Een skirm en dan...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin2k7
  • Startdatum Startdatum
R

Robin2k7

Tja ik ben bijna 50 en dat merk je de volgende dag na een skirm , zeker met een hpa set up flesje op je rug en andere gear je shouwt toch extra kilo's mee , ik ben toch een paar dagen bezig met herstellen , zware benen kramp in kuiten en voeten enz enz

Ik ben nog niet zo ver dat ik ga sniperen en rustig op een mooi plekje ga liggen maar ik vraag me af hoe de jongeren het onder ons ervaren , ook last of nergens last van ? natuurlijk afhankelijk van je conditie enz

Misschien moet ik ook mijn eten meer aanpassen , na afloop van een skirm meer eiwitten fruit enz

Ach ja zo,n ramp is het ook niet maar een week lang gaar is niet bepaald leuk .
Groet

Robin

Als ik naar mijzelf kijk, een 21 jarige. Heb ik na een skirm geen last. De avond erna een beetje bijkomen (licht eraan hoe rambo ik gespeeld heb die dag). Nu speel ik op lekker op batterijen, en probeer ik zo licht mogelijk door het veld te gaan, zonder teveel toeters en bellen.

Zelf hou ik totaal niet van ergens te liggen, en ben ik zelfs nu ik mijn AEG heb omgebouwd naar een DMR aan het front te vinden.

Voeding is wel een belangrijk onderdeel. Als je zorg dat je genoeg eet en drink scheelt dit al de helft denk ik. Zeker drinken is belangrijk, dit wordt nog wel eens vergeten. Daarnaast heeft uw lichaam langer tijd nodig om te herstellen, dat is nu eenmaal zo. Probeer wat meer pauzes in te lassen tijdens het spelen? En zijn de schoenen goed?

• Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Hang bij mij af van de lokatie en hoe fanatiek die dag is verlopen.
Maar lichtelijk spierpijn voor 2 dagen is niks bijzonders.

Kan me een keer na bunker hill herinneren, veel op de bunkers gevochten.
Mijn kuiten en benen....... niet normaal.
Kon de trap bijna niet meer op komen.
4 dagen spierpijn. Knettergek.

Ben zelf 29 en sport 2x per week ( 1x kracht, 1x cardio (fanatiek)) en heb ook nog kitesurfen als hobby. Dus lichamelijk durf ik te zeggen dat ik redelijk fit ben.

Ik ben ook de 50 gepasseerd maar herken mij niet in uw klachten.
Ondanks dat ik een zittend beroep heb,vrachtwagen chauffeur.
Na een 10 tal kms hardlopen heb ik het wel slechter voor een paar dagen.
Neemt niet weg dat ik nog steeds eens de halve marathon op mijn naam wil zetten.
Trainen zal ook bij u het spelplezier vergroten op een skirm.
En de gevolgen s'anderdaags verminderen.

• Leuk
Ok dank jullie voor antwoord , meer drinken inderdaad , schoeisel aangepast die inlegzolen zaten niet goed dat scheelt ook een slok op een borrel ...

Ik neem die Glock 19 vaak mee , stuk lichter dan die sig sauer 226 .

Wellicht is een kilootje of 6 kwijt raken ook een optie .

Maar goed opletten op kleine details scheelt al het nodige .

Thanks guys

Ik ben zelf ook geen held qua conditie op het moment en de laatste skirms ben ik dan naderhand ook wel gaar, maar dan vooral in mijn hoofd. Meestal de dag erna lichte spierpijn omdat ik verder niks qua sport doe. Toen ik nog wel regelmatig hard liep was het een stuk minder erg allemaal en had ik puur alleen het gare na een dag, maar geen spierpijn. Ik denk dat inderdaad naast de hobby een sport doen die je conditie opbouwt en daarnaast ook zorgt dat je spieren gewend zijn aan regelmatige belasting ook wel helpt. Mijn pas is nu ook al een paar jaar de 50 gepasseerd en loopt ook gewoon nog steeds 10 km wedstrijden onder een uur. Dus sporten kan nog steeds je moet alleen als je wat ouder bent het wat langzamer opbouwen om je lichaam niet te overbelasten en blessures te voorkomen.

