Hey hallo!

kleinemike

Member
6 sep 2016
11
4
Trophies
2
Hey hallo!

Ik ben kleinemike, 31 jaar en ik woon in Amsterdam. Oorspronkelijk kom ik uit Den Helder maar ik ben na mijn studie niet meer teruggekeerd omdat er hier in Amsterdam nu eenmaal meer te beleven valt. Momenteel woon ik samen met mijn vrouw en zoontje van anderhalf in het prachtige (en vooral ruime) Amsterdam Noord.

Sinds vorige week ben ik bezit van mijn NABV pas en heb ik mijzelf gelijk getrakteerd op een Walther PPQ M2, een extra magazijn en een voldoende BB’s voor de komende tijd. Uiteraard heb ik een masker aangeschaft alsmede een paar goede tactical gloves. Voldoende om een klein begin te kunnen maken met deze mooie sport lijkt me.

Ik ben al jaren een fan van schietsport, kamperen en survival dus ik denk dat ik in de toekomst wat meer op MilSim zal focussen waar ik nu vooral eerst kennis wil maken met CQB. Jammer vond ik het dan ook om te lezen dat Chapter Four er over twee maanden alweer mee stopt. Ik vond het juist prettig dat ik in het weekend op weg naar familie in Den Helder een skirm mee zou kunnen pakken. Een nieuwe noordelijke locatie zal hopelijk/ongetwijfeld niet lang op zich laten wachten.

Sinds jaar en dag kennen mijn vrienden mij als AFOL, verwoed verzamelaar van allerlei zaken en iemand die helemaal op kan gaan in zijn hobbies. Qua schietsport ben ik ooit begonnen met een oude knikbuks. Een paar jaar geleden ben ik overgegaan naar een Umarex Airmagnum 850 XT. Dat beviel prima, al vind ik replica's nu eenmaal mooier dan die zware buksen. Al een tijdje lurk ik op het forum maar omdat ik nu een AA in bezit heb vond ik het tijd worden dat jullie eens kennis konden maken met mij. Dus bij deze.

Als toekomstig primair apparaat neig ik nu naar HK417 CQB van Umarex of een van de prachtige replica’s van Specna Arms. Over de pros en cons kunnen jullie me in de toekomst vast uitvoerig informeren!

Morgen hoop ik even naar Geldermalsen te rijden, mijn apparaat afstellen en wat inschieten, kennis maken met de verschillende disciplines en wellicht met een aantal van jullie. Ik hoop jullie dan ook snel persoonlijk te mogen ontmoeten.

Groet, kleinemike

Oja, ik ben linkshandig en ik zoek nog een degelijke holster ;)

Welkom Mike!

Leuke introductie :)

Met alleen de informatie die je hier plaatste, wil ik je alleen op het volgende wijzen:

Ik vond het juist prettig dat ik in het weekend op weg naar familie in Den Helder een skirm mee zou kunnen pakken.

Dit is niet toegestaan in Nederland jammer genoeg. Je moet van je huis adres naar de skirm en weer terug. Op familie bezoek betekend dat je een replica of in de auto hebt liggen (uit den boze) of bij je familie thuis (ook niet toegestaan ben ik bang).

Welkom Mike!

Dit is niet toegestaan in Nederland jammer genoeg. Je moet van je huis adres naar de skirm en weer terug. Op familie bezoek betekend dat je een replica of in de auto hebt liggen (uit den boze) of bij je familie thuis (ook niet toegestaan ben ik bang).

Hi Jan, dank voor het welkom. Ik ben inderdaad bekend met de regels omtrent het transport van je replica. Maar als ik na een skirm nog een training wil doen in de tuin van mijn ouderlijk huis. Of het apparaat daar wil schoonmaken. Én ik meld dit keurig aan op de site van de NABV. Is daar helemaal geen ruimte voor in de regels van de NABV? Ik heb mezelf zo goed mogelijk ingelezen in de materie en kom toch her en der verhalen tegen van mensen die meerdere stops op een dag maken of zelf meerdere skirm locaties bezoeken op een en dezelfde dag.

