Praktische vragen beginnen met airsoft

David

Well-Known Member
7 jul 2018
69
9
Trophies
4
Hi ACN,

Ik zit met een aantal praktische vragen over het beginnen met airsoft, met name omdat ik niet direct mensen om me heen heb die het ook spelen.

Ik woon zelf in Groningen en het aantal outdoor plekken in de buurt is vrij beperkt, of in ieder geval, meer dan in het midden/zuiden van het land. Outpost Delta 19 in Gasselte is vrij dichtbij en die hebben (volgens mij) dit weekend een event en volgend weekend een event. Zou ik daar gewoon bij aan kunnen haken? De locatie doet ook verhuur van gear en mijzelf aanmelden als introducé schijnt via de website ook geen probleem te zijn.

Is er een aantal keer dat wordt aangeraden voordat je zelf een eigen apparaat koopt? Het jeukt nogal ondanks dat ik het nog nooit gedaan heb en wil mezelf graag weerhouden van iets kopen wat ik daarna weer moet verkopen.

Na wat onderzoek online blijkt dit een van de populairdere Nederlandse fora te zijn, klopt dat? Het activiteitsniveau schijnt nogal te verschillen per site.

Zijn er hier toevallig Groningers die wat tips kunnen geven over de omgeving? Shops, ranges, etc.

Kan ik het proces bij de NABV ook alvast beginnen en het betalen van het contributiegeld even laten afwachten van hoe ik het vind? Anders zit ik straks weer 4-6 week te wachten en het weer is momenteel juist zo lekker.

Anyway, alle feedback wordt enorm gewardeerd!
 
Aanhaken op een skirm kan altijd

Hoeveel keer je gaat als introduce/huurder voordat je zelf een apparaat koopt hangt helemaal van jezelf af. Mijn advies is: ga naar een evenement als huurder en kijk hoe het je bevalt. Als je daarna denkt "Awesome dit wil ik doen" dan meld je je aan bij de NABV en koop je je eigen gerei. Twijfel je nog? Ga dan nog een keer als introduce/huurder om zeker te weten of dit iets is waar je geld aan wilt uitgeven.

Of dit forum populair is durf ik niet te zeggen. Ik kan wel zeggen dat het een hoog activiteits en inhoudsgehalte heeft en dat heb ik persoonlijk liever dan een heel populair forum waar weinig inhoud op komt.

Ik zou je pas aanmelden bij de NABV als je zeker weet dat je lid wilt worden. Vergeet niet dat aanmelden meer vergt dan enkel het betalen van lidmaatschapsgeld. Er moet ook een pasfoto en VOG (die kun je via de nabv aanvragen) geregeld worden.

EDIT: Als je naar een skirm gaat schroom dan niet om mensen te vragen naar hun apparaten/uitrusting zodat je daar ook een goed beeld van krijgt. De meesten zullen je graag vertellen over het hoe, wat en waarom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Ik zou toch minstens een keer gaan spelen met een huurkitje en dan kijken of je het eerst nog een keer wil testen of het dan al zeker weet. Lelystad is relatief ook dichtbij, ik vind 1-1,5 uur nog relatief normaal voor airsoften qua rijden, zelfs al ben ik geen fan van autorijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Dank beide voor de reacties! Volgens mij kan ik inderdaad gewoon het beste heen gaan volgend weekend even kijken hoe het is, volgens mij zit het inderdaad wel snor met de community. Ga ik nog even een week mijn enthousiasme temperen.
 
ik was op gegeven moment ook erg enthousiast en wou eigenlijk al meteen kopen. ik heb toen eerst een testskirm gedaan bij Balls and arrows.

Ik zou absoluut eerst een testskirmpje doen met huurspullen. vooral ook omdat airsoft toch een best hoge financiële instap heeft.
je bent zo 400/500 euro lichter als je een basis setje spullen koopt. ik hoor het vrij weinig dat mensen het na de eerste keer niet tof vinden dus vaak zit het wel goed maar blijft altijd persoonlijk.
Zoals hierboven ook al gezegd werd kun je echt iedereen vragen naar zijn uitrusting, heb ik in het begin ook enorm veel gedaan!
Verder kun je het skirm board ook in de gaten houden/topic plaatsen voor de skrim waar jij heen wilt. soms zijn er nog wel eens mensen die je willen meenemen en spullen hebben om te lenen.

Verder alvast een kooptip zodra je wel beslist om te gaan spelen: Koop eerst bare minimum. dus je replica, bril en magazijnen en iets om het mee te nemen. bespaar NIET op je bril (mesh is verboden in NL). en als je masker wil koop dit type, veel comfortabeler(https://gunfire.pl/product-eng-1152215251-Stalker-Evo-Mask-with-Mount-for-FAST-Helmets-Woodland.html)
zodra je bare mimimum hebt ga je zien wat je mist tijdens het skirmen, bijvoorbeeld een camelbag of een kleine admin pouch. deze kun je dan kopen en je weet zeker dat je het gebruiken gaat.

Verder hier alvast een paar sites waar je spullen zou kunnen kopen.
https://gunfire.pl/ Polen, site met veel keuze.
http://www.taiwangun.com/ Polen, Site met veel keuze, iets minder qua replica's.
https://www.qtacairsoft.com/ Nederland & belgie, site met veel keuze en mooie replica's.
https://bunker501.nl/ Nederland, bekende shop met naar mijn mening beperkte keuze maar wel goede keuzes.
https://www.wish.com/ & https://nl.aliexpress.com/ de sites voor de goedkope hebbe dingetjes. veel pouches van mij komen hier vandaan
 
Gisteren een skirm gedaan bij WilD Mountain met 6 intros in onze groep. Ze waren allemaal laaiend enthousiast maar twijfelen nog over wat voor een uitrusting te kopen.

Sommige hadden een masker van me geleend, anderen wilden meer weten over mijn bitje, en dan heb je nog de vraag welke replica, welke camo, welk model vest / rig, etc etc.

De gegeven adviezen zou ik zeker opvolgen en gewoon even lekker kijken op het veld en vragen stellen aan airsofter. Sommige zien er angstaanjagend uit maar bijna allemaal zijn ze heel erg lief en vriendelijk en vooral trots op hun spullen en willen ze er graag over uitleggen.
 
Hi ACN,

Ik zit met een aantal praktische vragen over het beginnen met airsoft, met name omdat ik niet direct mensen om me heen heb die het ook spelen.

Ik woon zelf in Groningen en het aantal outdoor plekken in de buurt is vrij beperkt, of in ieder geval, meer dan in het midden/zuiden van het land. Outpost Delta 19 in Gasselte is vrij dichtbij en die hebben (volgens mij) dit weekend een event en volgend weekend een event. Zou ik daar gewoon bij aan kunnen haken? De locatie doet ook verhuur van gear en mijzelf aanmelden als introducé schijnt via de website ook geen probleem te zijn?

Hoi!
Ik had zelf toen ik begon destijds ook maar 1 iemand die ook wilde gaan airsoften. Mijn eerste skirm met een huurkitje was ik zelfs alleen. Mensen die airsoften zijn vaak best wel sociaal en nemen je al snel op sleeptouw.

ACS kun je je altijd aanmelden voor een huurkit. Ze hebben regelmatig events en best wel goed huurkits. Leuk terrein ook in Gasselte.

Ikzelf heb destijds 2 keer met een huurkit gespeeld voordat ik begon: ik wilde graag een dubbele bevestiging hebben op de 2 velden die destijds het dichtste bij mij waren. Na die 2 skirms direct NABV aangevraagd.

Als je verder wilt beginnen, overweg goed welke teplica je wilt hebben. Bezuinig in mijn ogen niet op je replica, je bril/gezichtsbescherming en schoenen. Daar heb je alleen maar plezier van. Kijken anders bij je testskirms of je iets vets ziet en vraag aan de desbetreffende airsofter of je misschien even mag vasthouden. Dat is vaak ook geen enkel probleem.

Kan ikhet proces bij de NABV ook alvast beginnen en het betalen van het contributiegeld even laten afwachten van hoe ik het vind? Anders zit ik straks weer 4-6 week te wachten en het weer is momenteel juist zo lekker.

Je zou in principe alvast je gegevens kunnen invullen en op de NABV site aanmelden. Men stuurt je dan via de mail een link voor je VOG.

Contributie betalen is geloof ik de laatste stap in het proces. Al kost de VOG ook wat.

