Hoi, ik ben nieuw en heb vragen

James

Member
3 feb 2018
5
2
Trophies
2
Hallo allemaal, James Rebel hier, 28 jaartjes en woon in het gooi.

Jaren geleden al interesse in airsoft, maar toen was het nog illegaal, en onder de aanname dat dat ook wel niet zou gaan veranderen heb ik er verder niet meer naar omgekeken, tot van de week dan. Kwam toevallig op youtube wat filmpjes tegen en toen ik doorhad dat het nu legaal was in Nederland gelijk wezen binge-watchen en losge-nerd op alles wat ik erover kon vinden. Zodoende ben ik hier uitgekomen, nerd - eh, ik bedoel airsoft-central ;D

Natuurlijk had ik ook al een paar brandende vragen voor jullie, beginnende met waar, wanneer, maar vooral ook met wie ik het beste kan beginnen met airsoften. Ik heb me al op de mailing-lijst gezet om op de hoogte te worden gehouden van introductie dagen, maar zijn er daar buiten nog meningen over goede/slechte locaties (voor wat voor reden dan ook) of groepen/teams/clubs die het niet erg vinden een Noob-aanhangsel mee te slepen voor een paar games?

Ook vroeg ik me af wat voor gamemodes jullie aanraden voor beginners? Teamdeathmatch lijkt wel een beetje het meest gespeelde, maar dat lijkt mij nou juist ook wat het snelst zou gaan vervelen. Milsim aan de andere kant lijkt me het meest gevarieerd en interessant (zeker ook 2e WO) maar daarbij heb ik het idee dat er een nogal hoge ingangs eis is. Grootste reden voor dit verschil in interesse is dat mij vooral het sociale en teamwork aspect van airsoft vet lijkt, en niet zozeer het ownage aspect (ook leuk overigens, maar op 2e of 3e plek :p).

Daarnaast nog wat standaard vragen betreffende waar/wat ik het beste kan kopen qua gear/apparaat. Heb genoeg adviezen op youtube gevonden maar behalve elkaar tegensprekend ook vaak jaren outdated, dus hoop dat er hier wat up to date kennis beschikbaar is :)

Alvast bedankt voor het hartelijk ontvangst!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Welkom op t forum!

Natuurlijk had ik ook al een paar brandende vragen voor jullie, beginnende met waar, wanneer, maar vooral ook met wie ik het beste kan beginnen met airsoften. Ik heb me al op de mailing-lijst gezet om op de hoogte te worden gehouden van introductie dagen, maar zijn er daar buiten nog meningen over goede/slechte locaties (voor wat voor reden dan ook) of groepen/teams/clubs die het niet erg vinden een Noob-aanhangsel mee te slepen voor een paar games?

Iedereen binnen de airsoft wereld wilt wel een noob mee op sleeptouw nemen. Kijk hier eens in het skirm gedeelte op het forum en haak bij een leuke groep aan ;)

Ook vroeg ik me af wat voor gamemodes jullie aanraden voor beginners?

Hier zou ik me nog niet druk overmaken; eerst lekker spelen, ervaring op doen bij verschillende velden en dan zal 1 veld je voorkeur krijgen. Milsim is zo goed als niet bestaand in Nederland; daar moet je een flink stuk voor reizen

Daarnaast nog wat standaard vragen betreffende waar/wat ik het beste kan kopen qua gear/apparaat.

Altijd slim om eerste paar keer een huur kitje te nemen of een leen replica van iemand van t forum. Daarna kan je langzaam je eigen kit gaa bouwen. Gunfire, taiwangun hebben degelijke beginners replica's voor goede prijzen, denk aan: G&G en specna arms modellen. Wel eerst je nabv pasje in huis hebben voor je een rplica besteld natuurlijk ;)
 
Welkom, zo open als de mensen hier op het forum zijn, zo open heb ik de korte periode reeds ervaren dat de hele airsoft community is. Iedereen deelt dezelfde passie en iedereen is erbij gebaat als er weer een nieuweling enthousiast is over deze geweldige sport.
 
Welkom op het forum. Er zijn al goede adviezen gegeven.

En over het skirmen: kijk hier op het forum wie wanneet ergens heen gaat, reageer op het forum en speel lekker mee.
 
Hey James, welkom op het forum! Kijk zeker ook eens in mijn beginnershandleiding. Daar zal je een hoop antwoorden vinden op je vragen, plus antwoorden op vragen die je nog niet eens had :). Het gooi is lekker centraal, dus je hebt meer dan genoeg plekken om naartoe te gaan. Wild mountain is een aanrader. Balls & arrows en bunker hill zijn grote terreinen met regelmatige evenementen. Alledrie hebben introducee sets, dus je kan er zo naartoe gaan na inschrijven. Bunker hill en wild mountain hebben g&g cm16 m4's als huur replica's. Prima beginnersspul, dus dan kan je daar een gevoel voor krijgen. Je kan ook proberen om met iemand anders mee te gaan. Of ga eens kijken op het nationaal airsoft centrum in Geldermalsen. Die is regelmatig open en kan je ook zo worden ingeschreven als introducee. Als laatste kan je hier regelmatig aansluiten. Of via een specifiek evenement draadje, of via de introducee mee draad.

