vraag mbt aankomen in camo outfit

noudi93

Well-Known Member
17 sep 2017
54
32
Trophies
7
Hallo mensen,

Ik zie overal staan dat het voorboden is om bij skirms aan te komen in complete camo outfit.

Wat ik me afvroeg, mag je wel deels je outfit al aandoen? Bijvoorbeeld dat je je broek alvast aanhebt. Scheelt omkleden op locatie.

Vond het verder een beetje een vreemde regel aangezien ik op straat ook nog wel eens mensen in camo outfits zie lopen. Vandaar dat ik het hier maar even navraag.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Ik heb vaak mijn broek al aan als ik ga, en dan gewoon een T-shirt of trui etc. en gewone schoenen (vind auto rijden met kisten/werkschoen etc. niet fijn)

Sommige mensen kunnen raar kijken wanneer je in volledig BDU loopt inclusief een wapen case of tas. camo kleren worden wel vaker gedragen maar een volledige bdu is toch wel anders.

Daar wordt niet echt moeilijk over gedaan. Ik betwijfel of de gemiddelde agent eigenlijk deze wet wel kent. Vaak zijn outdoor locaties afgelegen en bij bijvoorbeeld RSL kan je makkelijk vanaf de parkeerplekken naar de safety lopen met je camouflage kleding. Iedereen doet het eigenlijk en geen hond die er naar blaft.

^ - bovenstaand is tegen de NABV regels. Iets wat we vanuit ACN niet willen aanbieden als oplossing voor het vraagstuk van topic starter. /mod

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kleed me tijd om op locatie. Als ik een keer mijn benen wil strekken en er stappen 3 of 4 man uit in (gedeeltelijke) camo kleding krijg je toch altijd weer rare blikken.

Conform de wet mag het.
Conform NABV en sommige organisaties mag het niet.

Vaak heb ik mijn kleding al compleet aan maar draag ik er een jas/trui over omdat het in de ochtend nog frisjes is.
Zo kom ik niet in full camo aan aangezien de jas/trui er overheen zit.

net als hierboven, reizen doe ik in camo broek en kisten. Verders m'n gewone straat kleren / jas. Rest van het omkleden op locatie.

om maar een officieel nootje toe te voegen:

uit het huishoudelijk reglement van het NABV (artikel 20.4)

NABV leden, introducés en buitenlandse spelers mogen zowel bij de heenreis als de terugreis van een evenement niet in volledige camouflage kleding en/of tactische kleding reizen. Het is alleen toegestaan in een camouflagebroek te reizen. Het dragen van een camouflage hemd, shirt e.d. is dus niet toegestaan. Dit geldt dus ook voor tactische vesten en -holsters en helmen

voor de helderheid, relevant stukje heb ik in bold gezet.

Bedankt voor de reacties, dit was precies de informatie die ik even zocht. Ik zal sowieso niet in complete outfit reizen. Maar het al aanhebben van de broek scheelt gewoon.

Of we houden ons gewoon netjes aan de regels en komen in niet volledige camo. Vind het weer raar dat sommige hier suggereren om de regels te breken alsof dat niet erg is. Gewoon netjes aan de regel houden en met alleen een camo broek of BDU aankomen en niet beide zo moeilijk is dat niet.

Aangezien ik het hier heb over het lopen van de parkeerruimte (die van de organisatie zelf is) naar de safety en niet over de reis in de auto breek je hiermee geen regels. Niks aan de hand dus. Ik dacht eerst dat dit wel het geval was. Maar te zien aan de quote van Victor, kan je als de parkeerruimte van de organisatie is en je tijdens het autorijden niet zichtbaar een camouflage shirt draagt wél bij aankomst je jas uitdoen en dan naar de safety lopen.

Laatst bewerkt:
En voor mensen die zeggen "maar van de wet mag het"
Het gaat om context, 1 persoon enkel in camo is normaal, staan er opeens meerdere in camo PLUS nog een heel stel tassen en koffers gaan de gedachten al heel snel ergens anders heen.

Ook wettelijk komen dit soort uitzonderingen voor, denk bv aan plate carriers e.d. Het bezit en dragen hiervan is enkel toegestaan indien er een legitieme reden voor is. (op een skirm mag je die dragen, op straat niet)

In België hebben ze er een mooie wet voor is mij vertelt. Als je met meerdere in uniform (in ons geval camo of alleen zwart dus) ergens bent val je onder een militie en dat is verboden.

(Off topic: zou ook nooie wet in NL zijn vanwege de zeurPIETten die in zwarte kleding met zwarte barret telkens protesteren tegen zwarte piet.)

Maar @victor ik dacht dat het bovenste niet zichtbaar mocht zijn. Maar na het lezen van jou stuk en opgezocht bij je bron (vertrouwen is goed, controle is beter). En voortaan reis ik dus zonder camo bovenkleding.

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf en victor
Maar te zien aan de quote van Victor, kan je als de parkeerruimte van de organisatie is en je tijdens het autorijden niet zichtbaar een camouflage shirt draagt wél bij aankomst je jas uitdoen en dan naar de safety lopen.
Is deze parkeerruimte afgeschermd? Is de parkeerruimte niet openbaar toegankelijk? Mierenneuken maar als bovenstaand een vraag met nee beantwoord word zou ik het alsnog niet doen.

Parkeerruimte is in principe een openbare gelegenheid. Je bent zichtbaar voor iedereen die zich daar bevindt.

Daarnaast mogen mensen van defensie ook niet in camouflage over straat maar moeten zij zich ook omkleden naar Burger (Is volgens mij nu een officieel bevel, maar nog geen officiële wet). Gewoon netjes de NABV regels volgen dus en lekker omkleden op de locatie.

Is deze parkeerruimte afgeschermd? Is de parkeerruimte niet openbaar toegankelijk? Mierenneuken maar als bovenstaand een vraag met nee beantwoord word zou ik het alsnog niet doen.

Bij RSL is dat inderdaad niet het geval. Ik heb duidelijk de belang van de regel niet goed ingezien en zal voortaan goed opletten. Tot nu toe had ik niet altijd een jas over mijn camo shirt, maar goed dit is een kleine moeite die ik voortaan wel ga nemen. Vooral omdat ik veel andere mensen met camo zag aankomen heb ik verkeerd beeld gekregen.

Sorry folks & cheers :)