Je squad bij elkaar houden?

Jan

Well-Known Member
10 mei 2014
3.489
2.077
Trophies
30
Dit is altijd een uitdaging voor mij. Op velden zoals Bunker Hill waar je echt als een squad samen optrekt en missies aanpakt, is het lastig om iedereen terug te krijgen.

We hebben natuurlijk de afspraak dat je terug komt bij de positie van je squad wat een goede oplossing is. Mocht je van de CO een last minute opdracht krijgen in de spawn dan kan je dat via de radio doorgeven, de opdracht uitvoeren en daarna weer naar je squad.

Maar zoals ik de laatste keer ook merkte, is het feit dat je als SL/PL bijna constant met 60/70% van je squad opereert vanwege de spawntijd. Iedereen druppelt terug naar de linie en in die tijd zijn er alweer nieuwe hits gekomen waardoor je nooit meer de 100% aantikt.

Medic's zijn er vaak te weinig, of hebben ook een lange bleed out tijd, zodat dit ook geen mechaniek is om op in te zetten (zoals dat bij games als ARMA, Project Reality en Squad wel het geval is).

Op internet lees ik een aantal aardige suggesties van milsim en andere soorten teams om je squad (zeker op de grote US velden) bij elkaar te houden.
  • Bij een X aantal "doden" respawned de hele squad. Airsoft is een teamgame. De missie die je aannam, nam je aan met 10 man. Wanneer je nog met 3 man over bent is de kans groot dat je de opdracht met die 3 man ook niet gaat redden.

    Wanneer de doden dan bij de rally point wachten kan de hele squad als 1 unit respawnen wanneer de laatste 3 een suicide rush doen of zichzelf gewoon hit geven. Zeker als er geen medics zijn is het slimmer om dan met zn allen te respawnen in plaats van over te blijven en op een ander moment te moeten spawnen dan de rest van de squad.

    Dit levert ook nog een extra mechaniek toe in de game. Wanneer je een vijandelijke squad hebt verslagen, kan je echt meters maken. In leven blijven wordt op deze manier nog belangrijker.


    /voelt voor mij precies aan zoals het in Project Reality/Squad gaat. Rally point vernietigd van de tegenstander en je hebt de squad verslagen.

  • De gehitte mensen lopen X aantal meter met hesje achter de squad aan en respawnen wanneer de laatste man geraakt is (variant op bovenstaande).
  • Misschien wel de briljantste (ook vanuit comsim/milsim perspectief) die ik op internet vond:
    Doden respawnen bij de CO. Hij is een soort mobiel spawnpunt. Het enige dat ze dan mogen doen is de CO en de base verdedigen bij een aanval op de base. Zie ze als een garnizoen/ondersteunings eenheid.


    De enige manier hoe deze mensen terug in het veld komen is als de squad een regroup uitvoert in de base. Hiermee krijg je een realistische mechaniek. Squads op het front die te veel doden hebben worden van het front gehaald om te hergroeperen en worden gewisseld met squads die nog wel genoeg man en vuurkracht hebben.

    Voor de CO en SL levert dit extra keuze en gameplay opties die het spel veel interessanter maken.
Ik ben benieuwd wat jullie van bovenstaande oplossingen vinden. Zouden jullie ze gebruiken op serieuzere events? Wat zijn jullie oplossingen om jullie squads bij elkaar en gefocussed te houden?
 
Ik snap waar je tegen aanloopt als SL, maar op een veld BH is dit haast niet te doen.

Door de omvang van het veld heb je zeker 4 squads nodig om overal mensen te hebben, meestal is er een opkomst van 120 - 140 mensen (in ieder geval op zondag) wat bekend dat je 60 - 70 personen per groep hebt, wat weer 10 - 15 personen per squad betekend.

Aangezien je vaak een opdracht krijgt om een bepaald gebied te veroveren of te verdedigen is het naar mijn idee geen optie om onnodig doden te creeeren, aangezien je geen backup/overlap hebt want de andere squads zijn elders bezig.

De manier hoe wij gisteren gespeeld hebben vond ik misschien nog wel de beste. Wij hadden namelijk 2 wat grotere squads en 2 "normale". Er was goede communicatie over de radio waardoor je meestal redelijk goed geïnformeerd was over ieders positie, tegelijk kon er ook flexibiliteit geboden worden op het moment dat dit nodig was. Zo was de bestorming van de snipertoren een samenwerking tussen Alfa en Delta. Waarbij een gedeelte van Alfa tegelijk ook ter hoogte van A2 bunker de boel dicht hield. Toen de toren van ons was is Alfa weer terug gegaan naar de A2 bunker om daar de opdracht verder door te zetten. Uiteraard ging er een grote groep af bij deze actie en zou je als je het gezamenlijk respawnen wil toepassen iedereen van Alfa en Delta terug moeten sturen, maar dan ben je ook je positie kwijt.

Misschien is het makkelijk praten van mij aangezien ik nog niet als SL gespeeld heb (misschien de volgende keer, nu ken ik het veld wel redelijk...) maar ik denk dat het belangrijk is dat de CO en de SL's goed op de hoogte zijn van elkaars positie en de huidige tegenstand, zodat je eventueel een gedeelte van een squad naar een andere positie kan sturen waar het wat moeizaam gaat. De rest blijft achter en verderdigd de positie om daarna weer door te trekken. Er zullen idd weinig momenten zijn dat je compleet bent, maar als je uitgaat van 80% zou dit moeten kunnen werken (denk ik :p)

Groet,
Peter
 
Ik denk ook niet echt dat het een optie is om samen te spawnen.
Stel dat jouw squad op een hoek van het veld zit, en je besluit als squad te spawnen, dan ben je gewoon een heel stuk van de linie kwijt, waar de tegenstanders, die niet als squad samen respawned, dan gewoon door heen loopt... Je zult wel als squad sterker / groter zijn wanneer je terug komt, maar je moet dan weer aanvallend spelen om alles terug te winnen, wat je weer de helft van je squad kost / als je hele team dan nog niet geflanked is :| en dan ben je weer terug bij af.

Echt een beter alternatief heb ik eigenlijk niet.

Bij het gebruikelijke spel, waar de overlevenden gewoon linie houden en weer worden aangevuld, is defensief en voorzichtig spelen de beste optie, om maximale aantallen bij een aanval te kunnen gebruiken.
 
Aangezien je vaak een opdracht krijgt om een bepaald gebied te veroveren of te verdedigen is het naar mijn idee geen optie om onnodig doden te creeeren, aangezien je geen backup/overlap hebt want de andere squads zijn elders bezig.

Dit hangt wel samen met de hoeveelheid spelers. We hebben het ook wel meegemaakt dat er zoveel squads zijn dat de volgende squad tegen je aan zit. Die kan dan het gat opvullen terwijl jij respawned. Maar idd, een gat laten vallen in de linie is het grote gevaar van deze optie. Deze optie was zaterdag geen goede zet geweest nee :p

De manier hoe wij gisteren gespeeld hebben vond ik misschien nog wel de beste. Wij hadden namelijk 2 wat grotere squads en 2 "normale". Er was goede communicatie over de radio waardoor je meestal redelijk goed geïnformeerd was over ieders positie, tegelijk kon er ook flexibiliteit geboden worden op het moment dat dit nodig was..... iedereen van Alfa en Delta terug moeten sturen, maar dan ben je ook je positie kwijt.

Ja nice! Dit is inderdaad ook hoe ik het ervaar bij BH. Als er tenminste een CO en andere SL's zijn die dit ook doen en willen. BH is in ieder geval het veld waar we dit het meest hebben ervaren.

Er zullen idd weinig momenten zijn dat je compleet bent, maar als je uitgaat van 80% zou dit moeten kunnen werken (denk ik :p)
True! Ik denk dat het afgelopen weekend ook zeker niet hielp dat er één squad was binnen Charlie die niet op ons net kon komen. Daarnaast waren er een aantal mensen aangehaakt die ik niet eerder heb gezien zodat het herkennen daarvan moeilijker is ;). De laatste keren toen we met een ACN groep speelden zaten we inderdaad meer op de 80% zoals je zegt.

die niet als squad samen respawned, dan gewoon door heen loopt... Je zult wel als squad sterker / groter zijn wanneer je terug komt, maar je moet dan weer aanvallend spelen om alles terug te winnen, wat je weer de helft van je squad kost / als je hele team dan nog niet geflanked is :| en dan ben je weer terug bij af.

