Ik ben een noob!

Als het je om realisme gaat, moet je budget aanzienlijk omhoog. Als in vertienvoudigd omhoog. Tot die tijd is dit een prima replica. Ik heb hem zelf ook en ben er erg tevreden over.
Realisme ben ik voorstander van, maar als het van een metaalsoort is in combinatie met stevig plastic, dan ben ik al zeer tevreden. Daarbij wil ik aan de ene kant ook een replica wat veel mensen hebben, want dat is vaak goed, maar ik wil ook een andere replica dan de rest. Lastig lastig allemaal. Hoop zo snel mogelijk een mooi budget te hebben om alles te regelen. Tot die tijd zijn alle tips, tricks en aanbevelingen welkom!

Laatst bewerkt:
Wie van de experts kan mij het verschil vertellen tussen de drie varianten (voornamelijk de voordelen en nadelen hiervan):
  • Gas aangedreven replica
  • Elektrisch aangedreven replica
  • Veer aangedreven replica
Ik kwam namelijk, dacht ik, een goede deal tegen. Na verder te lezen zag ik staan dat het een 'CORE™ Quick Spring Change System' heeft. Dit zal de relatief lage prijs verklaren?

Ik ben geen expert maar ik kan je wel globaal de verschillen uitleggen. Verdere info moet van andere leden komen. :)

-Gas aangedreven: Daar word mee bedoeld dat de BB door Greengas word weggeschoten. Je doet dan greengas in je magazijn en die zorgt voor de kracht die nodig is om de BB te doen vliegen. Ik heb zelf alleen met ervaring met een Gas sidearm, niet met een rifle/sniper op gas.
Nadelen: In de winter kan het gas niet genoeg uitzetten en heb je grote kans op veel minder FPS of dat je replica het helemaal niet doet.

-Elektrisch is voor beginners het makkelijkste, hij werkt met een Motor en gearbox. Door een batterij te gebruiken laat je de motor lopen. Die gaat in de gearbox waar het laatste tandwiel een piston naar achter trekt. Wanneer deze helemaal naar achtere is schiet de piston naar voren, door de grote veer die er in zit. Hierdoor komt er lucht in de Hopup en barrel en schiet je.

-Nadelen: Gearbox heeft na lang gebruik onderhoud nodig, en is redelijk complex om uitelkaar te halen. Het is redelijk makkelijk te leren maar het is wel een risico. (Heb ik ervaren:oops:)

-Veer aangedreven is het zelfde als elektrisch, je hebt wel BASR (Bolt Action Sniper Rifle) Die moet je zelf op spanning brengen omdat er geen motor of gearbox in zit. Door aan de hendel te trekken span je de veer, en met de trigger laat je de veer ontspannen.

Je hebt ook nog een andere variant
-High Pressure Air (HPA) Hier wil ik binnenkort mee gaan beginnen :). Het werk met een tank met hoge druk op je rug. Die is verbonden met je replica doormiddel van een slangetje en een regulator. Als je de trigger activeert gaat de regulator open en komt er een stroom van lucht. Deze lucht neemt de BB mee.

Het CORE stysteem is ervoor dat je heel makkelijk de veer kan vervangen. Bij sommige replica's moet je een aantal body delen eraf halen om bij de veer te kunnen. Hier kun je waarschijnlijk de stock ronddraaien, waardoor de veer ook losgaat en vervangen kan worden.
Het is een handige feature vooral als je op een skirm te hard schiet. Je kan dan in een minuutje een nieuwe veer erin doen.

De set is volgensmij best prima voor het geld, let wel op dat die Specna BB's BIO zijn, en ook de juiste certificaten hebben hiervoor. Anders mag je ze niet gebruiken in Nederland. Maar een zak BB's is niet duur, voor 13 euro heb je 4000BB's. En per skirm verschiet je misschien 1000 tot 1500BB's hangt een beetje af wat je speel stijl is.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan en qlymax
Reden voor lage prijs van de CORE Specna's is het feit dat er meer plastic wordt gebruikt dan andere, oftewel body en buffertube zijn van plastic, waar dit bij de meeste meestal van een metaal is. Elektrisch is het voordeligst om mee te beginnen tov van een GBB, HPA of BASR. GBB is opzich al duur voor een (goede) replica en dan komen er nog magazijnen van 40 euro ps bij, HPA is gewoon duur vanwege de engine en BASR is goedkoop qua replica maar kost dan weer wat centen voor de upgrades en je ben zo goed als verplicht een sidearm te hebben.

• Leuk
Waarderingen: qlymax
Ik ben geen expert maar ik kan je wel globaal de verschillen uitleggen. Verdere info moet van andere leden komen. :)

-Gas aangedreven: Daar word mee bedoeld dat de BB door Greengas word weggeschoten. Je doet dan greengas in je magazijn en die zorgt voor de kracht die nodig is om de BB te doen vliegen. Ik heb zelf alleen met ervaring met een Gas sidearm, niet met een rifle/sniper op gas.
Nadelen: In de winter kan het gas niet genoeg uitzetten en heb je grote kans op veel minder FPS of dat je replica het helemaal niet doet.

-Elektrisch is voor beginners het makkelijkste, hij werkt met een Motor en gearbox. Door een batterij te gebruiken laat je de motor lopen. Die gaat in de gearbox waar het laatste tandwiel een piston naar achter trekt. Wanneer deze helemaal naar achtere is schiet de piston naar voren, door de grote veer die er in zit. Hierdoor komt er lucht in de Hopup en barrel en schiet je.

-Nadelen: Gearbox heeft na lang gebruik onderhoud nodig, en is redelijk complex om uitelkaar te halen. Het is redelijk makkelijk te leren maar het is wel een risico. (Heb ik ervaren:oops:)

-Veer aangedreven is het zelfde als elektrisch, je hebt wel BASR (Bolt Action Sniper Rifle) Die moet je zelf op spanning brengen omdat er geen motor of gearbox in zit. Door aan de hendel te trekken span je de veer, en met de trigger laat je de veer ontspannen.

Je hebt ook nog een andere variant
-High Pressure Air (HPA) Hier wil ik binnenkort mee gaan beginnen :). Het werk met een tank met hoge druk op je rug. Die is verbonden met je replica doormiddel van een slangetje en een regulator. Als je de trigger activeert gaat de regulator open en komt er een stroom van lucht. Deze lucht neemt de BB mee.

Het CORE stysteem is ervoor dat je heel makkelijk de veer kan vervangen. Bij sommige replica's moet je een aantal body delen eraf halen om bij de veer te kunnen. Hier kun je waarschijnlijk de stock ronddraaien, waardoor de veer ook losgaat en vervangen kan worden.
Het is een handige feature vooral als je op een skirm te hard schiet. Je kan dan in een minuutje een nieuwe veer erin doen.

De set is volgensmij best prima voor het geld, let wel op dat die Specna BB's BIO zijn, en ook de juiste certificaten hebben hiervoor. Anders mag je ze niet gebruiken in Nederland. Maar een zak BB's is niet duur, voor 13 euro heb je 4000BB's. En per skirm verschiet je misschien 1000 tot 1500BB's hangt een beetje af wat je speel stijl is.
Fijn zeg, al die experts hier! Ik wist niet dat er ook nog certificaten zijn voor BB's. In Nederland mag je alleen biologisch afbreekbare BB's gebruiken, toch? Waar komen jullie je BB's?

En over mijn speelstijl gesproken... Spray and pray?! ..
Nee, ik weet nog niet echt wat mijn speelstijl is. De keren dat ik ge-airsoft heb, was ik altijd aan het flanken ^^. Mogelijk zegt dat meer over mijn tegenstanders dan over mij...

Reden voor lage prijs van de CORE Specna's is het feit dat er meer plastic wordt gebruikt dan andere, oftewel body en buffertube zijn van plastic, waar dit bij de meeste meestal van een metaal is. Elektrisch is het voordeligst om mee te beginnen tov van een GBB, HPA of BASR. GBB is opzich al duur voor een (goede) replica en dan komen er nog magazijnen van 40 euro ps bij, HPA is gewoon duur vanwege de engine en BASR is goedkoop qua replica maar kost dan weer wat centen voor de upgrades en je ben zo goed als verplicht een sidearm te hebben.
Sidearm lijkt me sowieso wel aan te raden toch? Ik leerde bij shooters altijd 'switching to your sidearm is always faster than reloading'.

Sidearm lijkt me sowieso wel aan te raden toch? Ik leerde bij shooters altijd 'switching to your sidearm is always faster than reloading'.

Ja, maar zeker in het begin biedt het weinig tot geen voordeel.
Het duurt even voordat je gevonden hebt wat voor je werkt en hoe je setup het beste is. Iig dat was voor mij zo. En nu ben ik er nog steeds niet helemaal zeker van. Ik heb nu een glock 19 in een warrior universeel holster. Maar dat gaat weer niet als ik een lampje op mn sidearm wil. Dus dan een ander holster zoeken.. maar gezien een g19 een compact pistool is en het lampje, een surefire xc1 kloon, ook voor concealment bedoelt is, is het lastig een tactisch holster te vinden.
Dus dan maar een tactisch lampje, een surefire x300 zoeken. En dan vinden dat die veel te groot is voor een g19. Zucht.. airsoftproblems..

Dus dan maar een g17. Side arm nr 5 :') en dan begint het feest weer van voor af aan. Want dan wil ik wel een andere slede, hop unit en recoil spring en inner barrel...

Lang verhaal kort.. een side arm is leuk, maar als je niet van plan bent om de tactische kant of snelle cqb kabt van airsoft op te gaan is het niet direct nodig.
En dan terzijde..transitie is iets wat ook wel wat oefening en training vergt om goed en snel te doen.

• Leuk
Waarderingen: Jan en qlymax
Fijn zeg, al die experts hier! Ik wist niet dat er ook nog certificaten zijn voor BB's. In Nederland mag je alleen biologisch afbreekbare BB's gebruiken, toch? Waar komen jullie je BB's?

En over mijn speelstijl gesproken... Spray and pray?! ..
Nee, ik weet nog niet echt wat mijn speelstijl is. De keren dat ik ge-airsoft heb, was ik altijd aan het flanken ^^. Mogelijk zegt dat meer over mijn tegenstanders dan over mij...

Ik koop mijn BB's eigenlijk altijd op Gunfire, Goedkoop en veel BB's kwaliteit zal niet goed zijn, maar voor een rifle maakt mij dat nog niet zoveel uit. https://gunfire.nl/product-dut-1152202585-Rockets-Platinum-Series-0-25g-BB-pellets.html

Sidearm is niet nodig als je assault speelt. Als je begint is het handiger om het geld dat je zou besteden aan een sidearm te gebruiken voor extra gear of kleding. Als je DMR of Sniper wilt spelen moet je een sidearm hebben, dit is omdat je binnen 15 meter niet mag schieten met je DMR of Sniper omdat deze 500+ Fps schieten.

Ik heb wel een sidearm maar in 4 skirms heb ik hem nog nooit gebruikt.

• Leuk
Duidelijk! Ik had juist het idee om daar mee te beginnen.. Gewoon klein en makkelijk om mee te starten, maar bedankt!

Ik ben echt blij met dit topic!

Vaak staat er op de website van de organisatie welk merk BBs je mag gebruiken, maar uit mijn ervaring wordt er niet gekeken welk merk BBs je gebruikt (dus ook niet of ze biologisch afbreekbaar zijn). Echter zijn bio BBs maar een paar euro duurder je verpest niet de omgeving met balletjes die pas over een paar duizend jaar afbreken. Ik gebruik zelf ook Gunfire bio rockets .23 gram.

Sidearm is eigenlijk onhandig als je snel gaat bewegen met je primary. Mijn 1911 weegt bijna een kilo en hangt daardoor naar buiten als ik hem in mijn holster doe. Een sidearm is inderdaad vaak vereist wanneer je een sniper/dmr hebt maar het is ook handig als je met het OV naar een indoor locatie gaat.

• Leuk
BIO BB's zijn gewoon verplicht. Er word wel steekproefsgewijs gecontroleerd op het gebruik van BIO BB's. Als je gepakt wordt op t gebruik van niet BIO BB's kan organisatie wel eens de schoonmaakkosten van het terrein op jou verhalen. Daarnaast zou je je NABV lidmaatschap ook kwijt kunnen raken.

Dus gewoon lekker BIO's gebruiken ;)

• Leuk
Wij hebben een flinke voorraad ASG Open blaster BB's. Halen we bij Unit13 iets van 13 euro voor 2800 bbs. Bbs zijn van prima kwaliteit.
Bb gebruik verschillend per skirm, soms 1200, maar ook wel eens 5000 op een dag

Side-arm is geweldig leuk om te hebben.
Het is zeker geen must. Soms dagen dat alle magazijnen zijn gevuld en aan het einde van de dag de magazijnen maar een beetje dom op de bomen leeg schieten omdat ik die niet gebruikt heb die dag.

Als je op een laag budget zit kan je beter andere dingen kopen voor dat geld.
Maar voor sommige gevallen is een dode-arm wel zeer leuk, en ik heb er al hele leuke actie uitgehaald die ik zonder pistol nooit had kunnen maken.

Het is een afweging die je voor je zelf moet maken.

• Leuk
Waarderingen: Jan, qlymax en Somentus
Switching to side arm is sneller als reloaden als je je ideale set-up hebt gevonden en daar heel veel mee hebt geoefend.

In airsoft is voor een hoop mensen reloaden sneller dan switchen! In games heb je geen replica die je weg moet hangen (dat doet “het poppetje” voor je), pistool dat je moet zoeken, eventueel knopje van het holster dat je moet indrukken, langs andere gear trekken als je set-up niet goed is ;)

• Leuk
Nieuwe week, dus een nieuw vraagstuk vanaf mijn kant:

Scopes voor een niet-lange-afstand: must have of een nice to have, en waarom?

Een scope op een assault replica is eigenlijk overbodig. Je schiet ongeveer op 50 meter en dat kan je met je blote oog goed zien.
Als je sniper gaat spelen is een scope wel handig (maar maximaal 4x vergroting) omdat je wat nauwkeuriger kan mikken.
Wat ik zelf heb op lange afstand (70m) is dat ik de bb niet meer zie op lange afstand en daarom wel een scope zou willen op mn DMR.

• Leuk
Nieuwe week, dus een nieuw vraagstuk vanaf mijn kant:

Scopes voor een niet-lange-afstand: must have of een nice to have, en waarom?
reddot zijn nice! Maakt het aanleggen op je doel wat makkelijker. Iron sights zijn soms wat donker, zijn soms wat groot. Een reddot heeft vaak een klein rood puntje of dun lijntje. Wanneer je met twee ogen door je reddot kijkt, zie je in je gezichtsveld een rode punt of lijn. Die leg je over het doel heen en knallen maar.

Een vergrotende telescoop heb ik ook gebruikt en gebruik ik nog wel eens. Vooral in de winter vanwege de open plekken in het terrein. Waar ik het dan voor gebruik is een handige verrekijker. Voor het gericht aanleggen niet eens zo vaak, maar het is wel enorm handig om te checken het nou een tegenstander is of een takje dat in de wint beweegt. Of teamband check op een grotere afstand.

• Leuk