Specna kiezen en tunen

David

Well-Known Member
7 jul 2018
69
9
Trophies
4
Hoi allemaal,

Na een topic over de praktische dingen rond het beginnen met Airsoft en eentje over kleding (waar overigens nog knopen over doorgehakt moeten worden) heb ik vanmiddag, na twee keer skirmen, mijn NABV lidmaatschap betaalt. Als ik de email kan geloven betekent dat dat mijn pas morgen gemaakt en verzonden wordt en is het dus hoogste tijd om een replica in elkaar te denken!

Nu ben ik hier al geruime tijd mee bezig en had ik afgelopen weekend eigenlijk besloten om een VFC Avalon te halen ware het niet zo dat dit logistiek lastig is en hierom ook lastiger voor de bankrekening dan gehoopt. Nu konden ze mij op Reddit vertellen dat Specna Arms helemaal hot in Europa en zodoende kom ik daar nu ook op terecht.

Na twee keer met gehuurde replica's te hebben gespeeld kwam ik voor mezelf tot de conclusie dat ik dingen als range en accuracy boven iets als rounds per minute stel en met die intentie wil ik mijn replica dan ook graag opbouwen.
Budget is wat flexibel rond de €300 voor replica + internals. Accessoires e.d. komen uit een ander budget. Waar ik uiteindelijk op uit ben is dat ik niet als met de huurkits straks iemand in het vizier heb waar ik gewoon niet bij kan, terwijl iedereen om mij heen dat wel lukt.

Replica: Specna Arms V04 (Of SA-H02 of SA-A03, echter zijn deze twee uitverkocht dus zou ze elders moeten vinden)

Hop up: Modify flat hop
Spring: Guarder M100
Barrel: Wil graag samen met de hop up de barrel vervangen maar zoek nog goede suggesties

Andere internals vervangen is absoluut mogelijk weet alleen niet zo goed wat zonder als beginner de gearbox open te hoeven halen.

Lader: IMAX B6AC V2
Accu: Turnigy x2
Lipo bag: schijnt ook nodig te zijn(?)

Mags: Aangezien hieronder ook een geweldig Specna topic staat had ik stiekem gehoop dat de mag's van de H02 ook in de V04 passen, als dat het geval is zouden deze DMAGs blijkbaar goed zijn.

Sling: 1 point? 2 point?

Verder ben ik behoorlijk function > form maar heb deze op reddit gezien en de naar binnen gevallen suppressor vind ik wel heel vet. Is dat mogelijk met deze SA-V04?


Ben ik een eind op weg of zeggen jullie dat ik het een en t ander op een betere manier kan invullen?
 
A: Als je de replica hebt, begin eerst eens er mee te spelen voor je alles gaat upgraden.
Je zult verbaast staan over wat hij out of the box reeds doet
B: dit levert weer extra centen voor andere dingen die je eventueel nog niet hebt.
Iedereen wil maar direct alles upgraden aan de replica die ze net gekocht hebben.
Vergeet niet dat hierdoor ook alle garantie vervalt en je nooit te weten gaat komen wat de upgrades in jou replica daadwerkelijk doen
Indien je toch gaat upgraden, test voor en na de upgrade en doe ze per 1 zodat je weet wat deze upgrade daadwerkelijk doet en als iets niet werkt, je ook direct weet waar te zoeken.
Just my 2 cents.
Wat je ermee doet is jou zaak natuurlijk.
Gewoon wat vriendelijk advies voor iemand die net begint.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Twinfromhell
A: Als je de replica hebt, begin eerst eens er mee te spelen voor je alles gaat upgraden.
Je zult verbaast staan over wat hij out of the box reeds doet
B: dit levert weer extra centen voor andere dingen die je eventueel nog niet hebt.
Iedereen wil maar direct alles upgraden aan de replica die ze net gekocht hebben.
Vergeet niet dat hierdoor ook alle garantie vervalt en je nooit te weten gaat komen wat de upgrades in jou replica daadwerkelijk doen
Indien je toch gaat upgraden, test voor en na de upgrade en doe ze per 1 zodat je weet wat deze upgrade daadwerkelijk doet en als iets niet werkt, je ook direct weet waar te zoeken.
Just my 2 cents.
Wat je ermee doet is jou zaak natuurlijk.
Gewoon wat vriendelijk advies voor iemand die net begint.

