Cyma AK CM.077A Review
Specificaties Apparaat:Lengte: 92-99 cm.
Gewicht: 3475 gram.
Kleur: Volledig Zwart.
Bouwmaterialen: Aluminium, staal en kunststof.
Aankoop website: Taiwangun.com -| Link |-
Disclaimer: In deze review wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal wat oorspronkelijk van anderen is. Het beeldmateriaal is van een ondersteunde rol voor mijn review, maar blijft eigendom van de desbetreffende eigenaar. Het is dan ook mogelijk dat de mening van deze persoon anders is.
Vooraf:
Na bijna een jaar flink wat skirms gedraait te hebben met mijn trouwe ICS CXP APE R vond ik het tijd worden voor een nieuwe replica. Die wens ontstond bij mij vooral omdat ik een back-up plan wilde hebben ‘voor het geval dat’. Te vaak heb ik het zien gebeuren dat mensen een skirmdag vroegtijdig moesten afbreken omdat bijvoorbeeld een replica er mee ophoudt. Ik heb de ‘mazzel’ dat dit mij nog nooit gebeurt is, maar ik wil dat ik zeker zo houden. Een plan B is nooit vervelend, denk ik dan.
Als reserve replica wilde ik dan wel graag wat anders als een M4-achtig type apparaat. Iets waar ik al een klein beetje ervaring mee had waren de AK’s van het merk Cyma. In 1 van mijn eerste skirms bij Veluwe Airsoft hadden ze destijds nog AK’s van dit merk als huurkits. Het beviel mij toen wel. Verder heb ik ook met shotguns van Cyma gespeeld, die mij opvielen voor de lagere prijs en goede bouwkwaliteit.
Gezien het wat lagere prijsniveau bleek een Cyma AK uiteindelijk erg interessant. Toen Taiwangun dit nieuwe type AK onthulde, was ik dan ook meteen verkocht.
Unboxing: een eerste indruk.
Ongeveer een week nadat ik mij bestelling plaatste bij Taiwangun kwam mijn pakket thuis binnen. Alles was degelijk verpakt en omwikkelt met bubbeltjesplastic en zwart folie. Degelijk verzending zoals ik ondertussen van Taiwangun gewend ben.
De doos van het apparaat is echter vrij saai. Simpel, bruin karton met een zwarte sticker erop. Binnenin de doos is alles wel zeer degelijk verpakt. Alles wat geleverd wordt is strak omhuld met een zwart soort foam waardoor iedere beschadiging tijdens vervoer simpelweg voorkomen wordt. Ondanks dat het karton vrij saai is, is het wel erg stevig. Het is simpel, maar ontzettend degelijk en ik kan daar dan ook vrij weinig op afkraken.
In de doos zelf vindt je een accu, een lader, een zakje goedkoop ogende BB’s, een high-cap magazijn en natuurlijk het apparaat zelf. Verder zitten er nog het nodige papierwerk in de doos: een ronduit slechte Engelse handleiding die eigenlijk niet echt bij dit apparaat past plus een papier van Taiwangun over de downgrade die ik door hun had laten uitvoeren. Daarover straks meer.
De accu is een NIMH accu van 1200MAH welke mij vrij dik oogt voor z’n capaciteit. Ik ben geen fan van de accu en ook niet van de lader, omdat deze toch wel iets goedkoper/onbetrouwbaarder op mij overkomen. Het is leuk dat ze er bij zitten, maar ik zal ze niet gebruiken.
De high-cap komt bij mij over als van degelijk kwaliteit en is van kunststof. Hier mankeert in mijn ogen weinig aan, al zal ik hem niet veel gebruiken omdat ik veel meer fan ben van mid-caps. Er passen 500 bb’s in, wat ik voor een high-cap zelfs best veel vindt.
Dan blijft natuurlijk het apparaat zelf over. Ik werd hier in zeer positieve zin erg verrast!
Het eerste woord wat in mij opkwam was toch echt ‘solide’. Ik had het idee dat ik een apparaat in handen had welke aan de buitenkant ontzettend degelijk was. Er was geen wobble op te merken, alles zat degelijk vast en het apparaat lag ronduit super fijn in de hand. Het voelde meteen goed. Verder viel op dat het geen mini-CQB-apparaatje is: het is een fors beest in zowel gewicht als lengte.
Externals:
Wat direct opvalt aan deze AK is de grote frontgrip. Deze is van een fijn soort kunststof en is verder voorzien van het M-LOK systeem aan de onderkant en zijkanten. Hierdoor zitten er aan de onderkant enkele ‘gleuven’, welke niet hinderlijk in hand liggen. Het is desondanks ook mogelijk om hier diverse accessoires aan vast te maken, eventueel in combinatie met RIS-rails welke passen op M-LOK systemen. Deze zitten echter niet standaard bij het apparaat, wat voor mij geen gemist is.
De body is volledig van staal en aan de bovenkant zit RIS voor het bevestigen van optics en degelijke. Deze RIS rail is ook meteen een soort van schanier waaronder de batterij geplaatst wordt. De pistol grip is weer van kunststof en is wat groter als wat ik gewend was, maar is niet hinderlijk als je wat grotere handen hebt. (Zoals ik, dus)
De stock is vrij laag en uitschuifbaar. Het feit dat hij zo laag zit vind ik ronduit ideaal. Het richten in combinatie met een mesh-masker is zo super goed te doen.
De fire-selector was voor mij wel even wennen, maar dit heb je snel door. Hij gaat vrij stroef, wat ik zelf wel fijn vindt. De external barrel en sights zijn van metaal, net zoals de vrij agressieve flashider. Onder deze flashhider zit een CCW 14 mm draad, dus eventueel een silencer plaatsen is een mogelijkheid, al vraag ik mij dan wel af of het apparaat dan niet wel heel erg lomp wordt. (Stiekem is het immers al een fors ding!)
Wat mij wel opviel is dat de replica standaard geen slingmount heeft. Wel zitten er meerdere plekken op het apparaat waar een QD-sling mount geplaatst kan worden. Deze vindt je onder andere terug op de stock. Een QD-Sling mount wordt niet meegeleverd, dus zal apart bijgekocht moeten worden.
Laatst bewerkt: