LowProfile hier, alvast aangename kennismaking...

LowProfile

Well-Known Member
8 sep 2018
63
7
Trophies
4
Hey mensen,

LowProfile, 45 jarige echtgenoot en vader uit België (Leuven) hier.

Na in 2017, onder stevige impuls van mn zoon, enkele weken info vergaard te hebben inzake wetgeving en praktische aspecten, ben ik begin 2018 gestart met airsoft. Ik ben lid van Airsoft Alliantie België. Een organisatie die mij als inbfo-zoekende-nieuweling in 2017 dood leek (hun site is vandaag nog steeds in onderhoud lol), maar die toch vlot bereikbaar blijkt via een ouderwets GSM gesprek. Ik ben geen NABV lid en heb ook geen intenties in die zin.

Na mn eerste skirm met huurkit dan toch maar een beginners pakket aangeschaft. Als familieman heb ik ondertussen toch al elke maand mn skirmpje kunnen spelen. Tot nog toe vooral skirms gespeeld via crimi events of airsoften.be en dat was echt de max.

Ik heb al enorm veel bijgeleerd dit jaar (oa lipo, laders, maintenance , terminologie, afkortingen, best practices, ...), maar blijf me toch steeds verbazen over allerlei aspecten van de sport/het spel. Als beginner viel mij vooral een algemeen gebrek aan kwaliteit van materialen op. Dit werd gelukkig gecompenseerd door de welwillendheid en vriendelijkheid van de community die ik ontmoet op de skirms. Ook de service en behulpzaamheid van de winkels waar ik koop is zeer bemoedigend.

Ik heb zelf geen facebook of andere accounts. Ik ben er in geslaagd om dit forum pas vandaag te ontdekken!

Ik ga nu eens rustig rondkijken hiero of ik in bestaande posts al antwoorden vind. Zoniet post ik gewoon zelf :-)

Misschien al een eerste vraagje. Zijn er ook airsoftfestivals zoals in de UK (zie youtube linkje beneden) in België of Nederland die jullie kunnen aanraden? Een eerste blik op de eerste paginas van de "skirms" sectie leverde niets op.

Iemand ervaring met deze in Duitsland?
http://airsoftdays.de/

tot later,
LowProfile

Welkom op het forum! Met materialen, bedoel je dan de kwaliteit van de fysieke dingen die we gebruiken in de sport of eerder de informatie die erover beschikbaar is? Heb je misschien voorbeelden, ik ben wel benieuwd.

Welkom op het forum! Met materialen, bedoel je dan de kwaliteit van de fysieke dingen die we gebruiken in de sport of eerder de informatie die erover beschikbaar is? Heb je misschien voorbeelden, ik ben wel benieuwd.

Dank jullie wel allemaal.

Kwaliteit van de fysieke dingen. Info is wel beschikbaar (vooral via mensen op skirms etc) maar ik heb veel van dat soort info pas gevonden als het leergeld al betaald was :)

Enkele voorbeelden:
1. De veer van het bijgesloten hicap magazijn zat los of werkte in elk geval niet. Het wieltje draaide gewoon zonder weerstand en er zat geen spanning in het magazijn. Had ook een 5-pack extra gekocht dus de shop heeft gewoon de kostprijs van een magazijn gecrediteerd.

2. Had een goedkope lader gekocht zonder display (want ja tot slot ken ik er niets van en heb ik gewoon de aanbeveling gevolgd) + 2 lipo. De bolletjes kleurden mooi groen na de eerste laadbeurt. Maar vanaf beurt 2 waren de lampjes al allemaal groen als er geeneens een batterij geconnect was. Ik dacht dat ik het wel verkeerd begrepen zou hebben en dat de batterij opgeladen was. Tot ik 's ochtends tijdens het tweede spelletje zonder stroom viel. Enkele mensen ter plaatse op de skirm hadden een apparaat om batterij uit te lezen en inderdaad die stond veel te laag en was volgens hun (terecht zo zou blijken) definitief verloren. Ik had gewoon op de restanten van de stroom in de batterij (an na mn eerste skirm) liggen spelen en de batterij kapot gemaakt. Natuurlijk dom van me omdat ik wel had gemerkt dat er iets niet pluis was met de lader. Heb met een volle geleende batterij verder gespeeld. De winkel heeft de lader vervangen (credit kon niet meer). Maar die had net hetzelfde probleem! Gelukkig had ik ondertussen geinvesteerd in een goeie lader met display. De batterij had ik natuurlijk zelf stuk gemaakt. Heb dan van de winkel een equivalente lader van een ander merk in de plaats gekregen. Deze heb ik nog niet getest. Ik doe het nu gewoon met de goeie lader met display. Dit heeft me dus kostprijs van de goedkope lader (ik heb hem als backup maar ik heb genoeg aan die ene goeie lader) + kapotte batterij gekost.

3. Vorig weekend (en ik speel sinds januari van dit jaar dus nieuwe replica) werkt de replica goed bij de FPS. Schiet rond de 330-340. Echter eens de skirm begint echter gewoon wat pop-geluiden-lucht, BB's die met een boogje 10m verder neervallen, double feeds, ... De organisatie vertelt me dat out-of-the-box replica's best eerst geserviced worden door wat siliconespray op het hopup rubber te zetten. Ze vermoeden dat mijn rubber is verhard en daardoor gescheurd of gebarsten en er onvoldoende airseal is. Ze geven mij gratis een replica om mee te spelen + de raad jaarlijks siliconen te gebruiken. Bij rondvraag tijdens de pauze blijkt geen enkele airsofter die ik aangesproken heb (een 6-tal denk ik) de replicas met siliconen te behandelen.

Aangezien ik zelf wat wil bijleren doe ik na enkele youtube filmpjes de replica open en stel vast dat de hopuprubber vettig/lubricated is. Gisteren naar de winkel geweest en hopuprubber moest vervangen. De persoon daar zegt me dat siliconen absoluut not-done zijn en dat ik een slecht merk BB gebruik (gekocht in een andere winkel). Replica werkt nu terug ok, alvast op de testbaan.

Kortom, al veel problemen gehad maar zo leren we weer bij :)

Een ervaren speler zou hier al de wenkbrouwen bij fronsen. Als nieuwe speler vond ik het extra confronterend.

Laatst bewerkt:
Hey! In Nederland zijn er volgensmij geen echt grote airsoft events... En België zou ik het niet weten.. Als je dat soort events gaaf vind zal je al naar events zoals Border Wars en Berget moeten gaan!

Airsoften.be organiseert soms weekends met bbq. Heel leuk maar geen airsoft festival met massa's spelers en stands etc.
In Duitsland heb ik ondertussen ook een festival gevonden.