FPS drop na AOE - airseal lijkt ok

Benjah

Well-Known Member
29 okt 2017
96
40
Trophies
6
Ola, (been a while :))

Ik heb in mn Specna H05 de AOE aangepakt en in totaal 4mm ringen geplaatst. GB klinkt prima (mooie plof, geen gear gerammel...ben dr best trots op) en consitent, schiet loepzuiver. Ben inmiddels in het bezit van een Excortech FPS meter omdat ik graag rommel en klus (als ik tijd heb...) en geen zin meer had om voor ieder dingetje naar Geldermalsen te kachelen. Anyway..ik ben een beetje met veren aan het experimenteren geweest om een behoorlijke FPS uit dat ding te krijgen, niet te hard, niet te zacht.

De stats zijn als volgt:

- Met de meegeleverde en toen geïnstalleerde M120 schoot mn out of the box replica ±420 fps, te hard.
- M100 geïnstalleerd (nog geen AOE, wel Promitheus barrel, Maple Leaf 50º bucking en nub) resultaat: 380

Daarna wat issues gehad met kapot gedraaide spur, de hele boel voorzien van CNC gears en de hele handel geshimmed, draaide weer als een zonnetje. Meteen in dat verhaal de AEO aangepast, met zoals hierboven beschreven in totaal 2x 2mm ringen geplaatst. Ik had inmiddels de M100 omgeruild voor een M95+ om de nog te hoge FPS van 380 te drukken naar een acceptabele 350 oid.

Nu gaan we meten met:

- M95+ / AOE correctie / Prom Barrel / ML 50º bucking en concave nub. Resultaat: 295 FPS...
- S90 (experiment) all of the above: 295 FPS

Nu drukte ik laatst, na een ingeving, de origineel geïnstalleerde M120 in de GB met als resultaat: 355,5 FPS (top metertje overigens die Excortech)

Ehja...kan...
Eerlijk gezegd wel met een volledig open gedraaide hopup, maar ik zou liever:

1) voor de zekerheid van afwijking veld FPS meters ietsjes lager willen zitten (340-ish). Niet zo'n zin in discussies. *ja maar op mijn meter..yadayada*
en...een vraag:

2) is zo'n afwijking na AOE ten opzichte van de out of the box setup normaal? Het lijkt een redelijk constante 'afname' als ik het zo op het eerste gezicht bekijk. Ben natuurlijk wel iets aan volume kwijt, maar ik heb geen ervaring om nu te beoordelen of dat nou zoveel scheelt.

Heb de hele boel weer uitelkaar gehaald en de nozzle/piston getest...die was vanaf het begin af aan al goed dicht (alles weer ingesopt met siliconen overigens), nu ook niets aan de hand zo lijkt. Geen beweging in de piston te krijgen als ik de nozzle met mn vinger dicht houd, dus dat zit goed.

De nozzle en de buckinglipjes 'kussen' elkaar innig zo te zien :D, dus dat lijkt het me ook niet echt.
Dan blijft alleen nog het volumeverhaal over lijkt me.

Anyone?
 
Als je eerste metingen van 420 en 380 met hop-up er op hebt gedaan en die 295 is zonder, dan is dat wel te verklaren.
Wanneer je hop-up iets er op zit, kun je druk op bouwen achter de BB. Test je zonder hop-up, kan dat niet en heb je een lagere FPS.
Dus het advies: probeer het eens met een (iets) afgestelde hop-up
 
Die van 420 ('in de fabriek' gemeten, certificaat resultaten zeg maar) was met hopup open (dus arm omhoog), zelfde geldt semi voor de 380 en de M100, dat was overigens met een 60º bucking (excuus) bedenk ik me nu...en een iets afgestelde hop. Alleen net na die test draaide de spur de soep in.

De vraag is meer: Is het normaal dat er na het aanpassen van de AOE zo'n FPS drop te zien is? Dit aangezien nu dezelfde veer erin zit (M120) als bij de 420+ out of the box/factory meting. En de airseal geen probleem lijkt te zijn.

Met andere woorden: ik 'mis' 65 FPS na een AOE correctie.
 
Laatst bewerkt:
There should be some, maar niet 60 FPS. 10-20 afhankelijk van setup.

Haiii ;)
Dat dacht ik dus ook, dus ik vraag me sterk af wat het probleem is. Of waar het zit. Ik vermoed dan toch bucking/nozzle connectie.
 
Je kunt kijken wat hij met de oude bucking doet. Dit is zo te vervangen. Kun je de airseal van de bucking uitsluiten
 
Allignment gechecked? Although, 420 FPS voorheen op een M120 is kinda fine dus dan had je het dan ook al gemerkt.

Ja hoor, alles zit prima. Nou moet ik wel zeggen dat ik de hele hop-up unit met een nº14 o-ring een stukje heb moeten 'shimmen' omdat de feed niet helemaal lekker was tov de mags, was net een milimeter off.

Je kunt kijken wat hij met de oude bucking doet. Dit is zo te vervangen. Kun je de airseal van de bucking uitsluiten

Dat was mijn volgende idee inderdaad, gewoon de 60º even terug drukken.
 
Ja hoor, alles zit prima. Nou moet ik wel zeggen dat ik de hele hop-up unit met een nº14 o-ring een stukje heb moeten 'shimmen' omdat de feed niet helemaal lekker was tov de mags, was net een milimeter off.

Soms kan het lijken maar is het niet, iig manier om te checken is door de loop van voren te kijken en een lamp van onder te laten schijnen door de magwell (nozzle moet dan helemaal naar voren staan) en dan kan je het zien, maar idd het zal niet het probleem zijn gezien de FPS voorheen.

Heb je de ring over de barrel gedaan of tussen de gearbox? Also als je de nozzle hebt vervangen voor welke dan?
 
Soms kan het lijken maar is het niet, iig manier om te checken is door de loop van voren te kijken en een lamp van onder te laten schijnen door de magwell (nozzle moet dan helemaal naar voren staan) en dan kan je het zien, maar idd het zal niet het probleem zijn gezien de FPS voorheen.

Heb je de ring over de barrel gedaan of tussen de gearbox? Also als je de nozzle hebt vervangen voor welke dan?


Ring zit tussen de GB en de Hopup-unit. Nozzle is niet vervangen, tis nog de originele blauwe.
 
Huh? Dat heb ik wel gehad voordat die nº 14 ring erop zat. Maar volgens mij heb ik dat nergens geroepen hier...

Ik moet soms volgens mij even mijn shit uit typen, maar ik bedoelde raar dat je zonder de O-ring feeding issues krijgt als in volledig stock, dat zou je niet verwachten.
 
Mags wilden niet lekker pakken, althans Ares Mids niet. Scheelde echt een millimeter, zorgde voor bramen op de BB 'clip'. ;)
 
Ring tussen je gb en hop up zorgt er waarschijnlijk voor dat je nozzle niet ver genoeg de hop up in kan en dus niet goed sealt, feeding issue zou ik dus ff kijken of je dat anders op kan lossen.
 
Ring tussen je gb en hop up zorgt er waarschijnlijk voor dat je nozzle niet ver genoeg de hop up in kan en dus niet goed sealt, feeding issue zou ik dus ff kijken of je dat anders op kan lossen.

Dat zou zomaar kunnen, ik heb wel begrepen van een andere H05 eigenaar (@Wijnand ) dat de mags bij hem out of the box ook sowiso lastig in de magwell klikten. Misschien dat er iets in de mal van de replica is veranderd waardoor er een millimeter speling tussen de body en de Hopup/GB zit, wie zal het zeggen?

Ik ga in ieder geval eerst het volgende doen als ik tijd heb:

- De ring verwijderen en FPS testen met de originele/bijgeleverde high-cap mag ipv met de Ares 140 mids.
Als dat niets oplevert zit het m niet in de ring tussen de GB/Hop

- 50º macaron bucking omwisselen voor 60º (misschien een scheurtje wat ik niet zie)
Bij hetzelfde resultaat:

- terug naar 50º bucking, ring terug en iets langere double o-ring nozzle plaatsen.

Daarna...ben ik wel aardig door mn opties heen. ;)
Of het moet m zitten tussen de nozzlehead en de chamber...
 
HK416 modellen hebben altijd al een andere magwell gehad waardoor er problemen zijn met bepaalde mags.

Kijk, dat is info waar ik wat aan heb. Dus...aanpassen/tweaken van de afstand hop/gb om Ares Mids te kunnen gebruiken zal dan inderdaad wel de culprit wezen. Dan denk ik dat de lengte van de nozzle aangepast moet worden (een andere geïnstalleerd dus). Makes sense.
 
Als de standaard mags wel gewoon het prima deden en de ares mags niet dan is er idd iets met de magwell wat ervoor zorgt dat het niet goed werkt. Ik zou eerder het systeem goed krijgen en mags aanpassen dan met langere nozzles en hop up spacing gaan werken.
 
Als de standaard mags wel gewoon het prima deden en de ares mags niet dan is er idd iets met de magwell wat ervoor zorgt dat het niet goed werkt. Ik zou eerder het systeem goed krijgen en mags aanpassen dan met langere nozzles en hop up spacing gaan werken.

Ik zal even kijken hoe de mags nu passen waarvan ik de 'braam' op de 'BB-clip' heb weg geveild. Dat nadat ik de ring heb verwijderd.

Wat zou je anders voorstellen?

-----

Korte update: Net even snel de ring verwijderd en de originele en de bij-gevijlde Ares Mids in de magwell geladen. *klik* Zoals het hoort dus...
Vanavond even FPS testen. Zou het zo makkelijk zijn geweest?


----

Update 2, ik zie nu pas...dat er een heel klein richeltje op de BB-clip zit (heb even een onaangepaste Ares 140 Mid erbij gepakt), precies daar waar ik de 'braam' de laatste keer heb weg gevijld...de ene keer pakt ie m wel ok daardoor, de andere keer haakt ie vast en blokkeer de boel.
*eyeroll*
 
Laatst bewerkt: