Moeilijk te vullen magazijn TM XDM 40

HeadShot

Well-Known Member
27 aug 2016
59
12
Trophies
8
Het is me opgevallen dat het vullen van het magazijn van mijn TM XDM 40 moeilijker is dan een magazijn van een andere sidearm van een ander merk.

Vul beiden met hetzelfde gas op dezelfde manier, echter bij het magazijn van mijn TM stroomt er vrij snel gas langs de vulnippel. Magazijn van de TM is nieuw, het andere magazijn waarmee ik vergelijk is al wat ouder en gebruikt.

Zou dit komen omdat dit magzijn nog nieuw is? Doe ik toch iets verkeerd? Of...??

Het TM magazijn laat zich vullen, kan er gemakkelijk 2 tot 3 keer het magazijn mee leeg schieten alvorens ik weer gas moet vullen. Het wegstromen van het gas bij vullen is niet iets wat wenselijk is.

Op een ander forum werd verteld dat het lag aan de o-ring van de vulnippel. Zijn er meer die hier last van hebben? En wat hebben jullie gedaan om het op te lossen?

Klopt.. Het gebrek aan O-ringen bij de magazijnen van TM is het probleem. Heb ik ook bij de 1911 s.

Een oplossing is de rubbertjes van aanstekers er uit pullekken en deze in de magazijnen stoppen.

Algemeen " probleem" van TM.
Het is heel makkelijk op te lossen.
Het is inderdaad door een ö-ring in de vul nippel te doen.
Je kan die ringetjes bestellen, of uit de onderkant van een navulbare aansteker slopen.
De ring op de onderkant van het magazijn leggen en met de vul nippel van de bus er in duwen.
Als het goed is zal dit probleem dan opgelost zijn.

... dus het ontbreken van een o-ring aan de buitenzijde van de vulnippel zorgt voor de problemen.

Iemand een link waar ik deze o-ringen kan bestellen, ben geen roker dus geen aansteker in huis ;-)

Nee sorry beetje onduidelijk van mijn kant.
Het komt door het ontbreken van de ö ring in het vulventiel van het magazijn.

Maar die kan je dus er in krijgen door de ring op de onderkant van het magazijn leggen en met de vul nippel van de bus er in duwen.

... ik had het al begrepen ;)

Je druk je gasfles tegen deze o-ring aan waardoor de boel afsluit en het gas "alleen" het magazijn in gaat ipv er langs! Nu alleen van deze o-ringen zien te vinden...

... zie ik vaker, dat iets niet op voorraad is.

Wellicht dat je de passende o-ring kan opmeten, dan kan ik aan de hand van de maten wat gerichter gaan zoeken. Binnendiameter en de dikte... daarmee is het dan wel weer te vinden!

Ben duidelijk niet de enige met dit probleem (dat TM het niet oplost door een dergelijke o-ring te plaatsen, je betaald er genoeg voor).

... moet je wel eerst weten of de maat die je nodig hebt er wel bij zit...

dat TM het niet oplost door een dergelijke o-ring te plaatsen
ik geloof dat het ook te maken heeft dat de gas die we in EU en US gebruiken aardig sterker is dan de "Dustergas" wat TM adviseert, daar zijn die dingen tenslotten voor ontworpen.
zou het zelfde zijn met diesel in een benzine auto gooien, werkt voor geen meter, maar daar is het ook niet voor ontworpen.

... kan me niet voorstellen dat het met een minder sterk gas niet gebeurd... het sluit namelijk niet goed af en het gas zoekt de makkelijkste weg...

• Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Ik meen ooit gelezen te hebben dat marui dit expres heeft gedaan waardoor je een magazijn niet te veel kunt vullen en teveel gevuld gas het magazijn kan verlaten.

Ik heb van het weekend mijn 0-ringen geprobeerd. In het eerder gelinkte pakket, zitten 2 passende maten. de kleinste en de op 1 na kleinste zijn te gebruiken. Echter zijn ze nog steeds niet op voorraad :(

Ik meen ooit gelezen te hebben dat marui dit expres heeft gedaan waardoor je een magazijn niet te veel kunt vullen en teveel gevuld gas het magazijn kan verlaten.

Een magazijn kan je niet overvullen, je krijgt er namelijk maar een bepaalde hoeveelheid in. Magazijn kan de druk prima aan, is de replica zelf die een sterk gas niet aan kan.

Meteen bij het vullen van het magazijn begint het gas er al langs te stromen, dan zit er nog vrijwel niets in het magazijn. Het is echt het gas uit de fles wat niet het magazijn in gaat vanwege de slechte afdichting aan de buitenkant van de vulnippel.

Ik heb van het weekend mijn 0-ringen geprobeerd. In het eerder gelinkte pakket, zitten 2 passende maten. de kleinste en de op 1 na kleinste zijn te gebruiken. Echter zijn ze nog steeds niet op voorraad :(

Heb je de o-ringen kunnen opmeten, als ik de maat heb kan ik gerichter gaan zoeken... duurt bij Unit 13 bij heel veel zaken heel lang voordat ze het weer op voorraad hebben is me opgevallen...

Nee, heb geen flauw idee wat de maten zijn :( Heb ik ook niet gemeten.
En om eerlijk te zijn, heb ik er ook geen behoefte om ze er uit te halen, aangezien ik een dikke kans heb dat ze kapot gaan.

Maar voor de verzendkosten van U13, heb je ook 2 of 3 navulbare El cheapo aanstekers. En die rubbertjes passen gewoon ;)

... met beetje zoekwerk op internet een webshop gevonden die deze o-ring set op voorraad heeft tegen zeer scherpe prijs (€0,90)... 2 setjes besteld en nu achteroverleunend wachten op de levering. Zodra ze binnen zijn meet ik de o-ringen wel op (heb ook al een webshop in Nederland gevonden waar je o-ringen per stuk kan kopen voor een redelijke prijs)...

Gasmagazijnen kunnen wel degelijk te vol zitten, zeker als er een sterker gas als aanbevolen wordt gebruikt. Zonder weglek systeem voor de druk (dus gas) scheuren de o-ringen da op een gegeven moment kapot.

... ben eigenwijs dus blijf erbij dat je een magazijn niet kan overvullen... het vullen stopt zodra de druk in de gasfles gelijk is aan de druk in het magazijn... Magazijn kan veel meer druk hebben dan waar de replica voor ontworpen is. Ik gebruik een vrij "slap" gas, maar zoals ik al opmerkte in mijn openingspost gaat er meer gas verloren dan dat er in het magazijn gaat, wat nooit de bedoeling kan zijn.

Was even wachten op het pakketje, maar vandaag is het gearriveerd.

2016-11-122014.48.56.jpg

Heb een van de in het setje zittende o-ringen in de vulnippel gelegd, vervolgens met de nippel van de gasbus voorzichting aangedrukt. Bij het vullen van het magazijn lekt er nu geen gas meer weg... ben blij met deze vrij simpele oplossing. Waarschijnlijk werkt het ook met de dunste o-ring, heb dat echter niet geprobeerd.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vladimir