Is er nog een dwingende noodzaak voor de VOG?

raceeend

Active Member
4 sep 2016
39
9
Trophies
5
Per 2014 mag iedereen vanaf de leeftijd van 6 jaar,
een replica VRIJ in zijn of haar bezit hebben, er is Geen VOG nodig.
Is er voor airsoft dan nog wel een dwingende noodzaak voor de inmiddels kostbare VOG aanvraag?

2017 en 3 jaar na de invoering van
- europees de speelgoedrichtlijn
de vrije handel en vrij in bezit mogen hebben van ruim 20x verschillende echt gelijkende modellen replicas en daarnaast heel veel ander speelgoed, alle zijn voorzien van CE keur.

2017 en 2 jaar na invoering van
- europees de onklaar gemaakte deco arms
vrij in bezit mogen hebben van echte w@pens en onderling tussen particulier vrij verkocht mogen worden mits voorzien van EU certificaat, is er een onbeperkte keuze mogelijkheid ontstaan.

Laatst bewerkt:
Ik denk idd dat het soort mensen dat airsoft speelt op deze manier enigzins chill blijft.

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Het houd de gekken buiten die voor weinig geld een replica in huis willen halen die ze mogelijk voor andere doeleinde kunnen gebruiken, heb ook al mensen gezien die als intro mee gaan omdat ze zelf geen VOG kunnen krijgen, dit soort mensen zou ik ook eigenlijk al niet op een skirm willen zien. Je hebt iets fout gedaan wat blijkbaar niet goed gaat met het verkrijgen van een VOG voor een airsoft replica dan weet ik niet hoe veel zin ik heb om je tegen te komen op een skirm.

Van mij mag het nog wel strakker hoor. We moeten heel zuinig zijn op de mogelijkheden die de EU en de NABV ons op dit moment biedt. Er hoeven maar een paar flinke voorvallen te zijn met replica's, en je hebt de poppen aan het dansen en dan vliegen de artikels met 'nepw@pens' de nieuws sites weer over.

Ja, het is krom dat met een simpel EU certificaat je onklaar real steel mag bezitten, en ik ben dan ook bijzonder zuinig op deze wet, net zoals de NABV. Ik persoonlijk vindt de VOG elke euro waard, en van mij mag er nog wel een strakkere replica wet komen. Ik weet dat ik misschien velen op de tenen trap, maar ik zou het prima vinden om replica's te moeten registeren, ook al is dat een financieel en administratieve rompslomp. Zo weet je wel dat als er gehufterd wordt met replica's er nog enigszins kans is om de eigenaar en wellicht dader erop aan te kunnen spreken.

Zuinig moeten we zijn op de mogelijkheid, is all i'm saying.

Ten 2e, en hier had ik het ook al over met de NABV tijdens de Airsoftmarkt op B&A is dat het mijn idee is dat niet-leden die lid willen worden een minimale basis training en examen moeten afleggen en moeten halen voor het bezitten en het gebruiken van replica's.

Ik vindt het een extreem minder handig idee dat er replica's zonder VOG in bezit mogen zijn, en ik vindt dat de minimale leeftijd gewoon 18+ moet blijven.

• Leuk
Waarderingen: Somentus en McGarrett
Sterker nog: je zou zonder VOG niet eens de straat op mogen. Maar dat is mijn mening

Hou de amerikaanse toestanden waarin 'eens veroordeeld, altijd veroordeeld', maar lekker daar. Maar dat is mijn mening.

Ik weet dat ik misschien velen op de tenen trap, maar ik zou het prima vinden om replica's te moeten registeren, ook al is dat een financieel en administratieve rompslomp. Zo weet je wel dat als er gehufterd wordt met replica's er nog enigszins kans is om de eigenaar en wellicht dader erop aan te kunnen spreken.

Pfff hell no. Ik wil juist niet dat replica's verder gelijk worden getrokken aan het echte spul. Dit is echt totaal onnodig en zoals je zelf zegt: administratieve rompslomp. Wil je ook betalen voor alle extra bureaucratie hiervoor benodigt voor de uiterst minimale vermindering in misdaden die je ervoor terugkrijgt?

• Leuk
Waarderingen: QuickFix
Hou de amerikaanse toestanden waarin 'eens veroordeeld, altijd veroordeeld', maar lekker daar. Maar dat is mijn mening.
Hm, dat was niet helemaal wat ik zei :)
Plus: VOG = 4 jaar terugkijkperiode (tenzij zeden/zwaar delict, of aanvraag i.v.m. een belangrijke functie). Maar goed, off-topic want een VOG om de straat op te mogen is natuurlijk onzin :D

Registratie van replica's is inderdaad niet te doen. De overheid zal het bezit van replica's eerder afschaffen dan dat ze 'speelgoed' gaan registreren.

De airsoft-regelgeving is nu volgens mij best ok. Ze zouden alleen de straffen op misbruik flink omhoog moeten gooien. (Sowieso mogen de straffen voor alle overtredingen omhoog, men komt nu overal te makkelijk mee weg.)

Ik zelf heb ook een dubbel gevoel als je speelt tegen mensen die geen airsoft vog kunnen krijgen.

Verder zie ik het zo tijdens aanmelden van een intro moet er eigenlijk dezelfde screening gedaan worden als bij ons

Tegelijker tijd kunnen andere dingen ook anders zoals ons vogje bij onze contributie doen dan hou je het simpel en overzichtelijk en gewoon wat goedkoper en netter. Maar je moet ook denken vind ik dan in het grote plaatje onze 80euro per jaar wordt nu voor een groot gedeelte gebruikt om daad werkelijk een nood plan te kunnen opzetten voor als onze overheid besluit jongens we maken airsoft weer een stuk minder toegankelijk.(zegmaar stekker eruit idee) en dan heb iedereen die airaoft in nl een probleem(direct illegaal wapen bezit namelijk) daar moet je op voorbereid zijn vind ik en dat doen ze gelukkig.

Alleen op termijn mag onze vergunning wel weer wat goedkoper of airsoft onder de categorie van paintball

Maar nu de andere kant...

Maatje van mij is door wat ongelukkige samenloop van omstandigheden een aantal keer in aanraking geweest met justitie. Dit betekend dat aangezien hij z'n VOG hobbymatig aanvraagt deze wordt afgewezen (was het voor werk geweest had hij deze wel gewoon gekregen).

Zijn replica's liggen nu gewoon bij mij en aangezien we altijd samen spelen is dit verder geen enkele belemmering... hij staat nog steeds op het veld en niemand die zich ergens druk over maakt. Het is alleen zo jammer dat hij nu maar 6 keer per jaar kan/mag spelen.

Mijn punt hierbij is dat voor iedereen die wil er nog steeds voldoende mogelijkheden zijn om de sport te beoefenen. Laat staan het illegaal verkrijgen van een replica. Laatst nog een 2de hands overgenomen en toen is er niet eens gesproken over het NABV pasje (besefte mij dat eigenlijk pas op de terugweg :p) dus ook de leden nemen het lang niet altijd even nau met de regeltjes... of je gaat naar België en haalt er daar 1 op...

Ik ben absoluut voor een overkoepeld orgaan in de vorm van de NABV begrijp mij niet verkeerd, maar ik denk wel dat de uitvoering op dit moment beter kan...

Groet,
Peter

Maatje van mij is door wat ongelukkige samenloop van omstandigheden een aantal keer in aanraking geweest met justitie.

Een aantal keren in aanraking met justitie is wel wat meer dan een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Het ligt een beetje aan het onderwerp van de VOG. Als je een keer veroordeeld bent voor kindermisbruik, dan zal je geen VOG krijgen om in een kinderdagverblijf te werken, maar wel bij een bank. Als je een keer bent veroordeeld voor fraude dan zal je geen VOG krijgen om bij een bank te werken, maar wel bij een kinderdagverblijf.

Interessante discussie! Ik heb zelf denk ik nog nooit gemerkt dat ik tegen iemand speelde die geen VOG kan krijgen en dan maar als intro speelt. Maar het voelt wel veilig dat personen met een bepaalde achtergrond niet in de sport kunnen komen. Als je kijkt hoe sommige gasten al oververhit worden en bepaalde dingen roepen met een VOG (voor het gemak er van uit gaan). Kun je nagaan wat er gebeurd als iemand met een geweldsverleden over zijn toeren gaat omdat hij denkt dat hij de 100m kan raken.

Hij is goed opgemerkt :)
daarnaast ben ik nog geen enkele andere "sport" tegen gekomen waar mensen op elkaar schieten ipv op een doel of roos. Heb AUB ook niet de illusie dat als een personen "met een bepaalde achtergrond" iets zou willen doen, dan hebben deze beslist geen airsoft replica voor nodig :) Belangrijk om te weten, alleen in Nederland is de VOG een onderdeel van de aanvraag voor een Airsoft replica.

Feitelijk gaat de stelling over,
dat een regel welke in 2014 is ingevoerd en op het moment van de invoering nodig leek om op echt gelijkende w@pens c.q airsoft replicas, in bezit te mogen hebben.
De regel uit 2014 is inmiddels in 2017 ingehaald door nieuwe inzichten en vernieuwde wetsartikelen of regelgeving.
Waarvoor de regel feitelijk is ingesteld, namelijk een exclusief en onder toezicht in bezit mogen hebben van op echte w@pens gelijkende replica en door de zelfde nieuwe inzichten en vernieuwde wetsartikelen/regelgeving hiermee de VOG geen doel meer dient of geen doel meer heeft.
Kort gezegd,
Airsoft heeft in Nederland per 2017 geen enkel exclusief recht ook geen exclusiviteit meer op het in bezit mogen hebben van de op echt gelijkende w@pens of replicas. Hiermee stellende, dat de aanvraag of het doel van de aanvraag van een kostbare VOG voor Airsoft, overbodig is geworden.
Op z'n Hollands "het is zonde van de centen".

Laatst bewerkt:
Die speelgoed richtlijn en die regeltjes omtrent onklaar gemaakte vuurwapens hebben geen bal met airsoft te maken.

Als je die regels wilt gaan gebruiken om te gaan stellen dat voor airsoft geen VOG meer nodig zou zijn zeg je dus in principe dat dat voor (nog steeds werkende) vuurwapens ook zou zijn.

Laten we niet vergeten dat airsoftreplica's bij wet in Nederland nog steeds streng verboden zijn. Het lidmaatschap van de NABV geeft het lid een ontheffing van die wet om toch airsoftreplica's te bezitten en te gebruiken. De overheid heeft het controleren van de regelgeving en uitgifte van de ontheffingen voor een groot deel in handen gegeven van de NABV. Één van de taken van de NABV is het waarborgen dat dit gecontroleerd wordt gedaan aan mensen waarvan de overheid geen bezwaar tegen het bezitten van replica's heeft. Dat is wat de VOG doet en dat mag van mij zo blijven.
Om een voorbeeld te geven: Iemand pleegt een gewapende overval, wordt gepakt en veroordeeld maar zou zonder VOG-eis direct alsnog lid kunnen worden van de NABV en legaal in de winkel een replica kunnen kopen om zijn (eventueel) volgende overval mee te plegen.

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf en campesteijn
Excuus, jouw voorbeeld was correct tijdens de introductie van airsoft in de oude situatie, want met de huidige nieuwe regelgeving voor het bezit van een natuur getrouwe replica, is geen NABV meer nodig.
Vanaf 2014 mag iedereen naar de speelgoedwinkel of dumpwinkel voor aankoop van Airsoft BBgun of vanaf 2016 een echt w@pen maar onklaar gemaakt DecoArms met certificaat zoals M4, AK47, 1911 alles is thans voor iedereen vrij beschikbaar

Airsoft en daarmee gekoppeld het bezit van een natuurgetrouwe replica van een echt w@pen,
heeft anno 2017 geen enkele uitzondering positie meer.
De enigste uitzondering welke airsoft thans nog heeft,
dat mensen welke de airsoftsport uitvoeren die mogen met ronde plastic balletjes op elkaar schieten.
Het op elkaar mogen schieten, daar heb je geen VOG voor nodig..... in tegendeel zou ik zeggen :)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Ik vraag me alleen af wat het jouw als OP boeit, gezien je zelf niet meer eens de sport beoefent? Je bent er niet mee bezig maar haalt alleen dit soort onderwerpen aan en roept allerlei dingen die nergens worden bevestigd, daarbij hebben we niks aan deze discussie, het is een menings kwestie, dus een concreet antwoord krijg je er toch niet op, behalve van de NABV als die het zouden aanpassen of juist niet.

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Van de CE gekeurde speelgoedpistooltjes ben ik nochtans niet echt onder de indruk.

Dat Europa besloten heeft dat je tegenwoordig een de-act aan de muur mag hangen is leuk voor de mensen die dat willen. Neemt niet weg dat onze overheid (terecht) vuurwapens en replica's daarvan liever niet in handen ziet vallen van personen die, in hun verleden, hebben bewezen de verantwoordelijkheid van het bezit daarvan, niet konden dragen.
Dat airsoft geen uitzonderingspositie heeft op het bezit van een natuurgetrouwe kopie van een echt vuurwapen is geen excuus om dan maar meteen voor de makkelijkste/soepelste regelgeving mogelijk te kiezen.