Legaliteit (erg) realistische AA's met uitwisselbare onderdelen

HLQ

Active Member
20 jul 2018
34
18
Trophies
4
Sinds ik een paar maanden geleden ben begonnen met het hobby ben ik het steeds leuker gaan vinden, en dus heb ik besloten om er wat meer geld in te stoppen. Ik ben begonnen met een CYMA AK van rond de 200 euro, en de hele "feel" van de AA is me zeer bevallen. Dus ben ik de afgelopen paar dagen op zoek geweest naar een high end realistische AK replica die ik in de toekomst zou kunnen aanschaffen. Nu heeft er eentje mijn nieuwsgierigheid getrokken:

https://gunfire.com/en/products/elm-assault-rifle-replica-gen-2-1152202737.html

Allemaal erg mooi, er wordt zelfs beweerd dat enkele delen van deze replica uitwisselbaar zijn met de real steel versie, onder andere bijvoorbeeld de gaspijp (ook al heeft dit bij airsoft natuurlijk geen functie behalve looks).

Aangenomen dat dit klopt en niet alleen marketing is, is mijn vraag: weet iemand of dit eigenlijk wel wettelijk toegestaan is (in NL)? Ik ben niet een expert op de wet wapens en munitie, en een replica die zo ongelofelijk realistisch is klinkt dus tegelijkertijd even indrukwekkend als afschrikwekkend o_O. Wat wordt er eigenlijk wettelijk verstaan onder het begrip vuurwapen? De hele real steel, of is een aantal belangrijke onderdelen al genoeg om in de problemen te komen?

Alvast bedankt voor je tijd en aandacht.
 
Artikel 3, lid 1 van de WWM stelt dat een vuurwapen wordt gedefinieerd als: "een voorwerp bestemd of geschikt om projectielen of stoffen door een loop af te schieten, waarvan de werking berust op het teweegbrengen van een scheikundige ontploffing of een andere scheikundige reactie"

Je kunt hieruit afleiden dat onderdelen als loop en afvuurmechanisme (kamer en slagpin) niet kunnen mogen worden uitgewisseld.
De aandrijving van een airsoftreplica is dermate verschillend aan zijn real steel variant, dat ik niet bang ben dat dit tot de mogelijkheden zal behoren.
 
Wat @QuickFix zegt klopt. Alle onderdelen die dermate cruciaal zijn voor de werking van een schietijzert mag je wettelijk niet mee knoeien. En veel van deze onderdelen ook niet bezitten, vallen gewoon onder verlof.

Daarintegen kun je als basis een goede E&L ( welke om zijn looks qua metaal en afwerking vrij goed overeenkomen met een echte ) nemen en andere onderdelen wel uitwisselen voor real steel. Denk hierbij bijv. aan de stock, handguards, pistol grip ( als je goed bent kun je'm zover openvijlen dat de motor er in past, of verplaatsen), Top covers, front & rear sights en bijv de barrel rod. Die onderdelen zijn allemaal vrij te bezitten.

Dingen zoals vlamdempers/dempers zijn dan weer uit den boze om te hebben tenzij ze als origineel voor airsoft ontwikkeld zijn. Dus replica Zenith DTK vlamdempers of PBS dempers in de replicavorm mogen dan weer wel.

Als je geen van de bovenstaande regels overtreedt bij het opbouwen van je replica is er dus geen limiet op hoe ''realistisch'' hij oogt. Gelukkig maar :)

Dat bepaalde real steel onderdelen passen m.b.t E&L is een stukje marketing volgens mij. Het klopt wel dat bepaalde onderdelen in dezelfde fabriek zijn gemaakt. Veel past inderdaad direct. Je moet alleen wel goed opletten dat het ook daadwerkelijk voor hetzelfde model is. Veel airsoftmerken gebruiken andere terminologie qua benoeming voor hun types, en van sommige replica's bestaan hun echte varianten dan ook niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Artikel 6, lid 16 van het NABV veiligheidsregelement:
"Airsoftapparaten mogen niet voorzien zijn van accessoires of (onder)delen, welke niet vallen onder de wettelijke vrijstellingsregeling. Deze voorwerpen vallen onder de Wet W@pens en Munitie en maken geen deel uit van de regeling zoals vastgesteld"

Dus dat zou kunnen betekenen dat het niet mag.

Maar, dan gaan we natuurlijk ook eens de WWM bekijken
Artikel 17a t/m 17h beschrijven de wettelijke vrijstellingsregeling voor airsoftapparaten die genoemd worden door de NABV.

Wat is dan een airsoftapparaat volgens WWM:
Artikel 1, lid 1a: lucht-, gas-, of veerdrukw@pen met een maximum schotkracht van 3,5 joules, welk w@pen voor wat betreft zijn vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis toont met vuurw@pens;

Dus zolang je aan Artikel 1 voldoet, mag het AA beleid
edit: wat Strelok idd ook goed opmerkt, het voor handen hebben van sommige (onder)delen kunnen verderop ook worden beschreven
 
Artikel 6, lid 16 van het NABV veiligheidsregelement:
"Airsoftapparaten mogen niet voorzien zijn van accessoires of (onder)delen, welke niet vallen onder de wettelijke vrijstellingsregeling. Deze voorwerpen vallen onder de Wet W@pens en Munitie en maken geen deel uit van de regeling zoals vastgesteld"

Dus dat zou kunnen betekenen dat het niet mag.

Enkel die onderdelen die op verlof staan, mogen dan niet. Een kolf of handguard is gewoon vrij te bezitten, en vallen zeer zeker niet onder enige wettelijke regeling. Die kun je rustig op je replica monteren.
Originele dempers, bolt carriers of andere functionele cruciale onderdelen vallen er wel onder en mogen niet. Alles wat we mogen bezitten zonder verlof, mag gebruikt worden op de replica. Correct me if i'm wrong :)
( Dit verschilt per land, want ik weet dat in bijv. Duitsland richtmidddelen zoals lasers en zaklampen op replica's helemaal niet mogen )
 
Enkel die onderdelen die op verlof staan, mogen dan niet. Een kolf of handguard is gewoon vrij te bezitten, en vallen zeer zeker niet onder enige wettelijke regeling. Die kun je rustig op je replica monteren.
Originele dempers, bolt carriers of andere functionele cruciale onderdelen vallen er wel onder en mogen niet. Alles wat we mogen bezitten zonder verlof, mag gebruikt worden op de replica. Correct me if i'm wrong :)
( Dit verschilt per land, want ik weet dat in bijv. Duitsland richtmidddelen zoals lasers en zaklampen op replica's helemaal niet mogen )

Klopt helemaal :)
De echte functionele delen mogen we zeker niet hebben, maar ben nu wel benieuwd of de WWM iets zegt over specifieke onderdelen die wel of niet mogen, dus kan het niet laten om ff de WWM door te lezen
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Pietjepuk123
Ik denk dat ook context hier belangrijk is. Om een voorbeeld te geven: Een platecarrier met echte plates mag je normaliter niet aan, echter tijdens airsoft is het niet verboden.
Zo is het denk ik ook met onderdelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Heb zelf voor m'n LCT Zastava M70AB RS handguards en pistol grip gehaald. Wil deze binnenkort even laten aanpassen zodat ze op m'n replica passen.

De handguard past net niet, en pistol grip zal waarschijnlijk moeten worden uitgefreesd/gevijld zodat hij past. Dit ga ik wel door een "gunsmith" laten doen.

Foto's volgen in soon to be topic. Also #unjack topic :p
 
  • Leuk
Waarderingen: HLQ
Ik denk dat ook context hier belangrijk is. Om een voorbeeld te geven: Een platecarrier met echte plates mag je normaliter niet aan, echter tijdens airsoft is het niet verboden.
Zo is het denk ik ook met onderdelen

Kermische platen zijn gewoon vrij om te bezitten. Evenzo de scherfvesten en overige kogelwerende vesten. Het dragen ervan mag ook, behalve publiekelijk. Dan kun je bepaalde wetten aan je broek krijgen. Omdat het wordt gezien als voorbereiding van eventueel misdrijf. Buitenom airsoft, want dat is geen publiekelijk toegankelijk terrein.

W@penonderdelen welke onder verlof vallen zijn altijd verboden, tenzij je een verlof hebt. Dus die overeenkomst die je stelt, klopt niet echt. Correct me if i'm wrong :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Stey
Hey dat dragen van kogelwerende vesten verboden is tussen het publiek wist ik niet , weer wat geleerd , toch wel raar als je bv ernstig bedreigd word zou je dan wel toestemming krijgen ?

Wil jij jezelf wil beschermen zou je toch zelf moeten weten zolang anderen er maar niets van zien maar goed ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Het is puur vanaf de kant van de wet gezien dat er een intentie bestaat dat je er iets mee uit wil halen, omdat het nut van het dragen op dat moment geen logisch doel zou hebben. Ik heb het wellicht verkeerd verwoord, je bent niet direct strafbaar, maar er zijn wetten die ervoor zorgen dat het wel een probleem voor je kan zijn als er geen duidelijke logische intentie achterhangt.


Zie ook
Artikel 33a

1.Vatbaar voor verbeurdverklaring zijn:
a. voorwerpen die aan de veroordeelde toebehoren of die hij geheel of ten dele ten eigen bate kan aanwenden en die geheel of grotendeels door middel van het strafbare feit zijn verkregen;
b. voorwerpen met betrekking tot welke het feit is begaan;
c. voorwerpen met behulp van welke het feit is begaan of voorbereid;
d. voorwerpen met behulp van welke de opsporing van het misdrijf is belemmerd;
e. voorwerpen die tot het begaan van het misdrijf zijn vervaardigd of bestemd;
f. zakelijke rechten op of persoonlijke rechten ten aanzien van de onder a tot en met e bedoelde voorwerpen.

Met andere woorden, als je een vest onzichtbaar draagt in het publiek zou dat geen probleem moeten zijn. Maar als beveiliging of politie het ziet zul je vast vragen krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stey en Robin2k7
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
HLQ: als je een echt gelijkende w@pen wil bezitten, dan kan je een realsteel met EU certificaat aanschaffen daar zit alles op en aan wat jij zoekt. Wel zaak dat je in huis de airsoft speelgoed replicas niet op de zelfde plek bewaar dan de realsteel met EU certificaat
Conform de voorschriften zet ik zelf het airsoft speelgoed in een aparte kast en welke op slot kan.
Ik weet niet of je tijdens een skirm deze realsteel met EU certificaat mee mag sjouwen op het veld, voor de looks ( humor )
 
Ik weet niet of je tijdens een skirm deze realsteel met EU certificaat mee mag sjouwen op het veld, voor de looks ( humor )

Snap dat je het als een grapje bedoelt maar met alle respect, breng mensen nou niet op dit soort ideeën. Het kan alleen maar voor verwarrende situaties zorgen. Mensen hebben al moeite zat om standaard airsoft regels te volgen. We hebben lang genoeg gevochten voor de EU wet..
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman en Stey
Srelok, het was humor maar begrijp en heb begrip voor je opmerking.
De EU wetgeving en Nederlangdse WWM staan spijtig nog los van elkaar. Blijven hopen dat Juni 2019 in heel EU de boel eindelijk gelijk wordt getrokken. (beroepsmatig volg ik deze ontwikkelingen)