Project PJ-25 DMR

Rick191

Well-Known Member
Trophies
20
Dag allemaal,

Afgelopen week heb ik een tweedehands PJ-25 gekocht met de bedoeling deze als DMR te gaan gebruiken. Alleen de hop-up was geüpgraded. Omdat ik dit ook een beetje als project gekocht heb wordt de rest door mij geüpgraded. Een leidraad voor mijn upgrades zal het topic van SamrieY zijn: http://airsoftclubnederland.nl/community/threads/a-k-sr25-dmr-sniper-pj25-p-j.1674/

Daarnaast haal ik info weg van het airsoftsniperforum en zal ik jullie natuurlijk lastig gaan vallen met allerlei vragen. Omdat foto's meer zeggen:


20170207_174949.jpg

Dit is de replica zoals ik hem gekregen heb. Er zaten 2 highcaps een supressor en een scope bij. De highcaps wil ik gaan vervangen door midcaps. De scope is 6-24x50. Misschien een beetje overdreven aangezien deze bedoeld is voor afstanden waar airsoft niet voor bedoeld is, maar ik ga het er eerst mee proberen.
20170209_195614.jpg

De internals van dit beestje. Hij is een keer open geweest, maar volgens mij is alles nog stock.

20170209_200326.jpg

P&J is een A&K clone, maar er zitten A&K gears in. Deze zijn nog in goede staat, dus deze laat ik er voorlopig nog in zitten. Tenzij iemand een goede reden heeft om dat niet te doen natuurlijk.
20170209_200343.jpg

De gearbox wordt stukje bij beetje uitgekleed.
20170209_202202.jpg

Hier is alles er uit. Ik heb hierna al het oude vet er af gehaald. Ook zat her en der wat vuil.

Dus de plannen voor de PJ25:
Als DMR gaan gebruiken op 450 fps of 500 fps met 2s delay via mosfet.

Upgrades:
Motor: standaard.
Spring guide: Standaard. Heeft al een lager.
Cilinder: standaard Bore-up cilinder
Piston: SHS 19 steel teeth piston
Pistonhead en cilinderhead: ICS MC-56 Aluminum Cylinder & Piston Head
Nozzle: SHS AUG nozzle

Barrel: Prometheus EG 6.03 509 mm
Hop-up chamber: Reeds geüpgraded : Prowin
Hop-up rubber: Ga ik vervangen, want ik weet niet wat er nu in zit: Prometheus Purple. Wordt geflat hopped.
Nub: Twijfel. Ik zie veel Namazu Firefly's langskomen. Maar deze zijn slecht te krijgen en over de 20 euro. Dat vind ik een beetje te gek voor een klein stukje rubber. Iemand daar nog ideeën over.

Mosfet: Nog geen idee. Iemand een goede tip?

Alle upgrades zullen niet in één keer gekocht worden aangezien het een redelijke investering is. Dit topic wordt wel na elke upgrade geüpdatet.

Tips en tricks zijn van harte welkom aangezien dit mijn eerste upgrade replica wordt.
 
Laatst bewerkt:
Prowin zou ik niet meer aanraden vanwege de pickyness van met welke bucking hij goed feed. Lonex V2's worden tegenwoordig als de nieuwe standaard gezien en dat is wel logisch, omdat deze met alles werkt qua buckings en deze ook van hele goeie kwaliteit is.

Maple leaf flat hop is ook een goed alternatief, al is het alleen maar de concave nub in combinatie met een G&G green of Prommy purple flat hopped. Namazu firefly heb ik ook, het werkt goed zeker in combinatie met een prommy purple maar het verschil met de andere/goedkopere flat hops is minimaal als er al een verschil is. Oh R-hoppen is ook nog altijd een optie, er zijn al binnen Nederland opties voor het bestellen van pre R-hopped barrels.

Ik zou qua barrel ook niet meteen een lange 509mm erin stoppen, het is ten eerste veel duurder dan een kortere barrel en daarnaast zou ik eerst eens kijken hoe je barrel:cylinder ratio is, ja je hebt meer volume dus een langere barrel kan, maar je haalt meer uit wat overvoluming waardoor je makkelijker zwaardere bb's kan hoppen en zonder teveel joule verlies of zelfs creep. Prometheus is gewoon een goede keuze ook al licht mijn voorkeur zelf iets meer bij PDI.

Ik wilde qua gears eerst 13:1 zeggen voor betere trigger response, maar toen bedacht ik me alweer dat het geen standaard V2 is en dus SR-25/L85 gears gebruikt, dus dan zijn de stock prima :).

Qua mosfets, ik ken zelf alleen de Kingkong mosfets die een 2 sec delay heeft, die is dan plug and play (beschermd niet trigger contacts) of te solderen (beschermd het dan wel). Voor de rest heb je dan trigger boards, zoals de jefftron v2 trigger board, welke ook een delay heeft, maar die is maar max 1.8 seconde, wat natuurlijk officieel niet lang genoeg is. Daarnaast werkt deze denk ik alleen maar met 3-fire selector positions dus die valt ook al af :|. Andere opties qua triggerboards is een BTC, waar bijna niet aan te komen is en duur zijn of een GATE Titan maar die kosten je wel 150 euro dus dat is ook geen leuk grapje.

Tips&Tricks; Standaard dingen zoals AOE (kraanafdichtingsringen van de gamma werken ook heel goed ipv sorbothane), Shimmen en Radiusen, maar ik gok dat je aan de eerste twee al had gedacht, teflon tape mod voor iig de bucking. Voor de rest is er niet echt iets, piston swiss cheesen is meer een high RPS build dingetje en bij een DMR wil je juist wat meer massa in de piston en pistonhead dus die valt af.
 
Bedankt voor de reactie.

De pro-win zat er al in. Is het aan te raden om deze nog te vervangen voor een Lonex?

Qua barrel ging ik uit van de standaard lengte. Ik zal de ratio eens uitrekenen en zal dan eens kijken wat het beste uitkomt.
PDI had ik ook al naar gekeken, maar zit er merkbaar verschil tussen de Prommy en de PDI barrels wat de meerprijs rechtvaardigd?

De KingKong super2 mosfet had ik ook al naar gekeken, maar specs voor die dingen waren moeilijk te vinden.

AOE en shimmen kwamen zeker nog aan bod. Radiussen kwam ik op een ander forum al tegen, maar wist nog niet wat het was. Op zich is het simpel uit te voeren, dus dat zal ik dan ook doen.
 
Bedankt voor de reactie.

De pro-win zat er al in. Is het aan te raden om deze nog te vervangen voor een Lonex?

Qua barrel ging ik uit van de standaard lengte. Ik zal de ratio eens uitrekenen en zal dan eens kijken wat het beste uitkomt.
PDI had ik ook al naar gekeken, maar zit er merkbaar verschil tussen de Prommy en de PDI barrels wat de meerprijs rechtvaardigd?

De KingKong super2 mosfet had ik ook al naar gekeken, maar specs voor die dingen waren moeilijk te vinden.

AOE en shimmen kwamen zeker nog aan bod. Radiussen kwam ik op een ander forum al tegen, maar wist nog niet wat het was. Op zich is het simpel uit te voeren, dus dat zal ik dan ook doen.

Als de prowin werkt dan gewoon lekker laten zitten :), ik bedoel de prowin is nog steeds gewoon qua bouw heel goed alleen niet heel consistent, dus zolang je geen problemen hebt is het zonde om die te vervangen.

PDI vs Prommy zal minimaal tot geen verschil zijn en nevermind holy shit ik had niet verwacht dat de PDI 40 euro meer zou zijn :eek:, nee die 40 euro (509mm) is het niet waard een prometheus is een goede keuze. Ik zou in de toekomst gewoon eens een kijkje nemen bij barrel lapping om de laatste performance eruit te persen.

Ik ken de specs ook niet van de King Kong mosfet, maar ik zag altijd vaak dat dit de mosfet is voor de 2-sec delay op DMR's, naast de dure trigger boards dan. Hier is trouwens iemand die een review over de kingkong heeft geschreven: http://forum.airsoft.nl/viewtopic.php?f=11&t=3927.

Het radiusen is voor stress builds een handig mod, ook al zal je er mogelijk geen last van hebben, kan je beter het zeker voor het onzekere nemen en het kost je met een degelijke dremel en bit max 5 minuten.
 
King Kong 2 gebruik ik ook voor 2 sec delay.
Maar er zijn er al 2 van de 3 bij ons thuis gesneuveld. Dus kwa betrouwbaarheid.....

En in mijn APE zit een nano gate die dit volgens mij ook ondersteund.
 
Zoals al eerder is gezegd.

509mm kan overkill zijn en korter gaat niet van je range af.
Mosfet +11 volt lipo samen met wen ht motor en hs gears = trigger response en voelt geweldig.
Hierdoor word hij ook stiller puur omdat je gearbox supersnel cycled.

Lonex v2 hop up is een aanrader maar zolang prowin het doet lekker laten zitten.
Tappetplate mod voor net die extra consistentie
Flos je bucking vast op die barrel!

Shimmen aoe en radiussen duh!

Lijm je nozzle (met o ringen) vast op je tappetplate zorgt dat hij altijd hetzelfde zit en feed.

Hiervoor werd het ook al gezegd over barrel spacing, zelf krijg ik er bij mij niets tussen maar als je tape er overheen kunt doen van voor naar achter in een spiraal moet je dat doen,
Hoe meer alles ol zijn plaats blijft zitten hoe beter.

Dmr is hoofdbrekend om goed te krijgen maar zoals bij alles in airsoft airseal- barrel- hop up quality firefly vind ik hemels maar ja.. 14 euro ofzo
Je kunt altijd naar r hop kijken.
Er zijn mensen die bij een m nub zweren maar ik ben er geen van.

Vast wel wat vergeten maar iemand vult het nog wel aan, success!
 
Ik heb er ook een.
De nozzle, piston head en gears zou ik vervangen.
De stock nozzle heeft geen o-ring(en) en de stock piston head heeft ook niet een al te best air seal.
Bij mij zijn de gears redelijk snel afgebroken.. dus ja. Ik weet dat je sommige shs gears uit elkaar kan schroeven en zo een shs sr-25 gearset kan combineren met een shs 13:1 gearset.
De stock motor is een neodidlium HT dus dat is goed.
Let er wel op dat als je een nozzle, piston head en cylinder head koopt dat je de bore-up variant koopt.
 
Ik heb er ook een.
De nozzle, piston head en gears zou ik vervangen.
De stock nozzle heeft geen o-ring(en) en de stock piston head heeft ook niet een al te best air seal.
Bij mij zijn de gears redelijk snel afgebroken.. dus ja. Ik weet dat je sommige shs gears uit elkaar kan schroeven en zo een shs sr-25 gearset kan combineren met een shs 13:1 gearset.
De stock motor is een neodidlium HT dus dat is goed.
Let er wel op dat als je een nozzle, piston head en cylinder head koopt dat je de bore-up variant koopt.

De nozzle, piston(head) en cilinderhead worden sowieso vervangen. Gears zal ik nog even naar kijken. Ik weet namelijk niet hoe veel de vorige eigenaar er mee geschoten heeft.

Welke gears heb jij geplaatst?
 
Laatst bewerkt:
Net even mijn rekenskills losgelaten op de barrel:cilinder ratio. Ik kwam uit op een ratio van 2,19 met een 6.03 509mm barrel. Ik heb hierbij rekening gehouden met de ruimte die de cilinderhead en piston nog innemen in de cilinder. Is deze ratio een beetje in de buurt of is een iets kortere barrel aan te raden?
 
Hmm had niet verwacht dat de cilinder zoveel meer volume zou geven, maar enigzins wel logisch, dat is een aardige ratio voor het zwaardere gewicht bb. Ik zelf zou nog net iets hoger gaan zitten qua ratio voor .30 en .33 gram, dus iets van 455mm, maar misschien dat @Ties daar nog een mening over heeft.
 
Vandaag het eerste pakketje binnen gekregen. Dat waren de piston- en cilinderhead.
De pistonhead moet nog even wachten op z'n partner, maar de cilinderhead kon gemonteerd worden.
Met wat vet en passend geweld zat hij op z'n plek.

Dit was de oude cil.head. Overal vrij ruw en heeft maar 1 seal. Terwijl de nieuwe echt glad is en 2 o-ringen heeft.

20170214_160752.jpg
Cil.Head.JPG


De oude nozzle van de cilinderhead was ook niet foutloos zoals hieronder te zien is. Het gat zit niet helemaal in het midden. Of dat nog iets beïnvloedde weet ik niet. De nieuwe is mooi afgewerkt.
20170214_160759.jpg
20170214_160853.jpg

En zo zaten ze mooi samen...
20170214_160731.jpg



@Bloodfoxx : Wat bedoel je met de tappetplate mod? Als ik google, dan krijg ik verschillende mods te zien.
En wat bedoel je met de bucking vastflossen? De bucking met flosdraad aan de barrel bevestigen?
 
@Bloodfoxx : Wat bedoel je met de tappetplate mod? Als ik google, dan krijg ik verschillende mods te zien.
En wat bedoel je met de bucking vastflossen? De bucking met flosdraad aan de barrel bevestigen?

Tappetplate mod is het dunner vijlen van de voorkant van je tappetplate zodat je nozzle net iets verder naar voren kan en daardoor de bb net iets beter in je hop up chamber kan plaatsen, staat trouwens ook in de DMR guide van het airsoftsniperforum. Andere mod is idd met wat flos je bucking vast binden op je barrel zodat je geen air seal issues hebt, maar ik hoorde ook dat mensen hier negatief effecten van ondervonden, teflon tape mod is een andere optie en ik zie ook mensen met wat siliconen kit de bucking vast te sealen aan de barrel voorbij de barrel window. Teflon tape is denk ik nog steeds de beste en zonder permanente resultaten.
 
Siliconen kit is ook niet permanent en zorgt altijd voor een 100% seal :)
 
Siliconen kit is ook niet permanent en zorgt altijd voor een 100% seal :)

Ja okey, maar het vergt iets meer schoonmaak werk en gezien je in het begin mogelijk wat buckings wil testen is het dan beter om tijdelijk teflon tape te gebruiken IMO en wanneer de setup volledig is om dan siliconenkit te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan