Fairplay

THR33KlNGZ

Well-Known Member
31 jan 2018
292
154
Trophies
10
Gisteravond nog meegedaan met een leuk en goed georganiseerd event bij unit 13.
In het begin was het vrij zwaar om richting de objectives te pushen. Teammates klaagden dat er vaak geen hits werden gecalled, zelf heb ik ook wel twijfel gevallen mee gemaakt waar ik toch echt wel dacht ik raakte, maar goed nieuw in de sport, dus kan ook aan mij liggen. Na diverse malen omroepen van de orga kwam het toch zo ver dat er spelers verwijderd werden. Zelfs zover dat er nieuwe teams gemaakt werden. Het spel ging vanzelf steeds soepeler lopen en de fun werd zeker meer. Makkelijker werd het er niet op, maar het gevoel dat je tegen godmode spelers zat was weg.

Ze spelen daar single shot zonder pangregel, (word wel gewaardeerd als je van erg dicht bij wel pangt).
Nu mijn vragen waar ik jullie mening graag over wil weten.

Ik pang iemand van nog geen meter afstand hij called niet, we halen beide de trekker over met de loop op borsthoogte en ik krijg als antwoord dat er geen bb uit mijn replica kwam (heb pas 3500bb's geschoten zonder failures)
Maar goed kan, ik call mijn hit en test mijn replica voor ik wegloop.

Een teammate van me word gehit. Ik loop langs een muur een hoekje in en weet dus waar de enemy vandaan gaat komen, als hij tenminste pusht. Ik wacht hem op en zodra ik hem zie schiet ik pas. Hij called hem. Hij kwam 'pie'end en prefiring de hoek om na zijn call word ik pas gehit door een bb van hem omdat hij de vinger nog op de trekker had. Dus hij maant me dat ik ook gehit ben. Ik call hem dan wel. Ook al was dit niet mijn plan als hij niets gezegd had.

De single fires van hem waren sneller als mijn replica op full auto kan. Nu heb ik daar persoonlijk geen problemen mee. Van mij uit zou ik me net zo goed amuseren als het spel full auto gespeeld werd. Maar het schets de situatie een beetje.

Hoe het beste te reageren in zulke situaties? In beide gevallen had ik het idee dat een discussie aangaan geen zin had.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en Wijnand
Komt wel vaker voor dat mensen after the fact je nog raken en dan gaan zitten roepen dat je je hit moet nemen, ik irriteer me dan altijd als ze gaan roepen dat je je hit moet nemen, maar doe het wel want inderdaad heb ook geen zin in de discussie. Ik probeer tegenwoordig mijn dag niet meer te laten verpesten door dit soort zaken ook al is het soms heel moeilijk, als er mensen zijn die moeite hebben met het feit dat het een gentlemans game is. Ik zag laatst een video van iemand die het denk ik op de beste manier oplosten en dat is gewoon rustig naar die speler toe lopen, zeggen dat je zeer zeker bent (als je dat bent) dat je hem geraakt hebt en voor de rest niks, dan leg je het bij diegene en is het puur een morele keuze van die speler, als hij niet gehit was voelt hij zich niet schuldig en anders waarschijnlijk wel.
 
Het beste is inderdaad om het gewoon te laten gaan als je geen discussie wil. Zeker op CQB komen dit soort dingen vaker voor omdat je vaker tegelijk elkaar afschiet. Het zijn maar kleine dingetjes die de rest van je leuke dag niet al teveel moeten gaan beïnvloeden. Tuurlijk is het dan zuur als het vaker voorkomt, maar laat het je dag niet overschaduwen. En wat @Rebelattack zegt is wel het beste, je kan na zo'n voorval of in een pauze altijd even rustig en puur uit interesse vragen hoe het vanaf de andere kant overkwam, outside the heat of battle zeg maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand en THR33KlNGZ
Ik heb er niet minder lol om gehad. Ik vond het gewoon toevallig 2 opvallende situaties. Als ikzelf ergens een hit gemist heb mag mij in ieder geval iedereen erop wijzen, ter plekke of achteraf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand en Pietjepuk123
Netjes dat je hem gepakt hebt. Discussies voorkomen is het beste voor een leuke airsoft dag. Heb je wel kans dat de "schreeuwers" het voor elkaar krijgen je iedere keer van het veld te laten stappen. Ook als ze je niet raken ;) "JA Ik heb je geraakt, pak je hit dan!". Okay... ik ga wel weer....