• Leuk
Ik heb nu al een tijdje niet geskirmd door door mijn metalen stellage aan mijn been, maar hiervoor merkte ik dat ik weinig last had van spierpijn oid omdat ik de bewegingen (hurken, knielen, tijgeren) bijna dagelijks deed in de trainingen voor mijn werk, of op het werk zelf.

Andere die ik ken hebben baat bij: meer fietsen en squats doen, gewoon om de benen te oefenen want die zijn vaak het zwaarste belast. En idd het drinken, eten en goed schoeisel.

Heb @Boudewijn na zijn eerste skirm zien lopen alsof hij een bowlingbal had uitgepoept van de spierpijn, gewoon omdat je bewegingen maakt die je normaal niet zo vaak doet.

Ps: wij speelden voornamelijk cqb

ik heb in maart de 39 aangetikt en doe 3x in de week wat fitness er nog naast, maar heb voor de rest zittend werk. Dus conditie is wel enigszins aanwezig, maar toch zeker niet optimaal. Mijn voornaamste skirmvorm die ik speel is ook CQB en ik zit echt niet stil, rushen, rennen, doorstoten etc. Ik heb dan ook meestal de avond na de skirm dat alles vooral rauw aanvoelt, m'n voeten, m'n vel en het gevoel dat al m'n spieren strakstaan. En de volgende dag nog wel een beetje brak gevoel en wat spierpijn, maar meer ook niet. Zo een CQB skirm zie ik dan ook eigenlijk naast een dagje plezier, ook als workout, want je bent continu intensief bezig. Concentratie, focussen en vooral veel lichamelijke belasting. Dus denk dat het ook gewoon belangrijk is om je lichaam tijdens een skirm voldoende te ondersteunen met voedsel en vocht, hetzelfde als je bij een sportwedstrijd of training zou doen.

Als 30-jarige voel ik de vermoeidheid toeslaan in de middag. Dit heeft echter niet te maken met fitheid maar met gezondheids-issues. Ik probeer mijn medicatie dusdanig toe te passen dat ik tijdens het airsoften zoveel mogelijk energie heb. Ik heb het idee dat als ik dit niet zou doen, dat ik dan niet eens de middag haal. Ik probeer mijn energie ook zoveel mogelijk te verdelen tussen de ochtend en middag om te zorgen dat ik 's middags ook nog iets kan doen. Dit betekent dus afwisselend lopen/rennen zowel ochtend als middag. Verder de volgende dag uiteraard veel spierpijn in benen en armen, maar dat gaat wel over.

• Leuk
Herkenbaar. Bij mij ging het licht al uit na het avondeten op de dag van mijn eerste skirm. Daarna eigenlijk standaard spierpijn na een skirm - maar dat hoort dr bij. En is gelijk ook de charme van skirmen. Lekker dagje raggen door de bossen.

Ik merk wel dat ik smiddags wat minder aktief de dekking op zoek dan sochtends... maar dat moet te verhelpen zijn door de energie beter te verdelen over de dag en een betere conditie.

een goed strak zittende plate carrier en sling helpt zowiezo erg met het verdelen van t gewicht gedurende de dag.

En natuurlijk zoals boven al gezegd, geregeld drinken en evt een reepje eten.

Nuttige reacties , wat Stey zei is bij mij ook aan de orde , wat die gezondheid betreft ze hebben bij mij zware slaap apneu geconstateerd 3 jaar geleden , was al moe als ik op mijn werk kwam , slaap nu met een cpap machine ,in combinatie met een masker voor op je bakkes en dat zorgt er voor dat je weer redelijk adem blijft halen in een diepe slaap , dit is ook de reden waarom ik de topic ben gestart ,want wat speelt er ? is het nog voor een gedeelte die apneu of ga ik gewoon echt te hard op zo, n skirm wellicht in combinatie met te weinig eten en drinken , slecht zittend schoeisel , te zware uitrusting enz

Blijft een zoektocht .
Al ben ik door de reacties weer wat wijzer geworden .

Robin

@Robin2k7 ik zou in eerste instantie gaan focussen op energie-beheer. Wat doe ik als de skirm start? Hoe hard begin ik? Ga ik sprinten om een objective te veroveren of laat ik dat aan een ander toe, en kom ik hen versterken op een wat minder snel tempo?

Daarnaast voeding en hydratie. Beide zijn erg belangrijk en moet je goed in de gaten houden. Slaapapneu vergt al zeer veel van het lichaam, daardoor ben je al erg moe op het werk. In jouw geval weet ik niet of dit betekent dat het lichaam snel herstelt, of dat je het met de resterende energie moet doen.

Ik denk dat dit de eerste zaken zijn die (zo goed als) niets kosten, en toch veel verschil kunnen maken.

Wijze woorden Stey , die apneu behandeling werkt, 3 jaar geleden kon ik niks zonder een enorme prijs te betalen nu zit ik gevoelsmatig op 80 % van mijn kunnen dus herstellen ? zeker wel ...

Groet

Robin

• Leuk
Waarderingen: Camilo, Vladimir en Stey
Ik heb na een dagskirm eigenlijk alleen maar gigantisch veel last van m'n poten, dus beter schoeisel zou voor mij niet mis zijn. de KL-planken lopen veilig ( je gaat niet snel door je enkels) maar comfort is anders.

Wat voorgaande leden al hebben gezegd. Verspreid je energie over de dag. Dat speelt voor iedereen in een mate wel een rol.
Zelf voel ik m'n armen ook goed na een skirm, maar dat komt vooral door mijn bijna 8KG aan replica. Eigen keus, en vindt het nog steeds de moeite waard :)

Ook ik heb geen uithoudingsvermogen, en ben vooral het scherpst op korte afstands gevechten. Aan het einde van de dag heb ik ook geen puf meer om rambo uit te hangen als er achter me ''Ja jongens nu pushen gaan gaan gaan'' wordt geroepen.

Uiteindelijk gaat het er niet om hoeveel je hebt gelopen, hoeveel mensen je weggetikt heb of hoeveel objectives je hebt gehaald, maar dat je het leuk gehad hebt en voldaan bent van de dag. Dat is voor mij airsoft.

Ik moet ook betere schoenen gaan kopen. M'n tenen doen elke keer enorm zeer (denk dat m'n schoenen te klein zijn) en na twee dagen achter elkaar skirmen heb ik ook geen benen meer over. Als je regelmatig airsoft dan blijven je benen het wel onthouden hoor. Na mijn eerste twee skirms kon ik geen eens meer overeind lopen, maar daar heb ik nu echt geen last meer van.
En hoe veel je rent hangt ook een beetje af van hoe zwaar bepakt je bent. Ik hou er nogal van om met een scherfvest met platen en al te gaan skirmen en een replica van 4 kilo. Als je dan graag wilt rennen moet je wel een goede conditie hebben.
Inmiddels ben ik wat lichter aan het spelen met wat dunnere en vooral comfortabeler kleding en dat scheelt echt een hoop.

Maar als je op je bijna 50e nog steeds airsoft, dan is dat natuurlijk super gaaf! :)

• Leuk
Haha nog 18 dagen en het is zover hoop ik de 50 te halen, maar het klopt ook op deze leeftijd kun je fit blijven , een paar kilo,s er af zou perfect zijn ik kan m,n sidearm thuis laten maar das zonde eigenlijk .

De eerste paar keer flink spierpijn gehad in mn bovenbenen. Maar daar heb ik nu eigenlijk geen last meer van.
Ik ben 34 en ben 4 tot 5x in de week in een crossfit box te vinden. En naast mn fysieke beroep zou ik wel aan mogen nemen dat ik een prima conditie heb.

• Leuk
Na een skirm is het eerste wat ik standaard doe is een vette hap naar binnen werken bij een fastfood keten :p

Verder 2 jaar stevig gerookt dus conditie is er zo goed als niet, sinds kort gestopt en merk dat het beter gaat met een sprintje trekken op het veld. Ook ik sleep een hpa tank mee dus last van de schouders is standaard aan het einde van de dag.

En het aller lekkerste: een heerlijk koud biertje als je thuis komt :D

• Leuk
Waarderingen: Camilo, Robin2k7 en Stey