Opbergplaats

Ik heb zojuist een reactie ontvangen van het NABV.

nabv.png

Alleen een koffer of foedraal is dus niet voldoende.

Ik heb zojuist een reactie ontvangen van het NABV.

nabv.png

Alleen een koffer of foedraal is dus niet voldoende.

Ik quote uit het Huishoudelijk Reglement NABV 2016, waarin het volgende staat onder Artikel 21 Leden, Verplichting van de Leden 3a.)

"Het apparaat, indien niet in direct gebruik, op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk om ervoor te zorgen dat deze niet direct voor bedreiging of afdreiging beschikbaar is"

Hieruit kan ik dus nergens opmaken dat een afgesloten koffer of foedraal niet toegestaan is, dan kan een lid van het secretariaat dat nog zo mooi opleggen maar zonder dat het netjes in de regels staat kunnen ze er zover ik weet niks tegen doen. Ik zeg niet dat het slim is om het zo op te bergen, vooral niet in een foedraal, maar een koffer met een goed slot werkt net zo goed. Ik heb zelf mijn replica's liggen in een omgebouwde oude munitiekist met een slot erop. Iig zou het handig zijn als de NABV definieert wat een deugdelijke opslag is, ipv dat ze ons in het midden laten.

Of, buiten alle verschillende regeltjes om, als je het zeker wilt spelen.

- Bezit een koffer of foedraal welke je af kan sluiten voor transport van de replica ( Ik zie vaak zat mensen met de originele kartonnen dozen rondlopen waar de replica in zat. )

- Plaats de koffer of foedraal (met slot ) in een vaste kast waar ook een slot op zit.

- Bonuspunten als de kast zich in een afgesloten gedeelte van de wettelijke verblijfplaats van de NABV vergunning houder bevindt.

1000000% voldaan aan de regels. '10/10 NABV, ' Mooier kan niet'

Ik heb dezelfde mail ontvangen als @Sadiek.

@Rebelattack het probleem is dat de statuten echter wél spreken over een "stationaire" opbergplaats, wat weer zou impliceren dat een koffer of foedraal niet voldoende is.

Ik heb ze de onregelmatigheid in regelgeving voorgelegd, maar de enige reactie die ik kreeg is net zo kort als die van @Sadiek; ik vind het een zwak antwoord waar wij in mijn ogen niet mee geholpen zijn.

EDIT:

Heb op notaris.nl nog even de definitie van een statuut opgezocht:
Bij de oprichting van een vereniging vormen de statuten het belangrijkste stuk. Het is als het ware de grondwet van de vereniging. Vaak stelt het bestuur ook een huishoudelijk reglement op, met uitvoeringsbepalingen en/of aanvullingen. Denk hierbij aan regels over het aanvragen van het lidmaatschap...

Dit zou betekenen dat artikel 14 van de statuten leidend is en de tegenstrijdigheid toch niet zo "groot" is als ik dacht.
Artikel 14.3 Leden die één of meerdere airsoftapparaten voorhanden hebben dienen:
a. het apparaat, indien niet direct in gebruik is, op te slaan in een deugelijke in beginsel stationaire opslag met sluitwerk;

Laatst bewerkt:
@Dingofox thanks voor het uitzoeken. Heb je toevallig ook iets gezien mbt de betekenis van "in beginsel"? Interpreteer ik dat als "in principe" of iets als "in eerste instantie" of als "bij voorkeur"?

@Dingofox, dan zit ik bij het foute einde en zal inderdaad de statuten het huishoudelijke reglement overschrijven als het er op neer komt. Dan vraag ik me weer af of mijn munitie kist behoort tot een stationaire opslag gezien je dat ook kan zien als een verplaatsbare opslag :|? Daarnaast de replica die nog in de koffer lag vanwege veel gebruik tijdens skirms ook maar iig in de munitiekist leggen.

Ik heb alles in een tas die in een inbouwkast in een inbouwkast zit met een groot hangslot en voor de buitenwereld onzichtbaar.

En @Rebelattack, anders ff je kist aan de grond vast schroeven :P

@Rebelattack Ik heb in mijn originele mail beide quotes uit de Statuten en Reglementen voorgelegd en kreeg daarop het antwoord wat ik eerder poste. Daarop heb ik nog een mail terug gestuurd waarin ik bedankte voor de informatie en of ze het met mij eens was dat de verschillen voor verwarring kunnen zorgen en de suggestie gegeven dat het wellicht handig om dit punt in de reglementen te verduidelijken.

@Dingofox thanks voor het uitzoeken. Heb je toevallig ook iets gezien mbt de betekenis van "in beginsel"? Interpreteer ik dat als "in principe" of iets als "in eerste instantie" of als "bij voorkeur"?

