Gearbox maakt raar geluid en spant de veer niet

Jaap

New Member
6 jun 2018
4
0
Trophies
1
Hallo allemaal,

Ik loop al langere tijd tegen een probleem aan in mijn DMR na veel trial and error (en hoofdpijn) heb ik het nog steeds niet gefixt. Kunnen jullie mij helpen/adviseren?

Het probleem is als volgt:
Zoals te zien is in het filmpje wordt de veer niet aangespant bij het overhalen van de trekker. Wel wordt de nozzle naar achter getrokken.
Mijn vermoede is dat of de motor het probleem is (oververhit door te veel pre-cocking) of dat het ligt aan de tappetplate, als ik de gearbox open heb en aan de tandwielen draai dan buigt deze namelijk omhoog waardoor deze (mogelijk) in de veer wordt gedrukt. Maar wellicht gebeurt dat alleen terwijl de gearbox open is.



Wat ik al geprobeerd heb:
-Andere veer: zwakke veer lijkt wel te werken maar klinkt nog steeds niet heel lekker en is dan niet als DMR te gebruiken.
-Motorschoef strakker/losser: veranderd eigenlijk alleen de toon van het wapen, strakker geeft een hoger geluid.
-Andere motor: Ik heb de originele motor geprobeerd in te bouwen maar deze lijkt niet te passen.


Volledige verhaal:
Nadat ik al langere tijd een m4 van CA thuis had liggen welke niet goed werkte heb ik de keuze gemaakt om alle internals te vervangen en er een DMR van te maken. Zodoende alle componenten gekocht en ingebouwd. In eerste instantie schoot hij veel te hard (2,5 J)waardoor ik de veer moest knippen. Uiteindelijk schoot hij erg netjes op 1,58-1,62 J met .30. Wel viel op dat hij altijd al een redelijk hoog geluid maakte.
Tijdens een skirm ging echter de fire selector kapot waardoor ik de replica niet meer op auto kon zetten. Gevolg was dat we de batterij eruit moesten halen. Waar ik toen niet aan gedacht had was dat pre-cocking nog aan stond. Deze heeft dus zeker een week of 2 gespannen opgeslagen gelegen. Toen eindelijk de nieuwe fire selector binnen was heb ik pre-cocking weer uit gezet. Echter bleek de veer door het lange aangespannen kracht te zijn kwijt geraakt. Dus de veer vervangen maar deze leek hij dus niet aan te kunnen spannen (de oude nu zwakke veer lukte wel).
Ik had het vermoede dat de veer toch te zwaar was dus vervangen voor een m115 veer. Tijdens het openen van de Gearbox bleek er een kabel van de Mosfet kapot te zijn, deze hebben we gesoldeerd en is weer bevestigd. Tevens nog gekeken of het lag aan hoe strak de motor werd aangedrukt, dit had vooral als effect dat strakker een hoger geluid produceerd.

Componenten zoals in de video:
-External: Classic Army M4
-Inner barrel: Master Mods R-Hop Inner Barrel 6.04 370mm
-Hop up: Maxx Model ME PRO CNC Hopup unit for m4 AEG
-Motor: INFINITY CNC U-35000, long axle
-Gearbox: MODIFY M16 complete Upgraded Gearbox Torgue (Rear)
-Spring: M115
-Mosfet: Gate Titan Advanced Set Rear Wired V2
-Batterij: U-13 LiPo 11,1v 1200mAh 15C Stick DEANS (ook andere lipo's gebruikt 7,4v)

Alvast bedankt voor de adviezen!
 
hij lijkt ook wel full auto te gaan in het begin als je de trekker over haal. Ik zie wel dat je lipo 15c is misschien geeft hij niet genoeg stroom, maar ik heb niet super veel verstand van replica's
 
Jouw piston is naar de knoppen(tandheugel) . Heb dit zelf helaas ook al een keer gehad. Motor draait en de tandwielen ook, dus een nieuwe kopen en monteren
 
Maak eens foto's van de internals van je gearbox.
Misschien helpt dit voor de buitenstaanders om het problem te helpen oplossen.

Mvg Roy aka Smitty
 
Zoals Hugo-h al zegt, je piston is naar de haaien. Je nozzle beweegt dus je gears draaien. De nozzle zit vast aan de tappet plate en die wordt naar achter getrokken door de sector gear.
Je sector gear trekt normaliter tegelijkertijd ook je piston naar achter. Als dit niet gebeurt, zijn de tanden van je piston eraf gesleten in het geval van een kunststof piston. Of als er een full metal rack in zit, is die gebroken en aan de achterkant uit je piston geschoven. In beide gevallen moet je een nieuwe piston monteren.

Ik zie je opmerking over het buigen van de tappet plate. Als je gearbox dicht zit kan de tappet plate niet omhoog buigen omdat hij dan in de daarvoor bestemde sleuven in je gearbox loopt.

Als je nu dingen gaat vervangen, begin dan weer van voor af aan met opbouwen. Check dus eerst weer de shimming van je gears en vooral je motorhoogte. Als ik het zo lees krijg ik het idee dat er veel aan gerommeld is en dat alles niet meer staat zoals het hoort. Je hebt een sterke motor erin zitten, als je daar met een verkeerde hoogte even mee test, kun je zo de boel weer kapot trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hugo-h