Je moet dan eerder gaan kijken naar Lux in plaats van de Lumen. Het zijn twee verschillende dingen. Voor de makkelijke uitleg zie hier: https://www.batterijlicht.nl/lux-of-lumen.html@Cheese : Dat kan ik niet zeggen want ik heb geen onderzoek gedaan naar wat een 'veilig' niveau genoemd kan worden. Niet alleen veiligheid is belangrijk maar ook de 'irritant' factor is belangrijk. Een lamp met een hoog aantal lumen mag dan strikt genomen misschien veilig zijn, maar is alles behalve prettig.
Ik neig naar een 200-300 lumen maximaal. Daarbij moet wel gezegd worden dat lumen niets zegt over de sterkte van de bundeling. Een lamp met 200 lumen en een reflector die het licht sterker bundelt dan een andere lamp van 200 lumen, zal een hogere 'power' output hebben (= wattage). Dus helemaal waterdicht op basis van het aantal lumen krijg je het niet.
Beste Ledenraad,
Ik zag de mailing binnen komen met alweer een onduidelijk standpunt van ons NABV. Lasers... wel doen of niet doen? "Voorzichtig doen" is niet voor iedereen weggelegd. Zelf ben ik fel tegen lasers daar je de vergrotingsfactor van scopes niet meetelt in de kracht die met de lichtbundel gevormd wordt. Lasers zijn gevaarlijk, zelfs low-levels zoals de genoemde klasse 1 en klasse 2. Ook met de korte afstand waar lasers vaak gebruikt worden is geen rekening gehouden. Alles boven deze klasse is per definitie schadelijk voor de ogen, en alles daaronder kan potentieel gevaarlijk zijn wanneer afstand en duratie wordt meegerekend.
Zelf zou ik uiteraard graag zien dat lasers verboden worden wegens het hoge risico van oogletsel. Mocht dat niet het geval zijn, neemt ons NABV dan de aansprakelijkheid op zich wanneer letsel opgelopen wordt?
Ik hoor graag wat ons NABV hierover vindt, en ik hoop dat men duidelijkere uitspraken gaat doen in plaats van deze half doordachte uitspraken waarmee geen ja of nee gezegd wordt. Ik (of wij; leden) zien graag dingen zwart op wit; Toegestaan of verboden. Geen grijze gebieden of zaken wel zouden kunnen, maar voor eigen risico zijn...
Met vriendelijke groet,
Stey
Hallo Stey,
Dat deze mededeling in de nieuwsbrief is beland is vanuit de NABV hoogstwaarschijnlijk iets te voorbarig geweest.
Wij hebben dit als ledenraad al serieus opgepakt en zijn er al mee bezig dit kort te sluiten. Je word hier later over geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
Ledenraadslid
Dat klinkt net als de reactie op de voorbarige uitlatingen over de granaat. Iets te voorbarig......Snelle reactie van ons Ledenraad:
nette snelle reactie.Snelle reactie van ons Ledenraad:
Beste ledenraad,
Zoals anderen heb ook ik met verbazing het artikel gelezen over de lasers en het NABV "standpunt" hier in. Het is in mijn ogen niet slim lasers toe te staan voor disciplines/speltypes waarbij er tegen personen wordt gespeeld in de zin van richten op die personen.
Voor het spelen tegen doelen kunnen ze nog steeds gebruikt worden natuurlijk.
Het gevaar bij legale lasers is als er per ongeluk op een scope gericht wordt waardoor de scope de straal versterkt en alsnog schade aanricht.
Ook is het soms lastig controleren op de lasers aangezien ze niet allemaal de juiste sticker met classificatie hebben. Een gebruiker zal dan bij hoog en laag beweren dat zijn laser legaal is ondanks het missen van de sticker en misschien dan wel onbewust alsnog te sterk zijn.
Het is mij bekend dat jullie hier al een mail over gehad hebben maar graag stuur ik hem ook zodat jullie meer "achterban" hebben wanneer jullie het voorleggen aan het bestuur.
Met vriendelijke groet,
Ok top! Ik ben benieuwd@Jan wel rare reactie inderdaad. Dan zouden we het bij de verenigde airsoft organisatoren aan moeten geven in de hoop dat het bij skirms verboden wordt op hun terreinen.
Dit kreeg ik van de nabv: