Haha wat een hoop onzin zie ik hier voorbij komen zeg (no offence)
HPA is anders dan CO2 of greengas. Hpa is lucht die samengedrukt is in een tank. Waarin co2 en greengas een vloeibaar gas is wat verdampt. Dit geeft dan ook meteen de reden waarom je een cooldown hebt bij co2 of greengas en deze minder prestaties leveren bij koud weer of snel achter elkaar schieten. (Aangezien dit verdampen een endotherme reactie is.)
Je hebt bij hpa een aantal verschillende keuzes.
Drop-in engines (deze stop je zelf in een aeg om hem om te bouwen naar hpa) (je haalt de gearbox leeg en stopt daar de engine in)
zoals Polarstar, wolverine, redline, mancraft
kant en klare hpa replica's
Zoals een tipmann
Een tipmann is inderdaad helemaal mechanisch, net als een mancraft drop in unit.
Zo kan je dus ook weer onderscheid maken tussen mechanische systemen (mancraft en tippy) en electro pneumatische systemen zoals Polarstar (p*) en Wolverine.
Mechanische systemen (mancraft en tippy):
De mancraft is single only. Dit kan in jouw ogen een nadeel zijn. Maar het is relatief goedkoop en betrouwbaar. Ook kan je het volume van de lucht die geleverd wordt door de engine aanpassen bij een mancraft zodat hij optimaal werkt met jouw barrel. (Wat weer niet kan bij een Tippmann als ik me niet vergis. Hier kan je namelijk alleen de luchtdruk aanpassen.) Dit voorkomt het verspillen van lucht waardoor je meer schoten uit je tankje krijgt.
Electropneumatische systemen:
Dit zijn de p*'s en de wolverines. Deze maken gebruik van een solenoid om de kleppen in de engine te regelen. Als je de trigger over haalt drukt deze een schakelaar in en wordt een signaal naar de FCU (fire control unit) gestuurd. Aan de hand van de instellingen in je fcu word er nu single, burst of full auto geschoten. Ook regelt de FCU bij full auto de rate of fire. Een p* schiet met gemak 30 bbs per seconden. (Ik weet zo niet wat de rof van een tippy is maar in ieder geval een stuk minder)
Het grote voordeel van een electropneumatisch systeem is dat deze vele malen makkelijker te tunen zijn dan een tippman of een mancraft. Hierdoor kan je optimaal gebruik maken van je lucht en net die paar metertjes verder schieten. (Mits perfect afgesteld)
Zo kan je bij een electropneumatisch systeem zoals een p* precies instellen hoe lang er lucht geleverd moet worden nadat het balletje af geschoten is zodat hij net zo lang lucht levert tot het balletje de barrel uit is.
Ik zeg niet dat een tippmann minder ver kan komen. Ik ben persoonlijk wel van mening dat een tippmann moeilijker te tunen is.
Kan goed zijn dat ik nu een paar dingen door elkaar gehaald heb in dit snelle bericht. Maar het is in ieder geval een basis om mee te beginnen