FPS limiet

Hallo heren,

Zo te zien ontstaat er veel discussie rondom "de joule creep". Nu moet ik zeggen dat even onderzoek heb gedaan en ik heb gezien dat je weldegelijk voordeel hier uit kan halen (zoals bekend). Het feit is dat je voordeel hebt, of dat nu oneerlijk is laten we alsjeblieft (om de goede vrede te bewaren) in het midden. Een replica bouwen rondom een voordeel wat andere spelers niet hebben is zeer goed mogelijk (denk aan acceleratie icm barrel lengte, etc.). Nogmaals laat ik het graag in het midden of het 'eerlijk' is.

Een FPS limiet kennen we van de meeste velden. Namelijk, 360 FPS met 0,2 g BB's. Een Joule limiet (voor zo ver ik weet) niet. Echter kennen we wel dit (Reglement NABV):

upload_2017-1-15_23-2-16.png

Waarin dus staat dat er een limiet is van 3,5J.
Ook kunnen we zien dat we niet met de HOPUP mogen mogen spelen, om zo nog de FPS te beïnvloeden.
Dit zijn eigenlijk wel de feiten op een rij.

Ben je nu een "anti-joule-creeper" , een "pro-joule-creeper" of ben je neutraal? Het feit is dat er een hogere kracht mag worden behaald, dit door middel van de natuurwetten (acceleratie icm barrel lengte, noem maar op).

Wat kun je hier nu mee? Als speler niets, als team kun je regels maken en als veldbeheerder kun je extra regels maken.

Graag zou ik jullie er aan herinneren dat dit een "gentleman's sport" is. Ik hoop dan ook dat we de oplossing, samen en in vrede kunnen vinden.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Joost

Dag @joostthetoast ,

Ik wil je dan gelijk wijzen op artikel 4.2 ;
Iederen discipline omvat maximum schotkracht limieten. Zie hiervoor het specifieke reglement van de discipline, tenzij de organisator een lagere schotkracht heeft bepaald.

Die 3,5 joule (613,63 FPS) is dus het limiet voor Airsoft Apparaten over het algemeen. Discipline bekeken, geldt dit limiet alleen voor IAPS. Voor Skirms (bekend als Re-enactment) geldt een limiet van 500 FPS als maximum, welke alleen gebruikt wordt voor snipers. Zo gebruikt elke discipline een ander limiet. Die 3,5 joule hoeft dus niet te gelden voor skirms.

Joule creep blijft een "apart" iets vind ik. Snipers die gaan upgraden kunnen het haast niet vermijden. En zoals je ziet kan je het ook (mis?)gebruiken bij aeg's.

Heb zelf het idee dat veel aeg spelers, (en dan wil ik niet gelijk iedereen over 1 kam scheren) er geen zin in hebben om zich erin te verdiepen of er moeite voor te doen. We trappen er een lipo in en nieuwe bucking en nub en gaan met die banaan. Maar ondertussen zijn hpa speler cheaters vanwege de creep die gemakkelijk verkregen word met hpa. En ja ik speel zelf met hpa :p

Ben zelf ook niet goed genoeg op de hoogte van het hele fenomeen, maar nogmaals het kan en mag naar mijn idee niet zo zijn dat het misbruikt wordt om bewust een gestelde regel te misleiden.

Als het een fenomeen is dat optreed bij dus b.v. HPA (als ik het goed begrijp uit bovenstaande) is dat eenmaal zo, maar als je dit vervolgens uitbuit denk ik dat je over de fatsoensgrens heen gaat.

Laat ik het anders stellen: als ik de kans op een snelheidsovertreding wil verkleinen zet ik flitsmeister aan, maar als ik dan toch gepakt wordt door een videowagen moet ik niet gaan zeuren... ik wist dat het fout is waar ik mee bezig ben en heb daarmee de gestelde snelheidslimiet overtreden.

Het blijft denk ik toch een verhaal van normen en waarden zolang er geen duidelijkheid regels zijn opgesteld door het overkoepelend orgaan (NABV of organisatie van de skirm).

Ik ga er mijn plezier in ieder geval niet door laten verpesten! Dan maar een keertje extra naar de spawn :p

Groet,
Peter

Bij HPA heb je Creep omdat je lucht toevoer in princiepe "oneindig veel" is. Bij een aeg heb je te maken met een cilinder die maar een x hoeveelheid lucht kan behouden. Voorbeeld:

aeg schiet tijdens chrono 340 met .20. Gebruikt in het veld .30 gevolg: fps zal erg zakken naar 300/290(?)

Ik met hpa daar in tegen zal veel minder fps verliezen ookal chrono ik met .20 340. mijn fps zal zakken naar 320 bijvoorbeeld. Dus haal ik uit een zware bb meer range/creep dan een aeg.

Maar zoals al eerder in deze draad aangegeven: ook aeg's kunnen zo gebouwd worden dat ze joule creep hebben

Maar zoals al eerder in deze draad aangegeven: ook aeg's kunnen zo gebouwd worden dat ze joule creep hebben

Ja, maar dat doen mensen dan doelbewust, dat is niet zo maar even zwaardere bbs pakken en het gebeurd, vergeleken met snipers en HPA waar het wel zo is. Oftewel wat ik hiermee wil zeggen is dat het bij AEG's minder voorkomt en dat er bij HPA en snipers meer misbruik van wordt gemaakt.

Ik vraag me af of misbruik het goede woord is. Als jij een technische en volledig legale manier hebt om verder/preciezer te schieten en de middelen om die toe te passen, waarom zou je die dan niet gebruiken?