Dus houd het wel in de gaten zou ik zeggen. Als het steeds dezelfde persoon is die denkt dat ie lightning reflexen heeft met een goddelijke "aim" en jij keer op keer zijn hits niet voelt, kan het ook goed zijn dat hij of zij je niet raakte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Dus houd het wel in de gaten zou ik zeggen. Als het steeds dezelfde persoon is die denkt dat ie lightning reflexen heeft met een goddelijke "aim" en jij keer op keer zijn hits niet voelt, kan het ook goed zijn dat hij of zij je niet raakte

Dat sowieso
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Netjes dat je hem gepakt hebt. Discussies voorkomen is het beste voor een leuke airsoft dag. Heb je wel kans dat de "schreeuwers" het voor elkaar krijgen je iedere keer van het veld te laten stappen. Ook als ze je niet raken ;) "JA Ik heb je geraakt, pak je hit dan!". Okay... ik ga wel weer....

Dus houd het wel in de gaten zou ik zeggen. Als het steeds dezelfde persoon is die denkt dat ie lightning reflexen heeft met een goddelijke "aim" en jij keer op keer zijn hits niet voelt, kan het ook goed zijn dat hij of zij je niet raakte.

Ooit zo iets gehad met collega sniper op BH. Over en weer elkaar onder vuur nemen. Tot ik hem met Marshall zag praten. Kill rag gepakt en naar Marshall en speler toegelopen. Over en weer wat gepraat en kreeg ik ook te horen ik ben zeker dat ik je raakte. Mijn antwoord hoeveel man stonden er achter de bunker? Zijn antwoord 3, ik zeg dat klopt en wie raakte je dan? Hij zegt "jou". Ik zeg nee je had 1 van die andere te pakken alleen kan jij niet zien dat hij vervolgens wegloopt.

Oplossing: Hij terug naar zijn plek, ik naar mijn plek en gewoon rustig door skirmen. In de pauze elkaar ff opgezocht en ff bijgekletst. No pain and no harm done.

Praten blijft de oplossing in deze, zeker niet gaan schreeuwen daar wordt niemand wijzer van. En dat verpest ook altijd het plezier wat je aan de sport zou moeten hebben.

Bovenstaande is ook iets wat men standaard in BH tijdens de briefing zegt. Niet eens pak je kill rag/hesje en loop ff naar die persoon toe en praat het uit. Ga niet als een debiel over 30/40 meter staan schreeuwen dat je je hit moet pakken :).
 
  • Leuk
Waarderingen: John Wick en THR33KlNGZ
Dat schreeuwen vind ik zelf ook irritant en doe dat vanzelfsprekend niet. En ik ben er ook van overtuigd dat er nog niemand op mij heeft hoeven schreeuwen :)
 
Het niet pakken van de hits is iets wat ik eigenlijk in ieder event wel eens tegenkom, maar meestal komt er een hele goede oplossing door simpelweg er over te praten. Plus, houd gewoon zelf je hoofd koel en speel lekker eerlijk door. Verlaag je niet tot het nivo van een cheater.

Ikzelf ben ook niet van het schreeuwen. Dat ben ik sowieso al niet, maar op een airsoftveld al helemaal niet. Schiet niets op en lekker duidelijk is het ook niet. Daarbij: als er al gauw 40 a 50 meter tussen mij en de desbetreffende speler zit, hoe kan ik dan 100% zeker weten dat ik hem raak? Ik kan dat op die afstand al nauwelijks meer zien. Plus, met alle gear die airsofters dragen, kun je je dan ook wel voorstellen dat iemand iets misschien niet voelt. Ik wel tenminste. Het zal mij ook wel eens gebeurt zijn dat ik op mijn hydro-carrier ben gehit, maar dat ik die niet voelde. Als dan een speler naar mij toe zou komen en dat mij zou vertellen, zou ik direct mij hit nemen.

