pak dan een BASR die zijn een stuk goedkoper als een DMR na alle upgrades
 
Ik zal deze week eens een kostencalculatie maken in mijn DMR topic. Ben stiekem ook zelf benieuwd hoeveel geld ik er in heb zitten.:p