Je zou, als je wat tijd zou willen besparen, alvast je VOG kunnen aanvragen. Dat kost natuurlijk wel wat, maar bij de meeste gaat de meeste tijd daarin zitten. De keuze of je dat doet ligt wel bij jou. Persoonlijk zou ik gewoon eerst een testskirm draaien, dan weet je zeker waar je aan toe bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben de allereerste keer ook gewoon in mijn uppie gaan huren. Was meteen verkocht. Ben toen het NABV trajectje begonnen en tegen de tijd dat het binnen was al wat simpele goedkope dingetjes op wish besteld (mesh, balaclava, helm enz.). Een goede bril gaan halen in een shop. Eenmaal een eigen replica aangeschaft gingen we met het werk een privé event doen. Meteen 2 collega's hooked :) We haken gewoon altijd goed aan met wat mensen in ons team. Zoals gezegd iedereen is reuze enthousiast. En de mensen die je tijdens een skirm wel eens hoort mopperen hebben gewoon een erg sterke wil om te winnen. Maar die zijn net zo vriendelijk hoor :)
 
Moi, leuk dat je aan de hobby wilt beginnen. In de tijd van Toothsquad lieten wij intro's minimaal 2x met huurkit spelen. Dit omdat je de eerste keer blind bent voor alles omdat het nieuw is. Een 2e keer zie je meer over de tactiek die er bij komt kijken als helaas ook de cheaters. Ik heb het helaas 1x meegemaakt dat iemand na zijn 2e intro skirm voor gezien hiel i.v.m. toch de cheaters. Door de 2x intro regel hebben we die personn toen dus veel kosten bespaart.

zelf speel ik ook wel eens alleen maar haak dan gewoon bij andere aan en probeer zo samen met hun te zorgen voor een goede dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Ik ga ook regelmatig in mijn eentje naar skirm toe en haak daar dan aan bij ander groepje. Geen enkel probleem doorgaans als je beetje sociaal bent en iedereen gedag zegt kort bij aankomst.
 
Ben ooit een keer met Boudewijn mee geweest, gelijk hooked en meteen alles bij hem besteld wat ik nog niet had (had al veel uitrusting van mijn werk) terwijl ik op mijn NABV wachtte.

Speel een skirm of 2, praat met mensen en beslis dan.
 
Welkom David! Eigenlijk is alles wat ik wilde zeggen al gezegd: eerst proberen, dan de nabv aanvraag, dan de spullen. Er zijn genoeg mensen waar je eventueel mee in de tussentijd mee kan gaan als introducee, dus je zal echt niet het goede weer missen hoor.
 
Helemaal top, dank iedereen voor de reacties, ik zal ze ter harte nemen. Goed om te horen/zien dat de community goed in elkaar zit. Ik ga proberen in ieder geval twee keer te gaan voordat ik begin met inkopen!

Even voor de ervaringsdeskundigen: full seal of geen full seal bril?


Die had ik inderdaad gezien ja, maakt het nog uit of ik voor de FAST helmet versie ga of niet?
 
Voor mij gewoon een 'sportbril', dus geen full seal goggles. Ik vind deze ongemakkelijk en meestal beslaan deze sneller. Het (zeer kleine) risico dat een bb via een rare hoek toch onder de bril terecht komt neemt ik voor lief.
 
Ik heb meerdere full seal geprobeerd, omdat ik daar een veiliger gevoel bij heb/had. In verband met beslaan van deze brillen toch uiteindelijk op een revision sawfly uitgekomen (een gewone bril). Ik heb hier hits op gehad waar ik bijna zeker van was dat ik mijn fullseal de lenzen kon gaan vervangen. En in mijn geval moet de hoek wel echt heel vreemd zijn wilt er een bb achter komen.
 
Meeste full seal lenzen van goede merken zoals Bolle hebben een EN166B markering, dat houdt in dat een projectiel van 6+ joule ze niet kon penetreren.
 
Mijn laatste was er een van valken. Weet even niet meer het type. Maar daar zitten toch echt markings op van de bb's. Bij de sawfly dacht ik ook zoiets te zien. Maar hier kon ik het zo vanaf vegen.
 
Thanks! Als het komende zondag goed bevalt zal ik eerst wel even een maskertje en een zo'n surplus sawfly aanschaffen

Edit: trouwens, aangezien ik zondag naar Gasselte ga, wordt het aangeraden (of mag het) om m'n eigen BB's mee te nemen als ik voor een huurkit ga? Lijkt me wat goedkoper... Zo ja, BB tips?
 
Ik zou gewoon eigen bbs kopen bij locaties is het vaak duurder en moet je meestal toch ook gewoon een fles kopen. Ik zou voor .28 gram gaan.
 
Ok! .28 gram zelfs als ik niet weet waar ik straks mee schiet?

Zijn er aanbevolen merken waar ik naar kan kijken? Gezien slechte kwaliteit BB's blijkbaar een no-go is