Vraagje over tweedehands aankopen

blaatgaap

New Member
19 aug 2020
3
0
Trophies
1
Hallo mede-airsofters,

Vraagje, sindskort lid en zit met het volgende. wanneer je airsoft koopt bij een winkel, wordt volgens de wetgeving hetgeen wat je koopt genoteerd want dit is wettelijk verplicht blabla etcetera.

Nu het scenario: een maat van me had lang geleden al airsoft in zijn bezit, beter gezegd in een tijdperk waarbij het nog alles behalve legaal was. nu woont hij in het buitenland en toen hij hoorde dat ik lid was, bood hij zijn spullen aan want dan wordt het eindelijk eens degelijk gebruikt. vraag is, mag ik dit van hem overnemen? want ik heb mij helemaal suf lopen googelen wat betreft de regels omtrent tweedehands verkoop, maar heb ik de indruk dat ik in een compleet grijs gebied zit. als ik tweedehands spullen koop moet ik dan aantonen bij wie ik het gehaald heb? moet dat uberhaupt geregistreerd worden? of gaat het er puur om dat het op de juiste manier wordt vervoerd?

ergens denk ik het antwoord al te weten en moet de verkoper minimaal nabv lid zijn. aan de andere kant, als de verkoop van tweedehands airsoft via marktplaats oid niet geregistreerd wordt, wat voor kwaad kan het dan, en wie weet dat dan behalve ikzelf? of komt de politie met gestrekt been controleren waar ik het vandaan heb?

Als hij zijn replica’s in het buitenland heeft, hoeft hij geen nabv lid te zijn. Hij mag ze zo naar je opsturen. Komt hij ze brengen. Dan word het inderdaad wel een lastig verhaal. Want zodra hij op Nederlands grondgebied is, maakt hij zich schuldig aan illegaal wapen bezit.... Volgens mij mogen buitenlandse personen hier overigens een uitzondering voor aanvragen bij de nabv.

Sorry, ik vergeet een belangrijk punt, hij heeft zn airsoft bij zn ouders in NL gelaten, dus ik kan ze zo ophalen.

Hallo mede-airsofters,

Vraagje, sindskort lid en zit met het volgende. wanneer je airsoft koopt bij een winkel, wordt volgens de wetgeving hetgeen wat je koopt genoteerd want dit is wettelijk verplicht blabla etcetera.

Nu het scenario: een maat van me had lang geleden al airsoft in zijn bezit, beter gezegd in een tijdperk waarbij het nog alles behalve legaal was. nu woont hij in het buitenland en toen hij hoorde dat ik lid was, bood hij zijn spullen aan want dan wordt het eindelijk eens degelijk gebruikt. vraag is, mag ik dit van hem overnemen? want ik heb mij helemaal suf lopen googelen wat betreft de regels omtrent tweedehands verkoop, maar heb ik de indruk dat ik in een compleet grijs gebied zit. als ik tweedehands spullen koop moet ik dan aantonen bij wie ik het gehaald heb? moet dat uberhaupt geregistreerd worden? of gaat het er puur om dat het op de juiste manier wordt vervoerd?

Zover ik weet wordt er helemaal niets geregistreerd, gezien replicas geen eigen serienummers oid hebben. Nieuw of tweedehands.

• Leuk
Waarderingen: Crix
In dat geval zijn zijn ouders schuldig aan illegaal wapen bezit. Dit had überhaupt niet mogen gebeuren. Maar daar doe je niks meer aan.

Ik denk in dit geval dat je er goed aan doet om het daar weg te halen door het over te nemen. Zo los je het illegale bezit in feite op.

Registreren van 2e hands verkopen hoeft niet dus krijg je ook geen problemen mee.

Ok helder, dan ga ik het alsnog regelen. Die maat van me had wel smaak dus beetje zonde om een Tokyo Marui G36C te laten verstoffen, thanks!

tip: enige discretie met vervoer is natuurlijk wel een vereiste. Dit bij een normale verkoop al. Maar bij een niet geregistreerd NABV adres is het helemaal trikkie. En mag het dus op geen mogelijkheid op een replica lijken.

P. 's. TM G36 :cool:

Zover ik weet wordt er helemaal niets geregistreerd, gezien replicas geen eigen serienummers oid hebben. Nieuw of tweedehands.

Winkels dienen te registreren welke replica's ze aan wie hebben verkocht. Heeft geen enkel nut na de verkoop, op een eventuele controle van de klant tijdens de rit naar huis na, maar het is er volgens mij meer om de winkel te controleren dan de airsofters zelf.

Winkels dienen te registreren welke replica's ze aan wie hebben verkocht. Heeft geen enkel nut na de verkoop, op een eventuele controle van de klant tijdens de rit naar huis na, maar het is er volgens mij meer om de winkel te controleren dan de airsofters zelf.

Het is al even geleden dat ik een replica in een nederlandse winkel heb gekocht. Een jaar of 6, denk ik zo ‍

De winkels worden er op gecontroleerd dat er uberhaupt om een pas wordt gevraagd. Zo ver ik weet hoeven ze nergens vast te leggen voor wie dat dan is. Daarbij heb ik volgensmij in al die jaren maar 1 replica in nederland zelf gehaald. Aka, daar hebben ze dus niets aan.