Milsim is helaas niet echt iets wat bestaat binnen Nederland. WO2 milsim zohiezo niet, en is zelfs moeilijk te vinden op Europees wijd niveau vrees ik. Wat wel bestaat zijn diverse serieuze teams die naar europese milsims afreizen, plus vriendengroepen. Bedenk wel dat dit soort milsims echt andere koek zijn. Je kit moet piekfijn zijn, plus uitgebreider. Ook is het een stuk langer met een stuk meer lopen. Kortom: bezint eer gij begint.

Qua gear, tja dan moet je ons eerst meer vertellen over wat je aanspreekt. Wat is je budget, wat lijkt je leuk etc. Zie ook de beginnershandleiding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Hey bedankt voor de vele replies iedereen!

Zoals gezegd heb ik me al ingeschreven op de mailing lijst voor introduce dagen, ik heb geen haast (ik neem aan dat ze airsoft niet binnenkort weer illegaal gaan maken) dus ik wacht rustig af tot ik een goede introductie kan krijgen :) Hopelijk kan ik daar dan ook gelijk met bestaande teams in contact komen en kijken of er ergens een klik is.

Ik begrijp dat er weinig ge-milsimmed wordt in NL, dat is jammer, maar ik zal verduidelijken vanwaar mijn interesse daar meer in lag:
Zoals gezegd lijkt mij het sociale en teamwork aspect van airsoft echt vet. Objective based gameplay waar tactiek, communicatie, en strategie een wat grotere rol spelen (en de pace van de gameplay dus iets lager ligt) is meer wat ik in gedachten had dan echt volop LARP-en.
Ter vergelijking en contrast: Vol rennend in CQB door een deur heen springen en met een uzi in elke hand rond-tollend alles in de kamer kapotsproeien is wel vette ownage, maar spreekt mij ook wat meer van een solo-mentaliteit die ik toch veelal met team-deathmatch stijl gameplay associeer. :p

Qua wat me aanspreekt mbt AA's is het een beetje een split tussen wat me vet lijkt, hoe effectief het is, en hoeveel het kost. Ik vind veel van de 2e WO replicas bijvoorbeeld super vet, de k98, mp40, stg44, P08 etc. Heb toevallig ook wat kogelpouches voor aan je riem voor een k98 liggen dus lijkt me heel vet om die te gebruiken ook.
De meeste van deze lijken echter out of the box nogal ineffectief (of zeer prijzig, heb ww2 replicas van meer dan 1k gezien), wat een hoop modificaties in zou houden. De stg44 bijvoorbeeld schijnt alleen met 400+bb high caps beschikbaar te zijn, en zou ik dus flink de magazijnen moeten modificeren om aan een mid of realcap te komen.(zo af en toe moeten herladen is ook wel zo leuk)

Wat de meer moderne replicas betreft hou ik wel van de bullpup designs, revolvers, de UZI's, en verscheidene semi-automatische pistolen. De revolvers en UZI's lijken hierbij helaas ook enkele problemen te hebben, (de revolvers lijken veelal te hard te schieten om legaal te zijn, of te zacht/inaccuraat om buiten boint-plank nut te hebben (en waarom dan niet een gewoon pistool dat sneller schiet en meer kogels heeft?)), en de UZI lijkt te inaccuraat om als primary te gebruiken op buiten-locaties (ik wil wel beginnen met een primary die op meerdere locaties bruikbaar is).

Pistolen hebben over het algemeen veel gas verbruik begrijp ik, en hoewel ik redelijk veel heb opgezocht over hoe snel elk pistool door z'n gas heen gaat, heb ik geen idee hoeveel bb's je gemiddeld doorheen gaat op een dagje airsoften, dus ook niet hoe erg dat in de kosten gaat lopen. Ook had ik gehoord dat GBB's nogal snel verslijten ivm AEG/AEP's dus dat is ook een overweging. Qua bullpups had ik al enig onderzoek gedaan en was ik (als iemand die nooit airsoft gespeeld heeft) tot de conclusie gekomen dat iets als een Ares Tavor 21 wel een goede prijs kwaliteit verhouding scheen te hebben. Ook de Tokyo Marui P90 had ik 2e hands voor een goede prijs gezien, maar betaalbare en (relatief naar de prijs) goede AUG's of S80's lijken een stuk schaarser.

In ieder geval ben ik op zoek naar iets wat, inclusief de nodige modificaties, attachments, extra magazijnen etc. onder de 400 euro blijft. Het liefst minder natuurlijk maar dat is echt de harde limiet. Verder heb ik al een beetje gezegd wat ik vet vindt (2e wo replica is een grote plus), en daarnaast is natuurlijk hanteerbaarheid en vooral ook accuratie van belang, het lijkt me nml. erg frustrerend om niet te weten of ik nou slecht mik, of m'n apparaat gewoon slecht schiet wanneer ik mis :p. Ik begrijp dat je met een hoge rate of fire genoeg bb's over het veld kunt krijgen dat je uiteindelijk wel raakt als je een beetje in de buurt zit, zeker met hicaps, maar voor m'n gevoel kan ik dan net zo goed de tuinslang aan een stofzuiger vol bb's vastmaken en met een stopcontact op m'n rug het veld gaan ondersproeien :p

Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben, ik verwacht niet gelijk perfect advies ofzo, maar alles wat jullie vanuit ervaring te zeggen hebben wordt gewaardeerd!

Alvast bedankt!

edit: meer algemene gear heb ik nog niet echt over nagedacht, maar in hoeverre is bescherming buiten gezichts masker+goggles nodig? Oor bescherming, helmen, knie/elleboog beschermers etc?
 
Laatst bewerkt:
Ok dat is iets waar ik wat mee kan. Over wo2 replica's kan ik je helaas niet zoveel zeggen. De agm aeg smg's zijn degelijk en betaalbaar. Dan heb ik het over hun sten, mp40 en stg44. Voor de sten en mp30 zijn er midcaps. Bij de stg heb je inderdaad er geen, maar er is een modificatie op het net te vinden waarin je de binnenkant van een mp7 midcap in een stg44 magazijn shell zet.

Er zijn eigenlijk geen goede augs op het moment helaas. Als je er 1 wilt zou ik je een jg aanbevelen. Qua sa 80's is er betere keuze. Ik zou daarvoor een ics adviseren. Bullpups zijn naar mijn mening over het algemeen wat meh, maar er zijn goede opties. Ik hoor bijvoorbeeld veel goeds over de aps uar v2 bullpup.
 
Hé! Welkom op het forum. Alles is eigenlijk al gezegd en dus staat vrij weinig je nog in de weg :)

Qua andere bescherming op oog en mond na (zelf prefereer ik een bitje boven een Mesh-mask): als je veel gaat springen, vallen, duiken en weer opstaan is kniebescherming wel erg fijn! De Predator-lijn van Invader Gear heeft ze in de broeken zitten, maar los kopen kan ook. Vind zelf het ingebouwde wel erg fijn, maar losse pads maken dat de broek weer wat makkelijker schoon te maken is. Ieder z'n ding ;)
 
Welkom James, een mede noob hier! Ben druk bezig met m'n gear bij elkaar zoeken, dus mocht je vragen hebben stel ze dan gerust.
 
Hey, en nog bedankt voor de extra welkoms!

Wat is jullie ervaring met AA's bestellen een beetje? Ik heb zitten kijken naar verscheidene websites en er is voor het (ogenschijnlijk) zelfde model wel veel verschil in prijs afhankelijk van waar je het besteld. Gunfire.pl heeft bijvoorbeeld voor 70 euro minder een agm mp40 dan shogun.nl, en ook op airsoftmarkt en airsoft-marktplaats zijn er 2e-hands met veel accesoires voor een goede prijs.

Hebben jullie goede ervaring met vanuit polen (of uberhaupt buitenland) bestellen, of 2e hands bestellen? Of kan ik me beter richten op nieuw van een nederlandse leverancier?
 
Hey, en nog bedankt voor de extra welkoms!

Wat is jullie ervaring met AA's bestellen een beetje? Ik heb zitten kijken naar verscheidene websites en er is voor het (ogenschijnlijk) zelfde model wel veel verschil in prijs afhankelijk van waar je het besteld. Gunfire.pl heeft bijvoorbeeld voor 70 euro minder een agm mp40 dan shogun.nl, en ook op airsoftmarkt en airsoft-marktplaats zijn er 2e-hands met veel accesoires voor een goede prijs.

Hebben jullie goede ervaring met vanuit polen (of uberhaupt buitenland) bestellen, of 2e hands bestellen? Of kan ik me beter richten op nieuw van een nederlandse leverancier?

Volgens mij heeft iedereen op dit forum ooit wel eens iets uit Polen besteld. Ik vorige week nog een hele zooi bij taiwangun, dit had ik heel netjes binnen 5 werkdagen in huis. Gunfire is ook betrouwbaar, hier ga ik mijn AA ook bestellen. Ook vragen zij netjes je NABV pas wanneer je dit doet. Shogun, wat ik heb begrepen, wordt vaak vermeden omdat ze erg overpriced zijn, dus lekker in Polen bestellen zou ik adviseren.
 
Niks mis met bestellen uit polen. Nederlandse webshops zijn duurder omdat zij ook importeren. Voordeel is wel dat de garantie en service dichterbij huis is. Alhoewel zodra je gearbox opentrekr de garantie weg is
 
Oef, kies je me er ook wel twee extremen uit. Shogun is echt op tijden belachelijk hoe duur ze zijn, terwijl taiwangun 1 van de goedkoopste opties is. Ik zou veel eerder bij taiwangun dan shogun bestellen. 2ehands is een prima optie, mits je genoegen kan nemen met de extra risico. Tenzij je wil leren techen, zou ik je grotendeels afraden eerst tweedehands te kopen. Waar je bijvoorbeeld wel naar kan kijken tweedehands zijn setjes die praktisch ongebruikt zijn. Minimaal risico, met meestal leuke korting op nieuwprijs.