Nieuw, nog oriënterend lid!

Fritzl

New Member
16 mei 2016
1
0
Trophies
1
Ha allemaal,

Ik zal mij even kort voorstellen: Matthijs, 25 jaar wonend in het zonnige Maastricht. Ik heb al een tijdje nagedacht deze sport te gaan beoefenen, maar na de HEL-shooter in Woerden was ik verkocht. Ik ben op dit moment nog oriënterend en daar zou ik graag jullie hulp bij hebben.

Ik heb mij al verdiept in alle maatschappelijke en formele zaken omtrent de sport. Daar ga ik binnenkort het een en ander voor ondernemen. Hier is vrijwel alle informatie duidelijk op internet te vinden.

Rest mij meteen door stomen naar het interessantste onderdeel voor mij en jullie: de replica. Hier heb ik al het een en ander over opgezocht, maar toch ben ik benieuwd naar jullie meningen. Vooropstaand: doel om mee te beginnen is een CQB wapen. Wat is jullie advies/ervaring m.b.t de categorieën? Ik heb begrepen, verbeter mij als ik niet goed zit, dat AEG toch wel de standaard is. Nou heb ik bij HEL (en in het verleden met eens een potje paintball) met perslucht gespeeld. Is perslucht mogelijk voor de particulier? Ik kan enkel CO2/green gas op internet vinden. Ik begrijp dat je met zo'n tankje inlevert op de mobiliteit, al lijkt het me dat het makkelijker en voordeliger is op de lange termijn. Je kunt zo'n tankje daarnaast eventueel wegwerken in een rugzakje. Springguns lijken mij niet een veelgebruikte methode. Hebben jullie hiernaast een aanbeveling? Ik ben bereid een redelijke prijs te betalen voor een kwalitief goede mid-end replica.

Als laatste ben ik benieuwd of er in Maastricht en omstreken spelers actief zijn. Bestaan er whatsapp groepen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Gr. Matthijs

Hallo Matthijs en welkom op het forum!
Perslucht ook wel HPA genoemd is zeker wel te krijgen, maar dan zit je wel met een enorme kostenpost. De replica alleen al kost je 500 euro of meer en dan heb je nog de rest nodig.
Een AEG is heel makkelijk wat dat betreft en daarmee speelt ook bijna iedereen. Als je voor 350 euro bv een ICS AEG haalt dan zit je gelijk goed en heb je kwaliteit.
Green gas en Co2 is alleen maar aan te raden voor side arms aangezien green gas bij lagere temperaturen aanzienlijk minder presteert en het voor je main niet echt handig is.

Mocht je nou meer willen weten over HPA dan kan je denk ik het beste @Sander er eens over vragen. Die heeft dacht ik ook een HPA replica.

Hey Matthijs
Het klopt wat chaosstate zegt.
Ik heb een hpa replica.
Ik persoonlijk heb geen last van de tank op mijn rug.
Veel genoemd argument is dat je aan een lijntje vast zit. Tja je hebt ook een sling vast aan je replica en beperkt ook je beweging.
Daarbij is de remote line langer dan je arm dus heb je alle beweging vrijheid die je wil.
Nog eentje die je vaak hoort is dat een luchtslang niet realistisch zou zijn. Nee zo'n naaimachine in je replica als je de trekker overhaald is lekker realistisch. Al met al is het gewoon persoonlijke voorkeur.

Welkom in iedergeval
Mocht je meer hpa vragen hebben hoor ik het wel

Hey Matthijs,

Welkom op het forum! Zoals je ziet kun je hier met al je vragen terecht!

Gr,

Binky Jules

@Sander dat argument over de naaimachine doet het hem wel idd xD
Hebben ze ook AK HPA replica's?

Ja er zijn ook Ak hpa systemen.
Alleen niet kant en klaar. Daarin is tippmann momenteel nog de enige.

Bedankt voor al jullie berichten!

Ik heb nog wat ge-googled/youtube gisterenavond en ben toch wel overtuigd HPA te willen aanschaffen. Wil hier graag wel over boksen met jullie, ook met AEG gebruikers. Omdat mogelijk andere ook hierover twijfelen heb ik geen privé bericht naar @Sander gestuurd. Mijn redenatie:

Voordelen
- Ik heb het ideed dat de kwaliteit van de replica's meestal wat beter zijn (minder plastic onderdelen, meer legering achtige modellen). Dit komt mogelijk doordat AEG meer toegankelijke prijzen hebben voor starters zoals ik en dus inleveren op materiaal.
- Minder interne schade door minder beweeglijke delen.
- Voortvloeiend op boven minder onderhoud.
- Rate of Fire en FPS gemakkelijk en breed instelbaar
- Realistische experience: Blowback, voller geluid

Nadelen
- Duurder in aanschaf (inderdaad rond 400-600 instapmodellen)
- Perslucht tankje + kabel voor onderweg, je levert in op mobiliteit
- Je hebt niet even snel een setje accu's bij je om te wisselen in het veld
- Toch wel dure onderdelen als er wat vervangen moet worden

@Sander en andere, klopt mijn redenatie een beetje?

Dan al een opstapje naar de replica waar ik naar aan het kijken ben. Ik vind de M4 een erg mooi wapen, maar ik ben ook wel fan van de MP5 en G36C.

M4, hieronder een link van een setje. Is dit mooi en compleet?
http://www.bunker501.nl/product/tippmann-m4-carbine-airsoft-set-inclusief-zen-remote-line-with-slide-check-hpa-3000-tank-tournament-lock/

Dan is er ook nog een tweede-hands site: http://airsoft-marktplaats.nl/ Raden jullie het af om tweedehands gear te kopen?

Alweer bedankt voor jullie feedback!

Je vergeet een belangrijk aspect voor wanneer je HPA wilt gaan.
Je loopt rond met een klein tankje... klopt, maar veelal hebben HPA gebruikers ook een grotere fles (duikfles) met koppelstuk om het kleine tankje te kunnen vullen. Een volle lading gebakken lucht (220 bar @ 12 liter) kost je gemiddeld 7 euro bij een duikshop. Een fles dient 3 tot 5-jaarlijks gecontroleerd te worden op staat en functioneren. Ook dit doe je bij een duikshop, en kost je gemiddeld 30(?) euro.

Zeg ik nu iets doms of Is het niet goedkoper om dan twee tankjes te kopen en deze te laten vullen bij de duikshop? Ik heb begrepen dat je zo'n 1000-1200 BBs kon vuren met een tankje

In principe is het verstandig om bijvoorbeeld een 12 liter fles te hebben waarmee je de kleine tankjes vult. Dit noemen ze dan het vulstation. Afhankelijk van de locatie mag je deze daar (beschermd) plaatsen, of in de auto laten.

Klopt het dat je hier ook co2 magazijnen voor hebt? Zoja, hoeveel schoten kan je doen met 1 patroon?

We hebben het nu over de tippmann hpa. Andere systemen kunnen niet op co2. tippmann en daytona zijn de enige met recoil.

Je kan een grote co2 fles op de tippmann aansluiten probleem is daarmee het vullen van de fles.
Je kan ook co2 capsules gebruiken in het magazijn daarmee kun je 1 mag leeg schieten (80bb's)
Een duikshop vult geen paintball flessen dus een duikfles met filling station is wel handig. Anders moet je telkens naar een paintball veld toe om de kleine flesjes te vullen. Afhankelijk van de groote van de fles kun je meer of minder bb's weg schieten. ik schiet ongeveer 2000 met een 48ci fles.
Onderdelen zijn vaak gratis omdat dat onder de garantie valt.
Ik heb laatst een compleet nieuwe upper gekregen omdat er een scheurtje in de locking tap zat.

Let er op dat een Tipmann relatief nog makkelijk is, maar dat je bij andere HPA systemen (P*, Wolverine, Valken) naast de remote line en tank ook nog een regulator moet hebben om de druk te verlagen.

Ik weet niet of je voor de tipmann gaat of nog puur in het algemeen over HPA systemen praat, maar blowback zit alleen in de tipmann en daytona systemen (mogelijk nog andere die ik niet ken). Qua voordelen en nadelen zit je wel goed, maar AEG's komen er ook in een hele brede prijs klasse en hebben dus ook hele goede kwaliteit replica's, die van hetzelfde materiaal worden gemaakt als de real steel varianten zoals de AK's van staal. Kijkend naar de prijs voor een HPA systeem zal dit eerder naar de 600+ gaan, de tipmann is hier dan met de M4, tank en remote line relatief de goedkoopste, maar koop je een drop in HPA systeem dan zul je ook nog een replica moeten aanschaffen en dan kan je makkelijk richting de 800-1000 euro gaan. Ik weet echter niet of je dit zozeer als een nadeel moet zien want je krijgt er ook veel voor terug. Een AEG is iets meer onderhoud vanwege de gearbox, maar het belangrijkste en het meest reguliere onderhoud is de inner barrel en hop up en deze zul je bij beide regelmatige moeten onderhouden, oftewel dit is gelijk aan beide systemen.

dj;22037 zei:
Klopt het dat je hier ook co2 magazijnen voor hebt? Zoja, hoeveel schoten kan je doen met 1 patroon?

Voor een Tipmann heb je ook CO2 magazijnen, hoeveel schoten je hier uit krijgt durf ik niet te zeggen, volgens mij kan je ook voor deze de FPS afstellen en dan is het daar dus ook afhankelijk van, zul je denk ik ook even het internet voor op moeten. Beetje onhandig though om in een ander zijn topic een niet helemaal gerelateerde vraag te stellen, naar mijn mening.

Oh de tippmann set die jij laat zien in je link is een complete set idd. Enige wat je dan nog nodig hebt is een duikfles en filling station om de kleine fles te vullen. Of je moet veel op paintball velden spelen zoals bij rsl / b&a. die hebben een compressor staan om te vullen.

Edit: ik neem mijn duikfles eigenlijk nooit mee naar een event. Ik heb 2 kleine flessen van 48ci en dat is ruim voldoende om een dag te spelen.
Stel ik zou weekend events spelen is het wel handig om mee te nemen

Sorry dat ik even inhaak op je topic, maar zit ook te denken om een tippman aan te schaffen. Kan je het tankje niet laten vullen bij een garage bijvoorbeeld? Die hebben vaak ool compressors staan, of zijn die niet geschikt hier voor?

Nee garage compressors leveren max 15 bar ofzo, dan zou je een "shoebox" er tussen moeten zetten.
Een tank moet 200 tot 300 bar in.
Afhankelijk van type tank. Probeer geen 300 in een 200 tank te stoppen. Dan krijg je een leuke knal met alle gevolgen vandien (afgerukte ledematen etc :tongue: )

Ik heb een nieuw topic in algemeen geopend om dit topic wat schoner te houden. En zodat we alle vragen en antwoorden mooi centraal hebben. Voor eventuele andere gebruikers

@Sander bedankt voor je uitleg!

Voor nu heb ik inderdaad de Tipmann op het oog. Van wat ik lees een mooie starter voor HPA. Is die set die ik doorlinkte goed kwa prijs of kan ik beter los via andere sites bestellen? Die optionele heavy bolt, is die nu werkelijk zo slecht voor het apparaat of valt dit mee?

Ik las trouwens op andere fora dat er ook persluchtpompen bestaan die druk kunnen opbouwen voor flessen. Je zou dan met een paar minuten (+/- 100x) pompen 2500 psi kunnen halen, 3000 als je wat langer pompt.

Paar minuten pompen voor 2500 psi (=172 ata bar)? Dit lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Even doorscrollen door dit forum:

http://forum.airsoft.nl/viewtopic.php?f=11&t=7601&hilit=hpa+pomp&start=70