Tokyo Mario KSG Gas Shotgun Review
Specificaties Apparaat:
Lengte: 66,5 cm.
Gewicht: 2525 gram.
Kleur: Volledig zwart/grijs.
Bouwmaterialen: Metalen body met kunststof delen.
Aankoop website: Unit 13. -| Link |-
Disclaimer: In deze review wordt regelmatig gebruik gemaakt van beeldmateriaal wat oorspronkelijk van anderen is. Het beeldmateriaal is van een ondersteunde rol voor mijn review, maar blijft eigendom van de desbetreffende eigenaar. Het is dan ook mogelijk dat de mening van deze persoon anders is.
Vooraf:
Als er binnen het airsoft wereldetje iets is waar ik een klik mee heb, dan zijn het wel shotguns. Op zich is dat volgens mij wel een opvallende keuze. Ik durf te stellen dat er meer airsofters zijn met een sniper dan een shotgun, simpelweg omdat er in Nederland meer buitenvelden zijn waar deze sniperts van pas komen. Shotguns zijn daar een soort van evenbeeld van: alleen dan vooral voor binnen op CQB velden.
En tja: als je fan bent van CQB velden, dan is een klik krijgen met een airsoft shotgun eigenlijk helemaal niet zo heel moeilijk. Als je het heel principieel bekijkt, dan is een shotgun net een bolt-action sniper: het is een mechanisme met veer, al is de range van een shotgun natuurlijk veel minder als die van een bolt action sniper. Maar ja, daar staat dan weer tegenover dat je bij de meeste shotguns 3 bb’s tegelijk afvuurt in plaats van 1. Het verschil moet er wezen, immers.
Daarbij is instappen om een shotgun te proberen eigenlijk veel beter te doen als sniper. Een simpele exemplaar is al gauw op te pakken met prijzen tussen de €50-€100,- en upgrades zijn er meestal niet eens, maar die heb je ook niet nodig. Paar extra shells (de magazijnen van een shotgun) er bij en je bent ready-to-go.
Zo ben ik dus ook begonnen. Ik kocht alweer een jaar terug een simpele airsoft shotgun (voor de liefhebbers: een Cyma CM.352M) en ik merkte dat ik het ronduit een geweldige manier van spelen vond. Een tijd lang was deze shotgun voor mij ook mijn reserve replica, voor het geval dat. Zowel voor binnen als buiten, trouwens. Ik kon dan altijd doorskirmen, al was de range van m’n shotgun natuurlijk wel minder als van mijn ICS AEG. Voor mij maakte dat niet uit: ik kon lekker door en toch nog een hoop plezier maken. Bij CQB sloeg ik echter altijd mijn slag: ik kon zo een hele dag met mijn shotgun spelen en nog effectief zijn ook. Plus, die glimlach op m’n gezicht was natuurlijk ook onbetaalbaar.
Echter, na een jaar lang spelen merkte ik dat mijn simpele ‘starters’ shotgun langzaamaan wat begon te happeren. Hij doet het nog steeds op zich prima, maar af en toe loopt het geheel niet meer helemaal soepel. Zo wordt er in plaats van 3 bb’s met enige regelmaat maar 2 bb’s afgevuurd. Ook ratelt er iets binnenin de handgreep van de pomp, dus ik vraag mij af hoe lang dat nog goed gaat.
In mijn hoofd speelde het dan ook al langer om misschien eens rond te gaan kijken naar iets nieuws. Maar ja, wil ik dan weer hetzelfde idee als mijn ‘simpele’ shotgun of ga ik voor totaal iets anders? Na wat onderzoek kwam ik er achter dat Tokyo Marui in 2016-2017 een nieuw type gas shotgun had gelanceerd genaamd de KSG, welke gebaseerd was op de Kel-Tec KSG 12-gauge. Het geheel was opvallend anders al ik gewend was: shells werden geladen via een zogehete bullpup systeem, dus achter de trigger. Verder was het apparaat niet heel lang (best handig voor CQB) en had deze RIS rails voor extra’s. Maar ja, dat prijskaartje wat er aanzat, was ook niet mis. €430,- voor een shotgun is aardig prijzig.
