gevaarlijke bb's verboden

Niels Seppenwoolde

Well-Known Member
19 okt 2016
135
63
Trophies
13
gelezen op de facebookpagina van Veluwe airsoft:
Wees gewaarschuwd!

Overigens kijken wij altijd jullie BB's na tijden het evenement
1f642.png
:)

Bron: NABV

...
Beste organisator,

SAMENVATTING
De NABV verbiedt per direct het gebruik van BB’s van de BBBMAX-lijn van Bioval tijdens alle airsoft evenementen in Nederland. Deze 0,27 grams BB’s zijn doorzichtig en lijken op glas. Gelieve hierop te controleren en te handhaven.

Bijgevoegd een pdf met daarop foto’s van deze BB’s.

TOELICHTING
Afgelopen weekend werden we in Geldermalsen geconfronteerd met een NABV-lid die ‘glazen’ bb’s schoot. Het bleek hier te gaan om biologisch afbreekbare BB’s van Bioval (BBBMAX). Formeel zijn de bb’s niet van glas maar van o.a. silica; ze zijn doorzichtig en erg hard waardoor ze glas lijken.

We hebben enkele tests gedaan met deze BB’s.
Anders dan de ‘normale’ BB’s op PLA-basis zijn deze niet kapot te knijpen met een tang. Ze zijn veel harder. Er moest een hamer aan te pas komen om ze stuk te krijgen.
We hebben de BB op glas geschoten van 7mm dik. Normale BB’s (PLA-basis) ketsten daarop af, de BBBMAX-bb schoot het glas stuk (vanaf 5 meter). Een vol auto burst ging door het glas heen.
We hebben de BB op een ijzeren olievat geschoten. Normale bb’s ketsen daarop af, deze BBBMAX BB was hard genoeg om er een flinke deuk in te schieten.
Een veiligheidsbril stopte de BB wel, evenals de veiligheidsnetten die we in Geldermalsen hebben.

We hebben niet geprobeerd wat het effect van deze BB op lijf en leden was. We vermoeden dat een harder lichaamsdeel (voorhoofd, vinger, elleboog) er wel eens bijzonder bekaaid vanaf zou komen.

We achten het onverantwoord en onveilig dat deze BB’s gebruikt worden tijdens het beoefenen van de airsoft sport. Per 1 juli 2017 zullen deze BB’s verboden zijn volgens de reglementen van de NABV. Alle leden worden hierover geïnformeerd. Indien je voor zaterdag iemand met deze bb’s ziet, ontzeg hem dan gerust de toegang tot je evenement.

De speler die deze bij zich had, had verschillende zakken van deze niet eenvoudig te krijgen BB’s. We hebben het vermoeden dat er meerdere spelers zijn die hierover beschikken. Indien je een speler op je veld aantreft die deze bb’s wil gaan gebruiken of gebruikt (heeft), dan willen we je verzoeken zijn pas in te nemen en aan ons op te sturen. Indien de pas niet wordt afgegeven en noteer dan gegevens. Informeer ons zo in ieder geval snel mogelijk.

Wij zullen bij overtredingen van het reglement op dit specifieke artikel een tuchtzaak starten tegen de betreffende speler en sluiten op voorhand vervolgstappen niet uit.

Als je vragen of opmerkingen hebt hierover, mail/app/bel me dan.

Vriendelijke groet,
De NABV
 
Wat ik begreep is dat ze voor IAPS en doelschieten heel erg goed zijn, en herbruikbaar.

Maar voor de overige takken van sport lijkt het me niet prettig. Las op diverse paginas al verhalen van flinke verwondingen door deze BBs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels Seppenwoolde
Deze bbs zijn al ruim een xaantal jaar oud. Op YouTube zijn ook een hele boel filmpjes erover te vinden die 6 jaar oud zijn.
Beetje late reactie van de nabv :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels Seppenwoolde
Kan zijn, meen dat hier jaren geleden in belgie ook al problemen mee waren.

Laatte reactie van de nabv? Wellicht. Maar vergeet niet dat, zoals in de brief vermeld, deze niet eenvoudig te krijgen zijn. Verder zijn er wereldwijd zoveel verschillende merken in omloop dat het voor de nabv ondoenlijk is om die allemaal te testen o.i.d.

Wat dit ook laat zien is een ander probleem. Bij mijn weten moeten alle in nederland gebruikte bb's gecertificeerd zijn en, als ik het me helemaal goed herinner (maar kan aangepast zijn) is het laatste woord over of een bb mag ja/nee aan de nabv.
Het probleem wat ik zie is dat mensen overal kennelijk maar lukraak bb's kopen en denken dat, zodra er bio op staat, het wel goed is
 
Ook dat inderdaad, neem nou bv de geoff bbs.
Ze worden door veel gebruikt maar niemand heeft ooit een certificaat van ze gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels Seppenwoolde
Dat is een beetje een grijs gebied. Zoals @Oddball al aangaf, als er bio op de verpakking staat dan gaan mensen er van uit dat het goed is. Er zullen weinig airsofters zijn die weten welke certificaten de bb's moeten hebben, waaronder ikzelf. De meeste velden hebben een lijst met toegestane bb's, maar deze zijn vaak verre van compleet. Zo kom ik de door mij gebruikte Valken en BioCore bb's nergens tegen op lijstjes.
 
Ik had ook ergens wat plaatjes gezien van de schade die dergelijke bb's kunnen aanrichten. Ik kan ze nu even niet terugvinden.
Op een stuk glas geschoten gingen ze er doorheen en op een olievat waren de deuken schokkend te noemen.

Kop er daar maar eens eentje van terug...
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan