Tight Bore vs. Wide Bore

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin2k7
  • Startdatum Startdatum
Still not applicable to all airsoft setup.
They did the test on HPA system how about AEGs or GBB or bolt action?
Wide bore barrel may work perfectly on my AEG but will not to your GBB for example.
In other word (no one barrel can fit all, whether tight bore or wide bore) so the user must find out which barrel he need in order to achieve the best result, however this issue addressed since 2006 on airsoftsniperforum.com, in serious discussion and yet they couldn't make the final decision.
Try to check out this video it may add some good info.
Thanks for sharing your video anyway.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
I choose tight bore because *in most cases* it seems to work better than wide bore, as in in regular, run-of-the-mill setups. However, there is evidence that in some cases, wide bore works better. It is certain though that a wide bore barrel cannot really be compared 1 to 1 to a tight bore barrel, as it requires other parameters, for instance, you need more air volume to make the 'cushion of air' work. That suggests also that, in the same setup, if you want to get identical performance between wide bore and tight bore, the wide bore barrel should be shorter than the tight bore one.

Meh i go tight above wide, the biggest reason for that is because I use an AEG so getting good air volume for wide is too hard anyway and the other one is that I have seen people with wide bore setups in AEG's which showed no to a very minimal performance increase. Most people think that with wide bore barrels their bb will float through the middle of the barrel, but that has been debunked already so long ago and doesnt hold true for any barrel. This is also where the whole concept of wider is better is based on, together with the air cushion, which means half of the concepts aren't even true. I believe more in the idea that adding grooves to the lower side of the barrel has a better effect on bb stabilization and flight path then a wide bore will.

• Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Most people think that with wide bore barrels their bb will float through the middle of the barrel, but that has been debunked already so long ago and doesnt hold true for any barrel
Indeed, due to the hopup the BB always rolls along the top of the barrel regardless of wide or tight. I think the speculation comes from the fact that theoretically, there's is more room for air under the BB so it might be stabilized against the top center of the barrel more. But the risk there is that the air actually has enough room to go in front of the BB and destabilize/brake it again.

My mostly 'instinct' based view is that tight works better and maybe there are some edges cases where wide works better but those are only few, if at all.

Indeed, due to the hopup the BB always rolls along the top of the barrel regardless of wide or tight. I think the speculation comes from the fact that theoretically, there's is more room for air under the BB so it might be stabilized against the top center of the barrel more. But the risk there is that the air actually has enough room to go in front of the BB and destabilize/brake it again.

My mostly 'instinct' based view is that tight works better and maybe there are some edges cases where wide works better but those are only few, if at all.

I think if you consider this then on paper a tight bore with for example 2 added grooves at a 22.5 degree angle from the bottom middle point would give a similar effect to what a wide bore does, but less air can escape because you don't have a full gap, plus you also have a more directed pushing effect then with a wide bore.

This idea is already out there for about 4-5 years, and was conceived by the youtube user Maekiii, by adding 1,2,3 or more grooves on the bottom side you create an air flow under the bb that pushes the bb against the top of the barrel like with a wide bore is argued and will stabilize the bb in the top of the barrel. There are already tools on shapeways(hunterseekerarmory5, creator of the R-Hop) to achieve this and can even be done to cheap stock barrels. Also the brand Poseidon stole (yes stole because they are a 1 year old company that say they came up with this idea, while the video from Maekiii about it is already 4-5 years old) this idea and made a barrel similarly but with only one groove on the bottom which is argued to indeed improve the bb travelling through the barrel but not as good as 2 or 3 grooves.

Anyway personal grudges and opinions aside XD, considering all this documented information you could conclude that a wide bore is better at stabilizing the bb then a tight bore, if you are able to deliver the correct air volume. Then again my final opinion is that the influence on the consistency of your shot is much more determined by: the air seal, the consistency in the applied hop up (so R-hop and flat hop > stock bucking and nub) and the barrel tolerance aka the consistency of the bore diameter through the whole barrel. If you have all done the previous all really well then a wide or tight bore is not gonna matter in range or grouping.

I still both want to test adding grooves to a lapped Stainless Steel barrel and see how this compares to the same barrel but only lapped and a 6.10/6.13 wide bore in a perfect air seal AEG setup to see what works the best, but too much plans, too little time and too expensive :p.

PS: Only just saw the video, they basically confirm that with a perfect system you have minimal to no difference in grouping and range between a wide and tight bore (considering HPA has perfect air seal and assuming perfect seal in the bucking and considering that you have optimal ratio), with the exact same parts. Then again as they also say it is all dependent on what your setup is. To find the optimal you have to test a lot like @b.samriey said.

Laatst bewerkt:
Interesting view with the grooved barrels, and yes, I think it could work.

However, the only true way to determine it is to do it in a laboratory with high speed cameras or with advanced simulation software that can calculate and visualize airflow. Even then, who knows, it might work in this perfect lab setup but not in real world situations.

I agree with you that it probably is only that last couple % after perfecting everything else. A less than perfect air seal and/or ratio and this will not be important at all.

Ik heb al ruim 2 jaar een miracle barrel in bezit met dat gootje in de onderkant van de barrel en +- 1.5 jaar een Prometheus barrel met dit zelfde systeem. Dus Poseidon is ook zeker niet de eerste die dit op grotere schaal produceert.

Verder ligt het compleet aan de set-up wat beter werkt.
Ik schiet met mijn wide bore preciezer dan menig geupgrade tight bore setups.
Heb al menig airsofter verbaast zien staan kijken naar de precisie van mijn L85.
En dat met een barrel van 6.23 en 489mm lang.

Mijn bevindingen in tightbore en widebore, ik heb nu sinds kort een widebore in mijn tippmann. Ik heb iets minder range ~5 meter. Maar wel betere grouping 9/10 raak. In plaats van 6/10

@Sander in jouw geval gaat het dus wel weer om een HPA setup die altijd overvolumed is. Die kan dat prima aan.

Verder ligt het compleet aan de set-up wat beter werkt.
Ik schiet met mijn wide bore preciezer dan menig geupgrade tight bore setups.
Heb al menig airsofter verbaast zien staan kijken naar de precisie van mijn L85.
En dat met een barrel van 6.23 en 489mm lang.

Zoals al menig heeft aangegeven ligt het inderdaad aan de setup, daarnaast om te vergelijken met random mensen hun tightbore setup lijkt me niet echt een eerlijke vergelijking, laatste skirm bij daarle stonden er ook mensen naast mij te spelen met een HPA systeem wat veel beter zou moeten presteren als mijn stock ICS met slechts een flat hop upgrade, echter hadden ze hun hop up uit staan waardoor ze niks raakte op afstand. Ik denk dat er andersom ook genoeg mensen zijn die vele malen presteren en dat als je het echt wil vergelijken je twee setups moet pakken die aan elkaar gewaagd zijn en ik denk dat je dan een minimaal verschil zal zien in maximale performance, maar dat is mijn mening.

EDIT: voor AEG's dan.

• Leuk
Waarderingen: Foodie88
@Foodie88
Voor mijn aeg ging ik altijd tightbore. ik weet niet in hoever je 6.10 een widebore mag noemen? (Hij is wijder dan de meeste stock barrels welke 6.08 zijn.) Maar die zit dus in mijn pas aangekochte Systema. ik weet niet de exacte lengte van de barrel ik gok 260 (ik ga het dit weekend meten en kom op exacte lengte terug). Die Systema heeft een range dat is echt niet normaal en nog spatzuiver ook. Ik gok rond de 60 meter maar weet dat niet 100% zeker aangezien ik het niet gemeten heb. Ook dat gaat nog gebeuren.

@Sander
6.10 neigt voor mij meer naar widebore :) Zoals eerder vernoemd in het topic is widebore beter voor korte barrels, dus dat past goed bij de 260 mm barrel die je daar hebt (naar benadering). Maar ook dit is niet een hele goede vergelijking - een Systema heeft een hoop andere voordelen die hem goed een accuraat maken, een zeer goede hop unit en zeer goede airseal etc.

EDIT: Voor mij zou de ultieme test zijn ->
  1. AEG -> Barrel van 400 mm -> Widebore
  2. AEG -> Barrel van 200 mm -> Widebore
  3. AEG -> Barrel van 400 mm -> Tightbore
  4. AEG -> Barrel van 200 mm -> Tightbore
  5. HPA -> Barrel van 400 mm -> Widebore
  6. HPA -> Barrel van 200 mm -> Widebore
  7. HPA -> Barrel van 400 mm -> Tightbore
  8. HPA -> Barrel van 200 mm -> Tightbore

Uiteraard is de AEG in 1 t/m 4 dezelfde, en de HPA in 5 t/m 8 ook dezelfde. En dan onder exact dezelfde omstandigheden groupings op exact dezelfde range testen, the whole shebang. Hierna zou je moeten kunnen zien wat het effect is binnen AEG en HPA, met lange barrel en met korte barrel. Wel een heel gedoe natuurlijk :D

Laatst bewerkt:
Klopt. Niet een hele eerlijke vergelijking. En die L85 is sowieso een geval apart.
Lange loop, full cilinder.
Maar meer om aan te geven dat wide bore zeker niet minder precies hoeft te zijn.
En gezien de lengte van de barrel toch ook erg ver.

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
Maar meer om aan te geven dat wide bore zeker niet minder precies hoeft te zijn.
Dat zeg ik ook niet ;) maar de test uit het filmpje is gewoon niet uitgebreid en 'wetenschappelijk' genoeg om te kunnen aantonen dat tightbore definitief beter is. Het toont slechts aan dat in dit specifieke geval, tightbore beter werkt. Daarop zeggen dat tightbore in alle gevallen beter is, is natuurlijk onzin. Dat komt op hetzelfde neer als bij een rallyrace in de modder een Ferrari en een Subaru Impreza WRX tegen elkaar later racen en aan de hand daarvan te zeggen dat de Subaru Impreza een betere/snellere auto is :rolleyes:.

Ik zou het wel een interessant vinden om dit nog uitgebreider te testen maar ik heb helaas al die spullen niet :D

@Foodie88
Voor mijn aeg ging ik altijd tightbore. ik weet niet in hoever je 6.10 een widebore mag noemen? (Hij is wijder dan de meeste stock barrels welke 6.08 zijn.) Maar die zit dus in mijn pas aangekochte Systema. ik weet niet de exacte lengte van de barrel ik gok 260 (ik ga het dit weekend meten en kom op exacte lengte terug). Die Systema heeft een range dat is echt niet normaal en nog spatzuiver ook. Ik gok rond de 60 meter maar weet dat niet 100% zeker aangezien ik het niet gemeten heb. Ook dat gaat nog gebeuren.

Meestal is <6.08 is tight bore, =6.08 is vaak stock barrel, niet altijd veel komen ook met 6.04, en >6.08 is wide bore, is een beetje en rule of thumb die mensen pakken. 60 meter kan best kloppen en is redelijk de max waar AEG's op 360 FPS aan zitten.

@Sander
6.10 neigt voor mij meer naar widebore :) Zoals eerder vernoemd in het topic is widebore beter voor korte barrels, dus dat past goed bij de 260 mm barrel die je daar hebt (naar benadering). Maar ook dit is niet een hele goede vergelijking - een Systema heeft een hoop andere voordelen die hem goed een accuraat maken, een zeer goede hop unit en zeer goede airseal etc.

EDIT: Voor mij zou de ultieme test zijn ->
  1. AEG -> Barrel van 400 mm -> Widebore
  2. AEG -> Barrel van 200 mm -> Widebore
  3. AEG -> Barrel van 400 mm -> Tightbore
  4. AEG -> Barrel van 200 mm -> Tightbore
  5. HPA -> Barrel van 400 mm -> Widebore
  6. HPA -> Barrel van 200 mm -> Widebore
  7. HPA -> Barrel van 400 mm -> Tightbore
  8. HPA -> Barrel van 200 mm -> Tightbore

Uiteraard is de AEG in 1 t/m 4 dezelfde, en de HPA in 5 t/m 8 ook dezelfde. En dan onder exact dezelfde omstandigheden groupings op exact dezelfde range testen, the whole shebang. Hierna zou je moeten kunnen zien wat het effect is binnen AEG en HPA, met lange barrel en met korte barrel. Wel een heel gedoe natuurlijk :D

Ik zou dan 229 en 455 gaan omdat daar wat makkelijker aan te komen is en dit standaard lengtes zijn voor 2 replica's van TM waar de meeste andere fabrikanten zich ook aan houden. Je kan een Systema best vergelijken met een AEG wederom wel alleen als je twee perfect geupgrade replica's pakt en dus niet een half geupgrade met air seal issues en een systema die perfect is afgesteld. Kan je meteen zien ook of er grote verschillen zitten in de prestaties tussen de 2 systemen. In essentie zou je dit best collectief kunnen opzetten met wat mensen die goed zijn in upgraden van replica's zodat je de kosten wat kan delen :P.

Misschien een topic waarin mensen hun setups plaatsen en dan met de range en groupings die ze behalen, hiermee kan je nieuwe mensen die willen upgraden een idee geven van wat goed presterende setups zijn en kunnen mensen die al veel knutselen goed kijken of hun systeem optimaal presteert of dat ze het nog kunnen verbeteren. Enigste nadeel is dat mensen dan echt eerlijk moeten zijn over de prestatie en niet overdreven resultaten plaatsen.

De barrel lengtes die ik plaatste waren een beetje indicaties, ik weet niet de precieze lengtes, maar jouw aanbevelingen lijken me super!

Het idee van een topic met een vaste vorm, met daarin setup incl. upgrades en range/groupings die mensen halen, lijkt me ook wel mooi. Maar ja, risico is wel dat het vergelijken van afstanden dan wellicht net zo wordt als die andere 'afstand' waar wij mannen zo graag over opscheppen :D Dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat zal zijn.

De barrel lengtes die ik plaatste waren een beetje indicaties, ik weet niet de precieze lengtes, maar jouw aanbevelingen lijken me super!

Het idee van een topic met een vaste vorm, met daarin setup incl. upgrades en range/groupings die mensen halen, lijkt me ook wel mooi. Maar ja, risico is wel dat het vergelijken van afstanden dan wellicht net zo wordt als die andere 'afstand' waar wij mannen zo graag over opscheppen :D Dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat zal zijn.

Ja daar ben ik ook bang over, soms willen mensen nog wel eens overdrijven of niet echt correct de afstand inschatten. Ik weet ook nog steeds niet wat de max range is van ook maar een enkele replica in mijn bezit XD. Jammer genoeg heb ik de tuin er niet voor en geen airsoft veld in de buurt met een mooie range waar ik het kan meten. Misschien de volgende keer dat ik wat vrije tijd heb in het weekend naar een skirm veld gaan en een meetlint meenemen om het op te meten :P.