Ik ga dan ook altijd uit van de eerlijkheid in de mens. Dat sommige mensen daar misschien dan misbruik van maken, dat is hun probleem en daar lig ik ondertussen niet wakker van.

Iets wat mij altijd wel opvalt (kan aan mij liggen, hoor) is dat kleinere groepen over het algemeen 'eerlijker' spelen. Waardoor dat komt weet ik niet zo goed, maar het zou best kunnen dat het spelen dan persoonlijker is omdat je elkaar dan vaker tegenkomt. Ik heb geen idee of dit klopt verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vladimir en THR33KlNGZ
Iets wat mij altijd wel opvalt (kan aan mij liggen, hoor) is dat kleinere groepen over het algemeen 'eerlijker' spelen. Waardoor dat komt weet ik niet zo goed, maar het zou best kunnen dat het spelen dan persoonlijker is omdat je elkaar dan vaker tegenkomt. Ik heb geen idee of dit klopt verder.

Dit hoor ik vaker. Ik denk dat het ook te maken heeft met dan er tussen grotere groepen altijd wel een paar mensen zitten die hun hits niet nemen, en dan kan het zijn dat je dat meer bijblijft. Of alternatief, dat het aanstekelijk werkt en daardoor meer mensen aan beide kanten iets 'losser' omgaan met hun hits.
 
  • Leuk
Waarderingen: THR33KlNGZ
Zaterdag met een aantal vrienden gespeeld bij Combat City in Leiden. Kreeg later het verwijt dat ik een hit niet pakte. Ik uitleggen dat ik terug was gelopen maar misschien niet voluit hit had geroepen achter de deur aangezien er nog 2 spelers in het kleine halletje stonden. Deze werden het volgende salvo geraakt en toen stonden we weer met 3 man boven. Even goed om gelachen en weer verder. Of ik had mijn tomahawk voor mijn klokkenspel en werd 3x vol op de tomahawk geraakt. Gelach al om van onze kant maar moest het toch even uitleggen om scheve gezichten te voorkomen.

Maar vaak genoeg ook mensen op de rug geraakt. Hydrocarrier, magazijn, portofoon of de schoenzolen. Voelen ze het niet, doen het vast niet expres, gewoon een schampschot geweest dus volgende keer beter richten.

En ik kan op 50 meter wel iemand vol in mijn vizier hebben, maar mijn specna schiet niet als een real steel dus afzwaaien kan altijd.

Zoals gezegd: ga uit van de eerlijkheid van de tegenstander. En als het echt opvalt een marshall erbij of een vette knifekill maken :)
 
  • Leuk
Waarderingen: THR33KlNGZ
in deze beschreven situatie zou ik weglopen en zeggen joh tis goed
tis maar een spelletje en veel plezier verder handje met hesje of handje alleen effe terug lopen en klaar

gebeurd dit vaker zou ik zelf als speler vragen
marshall wil je mee lopen met mijn run
marshall loopt effe mee ziet marshall iets raars marshall lost het op klaar

hier is zelf een algemeen voorbeeld voor waar ik soms moe van word
wat ik zelf erritanter vind is dat tracer bbs gebruikt kunnen worden om hits te forceren op plate cariers schoenen etc
speler a zegt ja ik zie toch dat ie raak is speler b kan boos worden of teleur gesteld
kan gezeik ontstaan grijs gebied etc etc
dan is b af en spreek je a aan op zn gedrag is het wel weer opgelost maar heb je altijd een dubbel gevoel

ohwell tis een fun spelletje :)
 
  • Leuk
Waarderingen: THR33KlNGZ
wat ik zelf erritanter vind is dat tracer bbs gebruikt kunnen worden om hits te forceren op plate cariers schoenen etc

Hoe bedoel je precies dat een hit geforceerd wordt? Ik speel binnen altijd met tracers en ik vind het juist zeer prettig dat ik kan zien of ik wel of niet iemand raak. En of die hit dan genomen wordt of niet, is een ander punt, maar ik kan daar dan mijn conclusies uit trekken, zonder dat ik aan mezelf hoef te twijfelen of ik de hit goed gezien heb of niet.
 
@Blade ik schets effe een situatie
speler a word met een tracer bb op zn plate carier geraakt hij speelt verder
hoe reageer je dan eigenlijk?
 
Ik persoonlijk zou de eerste keer het als een feit aanvaarden dat de hit niet genomen wordt, maar ik zou die speler zeker vanaf dat moment in de gaten gaan houden en gebeurt het daarna nog een keer then I will hunt you down en ga ik ook nog wel een gesprekje aanknopen, maar dat ligt er een beetje aan hoe dicht bij die spelert is. En ik maak er een melding van bij de marshalls. Maar ik snap dan nog steeds niet wat nou het punt is dat ie specifiek door een tracer bb geraakt is en zijn hit niet neemt.
 
das het punt niet man het is niet een slechte bb ofzo er is wat dat betreft een hit is een hit idee ongeacht de bb

alleen het is de manier van reageren op deze situatie die voor een grijs gebied kan zorgen

hoe je nu reageert is opzich prima in mijn optiek laat lekker dat opjacht zitten daar is een marshall voor ;)(mening)
maar dat is prima je laat zien ik kan ermee omgaan

het kan echter ook zo zijn dat iemand die zo iets ziet roept neem je hit of erger ga je hem nog nemen of constant zegt je bent geraakt geraakt
als je dat dan naar je krijgt word je geiriteerd omdat de speler die dat dan roept het recht in zn eigenhanden neemt en dan denkt de ander ja maar je bent ook gelijk voor de wet en de groeten ik neem niks van jou en niemand aan en dan heb je dus een oneindig doorloop proces waar niemand op zit te wachten je komt om een dagje lekker plezier te maken toch(eigen mening)

en dat is in het grote plaatje ook niet lekker lijkte me of heb ik het mis?
 
Er is geen grijs gebied, het is een hit klaar, dat diegene hem niet neemt per ongeluk of expres is een andere zaak en hoe Blade dit oplost lijkt me meer dan prima. Daarbij als hij het netjes aan de speler aangeeft is er niks mis mee, met schreeuwen bereik je niks maar volgens mij was dat al duidelijk geworden uit het topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Wat Chris beschrijft kan ik begrijpen. Ben wel eens van godmode beschuldigd omdat ik mijn hits niet nam. Op de zolen en neus van mijn bata's. Die speler deed het er om want die zegt precies wat Chris zegt: ik zie dat ik je raak dus jij cheat. Als ik het dan hoor dan neem ik m wel, de tegenstander zal wel gelijk hebben.

Maar ik zou persoonlijk tracers niet verbieden maar er moet meer "begrip" komen voor niet gevoelde hits.

Zo speelden we onlangs met iemand die een nieuwe PC heeft, een originele Ospray. Voelde de hits ook niet. Wordt er van beschuldigd vals te spelen. Hij was gewoon niet gewend de BBs niet te voelen. Zeg het dan vriendelijk op dat moment en het is goed. En jagen terwijl je weet dat je iemand op een PC raakt die het mogelijk niet voelt zou ik dus pas doen nadat ik m zelf even heb gesproken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
voor mij is het simpel, pak jij je hit niet, dan pak ik je alsnog en ga ik net zolang door tot ik je wel het veld uit krijg, maar alles binnen de bestaande spelregels. Mensen die gaan lopen zeiken, schreeuwen, handtastelijk worden of iets dergelijks gefrustreerds doen horen wat mij betreft niet op het veld thuis en zullen na een melding bij de marshalls daar dan ook op aangesproken worden. If you can't handle the game, get out and stay out.
 
Maar om mijn stelling iets te nuanceren, je kan vaak wel aan de lichaamstaal zien of iemand bewust zijn hit niet neemt, of dat degene het gewoon echt niet door heeft dat ie geraakt wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan