FPS limiet

joostthetoast

Member
10 jan 2017
10
4
Trophies
2
Hallo heren,

Zoals op (bijna?) elk veld is er voor AEG's een limiet van 360 fps (feet per second) voor de snelheid van de BB's.

Nu zie ik dat veel mensen de veer vervangen, omdat ze dan een lagere fps krijgen. Maar, door het vervangen van de veer krijg je direct ook minder kracht.

Ik zal waarschijnlijk niet de eerste zijn die het denkt en zeker ook niet de laatste. Maar is het niet gewoon beter om over te gaan op een zwaarder gewicht BB? Aangezien de fps dan theoretisch gezien (natuurkunde) lager wordt, maar je wel meer energie op kan slaan (meer massa) in de BB. Wat dus naar mijn idee wellicht resulteert in een groter bereik. De BB zou in theorie ook minder last hebben van de wind en zo zou je dus accurater kunnen zijn.

Het kan dat ik iets over het hoofd zie (bijvoorbeeld dat de zwaartkracht harder gaat trekken) en dat ik dan nu compleet stuk ga ;).

Is het nu zo'n hele gekke theorie, of is dit al uitgezocht?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Joost

Ps. Dit is een serieuze vraag, als ik iets heel stoms overzie, pls don't be hard on me.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Wat je zegt klopt.

Uiteraard mag je ook met zwaardere BB's schieten, echter om te voorkomen dat er op die manier een oneerlijke verhouding ontstaat op het veld is 1 van de voorwaarden dat je met een AEG max 360FPS schiet met een 0.2BB wat je er daarna in stopt maakt niet uit (als je maar verder niks meer aan je replica aanpast wat je FPS verhoogd).

Groet,
Peter

• Leuk
Waarderingen: Rick191
Officieel hoort de organisatie je te testen met HUN bb's van 0.20gram. Dit zodat men niet 0.25gr er in doet en tegen marshal zegt bij fps test dat hij/zij er 0.20gr in heeft en zo kan "cheaten".

Dan heb je ook nog joule creep. Dit houd in dat je zo hard schiet dat de fps een lagere waarde aangeeft dan dat je daadwerkelijk schiet. Dit is vaak bij dmr's of bij spelers die met zware bb's schieten.

Goedendag heren,

Bedankt voor het reageren!

Wat je zegt klopt.

Uiteraard mag je ook met zwaardere BB's schieten, echter om te voorkomen dat er op die manier een oneerlijke verhouding ontstaat op het veld is 1 van de voorwaarden dat je met een AEG max 360FPS schiet met een 0.2BB wat je er daarna in stopt maakt niet uit (als je maar verder niks meer aan je replica aanpast wat je FPS verhoogd).
Groet,
Peter
Dankjewel, dit bevestigd wat ik op Engelse fora heb kunnen lezen, maar tot nu toe nergens in het Nederlands terug zag. Natuurlijk erg logisch, een energie limiet!

Officieel hoort de organisatie je te testen met HUN bb's van 0.20gram. Dit zodat men niet 0.25gr er in doet en tegen marshal zegt bij fps test dat hij/zij er 0.20gr in heeft en zo kan "cheaten".

Dan heb je ook nog joule creep. Dit houd in dat je zo hard schiet dat de fps een lagere waarde aangeeft dan dat je daadwerkelijk schiet. Dit is vaak bij dmr's of bij spelers die met zware bb's schieten.
Thanks! Ik ga mij maar eens inlezen over joule creep, lijkt mij wel interessant waardoor dat komt.

Bedankt voor de goede reacties!

Met vriendelijke groet,

Joost

Ps. In principe is mijn vraag goed beantwoord ;) topic gesloten(?)

Let wel op de je joule creep niet moet gaan misbruiken. Het is een kwestie van tijd dat de testen ook op joule gaan om het eerlijk te houden.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Hallo heren,

Let wel op de je joule creep niet moet gaan misbruiken. Het is een kwestie van tijd dat de testen ook op joule gaan om het eerlijk te houden.
Natuurlijk ga ik dit niet misbruiken. Het is een sport/hobby waarin iedereen mee deelt aan het plezier van de ander.

Cheaten is uitgesloten natuurlijk! Echter zou ik wel uit willen uitzoeken waarom de chrono dit doet :).

Met vriendelijke groet,

Joost

• Leuk
Waarderingen: Toothpick

Waar heb je dat vandaan? Ik weet dat er een kleine (maar erg luide) groep is die dat wilt maar ik zie het probleem niet met gewoon fps testen.

Waar heb je dat vandaan? Ik weet dat er een kleine (maar erg luide) groep is die dat wilt maar ik zie het probleem niet met gewoon fps testen.

Omdat als jij op een .20g 360 FPS schiet het kan zijn dat je op een .30 een tiental FPS hoger zit dan dat er zou moeten uitkomen als je het berekent met E=0.5*m*v^2 en dus ipv de 1.2 Joule max op een waarde van bijvoorbeeld 1.4 joule zit. Ik gok zo dat dit er nooit zou komen omdat je dan elke speler moet vertrouwen dat ze het juiste gewicht aangeven of de orga moet van elke gewicht een mag hebben wat ook niet te doen is.

• Leuk
Makkelijke manier om joule creep te vermijden bij fps test,
Gewoon de joule berekening voor .30 berekenen en dan met .30 Chronoen tot fps gelijk aan 1.2 joule.

Veel Snipers en HPA spelers kun je rechtstreeks naar huis sturen of de bende aan laten passen, en zal veel spelers waarschijnlijk in het verkeerde keelgat schieten.

• Leuk
Ik heb geen HPA en ook geen sniper en toch ben ik tegen het testen op joules
puur dat een 0.20 met 360 fps ongeveer 1,2J oplevert betekent niet dat die 1.2J de waarde is die voor alles en iedereen geldt.

Nee, de afspraak is 360 fps max op een 0.20 bb. Die afspraak is al zo oud als de weg naar Rome en ook toen waren er HPA en snipers. Dat sommige set ups (die vast ook met een aeg type te doen zijn) dan uiteindelijk een trefferenergie hebben die wat hoger ligt maakt mijn inziens niet uit. Niemand heeft nog maar een graantje bewijs kunnen tonen dat dat bv de veiligheid in het geding brengt.
En het eerlijkheidsargument is ook een wassen neus. Iedereen kan met hetzelfde materiaal spelen en dezelfde set ups hanteren. Of iemand dat wil is een persoonlijke keuze, maar om puur te zeggen "wat hij kan kan ik niet en daarom mag hij het niet" vindt ik een zeer flauw en zwak argument.

Ik hoor 250 fps AEP gebruikers toch ook niet klagen over 350 fps pistolen?

Ik heb geen HPA en ook geen sniper en toch ben ik tegen het testen op joules
puur dat een 0.20 met 360 fps ongeveer 1,2J oplevert betekent niet dat die 1.2J de waarde is die voor alles en iedereen geldt.

Nee, de afspraak is 360 fps max op een 0.20 bb. Die afspraak is al zo oud als de weg naar Rome en ook toen waren er HPA en snipers. Dat sommige set ups (die vast ook met een aeg type te doen zijn) dan uiteindelijk een trefferenergie hebben die wat hoger ligt maakt mijn inziens niet uit. Niemand heeft nog maar een graantje bewijs kunnen tonen dat dat bv de veiligheid in het geding brengt.
En het eerlijkheidsargument is ook een wassen neus. Iedereen kan met hetzelfde materiaal spelen en dezelfde set ups hanteren. Of iemand dat wil is een persoonlijke keuze, maar om puur te zeggen "wat hij kan kan ik niet en daarom mag hij het niet" vindt ik een zeer flauw en zwak argument.

Ik hoor 250 fps AEP gebruikers toch ook niet klagen over 350 fps pistolen?

Op het 2de stuk ga ik niet in daar heb ik geen mening over gezien ik zelf wel HPA wil gaan. De eerste 2 zinnen wel though, want omdat iedereen zich er aan moet houden dat je met een .20 gram bb op 360 FPS moet uitkomen betekent dit, dat iedereen die zich aan deze regel voldoet direct ook aan de 1.2 Joule max regel voldoet, natuurlijk wordt dit dan weer onderuit geschopt vanwege joule creep.

• Leuk
Heel leuk dat je zegt dat iedereen zich aan de 1,2J regel moet houden. Maar in welk regelement staat dat?

Heel leuk dat je zegt dat iedereen zich aan de 1,2J regel moet houden. Maar in welk regelement staat dat?

