23 januari 2019: De vele prachtige vormen die een ak kan aannemen.
Ik wil het vandaag hebben over ak customisatie. Velen denken dat de m4 de meest customizable model op de markt is. Qua diversiteit is dat zeker waar, maar ik denk dat de ak twee belangrijke voordelen heeft: de snelheid waarmee je een replica kan omtoveren en de vele perioden die je met dezelfde replica kan nabootsen.
Laat mij hier een voorbeeld van geven met mijn e&l aims.
Dit is de aims zoals geleverd:
Prachtig, fraai hout, leuk als je een roemeense kit uit de jaren 70 wilt runnen.
Maar met maar 1 simpele verandering krijg je dit:
Een mpikms. Perfect voor je DDR loadout (die trouwens nog altijd voor weinig geld te verzamelen is trouwens).
Maar ja, je hebt ook een moderne kit in de kast liggen en je wilt daar ook iets voor hebben. Iets met lekker veel kunststof en plek voor al je foregrips, sights en lampjes. Dan kan je een extra replica kopen, of je doet dit:
Handguard met risrail, pk-3 zenit pistolgrip en pk-6 foregrip.
En dan heb je ineens een ak die perfect bij een pmc achtige kit past. Of in een andere variant:
Kortom, genoeg te kiezen. Een ak is redelijk simpel aan te passen. Een andere pistolgrip, dustcover, handguard en kolf is binnen 10 minuten erop gezet. Dat zie ik met een m4 niet zo snel gebeuren, met een pistolgrip die vastzit aan de gearbox met meerdere schroefjes en freefloating handguards die er moeilijk afkomen. Met een ak kan je het zo gek niet maken of het kan.
Deze week is ook mijn nieuwe e&l ak105 'alpha ak' binnengekomen:
Deze ak is een getrouwe replica van de alpha stijl ak's zoals gebruikt door alpha fsb eenheden. Erg fraai en een zeer goede aanwinst voor de collectie. Ik had nog geen moderne stijl ak. Er zijn veel 'moderne' aks die je zo kan kopen, maar dat zijn meestal westerse ak's of complete fantasieën. Dit is een replica in de waarste zin van het woord.
Vandaag heb ik ook de internals voor deze replica binnegekregen. Voor zoiets alleen maar het beste, dus dit is wat ik ervoor heb gehaald:
Retro Arms QS V3 gearbox
Retro Arms Hopup
Prometheus piston
Prometheus ar latch
Promettheus 16:1 gears
Retro Arms cylinder
Retro Arms cylinderhead
Gate Warfet
Custom wound motor (shs High torque)
Ik moest de wiring inkorten en ik moet nog de airseal nalopen (de gearbox heeft even stilgelegen), maar het is een prachtige gearbox. De retroarms gearbox shell is een kunstwerk. Wat opvalt is hoe licht de complete gb is door de aluminium cnc constructie.