Het grote HPA topic

Sander

Partime Mod
10 mei 2014
2.224
1.564
Trophies
36
Hier kunnen alle vragen omtrent HPA gesteld worden.
Zo worden er minder topics gehijacked en houden we de informatie wat centraler
 
Wat doe jij @Sander als je bv cqb gaat waar geen vul mogelijkheid is? Na 2000bb's naar huis of heb je een extra tankje mee?
 
Ik heb altijd een 2e tank mee, Just in case.
Heb hem alleen nog nooit gebruikt
 
Yes dat is correct. Maar dat ligt ook aan mijn speelstijl. Ik schiet vaak single en schiet ook alleen op dingen die ik kan raken.
Mijn max ligt op 6 midcaps.
 
Trouwens in CQB schiet je denk ik minder dan buiten, buiten heb je grotere afstanden en dus meer factoren die zorgen dat niet elke bb recht vliegt wat er voor zorgt dat je wat meer bb's schiet om je doel te bereiken. Off course is dat bij HPA met de joule creep en zware bb's weer wat minder maar dan alsnog. Als je bij CQB meer dan een magazijn nodig hebt om je tegenstander uit te schakelen doe je toch wel iets fout lijkt me of je moet suppresive fire geven.
 
Oke duidelijk! Las ook iets over dat tippmans liever wide bore hebben dan tight? En veder is het gewoon hop up en nub upgraden indien gewenst?
 
bvdzeeuw;22082 zei:
Oke duidelijk! Las ook iets over dat tippmans liever wide bore hebben dan tight? En veder is het gewoon hop up en nub upgraden indien gewenst?

Ik hoor juist zeggen geen wide bore voor tipmann vanwege de niet center line nozzle(?), maar daar zou je meer research naar moeten doen dit heb ik ook alleen maar van horen, mogelijk dat mensen met een tipmann dit beter kunnen toelichten. Over het algemeen is het wel met HPA dat er een wide bore wordt gebruikt, met de reden dat er dan een luchtkussen onder de bb wordt gecreëerd wat de bb een stabielere vlucht zou moeten geven en in combinatie met zwaardere bb's dan ook verder, maar dat komt dan weer deels door joule creep. Echter om eerlijk te zijn vind ik de theorie achter waarom een WBB over een TBB enigszins vaag/onduidelijk. Hopelijk kunnen andere dit beter toelichten.
 
Ja ik geloof niet in de theorie van widebore en het luchtkussen verhaal. Zodra de bb de barrel verlaat ben je je voortstuwing kwijt en dus ook je lucht kussen. Als de bb zou stuiteren in een tightbore zou die bij het verlaten van de barrel meteen of omhoog of omlaag de grond in duiken omdat hij niet meer word tegengehouden. Dus dat geloof ik ook niet zo. Ik gebruik in mijn tippmann een 6.03 barrel. Gewoon omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Je leest veel verschillende dingen en de een zweert bij widebore de ander bij tightbore. De keus ligt bij jezelf en test / kijk wat goed bij jezelf werkt.

Tevens heeft mijn tippmann een joule creep van 0.05 joule. Dus word een beetje moe dat mensen altijd maar over dat JC lopen te zeveren. Mijn geupgrade sniper en aeg heeft meer creep dan mijn hpa. Maar daar hoor je dan weer niemand over.
 
Sander;22086 zei:
Ja ik geloof niet in de theorie van widebore en het luchtkussen verhaal. Zodra de bb de barrel verlaat ben je je voortstuwing kwijt en dus ook je lucht kussen. Als de bb zou stuiteren in een tightbore zou die bij het verlaten van de barrel meteen of omhoog of omlaag de grond in duiken omdat hij niet meer word tegengehouden. Dus dat geloof ik ook niet zo. Ik gebruik in mijn tippmann een 6.03 barrel. Gewoon omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Je leest veel verschillende dingen en de een zweert bij widebore de ander bij tightbore. De keus ligt bij jezelf en test / kijk wat goed bij jezelf werkt.

Tevens heeft mijn tippmann een joule creep van 0.05 joule. Dus word een beetje moe dat mensen altijd maar over dat JC lopen te zeveren. Mijn geupgrade sniper en aeg heeft meer creep dan mijn hpa. Maar daar hoor je dan weer niemand over.

Mmm bij een tipmann is dat misschien minder maar bij andere HPA systemen is het wel degelijk aanwezig. Dat een spring sniper ook veel joule creep genereert wist ik ook wel en met een AEG kan je het ook creëren maar dat is net wat moeilijker, dat doe je niet zo snel per ongeluk. Okey bij een tipmann is het niet zo sterk aanwezig, maar het is desondanks nog steeds toch wel de grootste reden dat een HPA systeem zoals een P* of Wolverine verder schiet.

Qua barrels gaf ik al aan dat ik de theorie erachter ook vaag en onduidelijk vind. Het is ook gewoon nergens sterk onderbouwt met theorie of praktische testen. Anyway ik laat het hier bij en zal ook het nu overlaten aan anderen want ik heb zelf geen HPA systeem en heb dus ook geen concrete informatie aan dit topic toe te voegen.
 
ben wel benieuwd of er al mensen de kans hebben gehad de AR-1 van Valken te testen? Want dit lijkt me toch wel een zeer leuke tegenhanger van de Tippmann.
 
Is die al gereleased dan? Volgens mij roepen ze al 3 a 4 jaar dat ie eraan komt maar gebeurt er nog vrij weinig.
Ben ook wel benieuwd hoe die presteerd overigens.
 
Toen de nieuwe winkel van QTAC werd geopend, hadden ze een exemplaar in de winkel aanwezig. Alleen was ik niet in staat ff langs te wippen, dus hoopte dat er toen iemand is geweest die er iets meer mee had gedaan dan alleen kijken :D

Je kon toen al wel een pre-order doen en als ik het me goed herinner, zouden ze nu al ongeveer uitgekomen moeten zijn, maar gezien het feit dat er nog steeds heel weinig over te vinden is, zal dat nog wel niet
 
Blade;22092 zei:
Toen de nieuwe winkel van QTAC werd geopend, hadden ze een exemplaar in de winkel aanwezig. Alleen was ik niet in staat ff langs te wippen, dus hoopte dat er toen iemand is geweest die er iets meer mee had gedaan dan alleen kijken :D

Je kon toen al wel een pre-order doen en als ik het me goed herinner, zouden ze nu al ongeveer uitgekomen moeten zijn, maar gezien het feit dat er nog steeds heel weinig over te vinden is, zal dat nog wel niet

Bij Qtac doen ze zulke dingen wel vaker, staat vaak genoeg 5-7 dagen levertijd en kan het ook makkelijk een maand duren. Daar zou ik iig niet op af gaan
 
Dus alles even op een rijtje:

- 1 tank voldoende voor cqb. Buiten speel ik bij balls and arrows dus vullen is geen probleem.
- gewoon een 6.03 barrel erin
- hop up/nub kan gewoon van elke willekeurig aftermarket m4 upgrade.

En kwa mags. Heeft er nog 1 de voorkeur of gewoon m4 compatible en de keuze is aan mij van welk merk?
 
Ja klopt allemaal, op de hopup na.
De hopup is een speciaal systeem. Het is een losse nub die in de upper receiver zit.
Daar zijn inmiddels wel after market nubs voor verkrijgbaar. bv een tdc nub van incentive design of diverse 3d geprinte nubs.
Ohja en de tank is dus afhankelijk van je speel stijl.
Zoals ik al zei heb ik altijd voor de zekerheid een reserve tank bij. Eigenlijk hetzelfde als met accu's voorheen. Altijd een reserve bij ook al gebruikte ik hem nooit.
 
is er nou al een fatsoenlijke manier om je HPA tank op druk te krijgen zonder dat je afhankelijk bent van een duikcentrum etc. Dus iets met een thuiscompressor of een handpomp?
 
Ja thuis compressor is mogelijk. wel duur ~2500 ofzo
Dan kun je nog een gewone lage druk compressor pakken en daar een shoebox aan vast knopen. Maar die zijn ook niet echt goedkoop 650$ en dan moet hij nog naar nl komen.
Handpomp kan ook die kosten rond de 2 a 300 €
Keerzijde daarvan is dat je je een ongeluk pompt :wink:
Het handigste is in mijn optiek gewoon een duikfles. Die laten vullen bij een duikshop en daar gewoon thuis mee de kleintjes vullen.