R
Robin2k7
Kwam onlangs dit filmpje tegen , voor degene die dit nog niet hebben gezien wellicht interessant .
Robin
Indeed, due to the hopup the BB always rolls along the top of the barrel regardless of wide or tight. I think the speculation comes from the fact that theoretically, there's is more room for air under the BB so it might be stabilized against the top center of the barrel more. But the risk there is that the air actually has enough room to go in front of the BB and destabilize/brake it again.Most people think that with wide bore barrels their bb will float through the middle of the barrel, but that has been debunked already so long ago and doesnt hold true for any barrel
Indeed, due to the hopup the BB always rolls along the top of the barrel regardless of wide or tight. I think the speculation comes from the fact that theoretically, there's is more room for air under the BB so it might be stabilized against the top center of the barrel more. But the risk there is that the air actually has enough room to go in front of the BB and destabilize/brake it again.
My mostly 'instinct' based view is that tight works better and maybe there are some edges cases where wide works better but those are only few, if at all.
Verder ligt het compleet aan de set-up wat beter werkt.
Ik schiet met mijn wide bore preciezer dan menig geupgrade tight bore setups.
Heb al menig airsofter verbaast zien staan kijken naar de precisie van mijn L85.
En dat met een barrel van 6.23 en 489mm lang.
Dat zeg ik ook niet maar de test uit het filmpje is gewoon niet uitgebreid en 'wetenschappelijk' genoeg om te kunnen aantonen dat tightbore definitief beter is. Het toont slechts aan dat in dit specifieke geval, tightbore beter werkt. Daarop zeggen dat tightbore in alle gevallen beter is, is natuurlijk onzin. Dat komt op hetzelfde neer als bij een rallyrace in de modder een Ferrari en een Subaru Impreza WRX tegen elkaar later racen en aan de hand daarvan te zeggen dat de Subaru Impreza een betere/snellere auto is .Maar meer om aan te geven dat wide bore zeker niet minder precies hoeft te zijn.
@Foodie88
Voor mijn aeg ging ik altijd tightbore. ik weet niet in hoever je 6.10 een widebore mag noemen? (Hij is wijder dan de meeste stock barrels welke 6.08 zijn.) Maar die zit dus in mijn pas aangekochte Systema. ik weet niet de exacte lengte van de barrel ik gok 260 (ik ga het dit weekend meten en kom op exacte lengte terug). Die Systema heeft een range dat is echt niet normaal en nog spatzuiver ook. Ik gok rond de 60 meter maar weet dat niet 100% zeker aangezien ik het niet gemeten heb. Ook dat gaat nog gebeuren.
@Sander
6.10 neigt voor mij meer naar widebore Zoals eerder vernoemd in het topic is widebore beter voor korte barrels, dus dat past goed bij de 260 mm barrel die je daar hebt (naar benadering). Maar ook dit is niet een hele goede vergelijking - een Systema heeft een hoop andere voordelen die hem goed een accuraat maken, een zeer goede hop unit en zeer goede airseal etc.
EDIT: Voor mij zou de ultieme test zijn ->
- AEG -> Barrel van 400 mm -> Widebore
- AEG -> Barrel van 200 mm -> Widebore
- AEG -> Barrel van 400 mm -> Tightbore
- AEG -> Barrel van 200 mm -> Tightbore
- HPA -> Barrel van 400 mm -> Widebore
- HPA -> Barrel van 200 mm -> Widebore
- HPA -> Barrel van 400 mm -> Tightbore
- HPA -> Barrel van 200 mm -> Tightbore
Uiteraard is de AEG in 1 t/m 4 dezelfde, en de HPA in 5 t/m 8 ook dezelfde. En dan onder exact dezelfde omstandigheden groupings op exact dezelfde range testen, the whole shebang. Hierna zou je moeten kunnen zien wat het effect is binnen AEG en HPA, met lange barrel en met korte barrel. Wel een heel gedoe natuurlijk
De barrel lengtes die ik plaatste waren een beetje indicaties, ik weet niet de precieze lengtes, maar jouw aanbevelingen lijken me super!
Het idee van een topic met een vaste vorm, met daarin setup incl. upgrades en range/groupings die mensen halen, lijkt me ook wel mooi. Maar ja, risico is wel dat het vergelijken van afstanden dan wellicht net zo wordt als die andere 'afstand' waar wij mannen zo graag over opscheppen Dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat zal zijn.