Wederom een Newbie!

Muroso

New Member
26 feb 2016
1
0
Trophies
1
Hi! B)

Zoals de titel aangeeft, hier wederom een Newbie in de Airsoft-wereld. Allereerst wil ik graag mijn respect uiten naar iedereen op het forum, het respect en geduld naar elkaar is tof om te zien, en daar wil óók ik graag deel van uitmaken.

De afgelopen weken heb ik onwijs veel research gedaan naar de sport; regels, locaties, gear, replica's etc.! Volgens m'n vriendin wat téveel maar hey, maar als iets je interesseert houdt het je bezig! :D

Graag zou ik wat tips / adviezen ontvangen over de volgende items die op m'n 'verlanglijstje' staan..

TM NEXT-GEN SOPMOD CQB-R
Waarom TM?
Voor de skirms anders dan CQB, wil ik een silencer erop zetten voor de looks, daarnaast hecht ik veel waarde aan realisme en wil ik graag een 'blowback' ervaren, maar wél elektrisch. Zoals ik vaak heb gelezen is TM van hoge kwaliteit, echter baart mij de 280 FPS nog wat zorgen.. Men zegt dat je nog steeds net zo accuraat kan schieten als een andere AEG met hogere FPS. Iemand die hier ervaring mee heeft?

- Ik zoek daar dan nog een mooie reddot voor. Wederom, iemand tips? *Teeeeveel keuze* :o

- Ohja! Mensen ervaring met het monteren van de sling mount? :o

Cybergun Sig Sauer P226 X-FIVE (full metal)
Wederom het aspect realisme, volgens reviewers komt deze onwijs dichtbij de real deal. Deze Cybergun gebruikt voor zover ik heb kunnen zien een CO2 cartridge. Mensen die hier ervaring mee hebben? Wat zijn de pro's/cons met gas/CO2?

Qua outfit, naar verwachting iets als onderstaande,
- Combat shirt: Revenger Combat Shirt (ATP, Multicam)
- Combat pants: Revenger TDU Pants (ATP, Multicam)
- Plate carrier: 6094A-RS Plate Carrier (Ranger Green)
- Pouches moeten nog worden uitgezocht
- Shemagh scarf (Olive Green)
- Helmet; *help me, pls* :|
- Bril; *help me, pls*
- Maak: WEEU NUPROL Mesh Lower Face Shield V1 (Tan)
- Gloves: Assault Gloves (Olive Drab) (Invader Gear)
- Holster: SOF Pistol Holster (Black)
- Kniebescherming: XPD Knielappen (Olive Drab) (Invader Gear)
- Boots, nader te bepalen!

Volgens mij heb ik jullie nu redelijk wat leesvoer gegeven.. Alvast dank voor het geduld en ik kijk uit naar jullie feedback!

Thanks,

// Muroso

Hoi! En welkom op dit leuke forum!
Er bestaat niets als teveel research doen, ik ben ook met nieuw in de hobby en ik heb ook al heel wat uurtjes op het internet doorgebracht op zoek naar gear en dergelijke.
Over TM kan ik je weinig vertellen, behalve dat ze met weinig FPS toch heel ver en accuraat schieten. Het enige wat mij een beetje tegenhoudt om het te kopen is omdat ik overal lees dat de upper receivers van de geweren en slides van pistolen van kunststof zijn omdat je in Japan geen metalen versie ervan mag hebben.

Ik heb zelf ook een Co2 pistool en dat bevalt prima tot nu toe. Het is een eenvoudig ding zonder blowback en daardoor kan je lekker lang doen met een cartridge. Mocht je wel voor blowback gaan dan kan je beter greengas nemen denk ik, want Co2 kan soms keihard schieten (boven de 350 FPS).
Het enige nadeel wat ik bij CO2 zie is dat sommige pistolen een heel dun magazijntje hebben (strip) en dat ziet er echt niet uit. Anderen hebben wel een full size magazijn, maar dan zit er een enorm gat in de vorm van een Co2 cartridge in. Mocht je voor realisme gaan dan kan je ook hierom beter greengas nemen.

