Nieuwe mijn.NABV website

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stey
  • Startdatum Startdatum

Stey

Well-Known Member
6 jun 2015
1.026
862
Trophies
13
Dag Airsofters,

Zoals bekend is er sinds kort een nieuwe mijn.NABV ... en bij het rondneuzen viel mij het volgende op:

Evenementen -> Nieuw evenement aanmaken:

<cite>Wat mag wel:</cite>

• <cite>-    Trainingen, al dan niet in teamverband, tot en met 20 personen en niet commercieel</cite>
  • <cite><cite>-    Onderhoud / reparatie / particuliere verkoop</cite></cite>
  • <cite><cite><cite>-    Foto- / video-opnames, mits sport gerelateerd</cite></cite></cite>
  • <cite><cite><cite><cite>-    Achtertuin, mits niet zichtbaar vanaf de openbare weg en na overleg met buren</cite></cite></cite></cite>
  • <cite><cite><cite><cite><cite>-    Andere zaken die betrekking hebben op airsoftsport activiteiten.</cite></cite></cite></cite></cite>

<cite>Wat mag niet:</cite>

• -    Publieke toegankelijke plaatsen zoals, winkels, scholen, beursgebouwen e.d.
  • <cite>-    Commerciële activiteiten in welke vorm dan ook</cite>
  • -    Bezoek buitenland, schietvereniging of erkenninghouder
  • <cite>-    Film, video en/of theater producties</cite>
  • -   Overnachtingen.

Hoe zit dit in elkaar? Ik lees vaak genoeg dat mensen ergens heen gaan voor een 2 daags evenement, maar volgens NABV zou dit niet mogen. Iemand enig idee waarom dit expliciet staat vermeld?

Alvast mijn hartelijke dank voor de input!

Is dat misschien alleen voorbehouden aan erkende organisaties en niet aan @Jan en alleman?

Maar @Jan bijvoorbeeld heeft toch ook in België skirms gedaan van 2 dagen, en daarbij overnacht op terrein? Dan vind ik het raar dat overnachtingen niet zijn toegestaan...

Dus je mag wel verkopen,maar geen commercie bedrijven??

Vindt wat ik hier lees eigenlijk een beetje heeeel erg betuttelend.

Sommige dingen zijn wel verklaarbaar zoals overnachten en films vertonen.

Overnachten is aan regels van de gemeente (APV's-PPV's) gebonden.Maar deze regels zijn als organiserende club gewoon na te leven zodat het legaal kan. (Als Scoutvrijwilliger heb ik wel vaker met dit bijltje gehakt.)

Bij het vertonen van filmpjes en draaien muziek komt de Buma Stemra (heten nu weer anders) om de hoek kijken.

Fotograferen...Ik snap het wel dat ze willen voorkomen dat er foto's in de buitenwereld komen die een verkeerde indruk van onze hobby geven,maar om dit nu gelijk in de statuten te zetten vindt ik nogal ver gaan en simpelweg niet naleefbaar in deze van smartphones vergeven maatschappij .

Vraag om ook af hoe je deze regels kan naleven en er op handhaven?

Ik stel maar even voor: je organiseerd met een clubje een leuk weekend op een prive landgoed.Om de kosten te dekken vraag je uiteraard een vergoeding voor dingen als eten drinken etc.

Net als het gezellig wordt springt er een persoon in lange regenjas tevoorschijn NABV!!!!!! FREEEEZZZZZZZE!!!.Ik weet blind dat de beste persoon geen BOA bevoegdheid heeft ,dus hij mag wel naar je personalie vragen,Maar dat mag jij en ik ook ,en we mogen het net zo vriendelijk weigeren.

Zeer aannemelijk dat deze persoon dus twee tellen later van het terrein wordt verwijderd .
(Hoe laat ik even voor eigen invulling en creatieve inborst van de lezer)

Even duidelijk..Zonder regels en afspraken wordt het een zooitje.maar we zijn hoewel mening buitenstaander ons grote kinderen vinden toch echt gewoon allemaal volwassen.

Tijd voor koffie en m'n broodjes uit de oven halen!!

Fijne dag allemaal ik lig zo inhet zwembad!

Commercieel replicas verkopen is alleen aan erkinghouders toegestaan, zelfde als met echte wapens. Je mag wel je echte wapens 2e hands verkopen maar niet zomaar een wapen winkel beginnen.

Het filmen en fotograferen geld alleen voor commerciële bedrijven zoals joop van Den ende etc. Etc. Puur om ervoor te zorgen dat je niet je eigen meuk meeneemt naar een film productie om even te figureren ;-) maar fotootjes of filmpjes thuis voor je Facebook of deze site of op events is wel toegestaan.

Het overnachten zal wel gelden voor een situatie als deze " ik ga morgen skirmen dus ga vandaag in een hotel in de buurt zitten en overnachten " daar valt een meerdaagse privé skirm dan weer niet onder. Maar dat zou je even bij de NABV kunnen navragen.

Ps dit zijn alleen de regels om een event aan te maken, dus je mag een event aanmaken mits het gaat om de bovenstaande criteria.. Gok ik.... De regels van de NABV zijn vaak op meerdere manieren te interpreteren. Het handigste is ook als je iets wil om het gewoon even bij hun na te vragen om te kijken of het wel mag.

Ik heb de vraag bij NABV neergelegd, en zal - wanneer reactie volgt - dezelfde tekst hier plaatsen.

Zojuist ontving ik onderstaande reactie:

Beste,

Het is goed om te horen dat je blij bent met de nieuwe MIJNNABV. Indien er ergens een weekend evenement plaatsvind, dan is het toegestaan om op die locatie te blijven slapen. Het overnachten maakt namelijk deel uit van het evenement. Het is echter niet toegestaan om een evenement aan te maken dat tot doel heeft om te overnachten. Een evenement moet altijd direct airsoftsport gerelateerd zijn. Als je dus bijvoorbeeld vanuit Zeeland in Groningen wilt gaan spelen, mag je geen evenement aanmaken om ergens onderweg in een hotel te overnachten.

Met vriendelijke groeten,

Gerard Timmers

Directeur Verenigingsbureau

Voorzitter Wedstrijdcommissie

Nog een toevoeging welke wellicht vanzelfsprekend is:

<pre>
Hallo Stey,

Het is inderdaad niet toegestaan op een andere locatie te overnachten als waar het evenement plaatsvind. Je kunt dat wel, maar dan moet je de apparaten op het evenemententerrein laten.

Met vriendelijke groeten,

Gerard Timmers
Directeur Verenigingsbureau
Voorzitter Wedstrijdcommissie
</pre>

Kijk dat schept wat duidelijkheid, en bevestigd mijn vermoeden ;-)

Assumptions are the mother of all f*ckups, dus better safe than sorry. Aangezien ik het nog nergens kon vinden heb ik toch maar besloten om contact op te nemen met NABV en ik moet zeggen; er werd heel snel gereageerd. (uiteindelijk zelfs binnen 5 minuten)

Dus als ik naar België ga en tussenstop maak bij mijn moeder om van daar uit door te rijden moet ik bij mijn moeder meerdaags event maken. Dan slaap ik met mijn aa op event locatie en is het dus weer kloppend. :p

Nee @Toothpick : Een evenement aanmaken waarvan overnachting het (hoofd)doel is, is niet toegestaan. Dus een evenement bezoeken in Belgie, en vlak daarvoor een evenement aanmaken op adres van moeders en daar overnachten (wat is het evenement bij moeders dan, als het niet overnachten is?) mag niet.

Maar @Jan bijvoorbeeld heeft toch ook in België skirms gedaan van 2 dagen, en daarbij overnacht op terrein? Dan vind ik het raar dat overnachtingen niet zijn toegestaan...

En in België heeft de NABV natuurlijk geen jurisdictie. ;)

<blockquote>

En in België heeft de NABV natuurlijk geen jurisdictie. ;)

</blockquote>

Dat zou kunnen... maar is in principe nu ook niet (meer) belangrijk omdat de boel nu verhelderd is ;) 

Dan zijn ze zelf ook in overtreding geweest met de first look beurs!

Ik gok dat je nog wel kan overnachten bij een mede NABV´er. Alleen moet je dan een legale reden hebben om daar te komen met je AA. Wel fijn dat video en foto ten behoeve van airsoft legaal is!

Ik snap er de ballen van...Ik mag dus als ik het aan de Bond vertel niet bij  m'n Moeder  slapen,maar als ik het niet vertel,mag het wel?

Regeltjes als deze zijn dus papier/vrijeschijf verspilling.

De achterliggende motivatie voor zo'n maatregel kan ik wel verzinnen en ook wel begrijpen.

Als het evenement uitloopt op een zuipfestijn met alle bijkomende zaken,wil je daar als bond uiteraard niets mee te maken hebben.

Ik maak me sterk dat er op het Bonds buro ooit een telefoontje als dit (fictief) binnenkomt.

Ja hallo...met Rob..Hey luister eens..Ik wil komend weekend een gezellig feestje houden en de andere dag misschien gaan airsoften..mag dat?? ..ja!!! we drinken niet alleen limonade....Ohh Het mag dus niet???..Nee joh! geen probleem..Doen we het niet..Fijne dag nog!!

Je reinste kolder natuurlijk!

Hoe had je als bond gedacht dit te controleren en te handhaven??Iets wat niet aangemeld staat bestaat niet.

Heel simpel De ouwe stomp: Je mag geen evenement aanmaken waarbij overnachten het doel is. Je mag dus niet naar mamaom daar te overnachten met replica, om de volgende dag ergens te gaan airsoften.

Dit soort regels vind ik altijd heel interpretatie-waardig, vooral omdat NABV zelf geen jurisdictie heeft. Wanneer zij iets zouden willen controleren dienen zij een BOA of politie-agent te vergezellen. Afhankelijk van de grootte van het evenement lijkt het mij niet dat de politie daar om staat te springen.

Overnachten bij een ander NABV lid is ook zoiets. Je kunt een evenement aanmaken om bij @Jan te gaan sleutelen aan een replica. Het kan echter zijn dat het sleutelen simpelweg niet in 1 dag is voltooid. Er wordt dan overnacht om op dag 2 verder te gaan met het sleutelen. Hierbij is het doel van het evenement "sleutelen", en is de overnachting een bijkomstigheid. Daarintegen zijn beide personen in de positie om legaal omringt te zijn door replica's en deze te mogen hanteren. Dus een koffer op de grond met een slot erop, en het huis dicht zou daarbij al voldoende moeten zijn om volgens de regels van NABV te handelen.

Daarentegen... wat niet weet - wat niet deert. Echter ga je hiermee tegen de regels in en breng je de airsoft-sport in gevaar. Het is dus niet verstandig dit te doen, en al helemaal niet te verkondigen omdat lezers gezien worden als getuigen, en de situatie daarmee tegen je gebruikt kan worden wanneer NABV leest en actie zou willen ondernemen. 

Hmmm...Ik bespeur een beetje een feind hort mit angst.

Laat ik even duidelijk zijn dat wat ik stel puur Retorisch is (= stel dat....)

Ik ben geen nachtelijk onrustmaker (integendeel zelfs) en slapen doe ik bij voorkeur in m'n eigen bedje.

Wat ik eigenlijk wil uitlokken is dat er iemand van de Bond zich hier in de discussie mengt en in heldere  voor iedereen begrijpbare Jip&Janneke taal uitleg geeft.

Wees wel..dat onduidelijke gedoe over overnachten bij kennisen of hotel is en blijft me een totaal raadsel.Volgens mij is je ontheffing/pasje niet lokatie gebonden,en je repli's zijn nergens geregistreerd

Kijk!..je kan wel regels maken,maar het is dan ook wel wenselijk als je uitleg geeft waarom dit niet mag/kan.

Ga je individueel vragen en antwoorden? dan krijg je dat iemand zijn antwoord per ongeluk iets verkeerd formuleert en je hebt nog meer onduidelijkheid!.

Ik wil bijvoorbeeeld een antwoord over hoe ze denken hun opgestelde regels to controleren en te sanctioneren bij overtreding.De evt controleurs hebben geen enkele rechts bevoegdheid. Dat je ze vergezeld van BOA's of Politie hun werk ga zien doen,kan je naar het rijk der fabelen sturen.

Politie of BOA controleerd op wetten,niet op verenigings regels.

Laat ik nog maar even duidelijk stellen..Ik ben niet uit op onrust stoken of rebellie,maar als het aankomt op onduidelijkheid schrik ik er niet voor terug om desnoods een keer stevig aan de ketting van de organisatie te rammelen voor een duidelijke reactie.

Dag De ouwe stomp,

Ik heb de vraag betreffende handhaving neergelegd bij NABV. Zodra ik reactie heb zal ik deze ook hier weer plaatsen.

De opgestelde regels zijn niet te controleren en dat is volgens mij ook niet de bedoeling.

Het gaat puur om het feit dat als jij "stoute dingen doet" en je komt daarbij in aanraking met de politie dat ze een punt kunnen maken en jij niet kan zeggen "Ja maar dat wist ik niet " of zoiets van "Ja maar dat staat niet in de regels" 

De NABV pas is wel degelijk lokatie gebonden , het adres op de pas is het adres waar je je replica's moet opslaan, en in geval van event etc etc mag je ook met de pas ze vervoeren naar plaats van bestemming.