En zoals rebelattack het omschrijft lijkt joule creep bij aeg's meer op misbruik dan bij hpa en snipers. Gezien bij hpa en snipers het kennelijk meer "automatisch" erbij hoort en bij aegs niet

Hoe zit het trouwen met gbb(r) en joule creep?

Ik vraag me af of misbruik het goede woord is. Als jij een technische en volledig legale manier hebt om verder/preciezer te schieten en de middelen om die toe te passen, waarom zou je die dan niet gebruiken?

En zoals rebelattack het omschrijft lijkt joule creep bij aeg's meer op misbruik dan bij hpa en snipers. Gezien bij hpa en snipers het kennelijk meer "automatisch" erbij hoort en bij aegs niet

Hoe zit het trouwen met gbb(r) en joule creep?

Misschien is misbruik inderdaad niet het juiste woord. Ik denk dat 50% van de HPA gebruikers er niet eens iets vanaf weet en bij BASR kan het me niet zo boeien die mogen dat beetje range voordeel wel en ze spelen daarmee toch niet indoor. Bij AEG's zit joule creep er niet standaard bij ingebouwd zoals bij HPA of BASR. Ik gok zo dat GBBR's er ook wel last van hebben maar ook in mindere mate vanwege het moeten gebruiken van gas voor het cyclen van de bolt, je zou het altijd kunnen testen :), maar met GBBR's is het weer moeilijker testen vanwege het cooldown effect en de afname van de druk naarmate het magazijn leeg raakt, waardoor de FPS ook afneemt.

Ik weet het niet hoor ik schiet met mijn tippmann gewoon 290 fps met 0.30 dus tja ik vind het veel enger als een sniper mij op 15 meter afstand onder vuur neemt met laten het netjes houden een 500 fps , heb er wel een aardige wond aan over gehouden , er werd gezegt sorry maar dan nog he , ik snap dan ook die hyperfocus niet op het fenomeen joule creep .

Om nog even op de NABV regels terug te komen met betrekking tot het manipuleren van de hopup setting...

Wat ik zelf uit de regels haal is het volgende (ter discussie):

De Hopup setting mag niet gebruikt worden om een "HOT" replica binnen de grens te krijgen. punt

Dit zeggen ze letterlijk omdat je zelf weet dat deze te hard schiet wat dus de optie geeft om de hop daarna te verminderen om meer bereik te krijgen terwijl je dan weer te hard schiet. logisch wel...

Maar, wanneer je hop afgesteld is op wat je echt gebruikt terwijl je getest hebt dat wanneer je hop op 0 staat nog steeds onder de grens blijft, is het prima om je hop afgesteld te hebben tijdens de FPS test.

Echter, het absolute wettelijke maximum is 3.5 joule... dat is een best nummer.

Per veld hebben ze natuurlijk hun eigen regels en die moeten nageleefd worden anders wordt je 1. gewaarschuwd, 2. van het veld gegooid en 3. gerapporteerd en uiteindelijk kan dat serieuze gevolgen hebben tot het beoefenen van de airsoft sport.

Dus, hou je gewoon aan de regels en let op de volgende adviezen:
Zorg dat:
1. je bolt action sniper gewoon niet op de grens van 500 FPS zit
2. je DMR niet op de grens van 450 zit (en voor sommigge velden een delay van 2 seconden heeft)
3. je assault model niet op de grens van 360 zit en
4. voor cqb je replica's het liefst ruim, ruim onder de 360 zitten (zoals shotguns, en CQB focused rifles en pistols.

Het is zoals eerder vermeld een gentleman's game, je bent er niet om anderen te verwonden of onnodig pijn te doen en als je bewust met deze grenzen speelt (ik kijk naar niemand ;) ) moet je maar lekker gaan kaart schieten of IAPS gaan beoefenen en weg blijven bij de reenactment / skirmish divisie.

• Leuk
Waarderingen: Niels en joostthetoast
Ik weet het niet hoor ik schiet met mijn tippmann gewoon 290 fps met 0.30 dus tja ik vind het veel enger als een sniper mij op 15 meter afstand onder vuur neemt met laten het netjes houden een 500 fps , heb er wel een aardige wond aan over gehouden , er werd gezegt sorry maar dan nog he , ik snap dan ook die hyperfocus niet op het fenomeen joule creep .

Denk dat tipmann er ook minder last van heeft vanwege het feit dat hier niet alle lucht wordt besteed aan het voortsturen van de bb vergeleken met de P* of Wolverine airsoft HPA's.

• Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Heb mij eens een beetje verdiept in het fenomeen joule creep, maar het lijkt eigenlijk erg makkelijk om dit toe te passen... uiteraard moet je e.e.a. op elkaar afstemmen en met een HPA/snipper gaat het misschien vanzelf vanwege de manier waarop de druk gegenereerd wordt om de BB voort te stuwen. Maar tegelijk zou het voor iedereen mogelijk moeten zijn om hier iets mee te doen...

Is het dan oneerlijk? Tja... is een R-hop oneerlijk? Als je daar geen verstand van hebt gaat je dat namelijk ook niet lukken, maar ik hoor niemand over de mensen die er wel gebruik van maken en op die manier dus ook voordeel behalen :)

Uiteraard moet alles binnen alle redelijkheid blijven, maar voor zover ik het kan inschatten denk ik niet dat het werkelijk buitensporig veel voordeel zal opleveren.

Persoonlijk denk ik dat het wachten is op de dag dat het onderdeel van de toelatingseisen op het veld zal worden.

Groet,
Peter