Ik zie dat ik heb gezegd dat er een regel is maar die is er inderdaad niet. Dat is een incorrecte woord keuze/zinsopbouw vanuit mij. Ik wilde slechts zeggen dat door het te voldoen aan de =<360 op een .20 gram bb regel, voldoe je ook direct aan de 1.2 Joule max.

Ik ben voor controle op joule creep. Maar ben me er van bewust, dat dit bijna onmogelijk te controleren is.

@Oddball. Als je wilt weten wanneer veiligheid in het geding komt....

Hier even wat resultaten van een project van iemand. Ik ga er expres niet naar linken om mensen op ideeën te brengen.

0.2gm bb’s = 420fps = 1.63 joules (Hopup Off)
0.45gm bb’s =392fps =3.2 joules (Hopup On)
Joule Gains = 1.57 joules

Omgerekend schiet deze gast dus 590 fps met 0,20 gram als je naar joules gaat kijken. De replica die hier gebruik word is een AEG AK, dus gewoon normaal te gebruiken voor CQB.. Zou je daar met je gezonde verstand tegen willen spelen zonder pang regel?

• Leuk
Waarderingen: Twinfromhell
Leuk wat daar staat maar ik geloof weinig van een set up die met de hop up uit 420 fps doet met een 0.2 en met hop up aan en een 0.45 slechts 28 fps zakt. Dus daar gaat in het experiment iets fout.

• Leuk
Waarderingen: Sander
Mag ik de vraag eens omdraaien... ben je goed bezig als je bewust een build maakt waarbij je WEET dat je eigenlijk teveel energie geeft aan de BB waardoor het mogelijk tot gevaarlijke situaties kan leiden?

Volgens mij wordt er bij Airsoft juist een beroep gedaan op het fatsoen van de mens... misschien nog wel meer als bij welke andere sport dan ook.

Uiteraard is het de uitdaging om zoveel mogelijk range uit je apparaat te halen, maar het lijkt mij niet correct om dat te doen door de gestelde regels te misbruiken.

Groet,
Peter

• Leuk
Waarderingen: Rick191 en Eviltwin-NL
Bewust een gevaarlijke set up bouwen is natuurlijk een no-go, maar dat is een mind set probleem, als je daar bang voor bent dan kun je net zo goed ook alles verbieden wat een variabele fps mogelijk maakt (denk aan verwisselbare cylinders, sterkere gassoorten e.d.
Waar het mij om gaat is dat mensen menen dat joule creep gevaarlijk is maar dat vervolgens niet kunnen onderbouwen met een concreet voorbeeld, natuurlijk kun je met cijfers komen, maar daar heb ik niks aan.
En het voorbeeld met die AK van 420 fps en dan vragen of ik daar tegen wil spelen in cqb. Natuurlijk niet, ding schiet 420 fps (en zoals ik al zei geloof ik de meting van 392 fps niet) Dus kom wel met iets relevants voor onze situatie hier in Nederland.

Verder gaat het in veruit de meeste gevallen als mensen kritiek leveren op zogeheten joule creep om wat ze dan zeggen eerlijkheid, oftewel ze zien dat iemand een voordeel heeft en dat willen ze dan niet. Dat is waar ik mij het meeste aan irriteer aan het anti-joule-creep kamp.

Verder wil ik nog zeggen dat ik al langer in het airsoftwereldje rondloop dan dat airsoft in Nederland is toegestaan. Heb zowel in Engeland, Belgie als Frankrijk gespeeld waarbij elk evenement werd getest op fps niet op joules. En ik heb nog nooit meegemaakt dat daar een probleem van wordt gemaakt.
Het gevoel wat ik heb bij de kritiek op joule creep is dat men (feitelijk pas) recent daar aandacht aan besteed terwijl het al zo oud is als airsoft zelf, maar dat men van een mug een olifant aan het maken is en dat de effecten ervan overdreven worden.

• Leuk
Waarderingen: Sander
als je daar bang voor bent dan kun je net zo goed ook alles verbieden wat een variabele fps mogelijk maakt (denk aan verwisselbare cylinders, sterkere gassoorten e.d.

Neeeeee dat kan niet..... Dat zou betekenen dat mijn zojuist verworven ptw verboden word. En ik ben er zo blij mee als een klein kind in een snoepfabriek :D

• Leuk
Waarderingen: Oddball en campesteijn