hpa/polarstar

Het aandrijf systeem bij een p* kun je weinig aan veranderen, een tippmann ook niet. Enig verschil is dat de een elektrisch gestuurd is en de ander mechanisch. Voor de rest is het een hoop lucht :p

• Leuk
Waarderingen: campesteijn
de manncraft set heb als het goed is full auto reb alleen hij schijnt niet zo lekker te werken als nu de vsr set schijnt te doen:)

een tipmann lijkt me opzich ook leuk alleen ik vind het te simpel is mijn eigen mening

vandaar een drop in unit:)

Uhm nee, de Mancraft V2 GB heeft alleen semi: "PDiK works in semi-auto mode. This is the only available mode in conversion kit."

Een tippmann is een veel grotere bitch om goed strak schietend te krijgen dan een HPA drop in heb ik al wel gemerkt.

Dat het HPA systeem moeilijker of simpeler is snap ik niet wat dit te maken heeft met waarom je die zou nemen, in principe doe je daar toch niks mee, je stopt de juiste nozzle erin maar voor de rest kloot je er niet meer zoals je met een AEG doet. Het is puur installeren, goed uitlijnen wanneer nodig, dwell, PSI en RPS afstellen, goeie hop up methode ervoor kiezen, zwaar gewicht bbs erin en je bent voor de rest van je leven klaar ermee, op onderhoud na.

• Leuk
Waarderingen: Robin2k7
hmm das waar het is in principe een lading lucht tegen dat mini bbtje gooien:p

hmm dan wordt het tijd dat ze wat veranderingen aanbrengen bij de mancraft

is het niet zo dat een polar meer kan instellen/sneller is dan een tippman?

i love to create a hell for the frends on the other side :p
maar ik schiet niet over op mensen en dat blijft zo

Laatst bewerkt:
Haha wat een hoop onzin zie ik hier voorbij komen zeg (no offence)

HPA is anders dan CO2 of greengas. Hpa is lucht die samengedrukt is in een tank. Waarin co2 en greengas een vloeibaar gas is wat verdampt. Dit geeft dan ook meteen de reden waarom je een cooldown hebt bij co2 of greengas en deze minder prestaties leveren bij koud weer of snel achter elkaar schieten. (Aangezien dit verdampen een endotherme reactie is.)

Je hebt bij hpa een aantal verschillende keuzes.
Drop-in engines (deze stop je zelf in een aeg om hem om te bouwen naar hpa) (je haalt de gearbox leeg en stopt daar de engine in)
zoals Polarstar, wolverine, redline, mancraft

kant en klare hpa replica's
Zoals een tipmann

Een tipmann is inderdaad helemaal mechanisch, net als een mancraft drop in unit.

Zo kan je dus ook weer onderscheid maken tussen mechanische systemen (mancraft en tippy) en electro pneumatische systemen zoals Polarstar (p*) en Wolverine.

Mechanische systemen (mancraft en tippy):
De mancraft is single only. Dit kan in jouw ogen een nadeel zijn. Maar het is relatief goedkoop en betrouwbaar. Ook kan je het volume van de lucht die geleverd wordt door de engine aanpassen bij een mancraft zodat hij optimaal werkt met jouw barrel. (Wat weer niet kan bij een Tippmann als ik me niet vergis. Hier kan je namelijk alleen de luchtdruk aanpassen.) Dit voorkomt het verspillen van lucht waardoor je meer schoten uit je tankje krijgt.

Electropneumatische systemen:
Dit zijn de p*'s en de wolverines. Deze maken gebruik van een solenoid om de kleppen in de engine te regelen. Als je de trigger over haalt drukt deze een schakelaar in en wordt een signaal naar de FCU (fire control unit) gestuurd. Aan de hand van de instellingen in je fcu word er nu single, burst of full auto geschoten. Ook regelt de FCU bij full auto de rate of fire. Een p* schiet met gemak 30 bbs per seconden. (Ik weet zo niet wat de rof van een tippy is maar in ieder geval een stuk minder)

Het grote voordeel van een electropneumatisch systeem is dat deze vele malen makkelijker te tunen zijn dan een tippman of een mancraft. Hierdoor kan je optimaal gebruik maken van je lucht en net die paar metertjes verder schieten. (Mits perfect afgesteld)
Zo kan je bij een electropneumatisch systeem zoals een p* precies instellen hoe lang er lucht geleverd moet worden nadat het balletje af geschoten is zodat hij net zo lang lucht levert tot het balletje de barrel uit is.

Ik zeg niet dat een tippmann minder ver kan komen. Ik ben persoonlijk wel van mening dat een tippmann moeilijker te tunen is.

Kan goed zijn dat ik nu een paar dingen door elkaar gehaald heb in dit snelle bericht. Maar het is in ieder geval een basis om mee te beginnen :)

Welke endotherme reactie is er dan bij een CO2 of green gas, volgens mij ga je van A naar A en niet B of bedoel je een endotherm proces? Volgens mij heeft dit meer te maken met een thermodynamisch proces en zul je moet kijken naar je P-V en P-T diagrammen om te zien wat er gebeurd. Btw temperatuur verschillen die je hier ziet kan je ook bij HPA zien als je bijvoorbeeld te snel je fles vult, dan wordt deze ook opeens warm en zal hij na afkoelen ook niet vol zitten. Ik gok op een adiabatisch proces.

PS: Ik kan het best fout hebben gezien mijn thermodynamica kennis niet super is en alweer een jaar geleden zonder er iets mee hebben moeten doen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: marijnsp
Endotherm proces/reactie scheelt noet zo veel toch? :p

Het gaat er om:
Greengas of co2 is vloeibaar in de bus > je spuit het er uit en het wordt een gas.

(Fase overgang) (greengas is als ik me niet vergis vaak gewoon propaan met wat siliconen olie er door)

Oftewel je gaat van a naar b als je dat zo wil beschrijven. Om een vloeistof te laten verdampen is warmte nodig (endotherm) daarom koelt je magazijn af naar mate dat je je replica leeg schiet en zet het greengas niet goed uit als het koud is buiten. (Gebrek aan warmte.)

Hpa is anders. Hpa is namelijk altijd een gas. En ondervind geen fase overgang. De warmte die jij beschrijft bij het vullen van de hpa fles wordt gevormt door het samendrukken van de moleculen.

Bij het samendrukken van moleculen komt warmte vrij. Warme stoffen en dus ook gassen zetten uit en krimpen ook weer als ze afkoelen. Dat verklaart waarom je hpa fles dus niet helemaal vol zit na het te snel vullen.

Je vult je hpa fles>warmt op door het samendrukken van de lucht(wrijving van de moleculen)>stof zet uit>fles vol volgens de druk meter

Volle fles koelt af> gas krimpt> druk neemt af dus fles niet meer vol

Om een lang verhaal kort te maken:

Co2 en greengas gaat van vloeistof naar gas en is minder goed te gebruiken als het echt koud is buuten.

Hpa is gewoon samen gedrukte lucht en heeft hier geen last Van en is dus meer consisstent.

Maaarrr ik sta open tot discussie via pm, dan spammen we noet heel dit topic vol haha

Laatst bewerkt:
En heel makkelijk te zeggen met een woord adiabatisch proces :p, een adiabatisch proces is dat de afname van druk en de toename van volume gepaard gaat met de afname van temperatuur (Green gas, CO2 capsules) of vice versa oftewel toename van druk en afname van volume gaat gepaard met warmte (Oftewel lege HPA fles geen druk veel volume die wordt gevuld druk toename afnemend volume). Deel van je green gas is al wel gas in de GBB mags dacht ik, ander is een adiabatisch proces niet toepasbaar maar kan je het uitleggen met een P-T diagram. Iig het werkt wel voor een HPA fles :p. Wat jij beschrijft is ook correct en logisch, maar is beter uit te leggen zijn met thermodynamica.

Also that moment when the inner chemist comes up XD.

Dat het een adiabatisch proces is heeft niet heel veel met de verschillende werkingen van hpa en gg/co2 te maken
(En een proces is in de praktijk sowiesi nooit helemaal adiabatisch)

Je hebt zowel exotherme als endotherme adiabatische processen.

Een proces is adiabatisch als er geen warmte met de omgeving wordt uitgewisseld.

Een koelkast is bijvoorveelt een endotherm adiabatisch proces. En dat wil je ook ondat je wilt dat de kouw blijft hangen in je systeem en dus je koelkast af koelt.

Het uitzetten van greengas wil je juist niet volledig adiabatisch hebben aangezien je de kouw weg wil hebben uit je systeem (je magazijn) en dus warmte uit wil wisselen met de omgeving. Waardoor het verdampen / uit zetten van het propaan sneller gaat. En je follow up shot dus met de zelfde druk gebeurt.

Een deel van de inhoud van je mag is gas ja. Dat komt omdat de vloeibare propaan in je magazijn verdampt en met dat gas schiet je.
Zodra je gas op is (je schiet sneller dan je greengas kan verdampen door het afkoelen van het magazijn) werkt je replica niet meer goed of gaat je fps omlaag.

In de praktijk verlopen toestandsveranderingen niet uitsluitend adiabatisch, noch isoterm maar er tussen in. Net als bij een greengas magazijn. Dit noem je polytrope toestandsverandering.

Maar nogmaals hpa valt hier helemaal buiten. Dit gaat alleen op voor co2 en gg aangezien hpa geen toestandsverandering ondergaat maar de ontwikkelde warmte het tegen elkaar aan schuren van de moleculen is.

Stel je laat een hpa fles leeg in je woonkamer en daarna in je vriezer. (En de luchtdruk is het zelfde.) Dan gaat dit beiden nagenoeg even snel.

Een gg mag zal daarin tegen langzamer leeg lopen in de vriezer omdat deze de warmte van de omgeving nodig heeft om de vloeistof te laten verdampen / om het gas uit te laten zetten.

Laatst bewerkt:
Neemt niet weg dat het mogelijk te beschrijven is met een adiabatisch proces is, niks is inderdaad perfect adiabatisch, dat kan praktisch niet, neemt niet weg dat je zo'n dergelijk proces niet ermee kan beschrijven, een diesel motor bezit ook een adiabatisch proces en die is ook niet 100% geïsoleerd van zijn omgeving. Echter het is natuurlijk geheel mogelijk dat ik hier een fout maak omdat je een overgang hebt van vloeibaar naar gas. Ik probeer denk ik ook het proces van het gas in de mag naar buiten te beschrijven. Daarbij kan je dan mogelijk nog een P-T diagram gebruiken om het stukje vloeistof-gas uit te leggen, lagere temperatuur betekent dat er een lagere druk nodig is om alsnog een overgang van vloeibaar naar gas te hebben. Ik snap wat je zegt en ben het met je eens, maar ik denk dat dit proces ook heel makkelijk uit te leggen is met thermodynamica en ik zelf ben dan meer fan van formules en diagrammen om dit uit te leggen, dan een hoop woorden. Kijkt naar fysische chemie met death stare.

Laat ik nu het topic maar niet verder vervuilen en mensen vervelen met deze shit, je mag het me nog wel een keer uitleggen op een skirm :P.

Holy shit :P Dacht dat ik op een airsoft forum zat... zit blijkbaar op een chemie forum :) Ik ga weer verder zoeken

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
cW7Q0hU.jpg

Dit vastpinnen op een onderwerp noemen ze ook wel hyperfocus er zitten naar het schijnt veel autisten in de airsoftwereld haha

Dit vastpinnen op een onderwerp noemen ze ook wel hyperfocus er zitten naar het schijnt veel autisten in de airsoftwereld haha

Vind het toch weer mooi om te zien hoe we overal weer een speciaal woord voor moeten bedenken, want gewoon een fascinatie of interesse voor je eigen vak/leergebied kan niet. No offense naar iets of iemand (ivm de betrekking met autisme), maar dit heeft voor mij niks met hyperfocus te maken maar meer dat het valt binnen het vakgebied waar ik nu in studeer en dan graag uit interesse/fascinatie er een gezonde discussie over heb om zo meer te leren of te begrijpen, zeker als ik concludeer dat ik het nog niet correct weet want anders had ik het wel concreter kunnen aantonen dat het een thermodynamisch proces was. Het is iig onderdeel van natuurwetenschappen en dus scheikunde vandaar de interesse.

• Leuk
Waarderingen: Hertenvacht en bvdzeeuw
Nah was wellicht een misplaatste grap , op het andere forum zie ik ook wel eens van die wiskundige berekeningen voorbij komen waarvan ik denk kom op zeg dit is airsoft maar goed wie ben ik haha

Nah was wellicht een misplaatste grap , op het andere forum zie ik ook wel eens van die wiskundige berekeningen voorbij komen waarvan ik denk kom op zeg dit is airsoft maar goed wie ben ik haha

Het is een mechanisch iets dus dat trekt iig een hoop beta studenten aan, wat het technische stukje betreft in airsoft, en daar ziin gemiddeld wel wat meer autisten dan andere studies dus je hebt wel een punt. Ik snap wat je bedoelt maar het schieten van bbs is afhankelijk van natuurwetenschappen dus formules en wiskunde hoort erbij :P. Denk dat fabrikanten het ook niet met gis werk doet, misschien de ACM kopieën die dit wel doen xD.

• Leuk
Waarderingen: Robin2k7
geloof me rebel een replica ontwikkelen met zn eigenschappen is een kunst;)