Maar ja, toen was het opeens Black Friday. Toen was er opeens een flinke korting wat het geheel opeens een stuk interessanter maakte. Zoals @Jan ooit al een zei: ‘Airsofters en Black Friday: slechte combinatie’……
Unboxing: een eerste indruk.
Met wat kleine Black Friday vertraging kwam mijn pakketje bij mij thuis binnen. Het geheel was ontzettend degelijk verpakt: om de doos van de replica zat weer een andere kartonnen doos met weer daaroverheen een zwart folie. Alles kon gewoon bijna niet beschadigen tijdens de levering, goed werk van Unit13.
Eenmaal het extra verpakkingskarton en folie verwijdert valt mijn oog direct op de doos van de KSG. Dit is absoluut de mooiste verpakking voor een airsoft replica welke ik tot nu toe heb gezien.
Een ontzettend mooi strak vormgegeven doos met een mooie afbeelding van de KSG zelf, plus het KSG logo. Iemand op de grafische afdeling bij Tokyo Marui heeft zich hier flink op uitgeleefd. Werkelijk waar een plaatje om te zien. Klein leuk detail vind ik dan weer dat er op de doos staat dat hier sprake is van ‘Gas shotgun no.4’, wat ook daadwerkelijk klopt. Het is immers ook de 4de gas shotgun die Tokyo Marui ooit heeft uitgebracht.
Genoeg naar de doos gekeken, tijd om de deksel er maar eens af te halen. Zelfs onder deksel was de grafische afdeling nog niet klaar, want ook dit is weer een plaatje. De KSG zelf ligt strak vast in de doos middels een apart soort van klittenband. Tijdens de hele reis naar mij toe lag het apparaat verder gefixeerd tussen het net genoemde klittenband in het onderste deel van de doos en tussen piepschuimen delen in de deksel. Het apparaat is dan ook, niet heel verrassend, onbeschadigd aangekomen.
Direct in de doos zijn ook een 3-tal speciale vakjes gemaakt: 1 voor de gastank, 1 voor wat kleine accessoires zoals wat gratis bb’s en 1 vakje voor die ene gratis shotgun shell welke je ook bij dit apparaat krijgt.
In deksel vindt je verder nog de officiële handleiding en wat kleinere boekjes. Ik kan daar niet zoveel mee, omdat deze handleiding niet in het Engels is. Het is Japanse tekens in overvloed, maar dat is natuurlijk niet zo heel verrassend. Wel bevat de handleiding een tekening met alle onderdeelnummers, dus die houd ik mooi bij de hand.
Verder zit onder het karton van de KSG replica zelf nog een vakje met een barrelcleaning rod en een soort van cheap speedloader.
Tijd om de KSG replica zelf maar eens in de hand te nemen. Het valt mij direct op dat er sprake is van een ontzettend mooi afgewerkt apparaat, welke ik een prettig gewicht vindt hebben. Lichter als mijn twee AEG’s, maar wel iets zwaarder als mijn starters shotgun. Wel voelt het geheel eerst een beetje plastic-achtig aan, maar ik krijg niet het idee dat het goedkoop plastic is. Het geheel is, wanneer ik de gas tank in het apparaat heb, mooi uitgebalanceerd. Het apparaat ligt fijn in de hand(en) en het is door het bullpup systeem een heerlijk kort geheel. Verder vindt ik de iron sights erg prettig wanneer deze zijn uitgeklapt.
En dat het geluid wat het apparaat maakt. In 1 woord: fantastisch! Dat moment dat je de pomp naar achter haalt: een pure glimlach op je gezicht. Het klinkt fantastisch, het voelt soepeler als wat ik gewend ben en het moment dat je de trigger overhaalt volgt er een ontzettend bevredigend ‘plofje’, simpelweg omdat je green gas gebruikt. De grijns op mijn gezicht was moeilijk te verbergen. Ronduit geweldig.
Externals:
Bij de KSG viel het mij in het begin, zoals al eerder vernoemd, op dat de algehle feeling misschien wat plastic-fantastic aanvoelt. Dit komt mede om dat de lower reciever plus de pomp aan de voorkant volledig van kunststof zijn. De lower reciever loopt direct over in de grip, welke opvallend hol is aan de binnenkant. De grip, maar ook de pomp hebben een getextureerd oppervlakte wat voor een goede grip zorgt, ook met handschoenen.
