Sp100 schiet te hard

Madmaus

Well-Known Member
16 dec 2018
46
6
Trophies
3
Gisteren met de nodige moeite mijn vfc hk416 voorzien van een nieuwe veer, zonder quick release moest de hele gearbox open. De nieuwe veer is guarder sp100 en hij schiet ongeveer 1.3 joule /335 fps met 0.25 (omgerekend ongeveer 375 fps met 0.20).
Te hard dus.
Voordat ik verdrink in het aanbod veren en telkens de hele gearbox moet openen vraag ik jullie advies.
Een guarder sp90 veer of bv een m95 van action army?
Ik vind het lastig om een schatting te maken van de verwachtte fps.
Ik ben bang dat de sp90 misschien te laag komt.

Hoe moet je nu je fps goed meten? Met hopup zoals je hem gebuikt of hopup uit.
 
Hop up uit geeft je de hoogste FPS en is dus de beste waarde om te weten, ik zou ook al op .30 gaan meten gezien dat nog maar 3 maanden verwijderd is voor het in gaat. SP90 van guarder zal rond de 320-340 zitten zoiets.
 
Ja dus zou eventueel een goede m95 net iets hoger uitkomen.
Ik meet met mijn chrono joule en daarmee reken ik via http://www.asiaairsoft.com/index_topic.php?did=23&didpath=/23 uit wat dat in verschillende bb formaten doet.
Maar een zakje .30 is wellicht goed.
320-340 is denk ik ook prima toch?

Als ik mijn hopup goed stel kom ik ongeveer 20 fps lager uit. Dus dan zou ik misschien een iets grotere veer kunnen nemen.
Als ik mijn hopup iets verder stel kom ik wel goed uit alleen weet ik niet of de bb dan omhoog gaat.

Ellende is dat de hele gearbox eruit en open moet en dat doe je niet in 10 minuutjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met een guarder sp100 tegen de 340-345 aan met 0.20. Heb je andere aanpassingen in je gearbox die de FPS verhogen die je er eventueel uit zou kunnen halen?
Valt je chrono misschien hoog uit?
 
Ik zit met een guarder sp100 tegen de 340-345 aan met 0.20. Heb je andere aanpassingen in je gearbox die de FPS verhogen die je er eventueel uit zou kunnen halen?
Valt je chrono misschien hoog uit?

Niet dat ik weet. Wellicht heb ik hem verkeerd in elkaar gezet? Hij was nog helemaal stock.
Chrono had ik naast de chrono in Combat city gehouden en die waren gelijk.
 
Oke, zou goed kunnen dat je VFC dan gewoon beter in elkaar zit dan mijn Specna. Ik zou wel weer een veer van guarder kopen, merken onderling kunnen nogal van elkaar verschillen, heb ergens nog een SHS m90 veer liggen die 390 schiet ofzo.
 
Omrekenen is niet gelijk aan de real life situatie, de hele reden dat we op zwaardere gewichten gaan meten is om joule creep te voorkomen. De kans is aanzienlijk klein dat je er last van hebt, maar het is desondanks het veiligst om ook te gaan meten op .30. Een M95 vergelijken met een SP90 van guarder is niet te doen zit teveel verschil tussen fabrikanten zoals David al zei. Daarbij FPS verlagen door middel van hop is in essentie vals spelen, wederom ik test altijd met geen hop omdat ik daarmee de hoogste FPS waarde haal en ik dus weet dat ik hoe dan ook nooit te hoog zal zitten.
 
Bedankt.
Ik was altijd in de veronderstelling dat je replica niet meer dan 360 mocht schieten op het speelveld. En niet zozeer dat de hopup uit moet staan.
Ik ga voor de sp90 en eventueel de seals verbeteren.
 
Ik heb een sp90 veer erin gehangen en alles goed door de chrono gehaald, nu zit de fps op 308.
Ik had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen een sp100 en sp90 zou zitten.
Is het verklaarbaar waarom de sp100 zoveel harder schiet?
Sp100 = 380 fps met 0,20
Sp90 = 308 fps met 0,20
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een sp90 veer erin gehangen en alles goed door de chrono gehaald, nu zit de fps op 308.
Ik had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen een sp100 en sp90 zou zitten.
Is het verklaarbaar waarom de sp100 zoveel harder schiet?
Sp100 = 380 fps met 0,20
Sp90 = 308 fps met 0,20

Waarschijnlijk springs van andere merken? Tussen merken zit er ook nog weleens verschil.
 
Ik heb een sp90 veer erin gehangen en alles goed door de chrono gehaald, nu zit de fps op 308.
Ik had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen een sp100 en sp90 zou zitten.
Is het verklaarbaar waarom de sp100 zoveel harder schiet?
Sp100 = 380 fps met 0,20
Sp90 = 308 fps met 0,20
Ik denk dat die sp100 toch een zwardere veer is ik heb zelf ook verschillende veren van dat merk geprobeerd en ik zit met een sp110 op 362fpsmet 0,20 iets te hard met oude regels maar met 0,30 zit ik op 1,17 joule.
Dus vreemd dat die sp100 op. 380fps zit zal waarschijnlijk een sp120 zijn... Maar om zeker te weten kun je ze bij com-bat airsoft in geldermalsen laten testen
 
Dan zou die verkeerd in het zakje gezeten hebben?
Herken Ik ze nog?
 
Ik denk dat die sp100 toch een zwardere veer is ik heb zelf ook verschillende veren van dat merk geprobeerd en ik zit met een sp110 op 362fpsmet 0,20 iets te hard met oude regels maar met 0,30 zit ik op 1,17 joule.
Dus vreemd dat die sp100 op. 380fps zit zal waarschijnlijk een sp120 zijn... Maar om zeker te weten kun je ze bij com-bat airsoft in geldermalsen laten testen

Eerder een SP110, 120 zit eerder rond de 420.

Is inderdaad een grote kans dat het een verkeerd gelabelde veer is, dat kan wel eens gebeuren maar bij Guarder heb ik het nog niet veel zien gebeuren. Als je meer richting de 360 wil gaan, dan kun je of spacers op de SP90 gebruiken of een paar coils van de SP100 knippen.
 
Eerder een SP110, 120 zit eerder rond de 420.

Is inderdaad een grote kans dat het een verkeerd gelabelde veer is, dat kan wel eens gebeuren maar bij Guarder heb ik het nog niet veel zien gebeuren. Als je meer richting de 360 wil gaan, dan kun je of spacers op de SP90 gebruiken of een paar coils van de SP100 knippen.

Dan ga ik eerst de webshop even benaderen.
Ik ga vanavond met wat vrienden even wa5 veren testen. Wellicht hebben zij eentje die wat minder fps schiet. Dan gebruik ik die lekker.
 
Even een update.
Een vriend van mij heeft ook een vfc en hij schoot met een andere guarder sp100 ook 380 fps. Waarschijnlijk ligt het toch aan de internals dan.
Ik heb een klein stukje van de veer afgeknipt. Alles netjes afgeplat en geveild.
Nu schiet hij net geen 350 fps. Dus prima wat mij betreft!
 
  • Leuk
Waarderingen: David
Beetje te laat waarschijnlijk maar; ik kreeg uit een SP100 in m'n Evo Carbine ook 410-414 FPS met 0.20's.

Vervolgens een ASG Ultimate M115 erin, waarvan ik 388fps kreeg. Ik verwacht dat een "SP" 100 eigenlijk een M120 veer is.

Past namelijk netjes in het rijtje; Een M105 kwam op 366fps uit, en een M95 (allemaal ASG) op 310fps. Om naar de 358 te komen heb ik uiteindelijk 3 loopjes eraf geknipt (van de M105), platgeknepen, geveild, en toen zat ik nog op 359-360. Liever dus niet gezien de chrono. Heatshrink eromheen (helpt ook voor t geluid) en hop, 357-358.

Zou alsnog voor de nieuwe regels even een 0.30 gebruiken. 350 met 0.20s is dan wel 1.13J, maar de reden dat de test veranderd is dat dit op kan lopen door grotere efficiëntie in systemen bij het gebruik van zwaardere bb's. Zou zomaar kunnen dat je 300fps over houd van 0.30's, wat 1.25J is en dus teveel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
Ik heb zowel op 0.20 als 0,30 geschoten en die zitten allebei netjes onder 1.2 joule ( 1.12 ofzo)

De sp100 veer is ook nog in een Specna Arms gegaan en daar ging hij niet over de 340 heen met 0.20 (Dus 40 fps lager, zelfde veer).
Het moet ook wel met de internals te maken hebben.