Uiteraard wil ik niet de randen van de regelgeving opzoeken en met het stoppen van Chapter Four zal het eerdere plan sowieso niet in de praktijk gebracht worden. Maar ik ben toch benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Zoals je al eens aangaf in een van je video's. Het is niet de bedoeling dat je naar de McDonald's gaat na een skirm omdat je replica dan in de auto ligt. Maar als je je verplaatst naar een twee oefenterrein waar je verder veilig kunt trainen, kan het dan wel?

Welkom.

Met een huur replica zou dat wel kunnen uiteraard.

Ook dank voor het welkom. Een huur replica zou voorlopig de enige optie zijn omdat ik nog geen primair heb aangeschaft. Maar mijn PPQ zou in ieder geval niet meekunnen dan als ik op Jan af ga.

Voor wat betreft reizen tussen diverse skirm-locaties is het enige dat benodigd is: Bewijs van inschrijving c.q. getuigenis wanneer politie daar om vraagt. Het reizen van skirm-locatie naar huis wordt vriendelijk doch dringend verzocht dit in een zo kort mogelijke, snelste route af te leggen.

Probleem waar we met real steel ook tegenaan lopen. Heb je hele dag een wedstrijd gedraaid ergens in een uithoek van het land, kun je onderweg niet eens effe stoppen om effe een snelle hap in je mik te douwen omdat je niet je wapen (bewuste woordkeuze hier) onbeheerd mag achterlaten in de auto en je er ook niet mee naar binnen mag. Leuk is ook als je moet tanken op een lange rit naar of van een wedstrijd (in de auto laten of toch maar even mee naar binnen in een tas?).

Hoe zit dat eigenlijk als je eerst met de trein ergens heen gaat (in mijn geval m'n ouders) en daar de auto ophaalt en vervolgens je reis vervolgt per auto?

Dank voor het welkom! En ja, die is er! in mijn vriendengroep ben ik de jongste Mike van twee. Dus de naam kleinemike sleep ik al even mee :)

Nu is mijn vraag... ben je ook de kleinste Mike van de groep? Want meestal iemand met "kleine" voor z'n naam is niet zo klein :P
In ieder geval welkom en misschien tot ziens bij een skirm!

Je mag niet met een replica aan het openbaar vervoer deelnemen als ik het goed heb ;)
Onee is niet helemaal waar zie ik nu. Vindt ik toch een beetje vragen om problemen, maar het zou dus mogen als je een NAVB pas hebt en hem vervoerd volgens de eisen.

Ik zie het nu ook @Chill. Momenteel staat mijn auto bij de garage (nieuwe motorinbouw) dus moet het voorlopig met OV doen.

Hi Jan, dank voor het welkom. Ik ben inderdaad bekend met de regels omtrent het transport van je replica. Maar als ik na een skirm nog een training wil doen in de tuin van mijn ouderlijk huis. Of het apparaat daar wil schoonmaken. Én ik meld dit keurig aan op de site van de NABV. Is daar helemaal geen ruimte voor in de regels van de NABV?

Als je idd gaat trainen in de tuin volgens mij niet. ( ook niet legaal vanwege buren, weet ik niet 100% zeker overigens. Dacht vorig jaar ergens een bericht daarover langs te zien komen op facebook). Mocht je gaan kaartschieten op zolder, dan weet ik het niet. Dan zou het legaal kunnen zijn idd in combinatie met een event. Als je ervoor zorgt dat niemand behalve jij de replica aanraakt ;) . Schoonmaken weet ik niet. Denk niet dat dat gewaardeerd wordt.

Ik heb mezelf zo goed mogelijk ingelezen in de materie en kom toch her en der verhalen tegen van mensen die meerdere stops op een dag maken of zelf meerdere skirm locaties bezoeken op een en dezelfde dag.

Klopt, wij doen dat zelf ook hoor, om mensen op te halen of dat soort zaken. Officieel ook niet de bedoeling volgens mij...

Overigens is het van mij ook weer een interpretatie en hoe ik het heb begrepen. In ieder geval zijn de officiele regels zoals door iemand anders ook al aangegeven:
Van en naar een event
Van en naar de grens
Van en naar de shop
in een zo kort mogelijke route. Dat is iets dat ik 100% zeker weet. :P

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Stey

Ik neem aan dat dit replica's zijn die voor het overgrote deel uit (pot)metaal bestaan?

Nu is mijn vraag... ben je ook de kleinste Mike van de groep? Want meestal iemand met "kleine" voor z'n naam is niet zo klein :p
In ieder geval welkom en misschien tot ziens bij een skirm!

Ik ben niet heel groot maar wel groter dan andere Mike, en jonger. Gelukkig :cool:

Als je idd gaat trainen in de tuin volgens mij niet. ( ook niet legaal vanwege buren, weet ik niet 100% zeker overigens.

Ook ik weet het niet honderd procent zeker maar ik dacht dat het een beetje hetzelfde was als met buksen. Als je de buren even informeert en ze op de hoogte brengt van je hobby (ik ken al mijn buren en we zijn redelijk close met elkaar) en je zorgt voor een vangnet en je schiet gewoon een beetje normaal dan is het geen probleem. Met airsoften moet je uiteraard wel even een evenement plannen.

Maar again, ik ben hier om me ook door jullie te laten informeren dus ik pluis van het weekend het forum nog een beetje door :)

Ik neem aan dat dit replica's zijn die voor het overgrote deel uit (pot)metaal bestaan?

Replica's inderdaad potmetal. Real steel als in echte vuurspugende loodwerpers
Vandaar ook dat thuis trainen problematisch is (droogtrainen kan wel maar dan wel met alle schoten double action, wat bij een wedstrijd alleen voor het eerste schot geldt, dus niet realistisch trainen).

Je mag niet met een replica aan het openbaar vervoer deelnemen als ik het goed heb ;)
Onee is niet helemaal waar zie ik nu. Vindt ik toch een beetje vragen om problemen, maar het zou dus mogen als je een NAVB pas hebt en hem vervoerd volgens de eisen.
Zou inderdaad wel heel raar zijn, aangezien er ook real steel sportschutters zijn die met hun materiaal en uitrusting met het OV reizen. Zolang je de regels voor verpakken etc. maar in acht neemt lijkt me dat dat geen probleem mag zijn.

@kleinemike Okay. Double action: trekker overhalen spant de hamer en laat hem direct op het slaghoedje vallen of op een slagpin die de klap overbrengt en de patroon ontsteekt. (Bij parcoursschieten trek je een wapen in ongespannen toestand uit het holster, dus je eerste schot is double action).
Single action: de haan is voorgespannen en de trekker laat hem alleen nog vallen. Dit geldt dus voor alle DA/SA pistolen. Na het eerste DA schot wordt de lege huls uitgeworpen en een nieuwe patroon gekamerd en de de hamer gespannen voor het opvolgende SA schot. Als je dus droog traint (zonder munitie) wordt de slede niet naar achteren bewogen en dus ook de hamer niet opnieuw gespannen. Er is een significant verschil tussen DA en SA schoten, waarvan trekkerdruk en trekkerweg van een SA schot resp. lager en korter zijn. Bij een airsoftreplica wordt er weliswaar geen huls uitgeworpen (enkele uitzonderingen daargelaten), maar de slede cyclet wel en bootst daarmee het effect en de functie van een real steel w@apen na, dus uitermate geschikt voor trainen. Hoop dat een en ander zo duidelijk is, anders stuur maar een PM

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: kleinemike
@kleinemike Okay. Double action: trekker overhalen spant de hamer en laat hem direct op het slaghoedje vallen of op een slagpin die de klap overbrengt en de patroon ontsteekt. (Bij parcoursschieten trek je een wapen in ongespannen toestand uit het holster, dus je eerste schot is double action).
Single action: de haan is voorgespannen en de trekker laat hem alleen nog vallen. Dit geldt dus voor alle DA/SA pistolen. Na het eerste DA schot wordt de lege huls uitgeworpen en een nieuwe patroon gekamerd en de de hamer gespannen voor het opvolgende SA schot. Als je dus droog traint (zonder munitie) wordt de slede niet naar achteren bewogen en dus ook de hamer niet opnieuw gespannen. Er is een significant verschil tussen DA en SA schoten, waarvan trekkerdruk en trekkerweg van een SA schot resp. lager en korter zijn. Bij een airsoftreplica wordt er weliswaar geen huls uitgeworpen (enkele uitzonderingen daargelaten), maar de slede cyclet wel en bootst daarmee het effect en de functie van een real steel w@apen na, dus uitermate geschikt voor trainen. Hoop dat een en ander zo duidelijk is, anders stuur maar een PM

Dat is een verhelderend antwoord! Thnx! :D

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf