Welkom beste mensen bij mijn verslag van het bouwproces van een custom 1911.
Het is de eerste keer dat ik een 1911 compleet ombouw, gelukkig had ik al eerder een glock omgebouwd en heeft die ervaring goed geholpen (note: Ik verwacht hopelijk binnen een maand een complete ombouwset voor mijn 2e glock en zal dan ook voor de glock een verslag maken). Het kan dus zijn dat ik wat foutjes maak of dingen wellicht op een iets moeilijkere manier oplos dan nodig. (Het ding werkt uiteindelijk uitstekend, maar toch)
Wat gaat er omgebouwd worden:
Een Tokyo Marui MEU 1911 wordt veranderd in een Salient Arms 1911 commander.
Welke onderdelen heb je en wat heeft dat eigenlijk gekost?
Een Tokyo Marui MEU ($140) donor. Van NOVA parts: SAI conversion kit ($580), Limcat hammer set ($48), S&A type spring housing magwell ($58), Nighthawk type slide stop ($33), SV hammer strut ($14), Type 6 trigger ($20), Brass hop up chamber ($43), Serrated magazine catch ($33), King's safety lever ($68), super light weight blow back housing ($38) en SV grip safety ($68). Verder ook nog een UAC main spring ($12) en van AIP een reinforced loading nozzle set ($10) en 120% loading nozzle spring.
De grootste kostenpost, en tevens ook de enige 100% noodzakelijke (maar dat is vrij duidelijk lijkt me) is de convesion set.
De set heeft zeker een hoop geld gekost maar daarvoor kreeg ik wel een grote set 100% perfect afgewerkte onderdelen (de hoeveelheid onderdelen in deze set is groot, wat ook de prijs verklaart, normaal zal een nova set je zo een $250 tot $400 kosten) die allemaal van de hoogste kwaliteit aluminium gecnc-ed zijn (ook de prachtige grips). De outer barrel is zelfs van staal.
HET BEGIN.
Ik ben begonnen met de slede. Dit om verschillende redenen: Het is, dankzij de barrel toch het meest in het oog springende onderdeel en wat nog veel leuker is: Deze kon ik meteen testen op het frame van de MEU (die toen nog in elkaar zat). Ook moest ik hier het meest wat kleine modificaties toepassen.
Ik ben begonnen met het monteren van de blowback unit:
Ik heb specifiek voor deze unit gekozen omdat vanwege de uitsparing die bovenin zit. De rear sight wordt namelijk op dezelfde manier geplaatst als dat van de MEU en daar is die uitsparing noodzakelijk voor. Toch moest ik hier nog wat aan modificeren. De Nova slede komt namelijk met een aantal onderdelen die een marui niet heeft te weten: een aparte extractor en een fake firing pin. Om de plaatsing daarvan mogelijk te maken is de slede echter zo gemaakt dat de blowbackunit niet past (deze is namelijk ontworpen voor de standaard slede).
Zoals jullie op deze foto zien belemmerd een van de "armen" achter op de unit het kunnen plaatsen ervan. Dus wat doe je dan? Je zaagt het af (wel daarna even netjes afwerken met een vijltje) en daarna krijg je een perfecte passing
Note: Ik adviseer om, zolang mogelijk, alles een keer droog te passen en niet meteen compleet gemonteerde delen te plaatsen, zo kom je op een eenvoudige manier mogelijke problemen tegen en zijn ze het makkelijkst op te lossen.
Daarna was het tijd om de nozzle set te monteren:
De nozzle zet je inelkaar als op deze foto is te zien. AIP is zo aardig om 2 schroefjes toe te voegen (je hebt er 1 nodig). Deze zijn zeer klein, dus een fatsoenlijk preciesie schroevendraaier is een must. Het schroefje gaat door de gaatjes die je ziet op de nozzle en op het laatste onderdeel. Maak je geen zorgen over het over elkaar krijgen van de gaatje, dat laatste onderdeel past maar op 1 manier. Wat ik wel deed was vantevoren alle zogeheten mal-lijnen wegvijlen en daarna even met een heel fijn schuurpapiertje glad maken.
Na montage is de nozzle plug en play in de housing. De manier waarop je deze erin krijgt lijkt wel een beetje op het laden van een AK magazijn: Schuin houden en daarna recht erin trekken. Uiteraard wel eerst even met je favoriete smeermiddel langs het rubber van de blowbackunit gaan.
Je kunt dan ook de loading nozzle spring plaatsen.
1 complete blowback unit
Maar waarom eigenlijk een complete nieuwe unit? Omdat de Marui veel zwaarder is. En hoe hoger het gewicht van een slede (outer barrel hoef je niet mee te rekenen) des te erger wordt de gasefficientie.
Het plaatsen van de unit is een klusje wat wellicht een paar pogingen nodig heeft. Je haalt eerst de imbus schroef achter uit de unit (geen zorgen er valt niks uitelkaar). Je plaatst de rear sight endaarna schuif je de unit in de daarvoor in de slede gemaakte uitsparingen en schuif je die daarna iets naar achteren tegen de achterkant van de slede. Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de nozzle spring losspringt en dan kun je opnieuw beginnen. Is de unit geplaatst in de slede dan zet je deze vast met de imbus schroef die je uit de unit gehaald hebt.
Dit is zoals het er dan uitziet. (note: de front sight was op deze foto ook een dry fit)
Goed, dan wordt het tijd voor montage van de firing pin en extractor:
Dit klusje is redelijk eenvoudig, je plaatst de "pin" (midden boven) in het plaatje, legt de veer erop en frunnikt het dan in de slede op zijn plaats. Vervolges plaats je de extractor en zet je alles vast met het kleine imbusschroefje.
Alleen was het helaas niet zo eevoudig. Ik kwam een probleem tegen (bekend van Nova, dus ik wist dat het ging komen). het uiteinde van de schroef die de blowback unit vastzet is namelijk te dik om deze onderdelen fatsoenlijk te plaatsen.
Dit heb ik opgelost door dat uiteinde af te vijlen/schuren totdat deze dun genoeg was. Let op: schuren, passen, schuren, passen is de manier om het te doen.
(foto genomen na complete montage)
Het is de eerste keer dat ik een 1911 compleet ombouw, gelukkig had ik al eerder een glock omgebouwd en heeft die ervaring goed geholpen (note: Ik verwacht hopelijk binnen een maand een complete ombouwset voor mijn 2e glock en zal dan ook voor de glock een verslag maken). Het kan dus zijn dat ik wat foutjes maak of dingen wellicht op een iets moeilijkere manier oplos dan nodig. (Het ding werkt uiteindelijk uitstekend, maar toch)
Wat gaat er omgebouwd worden:
Een Tokyo Marui MEU 1911 wordt veranderd in een Salient Arms 1911 commander.
Welke onderdelen heb je en wat heeft dat eigenlijk gekost?
Een Tokyo Marui MEU ($140) donor. Van NOVA parts: SAI conversion kit ($580), Limcat hammer set ($48), S&A type spring housing magwell ($58), Nighthawk type slide stop ($33), SV hammer strut ($14), Type 6 trigger ($20), Brass hop up chamber ($43), Serrated magazine catch ($33), King's safety lever ($68), super light weight blow back housing ($38) en SV grip safety ($68). Verder ook nog een UAC main spring ($12) en van AIP een reinforced loading nozzle set ($10) en 120% loading nozzle spring.
De grootste kostenpost, en tevens ook de enige 100% noodzakelijke (maar dat is vrij duidelijk lijkt me) is de convesion set.


De set heeft zeker een hoop geld gekost maar daarvoor kreeg ik wel een grote set 100% perfect afgewerkte onderdelen (de hoeveelheid onderdelen in deze set is groot, wat ook de prijs verklaart, normaal zal een nova set je zo een $250 tot $400 kosten) die allemaal van de hoogste kwaliteit aluminium gecnc-ed zijn (ook de prachtige grips). De outer barrel is zelfs van staal.
HET BEGIN.
Ik ben begonnen met de slede. Dit om verschillende redenen: Het is, dankzij de barrel toch het meest in het oog springende onderdeel en wat nog veel leuker is: Deze kon ik meteen testen op het frame van de MEU (die toen nog in elkaar zat). Ook moest ik hier het meest wat kleine modificaties toepassen.
Ik ben begonnen met het monteren van de blowback unit:

Ik heb specifiek voor deze unit gekozen omdat vanwege de uitsparing die bovenin zit. De rear sight wordt namelijk op dezelfde manier geplaatst als dat van de MEU en daar is die uitsparing noodzakelijk voor. Toch moest ik hier nog wat aan modificeren. De Nova slede komt namelijk met een aantal onderdelen die een marui niet heeft te weten: een aparte extractor en een fake firing pin. Om de plaatsing daarvan mogelijk te maken is de slede echter zo gemaakt dat de blowbackunit niet past (deze is namelijk ontworpen voor de standaard slede).

Zoals jullie op deze foto zien belemmerd een van de "armen" achter op de unit het kunnen plaatsen ervan. Dus wat doe je dan? Je zaagt het af (wel daarna even netjes afwerken met een vijltje) en daarna krijg je een perfecte passing

Note: Ik adviseer om, zolang mogelijk, alles een keer droog te passen en niet meteen compleet gemonteerde delen te plaatsen, zo kom je op een eenvoudige manier mogelijke problemen tegen en zijn ze het makkelijkst op te lossen.
Daarna was het tijd om de nozzle set te monteren:

De nozzle zet je inelkaar als op deze foto is te zien. AIP is zo aardig om 2 schroefjes toe te voegen (je hebt er 1 nodig). Deze zijn zeer klein, dus een fatsoenlijk preciesie schroevendraaier is een must. Het schroefje gaat door de gaatjes die je ziet op de nozzle en op het laatste onderdeel. Maak je geen zorgen over het over elkaar krijgen van de gaatje, dat laatste onderdeel past maar op 1 manier. Wat ik wel deed was vantevoren alle zogeheten mal-lijnen wegvijlen en daarna even met een heel fijn schuurpapiertje glad maken.
Na montage is de nozzle plug en play in de housing. De manier waarop je deze erin krijgt lijkt wel een beetje op het laden van een AK magazijn: Schuin houden en daarna recht erin trekken. Uiteraard wel eerst even met je favoriete smeermiddel langs het rubber van de blowbackunit gaan.
Je kunt dan ook de loading nozzle spring plaatsen.

1 complete blowback unit

Maar waarom eigenlijk een complete nieuwe unit? Omdat de Marui veel zwaarder is. En hoe hoger het gewicht van een slede (outer barrel hoef je niet mee te rekenen) des te erger wordt de gasefficientie.
Het plaatsen van de unit is een klusje wat wellicht een paar pogingen nodig heeft. Je haalt eerst de imbus schroef achter uit de unit (geen zorgen er valt niks uitelkaar). Je plaatst de rear sight endaarna schuif je de unit in de daarvoor in de slede gemaakte uitsparingen en schuif je die daarna iets naar achteren tegen de achterkant van de slede. Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de nozzle spring losspringt en dan kun je opnieuw beginnen. Is de unit geplaatst in de slede dan zet je deze vast met de imbus schroef die je uit de unit gehaald hebt.

Dit is zoals het er dan uitziet. (note: de front sight was op deze foto ook een dry fit)
Goed, dan wordt het tijd voor montage van de firing pin en extractor:

Dit klusje is redelijk eenvoudig, je plaatst de "pin" (midden boven) in het plaatje, legt de veer erop en frunnikt het dan in de slede op zijn plaats. Vervolges plaats je de extractor en zet je alles vast met het kleine imbusschroefje.
Alleen was het helaas niet zo eevoudig. Ik kwam een probleem tegen (bekend van Nova, dus ik wist dat het ging komen). het uiteinde van de schroef die de blowback unit vastzet is namelijk te dik om deze onderdelen fatsoenlijk te plaatsen.
Dit heb ik opgelost door dat uiteinde af te vijlen/schuren totdat deze dun genoeg was. Let op: schuren, passen, schuren, passen is de manier om het te doen.

(foto genomen na complete montage)