Ja goed punt inderdaad. Dit had ik ook al bedacht als nadeel. Ik gok dat je op de grotere terreinen zoals in de US dit minder snel merkt omdat de tegenstander dan niet met één minuut in de base staat. Dan zou je dit als organisator moeten instellen als regel. Dat als je 70%/80% van je squad kwijt bent, je met zn allen respawned.

Wat vinden jullie van een gameplay regel zoals de derde? Waar je bij de CO pas weg mag als de squad je komt halen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Goed punt. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met het feit dat squads/spelers vaak niet zo goed weten hoe ze zich moeten verplaatsen als squad. Sommige members zijn te rambo en verplaatsen veel te snel naar voren, of blijven juist veel te lang zitten op een positie zonder 360 graden checks uit te voeren.

Het ligt ook aan het veld. Als mensen het veld supergoed kennen, zullen ze chokepoints en plekken waarvandaan je goede vuurposities kunt creëren weten te vinden en hier dominanter gebruik van maken.

Dan ligt het er ook nog aan hoe goed spelers als squad fungeren. Als zij elkaars speelstijl kunnen aanvullen en goed kennen zullen ze sneller, efficiënter en veiliger kunnen bewegen als een squad die heel erg opgesplitst werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Peter Boudewijn
Ik denk dat het ontzettend zou helpen om inderdaad een squad te hebben die weet hoe ze zich als squad moeten verplaatsen. Computergames als Squad zijn een ideaal hulpmiddel om dit soort dingen te oefenen wanneer men niet op het airsoft veld is.

In Squad probeer ik vaak het volgende: SL + Medic iets achter de rest van de squad (liefst op zicht afstand van elkaar). Medic kan makkelijk SL healen maar ook de rest van de squad indien een voorwaartse beweging wordt gemaakt. Snipers op uitzichtpunten die ze zelf mogen kiezen maar ze moeten het gebied voor de squad kunnen zien, dit zorgt dat ze kunnen waarschuwen voor vijanden rondom de squad.

Indien de squad minder dan 50% bezetting heeft, dan wordt er een verdedigende stelling in/aangenomen totdat de rest van de Squad zich weer heeft aangesloten. De verdedigende stelling is vaak nodig om te zorgen dat de vijand geen push kan maken. In Squad zijn er dan nog genoeg mensen om een mobiele spawn op te zetten.

Het maken van mobiele spawnpoints (zoals in Squad en Battlefield) door of rondom een SL lijkt me een leuk mechanisme in airsoft.

Verder zou een privé server voor de game Squad om tactische oefeningen te kunnen doen misschien ook nog niet zo'n gek idee zijn. Kun je tot op zekere hoogte ook leren om je te verplaatsten als Squad. En belangrijker nog: alleen schieten als je een vijand ziet en zorg dat je deze vijand dan ook benoemd. Dit zorgt ervoor dat niet de hele squad zoekend om zich heen kijkt als er 1 gaat knallen :rolleyes:

Wat me zaterdag trouwens ook opviel is dat mensen vragen om een medic terwijl ze eigenlijk nog in het vizier zitten van een sniper of tegenstander. Zonde, want de medic weet dit niet en reageert op de call. Vervolgens wordt die zelf afgeschoten. Roep alleen een medic als je weet dat je redelijk veilig staat, anders is het aan je teamgenoten om je te zien en je weg te slepen. Als de medic blijft leven doet de rest dat ook een stuk langer.
 
...En belangrijker nog: alleen schieten als je een vijand ziet en zorg dat je deze vijand dan ook benoemd. Dit zorgt ervoor dat niet de hele squad zoekend om zich heen kijkt als er 1 gaat knallen :rolleyes:

Dit absoluut. Of niet vuren tot dat je zeker weet dat je een strakke kill kan maken en je kill ook visueel kan confirmen.
Ik speelde erg veel met grote groepen Dayz SA en was daar met groepen van 20 tot 30 man onderweg ( de kenners weten wat voor een chaos dat oplevert ) en de regel was daar dat er keihard banana werd geroepen op het moment dat een friendly ging vuren. Zo schrok niemand er van.
 