Over brillen en helmen zijn recent nog topics gestart dus die kan je beter vast even doorlezen.

Succes met alles aanschaffen en hopelijk snel tot op het veld! ;)

Hoi Muroso,

Welkom en leuk om te zien dat je je wishlist al zo goed als compleet hebt!
Wat betreft de 280 FPS... het gaat niet altijd / helemaal om de FPS als het gaat om afstand en accuraatheid van een replica. Helaas heb ik echter geen ervaring met TM, en durf daar ook niet veel meer over te zeggen. Van horen-zeggen is de kwaliteit inderdaad zeer goed, en zijn ze erg betrouwbaar. FPS kan echter aangepast worden met diverse onderdelen waarover meer op het forum te lezen is.

GBB (Gas Blow Back) is een leuk onderwerp waar ik wel iets over durf te zeggen. Het voordeel van GBB replica's is inderdaad realisme. Het is prachtig wanneer je schiet dat je voelt dat er iets gebeurt... en bij de laatste kogel de slede netjes gelocked blijft staan. Nadelen? Bij gas ben je erg afhankelijk van omgevingstemperatuur. Als het te koud is kan het zijn dat de replica vertikt om te schieten, of met veel pijn en moeite 3 BB's schiet en vervolgens geen BB er meer uit krijgt. Dit heb ik tot nu toe ervaren met mijn GBB replica in koude temperatuur (+/- 0ºC). 2 a 3x schieten, en vervolgens er niets meer uit krijgen. Er schijnt echter wel gas beschikbaar te zijn welke t/m temperaturen van -5ºC goed presteert.

Ik hoop je hiermee een beetje informatie gegeven te hebben, en er komt vast iemand met meer ervaring met jouw specifiek genoemde replica.

Welkom op het Forum! Ik kan je bericht niet quoten op me mobiel dus hoop dat het overzichtelijk is zo:

Staar je niet blind op hoeveel fps een AA schiet. Er zijn zat voorbeelden waarbij een lager fps een hoger fps verslaat in nauwkeurigheid en afstand die het schiet. Mijn sniper schiet een slordige 480fps maar het kan heel goed zijn dat een tokyo marui mij eruit schiet met veel minder fps.

En upgraden kan altijd nog ;)

Voor je side arm:
Merk heb ik zelf geen ervaring mee..

Pro's/cons van gas:

Pro; blowback, geeft een leuk geluid als je schiet. Geen geklooi met elektra (daar ben ik zelf helemaal niet handig mee)

Cons; magazine's zijn vaak iets duurder als aeg, hij koude tempraturen werkt het net wat minder goed -> verbruikt meer gas en bij heel koud weer kan hij weigeren. Weet niet of het een con is maar je moet greengas kopen, wat natuurlijk duurder is dan een batterij opladen.

Ook voor het herladen van een gas pistol zal je extra mags moeten kopen. Een aeg kan je nog snel met je speedloader vol stoppen en veder spelen. Gas zou voor 2 magazijnen ook nog wel gaan maar daarna is je gas op, en ik zie mezelf niet met een grote fles greengas op het veld rennen..

Hoop dat je er wat aan hebt en misschien tot op het veld!

Welkom op het forum!

Zelf heb ik een TM 5.1 Hi Capa, ookal zit TM maar rond de 280 fps. Ze zullen vaak verder schieten dan een ander merk met hogere fps. Plus met een andere innerbarrel pomp je de fps snel op naar 300+. Deze heb je al voor een paar tientjes.

Veel succes ermee!

Gr,

Binky Jules

Even een simpele vergelijking. Een 350 FPS schietend pistool heeft nooit meer range dan een 350 FPS schietende AR replica, de range zit niet zozeer in hoe hard je schiet, maar ligt aan de hop die aan de bb wordt gegeven en een klein beetje aan welke barrel je hebt. 1 FPS schiet natuurlijk nooit zover als 1000 FPS maar bij 280 FPS en 350 FPS is dat verschil er bijna niet. Bij TM replica's wordt er heel veel tijd gestoken in het kiezen van barrel en hop up waardoor deze een stuk verder schieten dan 90% van de andere stock replica's. Daarnaast kan je altijd de veer vervangen en er een zwaardere veer inzetten om toch iets harder te schieten. FPS heeft vooral te maken met hoe snel de bb bij zijn target is, ook is het voordeel aan een hogere FPS dat je sneller geneigd bent om een zwaardere bb te gebruiken, die dan ook weer helpen met consistency tussen schoten.

Trouwens even voor de rest deze replica is gewoon van aluminium gemaakt, alleen de grip en stock zijn dit niet. Beetje jammer alleen dat je of hele dure batterijen moet kopen of je meteen met de draden moet gaan kloten zodat je met lipo's kan spelen en je ook nog om met standaard midcaps te spelen ook nog een speciale follower moet kopen. Dure aanschaf en keuze zeker als je nog nooit hebt gespeeld, dit zal ik ook maar eens eerst doen als ik jou was.

Bij ons in huis momenteel de TM Hi-Capa 4.3 + de 5.1, daarnaast de TM vsr-10.
Ik koop bij Bunker501(dichtbij) en hun advies is de TM, vanuit de doos dus zonder upgrades simpelweg erg goed. De wetgeving is inderdaad zo dat sledes van kunststof zijn.
Voordeel van TM is dat ieder onderdeel vervangbaar is en hoewel vanuit Japan een replica niet volledig metaal mag worden verkocht zijn alle metalen onderdelen wel los verkrijgbaar.
De GBB is voor mij zeker reden geweest deze modellen aan te schaffen, heerlijk om te voelen en na de laaste bb ook een realistische slede vergrendeling.
Gezien ik voor precisie ga en voorlopig nog niet skirm kan ik hier goed mee uit de voeten. Ik hoop binnenkort mijn vsr van een rail en scope te kunne voorzien (op een of andere manier zijn die rails maar lastig verkrijgbaar op het moment)

Welkom,

En bij toeval heb ik juist een TM Next gen CQB-R aangeschaft voor CQB redenen, ben een sniper in hart en nieren natuurlijk. Hij schiet heerlijk en voelt goed aan. Sowieso ben ik TM fan met een vsr 10 en twee g18c's. Zeker aan te raden, maar ik kan me voorstellen dat de prijs je er van kan weerhouden.

de 300 fps zal je niet moeten afschrikken, TM's schieten beter en accurater dan de meeste upgrade low budget replica's.

ChaoSState;19090 zei:
Er bestaat niets als teveel research doen, ...

Vertel dat maar aan de vrouw des huizes! :*

ChaoSState;19090 zei:
Over TM kan ik je weinig vertellen, behalve dat ze met weinig FPS toch heel ver en accuraat schieten. Het enige wat mij een beetje tegenhoudt om het te kopen is omdat ik overal lees dat de upper receivers van de geweren en slides van pistolen van kunststof zijn omdat je in Japan geen metalen versie ervan mag hebben.

Voor zover ik heb kunnen lezen en zien is de M4 van TM volledig van aluminium, behalve de grip en stock. Over de pistolen van TM durf ik geen uitspraak te doen..

ChaoSState;19090 zei:
Ik heb zelf ook een Co2 pistool en dat bevalt prima tot nu toe. Het is een eenvoudig ding zonder blowback en daardoor kan je lekker lang doen met een cartridge. Mocht je wel voor blowback gaan dan kan je beter greengas nemen denk ik, want Co2 kan soms keihard schieten (boven de 350 FPS).

