Nimh of lipo?

@Ties, hoe bedoel je? Ik mag toch hopen dat ik na 7,5 maand er mee bezig zijn geweest er toch enigzins kennis van heb opgedaan anders dan doe ik toch iets fout. Zoiets als in passie en interesse in je beroepsveld?

Wat jij zegt is inderdaad ook heel logisch, aan de hand van I=U/R. Ik had puur alleen gekeken naar de batterij zijn discharge en ampere, maar dan is het voltage indirect gerelateerd aan de sterkte arcs en niet de directe oorzaak en geldt nog steeds meer ampere is meer schade dus een 7.4V met hoge C en hoog aantal mAh kan meer schade doen dan een 11.1V met lage C en laag aantal mAh. Hierdoor moet ik ook mijn fout toegeven en is het voltage dus wel een grote factor in het slopen van trigger contacts, MAAR NIET DE OORZAAK.

Maar de moraal van het verhaal: bouw een mosfet in je replica als je er langer dan een jaar mee wilt doen :P

dan word dat het volgende op mn lijstje.
vandaag ubacs en mechanix handschoenen besteld bij nltactical.
en zaterdag heb ik wssl mn pas binnen, en dan samen met vriend van me replica, magazijnen en red dot bestellen.
dus volgende maand dan kijken voor mosfet en lipos

Los van wat meer schade aanbrengt. Laten we ontopic blijven.
Dont make me use the ban-hammer :tongue:

@sander je hebt gelijk haha.

iemand die naast hobbyking en andere site weet waar je lipos kan kopen voor een lagere prijs, want in nederland zijn ze meteen als een stuk duurder, om nog niet over de smartcharger te beginnen.

Dat wordt dan Gunfire of Taiwangun. De rest is allemaal buiten de EU en duurt ook gelijk weer langer.

Airsoftlipo.com van flash (zit op dat andere forum), zijn relatief goedkoop en hebben de IMAX B3 lader, echter wel grote kans dat het ook daar uitverkocht is.

ik zie ook vaak bij smartchargers het volgende staan: Maximum charging current: 1000mA

wat betekent dat precies?

robin97;20751 zei:
ik zie ook vaak bij smartchargers het volgende staan: Maximum charging current: 1000mA

wat betekent dat precies?

Dat er maar met een ampere de batterij wordt opgeladen, een beetje thumb of rule is niet meer laden dan de capaciteit van je batterij in mAh ook al zeggen ze vaak dat je beter iets lager kan gaan zitten, omdat je het anders alsnog niet al te best is voor de batterij, maar hier weet ik niet genoeg vanaf. Ik zet hem zelf wat lager aannemend van de RC forums dat lager laden iets beter is voor de batterij.

Anyway als er dus met 1 Ampere max wordt geladen dan weet je dus dat als je met een 1300 mAh of 2000 mAh wel goed zit en dat de 1300 mAh sneller is opgeladen dan een 2000 mAh.

Jongens we dwalen weer beetje af van de hoofdvraag. Op naar het electronica forum ermee.

7.4 is de veilige keuze. Met iets lagere fire rate, trigger response iets flauwer. Maar wel kleinere batterijen en minder kans op schade.

11.1 is de extra optie. Hogere firerate en trigger response. Kans op schade aan trigger contacts en gears maar dat ligt aan de kwaliteit van de gearbox. En mocht er echt iets kapot gaan aan de trigger contacts zelf, ze kosten hooguit 10 euro.

En @Rebelattack Loop je stage bij nikhef ofzo? :P

Lockheed;20759 zei:
Jongens we dwalen weer beetje af van de hoofdvraag. Op naar het electronica forum ermee.

7.4 is de veilige keuze. Met iets lagere fire rate, trigger response iets flauwer. Maar wel kleinere batterijen en minder kans op schade.

11.1 is de extra optie. Hogere firerate en trigger response. Kans op schade aan trigger contacts en gears maar dat ligt aan de kwaliteit van de gearbox. En mocht er echt iets kapot gaan aan de trigger contacts zelf, ze kosten hooguit 10 euro.

En @Rebelattack Loop je stage bij nikhef ofzo? :P

Ik beantwoorde toch zijn vraag?

I wish daar ben ik waarschijnlijk niet slim genoeg voor daarnaast ben ik ook geen natuurkundige maar scheikundige en is mijn kennis zeker niet goed genoeg over plasma en alles wat erbij komt kijken om daar te kunnen werken :). Echter heb ik wel veel moeten leren over plasma en heb ik een mooi boek over plasma chemistry van de heer Alexander Fridman en hierdoor wat geleerd over de verschillende discharges. In het boek staan heel mooi de verschillende arc discharges en dus ook waarschijnlijk degene die precies laat zien welke de contacten waarschijnlijk worden beschadigd. Ik denk hierdoor dus dat er twee reacties plaats vinden die een grote rol spelen in het slopen van de trigger contacts. Let op dit is op basis van theorie oftewel dit kan totaal niet kloppen. Mijn idee is dat radicale zuurstof atomen die in de arc worden gecreëerd de contacten langzaam oxideren waardoor de geleiding verslechterd en door lokale opwarming van de arc zal er wat metaal verdampen, dit is dus gelijk aan etchen wat ik al eerder zei, maar mogelijk dat er ook andere manieren zijn dat de contacten worden geetched. Ook zijn er nog de brandplekken maar de reden dat deze ontstaan heb ik nog niet kunnen vinden zal wel heel logisch zijn als iemand me het vertelt. Ik denk ook nog steeds dat de grote oorzaak van de snellere slijtage met hogere voltage batterijen komt doordat hier ook meer stroom kan lopen vanuitgaand dat de weerstand van de motor gelijk blijft (I=U/R) en hierdoor zal er dus meer stroom over de contacten gaan wat zorgt voor hogere electron densities wat resulteert in meer reacties en meer warmte, oftewel meer metaal dat afdampt en oxidaties die kunnen plaatsvinden. Daarnaast gebeuren er nog zoveel meer andere reacties die ook kunnen zorgen voor het slopen van de trigger contacts. let op dit is puur op basis van mijn kennis en inzicht, dus mogelijk totaal niet waar.

PS: Ik zal nu niet meer off topic gaan en mijn mond erover houden, als een mod wil dat ik het weg haal dan hoor ik dat graag.

Mvg,

Rebelattack

Oftwel als je batterij meer 1300mah heeft en de lader is bijv. 1000ma dan maakt het niet uit maar de batterij moet dan niet onder de 1000mah zijn?

Idd, anders gaat je accu eraan. Ik weer niet wat er dan gebeurt, maar het is iig niet goed :P

Als ik ergens slecht in is is het wel natuurkunde, dus ben echt een noob op dit gebied.
Gelukkig heb ik 2 rechter handen dus dan moet ik het daar maar van hebben :P

Aangezien je met meer dan 1C aan het laden bent, is het niet goed voor je accu, maar de lader slaat wel af als de accu vol zit. Dus hij zal niet ontploffen omdat hij te veel laad ofzo. En kun je gewoon laden.

robin97;20631 zei:
@Lennart-vm doe jij een hele dag met een batterij, of heb jij een extra batterij?

Sorry voor de late reactie maar ik doe gewoon de hele dag met 1 batterij. Ik zie nu het nut nog niet voor een 2e accu.

Die turnigy batterijen kun je gewoon bij hobbyking bestellen, ze hebben een EU warenhuis dus de levering is dan best snel. En als je je aanmeld krijg je ook nog eens korting.

Nog over het laden van liPo's, je kan ze met max x aantal C laden (en 'C' staat in principe voor x het aantal mAh vd batterij) een lipo van 1300mAh en een charge rate van 5C zou je dus met 6500mAh kunnen laden.
Maar meeste lipo's kun je met 2C zonder probleem laden.

Heb je bij hobbyking je batt gevonden wacht dan even en hij komt iets goedkoper naar voren als aanbieding. Is er al ander item omhoog gekomen als aanbieding dan moet je link bewaren van die batt die je wilt en browser afsluiten, cookies wissen, en weer opstarten. Of vanaf ander ip adres direct naar je batt van keuze gaan.