Om de CO heen respawnen is ook geen fijne oplossing in mijn ogen.
Ook weer omdat de rest van je Squad ergens verbitterd probeert stand te houden maar tevergeefs op versterking moet blijven wachten.
De bestaande regel van na het respawnen terug naar de positie van je Squad en radiocontact houden lijkt tot nog toe het best te werken.
Zeker op een terrein als BH.

Dan hou je toch nog een redelijke hoeveelheid squaddies over om te verdedigen en aan te vallen.
"Squaddies",is dat een nieuwe aanvulling waard voor de dikke van Dale? o_O
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
@Strelok Daar heb je ook zeker gelijk in. Dat is iets dat je vaak zit bij nieuwere spelers. Dat ze te dicht bij elkaar blijven en allemaal dezelfde kant op kijken bij een contact of pauze. Zoals je zelf ook zegt, op elkaar ingespeeld zijn helpt enorm! De vuur discipline gebruik ik ook wel eens ja. Vooral met een kleinere groep is het enorm handig om zeker te weten dat je de hits gaat maken wanneer je gaat schieten.

@Aztec Ja mijn gedachte precies! Heb dit balletje wel eens opgegooid bij ons, maar niemand had trek om digitaal wat te oefenen. Maar tof dat je ook squad speelt! Gister nog chaotische gevechten gehad met wat ACN leden in de squad erbij ^_^. De "mars orde" gebruik ik op het veld minder. Af en toe laat ik iemand anders voorop zodat ik als SL het contact kan melden en kan aansturen, maar dat ook niet eens altijd :p. Moet ik eigenlijk vaker doen ja! Net als zoals je zegt, het briefen van de squad op medic protocol.

@Vladimir Dat is ook wel het hele idee van die mechaniek. Het voegt extra moeite toe, een extra uitdaging, maar ook een extra gameplay optie die je kunt gebruiken. Vooral voor de SL en CO, maar ook voor de SM's gaat dit mee spelen gok ik.

Als squad member ga je beter letten op je leven. Want, als ik gehit bent word ik garnizoen bij de CO waar ik mogelijk weinig te doen heb en laat ik mijn squad in de steek. Als SL/CO krijg je de tactische keuze om mensen van het front te trekken en even bij te tanken. Iets dat je "in het echt" ook moet doen. Dit element is in airsoft alleen bij de grote milsims vertegenwoordigd, maar kan met deze spawn regel ook bij de tacsim/comsim events gebruikt worden.
 
Kijkend naar de spawn bij de CO, kan ik van zowel Jan als Vladimir de merits zien. Het is een toffe dynamiek, maar misschien te drastisch om gehele squads leeg te trekken zonder dat er teammembers terugkomen.

Misschien dat het per squad te veel is maar wanneer ik en mijn vrienden gingen skirmen in Belgie (mijn voor NABV tijd) en ook als we met een kleinere groep bij Airsoft Inc spelen (max ca 20 man op het veld) gebruik(t)en we regelmatig fireteams van 3 of 4 man die samen werken binnen een squad. Zou het niet een tussenweg zijn om ipv gehele squads de fireteams (bijvoorbeeld 1/2 of 1/3 van de squad) als "eenheid" te gebruiken voor terugkeer? Dan is er wel de tactische impact van wachten op elkaar, ondersteunen e.d. maar minder wachten op versterking.
 
Geen slechte aanpassing! Helemaal gezien het feit de velden hier kleiner zijn. Dan is het geen verkeerd idee om de impact wat kleiner te maken door met fireteams ipv squads te werken ja. Nice!
 
De enige fatsoenlijke oplossing is bij mijn ervaring fatsoenlijke comms en kaarten/terreinkennis.
Dit zodat een respawner zo snel mogelijk terug kan keren naar de positie van zijn haar squad/fireteam.

Tempo inhouden, meerdere mensen terugsturen etc doe je gewoon niet.
De enige keer dat je met meerdere personen terug loopt is als je de laatste man bent (maar afhankelijk van de situatie hoeft zelfs dat niet per se)

Eventueel tijdelijk terugtrekken naar een rallypoint is ook een optie
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan