Gevaar LiPo voorbeeld

NielsHoffland

Well-Known Member
27 jul 2017
1.148
490
Trophies
23
Hey iedereen!

Gister zag ik dit filmpje, waar ze een Lipo op een veel te hoog voltage opladen waardoor hij ontploft.
Ik wist zelf niet dat de effecten zo groot zijn met een relatief kleine LiPo.
Explosie is op 5:00

(Video misschien niet geschikt voor @Jan kan als schokkend ervaren worden)

• Leuk
Waarderingen: Jan
Ik vind een 4 cell, 2250 mAh niet echt kleine batterijen, also je ziet super goed hoe de batterij eerst gigantisch opzwelt voordat hij uiteindelijk klapt, dat klappen is de beschermlaag die splijt, deze zorgt er normaal voor dat het lithium niet kan reageren met de lucht, wat ook de reden is voor het hele ontbranden hier. Oftewel als dit je overkomt is het ontzettend stom dat je, je batterij met teveel voltage oplaadt, met teveel amperage, te lang omdat je dus duidelijk kan zien dat als hij opblaast als een ballon hij gewoon niet meer goed is (dit gaat onder normaal gebruik heel langzaam) en geen gebruik maakt van een smart charger die je beschermt tegen de meeste problemen die hier worden gesimuleerd.

Op 15:00 minuten geven ze ook aan dat het super moeilijk is een lipo op te blazen en zie je meteen hoeveel een lipo bag helpt.

Neemt niet weg dat Lipo's hoe dan ook een risico met zich mee brengen, gewoon voorzichtig mee om gaan en geen rare dingen doen zoals hier XD en dan komt alles goed. In het ergste geval gewoon een minibunker bouwen om lipo's in op te laden.

PS: Flitetest is een awesome channel om te kijken als je je verveelt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek
Whajooo... Maar dan moet je het indeed wel heel bont maken om dit voor elkaar te krijgen

Ik bewaar de lipo's dan ook niet in huis. In de schuur, lipozak en deze in een munitiekistje. Buiten opladen. Is een beetje jammer als je woning afbrand. Dan ook nog aan de verzekering uitleggen dat je een hobby hebt met replica's en waar dat op lijkt.

Ik doe gewoon aan modelbouw!

Is iedereen ook zo voorzichtig met het opladen van zijn telefoon, tablet, camera etc etc.?
Zij ook allemaal Lithium accu's...

Heb bij het verhuizen mijn Iphone 3 teruggevonden die al jaren ergens achterin een lade lag. De accu was dusdanig opgezwollen dat het scherm helemaal gebarsten was en de achterkant los begon te komen :rolleyes::D

Zolang je er gewoon normaal mee omgaat zal er echt niet zo snel iets mis gaan.

Ik bewaar de lipo's dan ook niet in huis. In de schuur, lipozak en deze in een munitiekistje. Buiten opladen. Is een beetje jammer als je woning afbrand. Dan ook nog aan de verzekering uitleggen dat je een hobby hebt met replica's en waar dat op lijkt.

Ik doe gewoon aan modelbouw!

Moet voor de verzekering geen drol uitmaken. Je hebt de juiste papieren dus is er niks geks of raars aan. Net als elke andere sport.
Je vraagt de verzekering niet om een oordeel over de sport, je vraagt ze om de schade te vergoeden waar je elke maand braaf premie voor betaald.

• Leuk
Waarderingen: Vladimir en victor
laden en vervoeren doe ik in een lipozak. Opslag thuis in de lipobag en die weer in een munitie kistje.

Zag toevallig op internet een constructie waar ze in het deksel van de munitiekist een zakje zand hadden gehangen. Mocht er dusdanig de fik inslaan dan smelt het zakje zand en dooft de boel vanzelf. Kan er helaas niet zo snel een linkje van vinden.

verder eensch met wat @Sadiek en @Sander al melden.

Ik laad mijn lipo's altijd op naast de kartonnen doos waar ik mijn lader in bewaar en dan op de polymeer vloerbedekking..(#yolo?) ben zelf wel altijd binnen 2m en de poeder blusser staat er ook binnen 1m afstand.

• Leuk
Waarderingen: TVDE
@Crumble helemaal gelijk. reply totally off topic. :confused: meer een reactie op @Ties. Anyways ff aangepast.

On topic. Kwam de Bat-Safe tegen. Een kant en klare oplossing voor het veilug laden van lipo's :cool:

Laatst bewerkt:
mijn enige #yolo actie was om met een ploegje een sniper positie te bestormen... en tijdens het rennen vergeten om ook te vuren... Vrij kansloze missie dus....

Wel props voor de sniper dat hij netjes op mn plate carrier schoot :cool:

Huh? Ik snap deze niet echt in de context met ontploffende Lipo's?

Ik hou het lekker bij NiMH's met Deans.
Ik hou niet zo van suicidale batterijen.

Een smartfoon heb ik al niet,mijn laptop kan ik niet over charchen en verder heb ik geen explosiegevaarlijk spul in huis.
(behalve de chili concarne van gisteren dan) o_O

• Leuk
Waarderingen: Hertenvacht