Op de website van de fabrikant staat dit: (330 fps / 100 ms 0.20)
Is dit iets waar je dan van uit mag gaan, of kan dot nogal fluctueren, aangezien je aangeeft dat het soms keihard kan schieten..?

ChaoSState;19090 zei:
Succes met alles aanschaffen en hopelijk snel tot op het veld! ;)

Thanks voor je hulp, en tot op het veld!

Rebelattack;19096 zei:
Even een simpele vergelijking ... consistency tussen schoten.

Dank voor je heldere uitleg!

Rebelattack;19096 zei:
Trouwens even voor de rest deze replica is gewoon van aluminium gemaakt, alleen de grip en stock zijn dit niet. Beetje jammer alleen dat je of hele dure batterijen moet kopen of je meteen met de draden moet gaan kloten zodat je met lipo's kan spelen en je ook nog om met standaard midcaps te spelen ook nog een speciale follower moet kopen. Dure aanschaf en keuze zeker als je nog nooit hebt gespeeld, dit zal ik ook maar eens eerst doen als ik jou was.

Ik las indd dat het beter is om met lipo's te spelen. Waarom is dit eigenlijk?

Wat ik nog vergeten was te noemen in m'n originele post, is dat er al een introductie dag gepland staat, om te kijken of we het iets vinden (we = 2 vrienden en ik). Dit is voor ons sowieso een must alvorens iets aan te schaffen.. Maar dank dat je me er alsnog op wees! :)

Harco;19103 zei:
Welkom,

En bij toeval heb ik juist een TM Next gen CQB-R aangeschaft voor CQB redenen, ben een sniper in hart en nieren natuurlijk. Hij schiet heerlijk en voelt goed aan. Sowieso ben ik TM fan met een vsr 10 en twee g18c's. Zeker aan te raden, maar ik kan me voorstellen dat de prijs je er van kan weerhouden.

de 300 fps zal je niet moeten afschrikken, TM's schieten beter en accurater dan de meeste upgrade low budget replica's.
Dank voor je reactie!

Tof dat je de TM CQB-R hebt aangeschaft! Wat betreft de prijs, dit is geen probleem. Als het goede kwaliteit is, ben ik zeker bereid daarvoor te betalen. Ik begreep dat het nog best lastig kan zijn om een sling mount te installeren op de TM.. Jij hier toevallig ervaring mee? En mag ik vragen waar je hem hebt gekocht?

Stey;19093 zei:
GBB (Gas Blow Back) is een leuk onderwerp waar ik wel iets over durf te zeggen. Het voordeel van GBB replica's is inderdaad realisme. Het is prachtig wanneer je schiet dat je voelt dat er iets gebeurt... en bij de laatste kogel de slede netjes gelocked blijft staan. Nadelen? Bij gas ben je erg afhankelijk van omgevingstemperatuur. Als het te koud is kan het zijn dat de replica vertikt om te schieten, of met veel pijn en moeite 3 BB's schiet en vervolgens geen BB er meer uit krijgt. Dit heb ik tot nu toe ervaren met mijn GBB replica in koude temperatuur (+/- 0ºC). 2 a 3x schieten, en vervolgens er niets meer uit krijgen. Er schijnt echter wel gas beschikbaar te zijn welke t/m temperaturen van -5ºC goed presteert..

Geldt dit voor zowel gas als CO2?

bvdzeeuw;19094 zei:
:
Staar je niet blind op hoeveel fps een AA schiet. Er zijn zat voorbeelden waarbij een lager fps een hoger fps verslaat in nauwkeurigheid en afstand die het schiet. Mijn sniper schiet een slordige 480fps maar het kan heel goed zijn dat een tokyo marui mij eruit schiet met veel minder fps.

Hoop dat je er wat aan hebt en misschien tot op het veld!

Dank voor je tips. Wellicht tot op het veld! B)

Muroso;19120 zei:
Ik las indd dat het beter is om met lipo's te spelen. Waarom is dit eigenlijk?

Wat ik nog vergeten was te noemen in m'n originele post, is dat er al een introductie dag gepland staat, om te kijken of we het iets vinden (we = 2 vrienden en ik). Dit is voor ons sowieso een must alvorens iets aan te schaffen.. Maar dank dat je me er alsnog op wees! :)

Ik zag hier een stukje dat het precies uitlegt: http://www.airsoftclubnederland.nl/airsoft-accus-en-laders-aegs-en-aeps/. Je hoeft niet met lipo's te spelen maar ze zijn vaak relatief goedkoper en de meest genoemde reden is dat ze zorgen voor een betere trigger response en iets hogere ROF ook verlies je geen performance doordat het voltage afneemt, wanneer dit wel gebeurd dan moet je ook meteen stoppen met het gebruiken van die lipo. Vaak hoor je ook zeggen dat je bij lipo's een mosfet MOET installeren om de bedrading en trigger contacts te besparen vanwege de hoge discharge, maar dit valt redelijk mee zolang je een 7.4V Lipo gebruikt. Natuurlijk helpt dit wel als je het doet, zeker bij goedkopere replica's. Meestal wordt dit vanuit de fabriek ook wel mee gezegd. Ik zelf heb lipo's omdat ze gewoon niet zo duur zijn en omdat lipo's veel kleiner zijn. De lipo's die ik nu heb voor mijn M4 kunnen waarschijnlijk in 90% van de replica's die ik mogelijk in de toekomst haal en zo niet dan koop ik voor 30 euro zo 2 nieuwe lipo's. Ga gewoon niet voor 11.1V lipo's die dingen geven je meer ROF ja zeker maar of het sloopt je trigger contacts wat te verhelpen is met een mosfet en dan sloopt het de gears zonder upgrades. Met 7.4V Lipo's is er niks aan de hand. Dit artikel is misschien ook handig: https://infectedairsoft.wordpress.com/tech-info/lithium-polymer-batteries-part-1/ en zo zijn er nog wel meer artikelen te vinden ook vanuit de RC wereld waar het ook revolutionair was toen der tijd vanwege het lagere gewicht.

@ Muroso:
Klopt, daar kan je ook vanuit gaan. Alleen sommige Co2 modellen schieten veel harder dan andere. Op bv gunfire staan Dan Wessons die met 400 FPS schieten op Co2 en ook in Nederlandse winkels heb je dit. Bij Hes v Zweeden zag ik een Walther Co2 met blowback staan die ook boven de 350 FPS schoot.

@Muroso

Gisteren voor het eerst meegenomen naar een skirm. Hij schiet heerlijk, lekker accuraat en snel. Werkt top out of the box en ik ben voorlopig zeker niet van plan hem te upgraden. Dikke aanrader dus.

Welkom op dit forum en in deze gave sport en volgens mij zijn veel antwoorden al gegeven.

Ik (en nog wat meer mensen bij ACN) heb ook een TM (ik een Scar-L) en die schiet out-of-the-box verder en accurater dan andere AA's. Gekscherend wordt vaak gezegd dat TM "pigsy dust" in hun hop-up's stopt omdat niemand precies kan uitleggen waarom dit merk zo goed schiet.
Dat een hoge FPS belangrijk is voor ver en accuraat schieten is in ieder geval niet waar. Dat ligt ook (of zelfs meer) aan de hop-up, barrel, etc (maar ook daarover kun je nog zat lezen in dit forum).
Bedenk ook dat TM (Tokyo Marui) een Japans merk is en men daar al veel langer ervaring heeft in de Airsoft (SoftAir) sport (daar is het volgens mij allemaal begonnen). Ja, daar mogen de AA's minder hard schieten dan hier, maar daarom heeft men zich erg geconcentreerd om zoveel mogelijk bereik en precisie uit zo min mogelijk FPS te halen.
Daarom kan ik je zeker een TM aanraden. Is wel erg duur, maar als je het lukt om daarvoor te sparen zeker de moeite waard.

Klopt dat volgens de Japanse wetgeving de AA niet (helemaal) uit met metaal mag bestaan. Maar bij mijn Scar-L is de upper van metaal en bij die van @Harco zijn de upper of lower ook van metaal volgens mij.
Bij sidearms van TM zijn de sledes meestal niet van metaal inderdaad.

Ik ben een beetje de tel kwijt welke vragen van jou al beantwoord zijn maar volgens mij nog niet over de helm en bril:
Ik kan je een fast helm of in ieder geval een helm met een rail aan de zijkant aanraden. Daar kun je namelijk (evt later) diverse dingen aan monteren, zoals je eventuele goggle, headset en/of facemask. Is best wel makkelijk, scheelt je een hoop verschillende banden om je hoofd ;-)

En dan nu eigenlijk toch het belangrijkste: de bril!
Deze is verplicht en moet aan bepaalde veiligheidseisen voldoen. Dit is niet om je te pesten maar om te zorgen dat je geen (blijvend) letsel overhoudt aan de hobby. Ga dus niet voor de goedkoopste bril of mesh bril (mesh bril mag niet eens trouwens, zonder een gecertificeerde bril eronder).
Ja, je bril kan beslaan en daar zijn verschillende oplossingen voor (zeepsop, spuitbussen, doekjes, blijven bewegen, ventilatie gaten en gadgets, dubbele glazen, etc etc. Check het forum).
Maar bij de dump of op Marktplaats kun je een goeie Revision Sawfly bril kopen (let op: zonder krassen) die men ook in het leger gebruikt.

Tot zover even en hoop dat we je (en andere die mee lezen) weer een beetje verder hebben geholpen hiermee.

ChaoSState;19129 zei:
@ Muroso:
Klopt, daar kan je ook vanuit gaan. Alleen sommige Co2 modellen schieten veel harder dan andere. Op bv gunfire staan Dan Wessons die met 400 FPS schieten op Co2 en ook in Nederlandse winkels heb je dit. Bij Hes v Zweeden zag ik een Walther Co2 met blowback staan die ook boven de 350 FPS schoot.

Dank voor je uitleg!

@Michiel

Dankjewel voor je heldere uitleg! Het geld voor een TM is geen probleem. Ik voel me zelf prettiger bij het feit dat een out-of-the-box replica weinig aanpassingen nodig heeft om op een skirm voldoende mee te komen met de rest. Aangezien ik geen ervaring heb met het uit elkaar halen van een replica en dingen aan te passen, hou ik het liever bij een merk waar het meteen goed zit.

Het is volgens mij correct dat bovengenoemde M4 van TM beide delen ook van metaal gemaakt heeft.

Je hebt redelijk goed opgelet, bril en helm waren nog niet besproken! :D
Ik zat zelf ook te denken aan een fast helm.. Er zijn alleen een aantal verschillende merken.. Heb je hier toevallig tips voor? Qua prijs verschillen ze niet heel veel overigens.. Vraag me dan ook af of er wél verschil zit in kwaliteit..

Wat betreft bril, ik zat inderdaad te kijken naar een soort bril die jij noemde, en anderzijds ook naar een 'goggle'.. Eentje die afgesloten is rondom de ogen. I.v.m. mijn werk mogen mijn ogen never-nooit-niet beschadigen. Voor mijn gevoel geeft de Revision Sawfly minder bescherming dan eentje die afgesloten is. Wat is jou visie hierop?

Nogmaals dank voor je reactie!

Harco;19165 zei:
@Muroso

Gisteren voor het eerst meegenomen naar een skirm. Hij schiet heerlijk, lekker accuraat en snel. Werkt top out of the box en ik ben voorlopig zeker niet van plan hem te upgraden. Dikke aanrader dus.

Tof om te horen!! B) Die blijft dan met stipt op nummer één.

Heb je trouwens ervaring met het monteren van een sling mount op de TM M4?