smeren en reinigen

honsik

Well-Known Member
24 nov 2019
140
37
Trophies
5
Vraagje over onderhouden van je bewegende delen.
Maken jullie na elke shootingday alles schoon en smeren jullie alles of is de interval langer?
Reinigen met wasbenzine, siliconenverwijderaar, remreiniger of????
Wat is prijstechnisch beste om te smeren? vet/olie/teflonspray/siliconen/balistol?
 
Ligt aan het type replica. AEG eens in de +/- 10 - 15 skirms of bij defect intern schoonmaken en opnieuw in vetten.
Alleen barrel schoonmaken om de 2 a 3 skrims.

Gas replica (mijn TM highcapa teminste) toch wel eens in de 3 skirms, soms na elke skirm . Meestal als gevolg van zand.

Schoonmaken doe ik met warmwater, zeep en een tandenborstel.
Agressievere middelen kan, maar hou dat ver bij je rubbers vandaan.

Voor smeren gebruik ik siliconespray en siliconevet.
 
Ik doe mijn AEG meestal eens in de zoveel tijd nalopen. Wel als ik hem wegzet haal ik de lipo accu eruit en kijken of m’n veer ontspannen is, zodat deze langer meegaat. Eens in de tijd is het de moeite waard hem een keer helemaal los te halen en te smeren en na te lopen.

Voor me sidearm replica’s (GBB) die haal ik altijd even los en met een doekje of wattenstaafje even de gunk en troep verwijderen en dan op de bewegende/glijdende onderdeeltjes wat siliconeolie.
En de mags uiteraard met wat gas erin wegleggen om ze op druk en gesmeerd te houden.

Hetgeen je opnoemt is vrij bijtend spul en niet altijd geschikt voor replica’s ;)

Middeltjes die ik gebruik:
-Silicone vet (o ringen en piston)
-Silicone olie (stressdelen zoals slede van GBB)
-Gearvet (voor de tandwielen)
-Wattenstaafjes zijn makkelijk.
-Cleaning/unjamming rod: zit meestal bij je replica zo niet de moeite waard te halen. Stukje oud shirt door de ene kant en je kunt hem zo door je barrels trekken.

Gebruik voor de barrels alleen een unjamming rod en stukje shirt of iets dergelijks en geen silicone of iets want dat werkt compleet averechts voor je prestaties.

Succes :)
 
  • Leuk
Waarderingen: RedChi en Slayer
Ik gebruik een spuitbusje silicon spray, dikke silicon grease en dikke teflon grease.
Bovengenoemde zijn niet zozeer de allerbeste spullen ofzo maar gewoon waar ik ook mee begonnen ben en ze bevallen zeer goed.

De spuitbus gebruik ik niet heel veel want als je dat ergens op spuit zit ook meteen alles eromheen onder de vettigheid. Ben meer van het dikke vet wat je op een paar gerichte plekken aanbrengt. Pas als ik er niet goed bij kan gebruik ik de spuitbus.

De teflon grease gebruik ik voor de tandwielen, lagers, o-ring om de cylinderhead en de o-ring in de nozzle. Teflonvet is iets taaier dan siliconenvet en daardoor naar mijn ervaring/gevoel wat beter.
Voor de piston en piston head gebruik ik het siliconenvet want als het koud is wordt het teflonvet nog taaier en daardoor loopt alles minder lekker als je het bijv. ook aan je piston head doet. Daarom de bewegende delen liever met siliconenvet*.
Ik smeer de slide van mijn pistols daarom nu ook met siliconenvet in plaats van het teflon vet. De slee loopt lekkerder op siliconen.

*De nozzle is ook een bewegend onderdeel maar omdat de oppervlakte van die o-ring zo klein is durf ik het wel aan met teflonvet. Het idee dat teflonvet dikker is geeft mij het idee dat het misschien net iets beter is voor de airseal dan het dunnere siliconenvet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Ik doe mijn AEG meestal eens in de zoveel tijd nalopen. Wel als ik hem wegzet haal ik de lipo accu eruit en kijken of m’n veer ontspannen is, zodat deze langer meegaat. Eens in de tijd is het de moeite waard hem een keer helemaal los te halen en te smeren en na te lopen.

Hoe check je of je veer ontspannen is? op mijn G&G heb ik een ontspanknop maar op mijn DMR niet.
 
Hoe check je of je veer ontspannen is? op mijn G&G heb ik een ontspanknop maar op mijn DMR niet.

Paar keer vuren op semi. Na een semi schot staat je piston voorin. (Tenzij je misschien iets doet met moelijke mosfet instellingen)
 
Ja maar dan wordt het sowieso tijd dat je de boel na laat kijken en als de gearbox dan toch open ligt kun je alles meteen smeren :p

Mwah niks mis met overspin zolang je geen dubbele cycles hebt, je kan niet verwachten dat je na het uitschakelen van de motor plotseling ook al het momentum compleet verdwijnt zonder er iets actiefs aan te doen.
 
Oke maar, om even on-topic te blijven, als je dan overspin hebt is het wel lastig bepalen waar je piston staat bij het wegzetten van je buks. Ik zelf zou dat dan wel op willen lossen want het hoort uiteindelijk niet.
 
Oke maar, om even on-topic te blijven, als je dan overspin hebt is het wel lastig bepalen waar je piston staat bij het wegzetten van je buks. Ik zelf zou dat dan wel op willen lossen want het hoort uiteindelijk niet.

Klopt en dat is prima, maar er is in principe niks mis mee. Je kan heel makkelijk de upper eraf halen en snel controleren waar je piston staat.
 
Gedoe om dat elke keer te doen haha
Ik zou gewoon het asje van de anti reversal latch verlengen zodat je hem kunt bedienen van buiten je replica en dan gewoon daar een keer aan draaien voor je hem weg zet o_O:p
 
Dan moet je gewoon een ICS kopen. De meeste modellen hebben de functie dat als je de replica op SAFE zet de veer automatisch ontspand :)
 
Hoe check je of je veer ontspannen is? op mijn G&G heb ik een ontspanknop maar op mijn DMR niet.

Uhm ik heb het voordeel dat ik 2 ICS modellen heb waarbij het automatisch zou moeten gebeuren als ze op safe gaan. Anders dan dat kan ik ze loshalen en de spring loswippen via de quick change. Wel rekening mee houdend dat mijn gearbox in de goeie stand blijft staan :p (heb ik ook al keer mee zitten klooien).
Maar met een DMR zou ik het helaas niet durven zeggen. Misschien dat een beetje zoeken wat op kan leveren. En ga er vanuit dat ze vaak wel op de juiste stand eindigen dat ze ontspannen zijn.
En anders het advies van de heren hierboven volgen die hebben denk ik meer met dit bijltje gehakt :).
 
Bovenstaande discussie gaat wel steeds verder af van het begintopic. Vraag was over smering en niet over stand van piston/veerontspannen.
 
Het reinigen van je gears ed kun je perfect doen met de gele dasty van de wibra, is een killer.

Je kunt natuur de gruwelijk dure vetten kopen bij de diverse airsoft winkels.
Ze gaan nl echt niet iets speciaals uitvinden, voor alleen airsoft.
Maar in principe kun je alle lithium gebaseerde vetten al dan niet met teflon gebruiken, let daarbij wel op dat de vetten zuurvrij zijn.
Het vet moet ook niet te draderig of te stevig zijn, beetje tussen de vingers en als je er lange draden mee kunt trekken is het te dik/viscoos en kun je ongewenste weerstand krijgen in je gears.

Ikzelf gebruik het vet van interflon mp2/3,
En de interflon fin grease spuitbus(staat zelfs pistooltje op)
makkelijk als je het voorhanden hebt. Maar is extreem duur voor een tube van 400gram en/of spuitbusje van 300ml

Eurol lithium grease pot van 600gr doet dacht ik iets van 7 euro. En daar kun je de komende 1000jaar mee vooruit ;)
Diverse foodgrade vetten zijn zijn ook zeer geschikt(denk aan de geur bv).
In principe alle vetten voor kogellagers is te gebruiken, mits zuurvrij.
Dat potje kogellager vet van de praxis is zover ik kon zien niet zuurvrij.

Ook vetten gebaseerd op aluminium of calcium zijn perfect om mee te smeren.
Deze vetten zijn ook goed te gebruiken op kunststoffen en rubbers, maar zoek ook ff de specs op op internet.

De industriële toepassingen voor deze vetten zijn vaak vele malen zwaarder dan voor de gemiddelde airsoftgun, dus perfect te gebruiken

Smeer ook niet te veel, alleen op de contactvlakken.
Vet wat er naast zit smeert nl niet echt iets en verzamelt alleen maar troep.

Dus als je ooit ergens een monteur bezig ziet, vraag dan om een paar likjes vet.

Zuurvrije vaseline ook ook goed te gebruiken voor je rubbers, hoewel ik denk dat siliconenvet net iets "gladder" is.

Oringen voor je pistons zijn 19x2.5 en kun je bij de betere vakhandels ook los krijgen en vaak goedkoper dan bij airsoftwinkel.
(Heb al prijzen gezien van 7.95 voor 5 oringen)
Oring schoonmaken, lekker invetten(niet overdrijven) binnenkant cilinder even lichtjes invetten met je pink en klaar.
 
Hey
Nu is mijn vraag: Wat heb je nodig aan vet/olie om een Umarex G17 goed te smeren,of zoiets als kruip olie ,merken... Ik weet het niet meer..
 
Kruipolie gebruik je alleen maar om iets wat muurvast zit door roest ofzo los te krijgen. Smeerwerking voor bewegende delen is ver ondermaats. Gebruik nu vet met teflon en siliconenolie, beide van Pro Tech en voldoen heel goed.
 
Kruipolie gebruik je alleen maar om iets wat muurvast zit door roest ofzo los te krijgen. Smeerwerking voor bewegende delen is ver ondermaats. Gebruik nu vet met teflon en siliconenolie, beide van Pro Tech en voldoen heel goed.
Oker dank en de olie gebruikt je voor de veren denk ik en de vet voor de slede?.