Verliest pas garantie bij het werkelijk openen van de gearbox, niet bij het van elkaar afhalen van de upper en vervangen van bucking en barrel lol.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Hallo,

Wat Roy Pie zegt, je kunt het beste eens ermee spelen en dan kijken wat je wilt verbeteren.

Maar een relatief goedkope en nuttige upgrade is inderdaad je bucking en nub.
Daarnaast is een goede airseal is ook cruciaal voor een consistente fps en grouping.

Maar meteen je gearbox openmaken is misschien niet handig ivm garantie, wat wel jammer is want een airseal nozzle is ook een goede upgrade.
(tenzij de V04 er al een heeft)

Qua barrel, als je veel te spenderen heb dan zou je naar een PDI kunnen kijken.
Prometheus, Action Army, ZCI, madbull zijn ook goede merken. Zolang het maar van RVS is.
Ik heb zelf geen ervaring met aluminium barrels met een coating zoals die van modify maar het probleem van een coating is dat deze na verloop van tijd gaat slijten.
Ik heb zelf een barrel van Qtac met een R-hop, ik gebruik .32 BB's en ben ik er zeer tevreden over!

In ieder geval, gebruik ook goede kwaliteit BB's!
En met een goed hop-up systeem kun je ook zwaardere bb's weg slingeren, dat geeft een rechtere baan, en de wind heeft er niet zo snel vat op.
+ je schiet beter door bosjes ;)

Als je een beetje handig bent, dan zijn er ook een hoop DIY mods die je zelf kunt proberen.
Het kost je bijna niks, maar het maakt soms een enorm verschil.

Hier een flinke waslijst waar je wel eventjes zoet mee bent :D
https://www.airsoftsociety.com/threads/complete-almost-list-of-diy-mods.70917/

Er staat een hoop airsoft jargon tussen, maar even googlen naar bv. "teflon tape mod airsoft" geeft al een hoop hits.

Wat betreft je vraag over een sling, het is echt wat je zelf fijn vind.

Een 1point is compact en zit niet snel in de weg, nadeel is dat als je bukt je replica tegen de grond komt en niet lekker tegen je op blijft "plakken".
2 point houd hem wel beter tegen je aan maar met aanleggen kan hij in de weg zitten.

Ik heb zelf een 3 point sling, deze houd hem ook goed tegen je aan en als je wilt aanleggen dan klik je hem los.
Nadeel hiervan is dat het echt een spinnenweb wordt.
Ik heb altijd al een 3 point sling gehad en weet eigenlijk niet beter.

https://www.ballisticmag.com/2015/06/15/positives-negatives-long-gun-slings/

PS.
Lader en accu's zijn prima!
Een lipo bag is wel aan te raden, ivm brandveiligheid.
Niet dat er elke week een huis afbrand ofzo.
Maar zekerheid voor alles.
In ieder geval nooit je accu's onbeheerd opladen!

Hopelijjk kun je wat met deze informatie.
Het zijn vooral persoonlijke voorkeuren en iedereen zijn ervaring kan anders zijn.
 
Misschien een optie: https://www.airsoft-entrepot.fr/all-catalog/repliques/ar-lmg-dmr/aeg/e-c-ar4168d-type-2.html. Rest is prima, je kan ook voor een maple leaf set gaan of een G&G green met een flat nub. Ik zou kijken naar een ZCI barrel.

Ook een mooi ding, kan er zo snel alleen vrij weinig over vinden behalve in het Frans... Ennnn we zijn weer een half uur verder. Net lopen luren naar de SAI's die ze hebben maargoed, allemaal voor later. Las op reddit overigens dat Specna's in principe gewoon E&C's zijn, klopt daar iets van? Als dat zo is dan is de aftermarket van de E&C's ook wel makkelijk of niet?

Komt de kwaliteit van de nub zelf heel nauw? want als ze niet als set komen wordt zo'n apart dingetje opeens wel prijzig. Of komen ze als flat hop set van Maple Leaf? Koos Modify vooral omdat ze als set kwamen, kan ik daar in principe weinig meer aan verknallen. Maar als er betere opties zijn graag.

ZCI, check. Barrel diameter, niet heel belangrijk? 6,01 vs 6,03?

edit: die E&C is wel blijven hangen.. vind de m lok ook mooier dan keymod. Ervaring met deze shop en/of deze replica?

A: Als je de replica hebt, begin eerst eens er mee te spelen voor je alles gaat upgraden.
Je zult verbaast staan over wat hij out of the box reeds doet
B: dit levert weer extra centen voor andere dingen die je eventueel nog niet hebt.
Iedereen wil maar direct alles upgraden aan de replica die ze net gekocht hebben.
Vergeet niet dat hierdoor ook alle garantie vervalt en je nooit te weten gaat komen wat de upgrades in jou replica daadwerkelijk doen
Indien je toch gaat upgraden, test voor en na de upgrade en doe ze per 1 zodat je weet wat deze upgrade daadwerkelijk doet en als iets niet werkt, je ook direct weet waar te zoeken.
Just my 2 cents.
Wat je ermee doet is jou zaak natuurlijk.
Gewoon wat vriendelijk advies voor iemand die net begint.

In principe helemaal mee eens, en misschien doe ik dat ook wel. Alleen het lijkt me ook heerlijk om gewoon een beetje met zo'n ding te prutsen en er meer over te leren. Daarnaast had ik budget over omdat ik initieel voor een duurdere replica ging. Zit er dik in dat ik m uit de box haal, naar een range of skirm om te testen en daarna pas de upgrades er in zet mocht ik dat nodig vinden. Maar dan heb ik ze in deze post in ieder geval al uitgezocht. Daarnaast kan ik me op dit moment niet voorstellen dat je een limiet zit op de afstand en precisie waar je mee schiet wil. Desalniettemin solide advies en iets wat ik mezelf ook zou horen zeggen :)

Hier kan je een beetje zien wat ik met mijn a03 heb gedaan des tijds

https://airsoftclubnederland.nl/community/threads/tka-specna-arms-sa-a03-saec-ascu.3252/

(En ja hij is nog te koop)

Thanks, zal m in overweging nemen mocht ik er helemaal niet meer uitkomen!


Hallo,

Wat Roy Pie zegt, je kunt het beste eens ermee spelen en dan kijken wat je wilt verbeteren.

Maar een relatief goedkope en nuttige upgrade is inderdaad je bucking en nub.
Daarnaast is een goede airseal is ook cruciaal voor een consistente fps en grouping.

Maar meteen je gearbox openmaken is misschien niet handig ivm garantie, wat wel jammer is want een airseal nozzle is ook een goede upgrade.
(tenzij de V04 er al een heeft)

Qua barrel, als je veel te spenderen heb dan zou je naar een PDI kunnen kijken.
Prometheus, Action Army, ZCI, madbull zijn ook goede merken. Zolang het maar van RVS is.
Ik heb zelf geen ervaring met aluminium barrels met een coating zoals die van modify maar het probleem van een coating is dat deze na verloop van tijd gaat slijten.
Ik heb zelf een barrel van Qtac met een R-hop, ik gebruik .32 BB's en ben ik er zeer tevreden over!

In ieder geval, gebruik ook goede kwaliteit BB's!
En met een goed hop-up systeem kun je ook zwaardere bb's weg slingeren, dat geeft een rechtere baan, en de wind heeft er niet zo snel vat op.
+ je schiet beter door bosjes ;)

Als je een beetje handig bent, dan zijn er ook een hoop DIY mods die je zelf kunt proberen.
Het kost je bijna niks, maar het maakt soms een enorm verschil.

Hier een flinke waslijst waar je wel eventjes zoet mee bent :D
https://www.airsoftsociety.com/threads/complete-almost-list-of-diy-mods.70917/

Er staat een hoop airsoft jargon tussen, maar even googlen naar bv. "teflon tape mod airsoft" geeft al een hoop hits.

Wat betreft je vraag over een sling, het is echt wat je zelf fijn vind.

Een 1point is compact en zit niet snel in de weg, nadeel is dat als je bukt je replica tegen de grond komt en niet lekker tegen je op blijft "plakken".
2 point houd hem wel beter tegen je aan maar met aanleggen kan hij in de weg zitten.

Ik heb zelf een 3 point sling, deze houd hem ook goed tegen je aan en als je wilt aanleggen dan klik je hem los.
Nadeel hiervan is dat het echt een spinnenweb wordt.
Ik heb altijd al een 3 point sling gehad en weet eigenlijk niet beter.

https://www.ballisticmag.com/2015/06/15/positives-negatives-long-gun-slings/

PS.
Lader en accu's zijn prima!
Een lipo bag is wel aan te raden, ivm brandveiligheid.
Niet dat er elke week een huis afbrand ofzo.
Maar zekerheid voor alles.
In ieder geval nooit je accu's onbeheerd opladen!

Hopelijjk kun je wat met deze informatie.
Het zijn vooral persoonlijke voorkeuren en iedereen zijn ervaring kan anders zijn.

Dank voor de uitgebreide reactie!

Geen idee wat de V04 qua internals heeft, t schijn allemaal wel prima te zijn en daar borduur ik dan ook voornamelijk op voort.

Heb je de r-hop zelf gemaakt en geinstalleerd? dat was namelijk mijn eerste plan tot iedereen vol overtuiging zei dat het de moeite nauwelijks waard was ten opzichte van een flat hop. Maar opzich ben ik wel iemand die vrij ver wil gaan voor die paar procent extra dus ben benieuwd naar je ervaring! Ook het schieten met .32's lijkt me mooi, binnen spelen trekt mij vooralsnog minder dan buiten.

De teflon tape mod heb ik eerder gehoord, dus zodra de boel binnen is ga ik daar zeker nog even een blik op werpen. Net als de rest van die lijst, zodra ik m'n airsoft vocabulaire wat heb bijgespijkerd.

Ik begin wel gewoon met een 1 point sling, wel zo simpel geloof ik. Ik moet ook niet overal moeilijk over gaan doen.

Lipo bag's gebruik je op lipo's in te bewaren als je ze niet gebruikt dan neem ik aan?
 
Laatst bewerkt:
Die 1300 MAh accu past niet in de mk18 stock van specna arms, de 1200 MAh variant wel.
 
Nee ik heb hem door qtac laten plaatsen.
De meerprijs was niet hoog en ik had destijds simpelweg geen tijd om het zelf te doen ;)

Maar ik heb nog een p90 waar een r-hop in komt.
Heb de patch wel al gesneden, moet hem alleen nog erin lijmen met wat RTV.

Ik laad mijn lipos ook altijd op in de bag, met een verleng kabeltje dan wel.
 
Goede ervaring met airsoft entrepot misschien nog beter dan gunfire, komt ook sneller omdat ik aan de belgische grens woon, meestal binnen 3 dagen bij mij thuis. Wel altijd verzendkosten. Specna is idd rebranded E&C, dus dat is qua aftermarket hetzelfde. Een set met bucking en nub is leuk maar niet per se beter, de ml bucking en nub zijn ook een set maar worden los verkocht, maar de modify zal ook gewoon goed presteren van wat ik heb gelezen. Barrel diameter is niet de belangrijkste factor, de belangrijkste factor is hoe consistent deze is en hoe glad de finish is. Bij de zci zit dat wel snor zeker voor de prijs en als je wat wil diyen en hem polished dan kun je er nog meer uithalen, maar stock ook heel goed.
 
Ik heb laatst de E & C M4 SAI GRY 16.5'' gekocht. Ik ging net als jij voor de H02 en kwam, ook via Rebel, bij Airsoft Entrepot uit. Ik zag de SAI wel staan maar vond hem eerst heel lelijk, echter hoe meer ik hem zag hoe mooier hij werd :oops: Dus die maar gekocht.

Enige nadeel vind ik dat er geen Enter & Convert gearbox in zit zoals in de Specna's. Je moet dus de gearbox loshalen om de veer te vervangen en ik weet niet of ze bij Entrepot een downgrade service hebben.
Een losse shell met Enter & Convert is wel te krijgen. Ik ga deze er zelf ook nog en keer inzetten puur voor het gemak.

Voor mij was dat verder geen probleem, had hem al in stukken voor ik er een enkele bb mee geschoten had. Foto's van de disassembly zijn hier te vinden.

Zoals ik al ergens op dit forum heb gepost kun je er echt wel iets vets van maken:
oRxmHzj.jpg
 
Ik heb laatst de E & C M4 SAI GRY 16.5'' gekocht. Ik ging net als jij voor de H02 en kwam, ook via Rebel, bij Airsoft Entrepot uit. Ik zag de SAI wel staan maar vond hem eerst heel lelijk, echter hoe meer ik hem zag hoe mooier hij werd :oops: Dus die maar gekocht.

Enige nadeel vind ik dat er geen Enter & Convert gearbox in zit zoals in de Specna's. Je moet dus de gearbox loshalen om de veer te vervangen en ik weet niet of ze bij Entrepot een downgrade service hebben.
Een losse shell met Enter & Convert is wel te krijgen. Ik ga deze er zelf ook nog en keer inzetten puur voor het gemak.

Voor mij was dat verder geen probleem, had hem al in stukken voor ik er een enkele bb mee geschoten had. Foto's van de disassembly zijn hier te vinden.

Zoals ik al ergens op dit forum heb gepost kun je er echt wel iets vets van maken:
oRxmHzj.jpg

Shit. Volgens mij ga ik hetzelfde doen maar dan met de 13.5. Als het in principe dezelfde build quality is vind ik de Gry aanzienlijk mooier dan de V04 of alternatieven.

Wat vind je van de lengte van de 16.5? Verder iets aan upgrades gedaan?

En wat voor accu's heb je er bij zitten? Volgens mij moet ik dat nu ook even opnieuw uitvogelen.

edit: oeh, en wat voor mags?

Die 1300 MAh accu past niet in de mk18 stock van specna arms, de 1200 MAh variant wel.

Thanks! dat was knap lullig geweest als ik ze besteld had

Nee ik heb hem door qtac laten plaatsen.
De meerprijs was niet hoog en ik had destijds simpelweg geen tijd om het zelf te doen ;)

Maar ik heb nog een p90 waar een r-hop in komt.
Heb de patch wel al gesneden, moet hem alleen nog erin lijmen met wat RTV.

Ik laad mijn lipos ook altijd op in de bag, met een verleng kabeltje dan wel.

Doet Qtac dat nu nog steeds? Kan op de website niks vinden maar vind het wel een heel goed idee. Of iemand hier op het forum die het geregeld doet en me er misschien mee kan helpen?

Goede ervaring met airsoft entrepot misschien nog beter dan gunfire, komt ook sneller omdat ik aan de belgische grens woon, meestal binnen 3 dagen bij mij thuis. Wel altijd verzendkosten. Specna is idd rebranded E&C, dus dat is qua aftermarket hetzelfde. Een set met bucking en nub is leuk maar niet per se beter, de ml bucking en nub zijn ook een set maar worden los verkocht, maar de modify zal ook gewoon goed presteren van wat ik heb gelezen. Barrel diameter is niet de belangrijkste factor, de belangrijkste factor is hoe consistent deze is en hoe glad de finish is. Bij de zci zit dat wel snor zeker voor de prijs en als je wat wil diyen en hem polished dan kun je er nog meer uithalen, maar stock ook heel goed.

Zoals ik hierboven net ook al zei: volgens mij ben ik wel om wat betreft Entrepot, echter alleen wel met een andere replica. Ga ik voor de GRY een ZCI barrel zoeken en dan haal ik gewoon de modify set erbij want dan kan ik direct doorneuzen naar een manier om er een r-hop in te zetten.
Ha, gisteren helemaal zeker van m'n zaak en nu alweer helemaal om.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook een zci meteen mee bestellen die verkopen ze daar onder hun eigen merk atm. Exact hetzelfde alleen er staat atm volledig uitgeschreven op.
 
Shit. Volgens mij ga ik hetzelfde doen maar dan met de 13.5. Als het in principe dezelfde build quality is vind ik de Gry aanzienlijk mooier dan de V04 of alternatieven.

Wat vind je van de lengte van de 16.5? Verder iets aan upgrades gedaan?

En wat voor accu's heb je er bij zitten? Volgens mij moet ik dat nu ook even opnieuw uitvogelen.



Thanks! dat was knap lullig geweest als ik ze besteld had



Doet Qtac dat nu nog steeds? Kan op de website niks vinden maar vind het wel een heel goed idee. Of iemand hier op het forum die het geregeld doet en me er misschien mee kan helpen?



Zoals ik hierboven net ook al zei: volgens mij ben ik wel om wat betreft Entrepot, echter alleen wel met een andere replica. Ga ik voor de GRY een ZCI barrel zoeken en dan haal ik gewoon de modify set erbij want dan kan ik direct doorneuzen naar een manier om er een r-hop in te zetten.
Ha, gisteren helemaal zeker van m'n zaak en nu alweer helemaal om.

Heb t zelf inderdaad op de lullige manier moeten leren haha :(
 
  • Leuk
Waarderingen: David
Je kan ook een zci meteen mee bestellen die verkopen ze daar onder hun eigen merk atm. Exact hetzelfde alleen er staat atm volledig uitgeschreven op.

Welke lengte moet ik naar kijken? Kan het in de beschrijving niet vinden.

En volgens mij lees ik dat hij stock 340 schiet, dan zou ik er geen extra veer bij hoeven kopen toch? Niet spelen met vuur als dat niet nodig is, zegmaar
 
ATM barrels zijn echt top! Heb ze in mijn Amoeba en G36c zitten en werkt ideaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: David
Shit. Volgens mij ga ik hetzelfde doen maar dan met de 13.5. Als het in principe dezelfde build quality is vind ik de Gry aanzienlijk mooier dan de V04 of alternatieven.

Wat vind je van de lengte van de 16.5? Verder iets aan upgrades gedaan?

En wat voor accu's heb je er bij zitten? Volgens mij moet ik dat nu ook even opnieuw uitvogelen.

edit: oeh, en wat voor mags?
Ja build quality is exact hetzelfde als de Specna modellen.
De lengte is behoorlijk te noemen. Ik heb na het kijken van wat filmpjes van de echte GRY besloten om toch de lange te nemen omdat dat er op de flmpjes niet overdreven uit zag. Het is ook niet overdreven bij mijn lichaam maar als je wat smaller gebouwd bent is het denk ik een heel apparaat om mee te zeulen.

Op het gebied van upgrades heb ik het rustig aangepakt dit keer. NOT.
Ik ga zometeen andere gears erin zetten en een andere motor en daarmee heb ik mijn upgrade-ronde compleet waarin ik alles behalve de gearbox shell heb vervangen :p:oops:

Ik gebruik dezelfde lipo's voor al mijn specna's. deze, alleen zet ik er XT60 connectoren op.
Deze passen in de stock tube dus daar hoef ik geen rekening mee te houden zodra ik een andere stock wil gebruiken.

Qua magazijn passen G&G midcaps zodra je de 'G&G' logos eraf schuurt en ik heb er nu DDAY Pmags (zie foto hierboven) bij die goed passen.

@sostice wat had jij qua inner dan is de 13,5 inch dus die lengte minus de 3 inches ongeveer.
'Sostice' die kennen we niet :p

Mijn innerbarrel is 363mm lang. Minus 3'' zou je op 286,8mm uitkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MattiB en David
Laatst bewerkt:
Xt60 is een connector die accu en replica verbind.. de standaard stekkers die erop zitten zijn niet zo degelijk.

Zou zelf niet meer voor modify gaan.
Je zou even kunnen google op rhop.. lijkt je dat te lastig een tru hop?.. anders misschien modify setje?