De lower reciever heeft verder ook realistisch ogende trademarks gekregen, al zitten daar bij leveringen wel wat stickers over heen om aan te duiden dat je moet opletten dat al daar niet je vingers op laat rusten als je de pomp gebruikt. De pomp loopt over deze plaatsen heen wat vervolgens in principe kan leiden tot zere vingers.
Als we wat meer naar achteren kijken, komen we bij de stock uit. Wanneer je de KSG schoudert, dan leun je tegen een afwerking van rubber aan, welke fijn aanvoelt. Dit stukje rubber op de stock is te verwijderen om de KSG gas tank in de stock te schuiven. Deze ‘buttplate’ is vrij stug om te verwijderen, wat ik persoonlijk wel fijn vindt. Je raakt hem in ieder geval niet zomaar kwijt. Verder is de gehele stock van metaal voor degelijkheid, maar ook om het gas systeem binnen de replica te beschermen.
Kijken we iets lager in de stock, dan komen we uit op de plaats waar we de shotguns shells in het apparaat plaatsen. Dit zit dus allemaal achter de trigger, aangezien er hier nog steeds sprake is van een bullpup design. Het geheel heeft 2 ‘laadkamers’ naast elkaar om shells te laden waarvan de rechter alleen echt functioneel is: de linker laadkamer biedt ruimte om 2 extra shotgun shells op te slaan. De real steel KSG werkt iets anders als deze, omdat bij het echte werk de beide kamers vol te laden zijn met meerdere shotguns shells, waarna er gewisselt kan worden van laadkamer als de ene leeg is met behulp van schakelaar. Tokyo Marui heeft deze schakelaar wel over genomen voor deze KSG replica, maar deze is niet functioneel en puur ter decoratie/realisme.
Terug naar voren komen we bovenop de replica, boven de grip, een stukje kunststof tegen nadat de stock ‘ophoudt’. Wanneer je dit klepje verwijderd, valt het oog op een schakelaar/schuifje. Dit schuifje geeft de mogelijkheid om te wisselen tussen het afvuren van 3 bb’s en 6 bb’s. Ik persoonlijk vindt 6 bb’s per keer afvuren pure overkill, maar het kan. Wel loopt dit schakelaartje nogal stroef en is het vrij klein, dus even snel van vuurstand wisselen in het veld lijkt mij niet ideaal. Helemaal niet met handschoenen aan.
Aan de voorzijde komen we uit bij de pomp en RIS-toprail van de replica. De RIS-toprail van de replica is van metaal en bevat 2 ‘iron sights’ van kunststof, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Wanneer deze sights zijn ingeklapt, valt er op dat deze dan stiekem pistol iron sights worden. Helaas liggen deze pistol sights dan zo laag, dat ze niet te gebruiken zijn met schouderen. Leuk detailtje, het werkt alleen niet. Verder zijn de sights uitgeklapt lekker hoog, wat schouderen met een mesh masker niet een probleem maakt.
Blijft de pomp over. Zoals al eerder gezegd heeft de pomp een textuurtje en is deze geheel van plastic. Aan de onderkant zit zelfs ook nog een RIS rail, wat het vast maken van grips en flashlights goed mogelijk maakt. Wel vindt ik een beetje jammer dat deze RIS-rails van kunststof is; ik had liever ook daar een metalen variant gezien, maar desondanks maakt het wel een stevige indruk.
Een klein puntje wat ik mis aan de KSG is een goede sling-mount aan de achterkant bij de stock. De stock is aan de onderzijde aan het einde wel zo ontworpen zodat hier een sling doorheen kan lopen, maar je kunt er niet echt een sling aanhaken zoals bij bijvoorbeeld M4-replica’s wel het geval is. De real steel versie blijkt dit trouwens ook niet te hebben, maar ik mis dit snelle aanhaakpunt wel. Er blijken hier wel aftermarket parts van te zijn, maar desondanks had ik dit liever al bij het apparaat gehad, zeker voor het geld. (korting of niet)
Laatst bewerkt: