Onderhoud van AA + toebehoren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dodgy
  • Startdatum Startdatum

Dodgy

Well-Known Member
29 jan 2019
277
176
Trophies
11
Nog even een vraag, heb geen oude topic even kunnen vinden. Wel behoorlijk wat YT video's, maar:

Er zitten nu net 2 skirms op mijn AA en ik heb door dat ik toch zelf onderhoud aan het ding moet gaan plegen.

Behalve dat ik een flashlight-grip heb gesloopt (ik zag een greppel over het hoofd). Heb ik ook mijn barrel een cm of 5 in het zand gestoken (dook in een andere greppel). Als laatste heb ik 2 van mijn 6 TM magazijnen zo vervuild dat ze niet meer feeden.

Nu heb ik gisteravond met een handige tutorial mijn TM magazijnen geopend en gereinigd. Er was zelfs een simpele tip om de bolt catch snappier te maken, dus bonus!

Maar nu komt het met mijn barrel, er zit behoorlijk wat zand over heen de AA, dit kan ik simpel reinigen. Alleen het zand in het uiteinde van de loop zit ik mee. Want de YT video's met unjamming en reiniging tips, laten zien dat ze de jamming rod met reinigingsdoekjes, vanuit het uiteinde naar binnen duwen. Mijn gevoel zegt nu dat ze juist vuil in de AA proppen, specifiek in de hopup.

Nu heb ik wel een YT video gevonden waar ze de upper receiver verwijderen en zo makkelijk bij de barrel komen, om deze bijv. te verwisselen.

Maar mijn vragen zijn dus;
-Hoe reinigen jullie de AA? Qua demontage
-Met wat reinigen jullie de AA? Qua materiaal
-Wat huis, tuin en keuken spul kun je gebruiken i.p.v. Airsoft siliconspray? (cheapie cheapie = WD40?)

Alvast bedankt weer!

Uit elkaar halen, zand in de hop up is niet goed, wat nog erger is in de gearbox. Dat draait vele malen meer kapot dan de hop up en volgens mij had iemand hier op het forum er een keer last van en die kon een deel van zijn compressie weg gooien.
Buitenkant kan je prima schoonmaken met een natte doek of iets dergelijks.
Alcohol (meestal iso-propanol) voor de barrel, liter fles heb je voor een tientje zowat en daar doe je een eeuwigheid mee.

Welke smeersel/grease gebruiken jullie voor de hopup / gears / beweegbare onderdelen ?

Hopup geen smeersel, cilinder + piston : tamiya ceramic grease.
Gearbox : fcc secret recipe gearbox lubricant.

Je kan voor alles verschillende producten halen of een goed product voor alles.

Ik gebruik https://www.bol.com/nl/p/superlube-...R3383e7Q6WAcI6Oo3_l1fuJ4c3wZtN7kaAghfEALw_wcB

voor alles wat gesmeerd moet worden. is makkelijker aan te brengen als olie en blijft ook wat beter zitten, en zal niet snel kruipen waar het niet moet kruipen.

Barrel reinig ik met stukjes microvezel en die dan bevochtigen met remmenreiniger (als het maar alcohol bevat, (nee bier of sterke drank telt niet)) lekker goedkoop en wel efficient.
Met de remmenreiniger kan je ook je gearbox goed mee ontvetten als je die ooit wilt reinigen en opnieuw invetten.

Hopup rubbers kan je met een zacht sopje en warm water doen, wel goed laten drogen.

• Leuk
Waarderingen: Dodgy
Barrel reinig ik met stukjes microvezel en die dan bevochtigen met remmenreiniger (als het maar alcohol bevat, (nee bier of sterke drank telt niet)) lekker goedkoop en wel efficient.
Met de remmenreiniger kan je ook je gearbox goed mee ontvetten als je die ooit wilt reinigen en opnieuw invetten.

Remmenreiniger heb ik genoeg staan, dus dat is mooi. Maar hoe ga jij dan precies je barrel in? Trek je hem dan uit de hopup, bucking eraf en langs achter of ga je ook gewoon langs voren erin? Niet schuin denken!

Mijn gedachte is echt dat als je er steeds langs de voorkant in gaat, je juist residue naar binnen duwt en opbouwt. Je doekje kan dan wel vuil eruit zien en als je het vaak genoeg herhaalt, dan schoon zijn. Maar achterin je barrel, bij je hopup, komt er dan ook steeds meer te zitten. Op een cruciale plek zelfs!

Dan denk ik dat je beter je barrel met rust kan laten en steeds om de paar weken, maanden echt even goed demonteert en helemaal kan reinigen. Of iemand moet mij nu kunnen zeggen dat je, zonder dat iets erdoor slijt of beschadigt, regelmatig je barrel helemaal los kan krijgen en er een doekje doorheen kan raggen.

• Leuk
Waarderingen: sherlockzor
Remreiniger heeft hetzelfde probleem als WD-40, alles van rubber en plastic gaat er aan kapot, oftewel je moet naderhand 100% zeker zijn dat er niks meer van aanwezig is. Een gearbox kan je ook goed schoonmaken met een oude tandenborstel, wat zeep en goed warm water.

Je moet je barrel demonteren en dan je cleaning rod met doek er volledig doorheen halen, middels deze methode met alcohol en een microvezeldoek houd ik uiteindelijk een schone barrel over. Ik begin altijd met een paar keer een natte doek gevolgd door een aantal droge.

Remreiniger heeft hetzelfde probleem als WD-40, alles van rubber en plastic gaat er aan kapot, oftewel je moet naderhand 100% zeker zijn dat er niks meer van aanwezig is. Een gearbox kan je ook goed schoonmaken met een oude tandenborstel, wat zeep en goed warm water.

Ja of course, daarmee dat ik apart zeg van de hopup rubbers met zeep en warm water te doen. maar voor de metale delen gaat dat perfect.

@Dodgy Best practise is demonteren inderdaad, maar ik geef zelf toe dat ik dat ook niet altijd doe. hangt ervanaf hoe lui ik ben.

Ik gebruik bijna altijd teflon ver voor de gb om te smeren na t schoonmaken. Barrel maak ik schoon met alcohol van de drogist.

Ik hen oom altijd een bus met compressed air staan om alles schoon te blazen

• Leuk
Waarderingen: sherlockzor