Ik heb even gauw naar de term gegoogled en ik maak daar uit op dat het staat voor de minimale eis/regel waaraan moet worden voldaan.

ter voorbeeld: Het moet in beginsel een kast met sluitwerk zijn, maar het mag ook een dikke stalen kluis zijn.

Onze zolder is afgebouwd. We hebben een zolder met schuine wanden (of dak), een reguliere zolder, zeg maar. Het onderste gedeelte is afgetimmerd zodat er een opslagruimte wordt gecreëerd. Hier zitten deurtjes in die ik op slot kan doen. Enkel ik heb de sleutel van dit slot. Dit is een afgesloten deel van het huis en dus geen kast. Ik heb even een foto van het internet "gestolen", maar zoiets heb ik:

Afbouw-2.jpg

Alleen heb ik geen schuif-, maar klapdeuren. En hier zit een slot op, ook deze foto even "gestolen" van het internet (sorry, internet):

anti-inbraak-slot-703eurd-messing-hangslot-40mm-set-140703eurd.jpg

Daarmee voldoe je, mijn inziens, aan de (minimum) eisen.
- Die ruimte kan een inbreker niet meenemen.
- Die ruimte is van buiten en de rest van het huis niet te zien (tenzij je op zolder bent).
- Die ruimte is enkel toegankelijk voor mij.

Ik heb alleen een iets stevigere versie van zo'n slot-ding, die zit met zes schroeven vast. Ik heb er standaard een doos voor die deur staan, zodat je niet goed kunt zien dat er een afgeschermde ruimte is. Maar als er een inbreker is die naar de zolder loopt, de doos verwijdert en de schroeven los maakt.... Dan kan de inbreker de (met sloten vergrendelde) koffers voor mijn replica's meenemen.

• Leuk
Waarderingen: Sadiek
Helemaal goed Kallisto.
Een mooie en onzichtbare oplossing.

@Kallisto Nette oplossing! Eventueel een tip voor tegen het losschroeven van het slot. Gebruik (verzonken) boutjes met aan de binnenkant van de kast/deur/klep borgmoeren. Dan kan een onbevoegde draaien wat hij wil aan de buitenkant maar komt het slot niet los.

Klinkt als een goede oplossing, @Sadiek :) Alleen weet ik niet precies welke je bedoelt. Ik ben ondertussen even aan het Googlen, maar heb je zo een foto van jouw oplossing? Ik snap niet hoe een onbevoegde deze dan niet los kan draaien.

Edit: bedoel je gewoon een bout zonder kop, zeg maar? Dus zonder kruiskop of een imbus of iets dergelijks? Gewoon eentje die je er doorheen draait en aan de "achterkant" vastdraait met een moertje?

Als jouw kast dicht zit kan niemand bij de moer die aan de achterkant zit. Dus iemand kan net zo lang aan de bout draaien, maar de moer krijgen ze niet los.

• Leuk
Waarderingen: Kallisto
@Kallisto Ik bedoel zo'n moer:

l_borgmoer%20rvs01.jpg

Als je die niet tegenhoud zal die mee gaan draaien met de bout. Een gewone moer (zonder de nylon ring) kan je nog wel eens tegenhouden door de bout vanaf de buitenkant onder spanning te houden waardoor je de moer tegen de binnenkant van de deur aantrekt zegmaar.

• Leuk
Waarderingen: Kallisto
grappig dat ik de antw. al gaf en dat na mailen van NABv het zelfde naar voren komt ;):)

sorry heb veel in de wet/regelgeving gezeten mbt airsoft en weer daarom veel ervan. niet de exacte plaatst maar wel wat er globaal staat.

Toch niet zo eensluidend. Als je namelijk het huishoudelijk reglement dr bij pakt http://www.nabv.nl/docs/default-sou...oudelijk-reglement-nabv-2016v2-0.pdf?sfvrsn=5

Dan staat op pagina 7 dat "Het apparaat, indien niet in direct gebruik, op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk om ervoor te zorgen dat deze niet direct voor bedreiging of afdreiging beschikbaar is"

En is dus het voorbehoud "stationair" verdwenen.
Ik denk dat dit is dat als je bij een event bent en je hebt meerdere AA's bij. Dat als je er met maar 1 speelt dat de andere wel opgeborgen liggen ipv los op een tafeltje bij je auto (o.i.d.)

@Rick191 en @Sadiek Bedankt :) Dat met die nylon ring had ik niet aan gedacht. Is wel leuk voor de afwerking, maar ik moet nog even kijken wanneer ik dat ga doen :p Nogmaals bedankt heren :D

• Leuk
Waarderingen: Sadiek